[volg] Mijn beste vriend

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 14:33

Rambogirl schreef:
Ik snap aan de ene kant wel dat je m bezig wil houden, maar omdat hij dus echt wel minimaal een jaar opgroei heeft gemist zou ik t toch overwegen.
Peesblessures helen ook in het land. En met die artrose zou ik me minder zorgen maken omdat hij gezien zn jonge leeftijd genoeg zal bewegen in t land. Tevens maak je daarmee kans dat hij wel nog kan groeien in breedte en hoogte.

Dat kan hij ook tijdens een revalidatie periode waarin hij niet gereden worden, heb nu besloten tot volgend jaar er echt niet op te stappen. Ga m'n zadel sowieso verkopen, ten eerste past ie niet goed. Ten tweede pas ik er niet in. En ten derde ik gebruik em toch niet en moet sowieso een nieuwe.

Het is de bedoeling dat ik nu aan de hand door ga met wandelen speelse oefeningen etc. Korte sessies. En voor de rest staat ie op beperkte bewegingsvrijheid (advies dierenarts) dus dat laat ik liever ook even zo. Wil hem nu niet weer verhuizen. Hij is net helemaal gewend.

Maar groeien kan hij wel! Hij is al gegroeid. En de mensen die zeggen dat ie niet dikker hoeft hebben pech hahaha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 14:34

LiannePuthzy schreef:
Arm paard |( hij heeft in iedergeval geluk gehad dat jij m hebt gekocht, want er zullen ook zat mensen zijn die niet op onderzoek uit gaan

Sowieso heeft ie geluk met mij haha. Hij krijgt alle liefde van de wereld. De enige plek waar ik m'n emoties kwijt kan is bij de paarden.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 15:04

Rambogirl schreef:
Ik snap aan de ene kant wel dat je m bezig wil houden, maar omdat hij dus echt wel minimaal een jaar opgroei heeft gemist zou ik t toch overwegen.
Peesblessures helen ook in het land. En met die artrose zou ik me minder zorgen maken omdat hij gezien zn jonge leeftijd genoeg zal bewegen in t land. Tevens maak je daarmee kans dat hij wel nog kan groeien in breedte en hoogte.

Eens. Ik zou met deze wetenschap wel alles over je revalidatie opnieuw overleggen met de dierenarts (en/of kliniek).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 15:07

SinneJ schreef:
Rambogirl schreef:

Eens. Ik zou met deze wetenschap wel alles over je revalidatie opnieuw overleggen met de dierenarts (en/of kliniek).

Ik ga em niet meer op het land zetten nu. Dan moet ie weer verhuizen. En dat ga ik em niet aan doen. Hij krijgt nu ook de kans om te groeien en vermaakt zich prima naast z'n vriendinnetje. Komt gewoon dagelijks buiten en word zoals geadviseerd dagelijks gestapt. Het is niet de bedoeling dat ik nu verder ga met rijden en trainen. Dat ga ik stilleggen en me puur focussen op het gedrag en vetrouwen. Daar gaat ook veel tijd in zitten, door mij.

saskiaojan

Re: Mijn beste vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 15:26

Jeetje,
Wat een verhaal! Dat had ik niet verwacht, goed van je dat je verder bent gaan zoeken.

Als het mijn paard was gooide ik hem sws deze zomer lekker in het land, eten, spelen, bijkomen, zowel geestelijk als lichamelijk.... revalideren en grondwerk kan de rest van zijn leven nog en verhuizen, dat zal misschien een dag of 2 stress geven, maar daarna zijn ze snel gewend.... is er bij jullie op stal geen mogelijk dat hij lekker buiten op het land kan sjouwen in een kudde van smorgens tot savonds of evt 24/7?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 15:30

saskiaojan schreef:
Jeetje,
Wat een verhaal! Dat had ik niet verwacht, goed van je dat je verder bent gaan zoeken.

Als het mijn paard was gooide ik hem sws deze zomer lekker in het land, eten, spelen, bijkomen, zowel geestelijk als lichamelijk.... revalideren en grondwerk kan de rest van zijn leven nog en verhuizen, dat zal misschien een dag of 2 stress geven, maar daarna zijn ze snel gewend.... is er bij jullie op stal geen mogelijk dat hij lekker buiten op het land kan sjouwen in een kudde van smorgens tot savonds of evt 24/7?

Hij staat lekker de hele dag buiten hoor!! En ik snap dat mensen zeggen gooi hem op het land. Maar hij moet iedere 6 weken bekapt worden ivm corrigeren. Anders heeft alles helemaal geen zin. En is de dierenarts weggegooid geld, net als de hoefsmid. Dus ga dit wel doorzetten. Misschien dat in overleg met de dierenarts het stappen etc wel minder kan. Maar dat zie ik volgende week. Heb niet een paard gekocht om vervolgens op het land te gooien, dus wil er wel mee bezig blijven. Ookal is het wat rond sjokken aan de hand en poetsen.

Zit momenteel ook nog met koelen enzo. Misschien dat ik em volgend jaar op het land gooi hoor! Maar nu even alles goed "maken" en dan weer verder kijken.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 15:43

Ik snap je niet hoor. Je zegt dat jouw paard zoveel geluk heeft met jou omdat je hem zoveel liefde geeft. Maar van enkel liefde blijft geen enkel dier in leven. Ik lees in jouw berichten grotendeels: "maar ik wil en ik wil en ik wil en ikke ikke ikke".

Ik vind je veel dubbele signalen afgeven. Aan de ene kant dat je alles voor je paardje over hebt, maar als puntje bij paaltje komt, dan gaat het enkel maar om wat jij wilt. Jij wilt dat hij maar met jou emoties te dealen heeft, hij mag niet hele dagen op een wei, omdat hij elke 6 weken naar de smid moet (waarom het een het ander uitsluit ontgaat me even). Hij heeft artrose, dan is 24/7 keuze voor beweging beter dan nog halve dagen met zijn kont in een hok. maar nee, dat kan niet. Want dat paard dat het zo getroffen heeft met jou, dat moet voor jou wel klaarstaan om te tutten en te poetsen.

Je moet een nieuw zadel, want deze leunt achterover en dat is niet goed voor jouw rug. Wat denk je van zijn rug? Je geeft die zadelmaker niet eens de kans om het zadel aan te passen of op te vullen.

Het is een spanjaard. Geef dat beest dik een jaar op het land om bij te tanken van alles dat hem is overkomen. Als jonkie verplaatst, gereden, stuk, verhuisd. Geef hem de tijd op het land om geestelijk en lichamelijk te groeien. Op het land hoef je ook niet steeds te stappen, want ze lopen uit zichzelf. Zoek een land waar je ook gewoon bij je paard mag komen, ze uit de groep kunt halen.

Maar geef dat beest eens de tijd om weer tot zichzelf te komen. Weer beest te zijn/worden. Hij is jong en hopelijk heeft hij nog zeker een jaar of 20, dus nog tijd zat om na een jaar tot rust komen / paard worden weer wat te doen dat jullie allebei leuk vinden.

Want met alles dat je schrijft begin ik me steeds meer af te vragen of dat dier wel zo gelukkig mag zijn bij jou. En dan heb ik het niet over jouw liefde voor hem. Want dat je gek met hem bent, dat geloof ik zeker wel.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 15:48

Marije_1997 schreef:
Ik heb contact gehad met het pre stamboek. Zij hebben Corazon gevonden en hebben me verteld dat hij uit midden Spanje komt en nog maar 3 jaar!!! Blijkt te zijn.

Dit is wel een beetje een shock voor mij, en deels ook schuld gevoel. Maar nu weet ik z'n gedrag wel te verklaren. En kan ik dus aan de slag zoals het hoort met een 3 jarige Spanjaard.

Dus geen 6 jaar, maar 3 jaar en waarschijnlijk gaat ie nog lekker groeien. Opzich wel blij mee, jammer dat ie nu al zo "verpest" is. Maar ik ga me er hard voor maken dat het goed gaat komen. Links of rechts km, we gaan we komen.

Beetje bizar... jij hebt hem nu een jaar? Was hij al gereden voordat hij bij jou kwam? Iedereen ziet toch aan een paard of hij/zij 2 is of 5 wanneer je er een zadel opgooid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 15:51

Sorry maar ik houd advies dierenarts aan hij staat op speciaal beslag. En moet dagelijks aan de hand stappen.

Ik heb de juiste mensen om me heen. Dat je een 3 jarige niet op stal wil zien is niet mijn probleem. Ik kijk wel hoe het loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 15:54

Hannanas schreef:
[***]_1997 schreef:
Ik heb contact gehad met het pre stamboek. Zij hebben [***] gevonden en hebben me verteld dat hij uit midden Spanje komt en nog maar 3 jaar!!! Blijkt te zijn.

Dit is wel een beetje een shock voor mij, en deels ook schuld gevoel. Maar nu weet ik z'n gedrag wel te verklaren. En kan ik dus aan de slag zoals het hoort met een 3 jarige Spanjaard.

Dus geen 6 jaar, maar 3 jaar en waarschijnlijk gaat ie nog lekker groeien. Opzich wel blij mee, jammer dat ie nu al zo "verpest" is. Maar ik ga me er hard voor maken dat het goed gaat komen. Links of rechts km, we gaan we komen.

Beetje bizar... jij hebt hem nu een jaar? Was hij al gereden voordat hij bij jou kwam? Iedereen ziet toch aan een paard of hij/zij 2 is of 5 wanneer je er een zadel opgooid?

Half jaar. Ik kocht em als 5 jaar zijnde. Niemand vond em jonger lijken. Ja hij was wat slank in de bespiering. Maar de handelaar zei dat ie niet veel gereden werd op dat moment. Hoe weet ik dat ie 2/3 is als mij word gezegd dat ie 5 is?

Dierenarts zei overigens dat de leeftijd van 5 wel klopte. Dus daar ben ik vanuit gegaan. Dat het nu anders blijkt te zijn is niemand z'n schuld en kon niemand weten. Als je z'n tanden ziet zou je ook denken dat ie ouder is.

Als je even foto's terugkijkt, vraag ik me af of jij denkt te zien dat ie 3 is. Denk het niet. Iedereen dscht dat ie ouder was.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 15:56

Ik vind dit paard wat vreemd gebouwd, hij is aardig uit verhouding. Dat kan zijn als hij zo jong nog is, maar kan ook zijn bouw gewoon zijn. Hoe zijn ze erachter gekomen dat hij zo jong is? Zijn chipnummer oid?

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 15:56

Marije_1997 schreef:
Sorry maar ik houd advies dierenarts aan hij staat op speciaal beslag. En moet dagelijks aan de hand stappen.

Ik heb de juiste mensen om me heen. Dat je een 3 jarige niet op stal wil zien is niet mijn probleem. Ik kijk wel hoe het loopt.

Ik zou inderdaad gewoon het advies van de dierenarts aanhouden, die kent de situatie en de foto’s en heeft ervoor geleerd. Liever dan maar even beperkt bewegen dan dat een blessure erger word oid

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 15:58

Klopt het stamboek dan wel? Tanden liegen niet lijkt mij?

Iets klopt er niet, de handelaar geeft zeker kwa verhaal ook niet thuis? Een oude peesblessure bij een 2 a 3 jarige klopt niet, en zo’n giraffen nek zonder bespiering hoort ook niet bij een 2 a 3 jarige.

Ik zit gewoon is ff mee te denken met dit rare nieuws van het stamboek..wat niet perse de waarheid hoeft te zijn meteen. Weten zij ook waar hij gefokt is en kun je daar contact mee opnemen? En is hij in Nederland gecastreerd? Spanje is niet zo happig op castreren.. dus lijkt me sterk dat dat daar gedaan is, zeker niet op die jonge leeftijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 15:59

Earth schreef:
Ik vind dit paard wat vreemd gebouwd, hij is aardig uit verhouding. Dat kan zijn als hij zo jong nog is, maar kan ook zijn bouw gewoon zijn. Hoe zijn ze erachter gekomen dat hij zo jong is? Zijn chipnummer oid?

Ik vond em zelf eigenlijk wat overbouwd. Kont hoger als schoft is nu wel minder geworden. Wel logisch, alles valt op z'n plek nu. Dacht eerst overigens ook van ach is z'n bouw niets mis mee niet elke Spanjaard is breed. Maar dat kan nog wel eens gaan komen dus.

Via z'n chipnummer idd. Die is dus wel spaans als ik het goed heb. Nu ben ik nog opzoek naar de fokker die me hopelijk meer over pa en ma kan vertellen of foto's van em heeft etc. En heel misschien dat ik er achter ga komen via welke weg hij naar Nederland is gekomen. En in wat voor tijdsbestek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 16:02

Hannanas schreef:
Klopt het stamboek dan wel? Tanden liegen niet lijkt mij?

Iets klopt er niet, de handelaar geeft zeker kwa verhaal ook niet thuis? Een oude peesblessure bij een 2 a 3 jarige klopt niet, en zo’n giraffen nek zonder bespiering hoort ook niet bij een 2 a 3 jarige.

Ik zit gewoon is ff mee te denken met dit rare nieuws van het stamboek..wat niet perse de waarheid hoeft te zijn meteen. Weten zij ook waar hij gefokt is en kun je daar contact mee opnemen? En is hij in Nederland gecastreerd? Spanje is niet zo happig op castreren.. dus lijkt me sterk dat dat daar gedaan is, zeker niet op die jonge leeftijd.

Paspoort komt uit aug 2019 ingeschreven bij Appaloosa stamboek. Handelaar ga ik geen contact mee opnemen. Wellicht met een persoon er tussen die verstand heeft van wetten enzo. Maar ik zelf doe het niet. Hij is wss wel in Nederland gecastreerd. Wss zelfs nog door de fysio gezien als hengst bij de handelaar in aug 2019.

PRE stamboek spreekt wel de waarheid hoor! Zij kennen veel mensen in Spanje en hebben ook veel kennis hiervan. Kreeg ook het advies om via hun te achterhalen waar hij weg komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 16:03

LiannePuthzy schreef:
Marije_1997 schreef:

Ik zou inderdaad gewoon het advies van de dierenarts aanhouden, die kent de situatie en de foto’s en heeft ervoor geleerd. Liever dan maar even beperkt bewegen dan dat een blessure erger word oid

Dit inderdaad. Ik wil vooral nu hij zo jong blijkt erger voorkomen. Zodat kans op volledig herstel gewoon goed is. Ga ook wel bespreken wat de dierenarts nu blijkt dat ie jonger is adviseert.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 16:04

tja, zoals al in het begin van het topic is gezegd, er is een reden waarom een paard met die kleur bij een handelaar terecht komt en gekocht kan worden voor een prijs welke niet bij een gezond paard met die kleur past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 16:12

Kinke schreef:
tja, zoals al in het begin van het topic is gezegd, er is een reden waarom een paard met die kleur bij een handelaar terecht komt en gekocht kan worden voor een prijs welke niet bij een gezond paard met die kleur past.

En het nut van deze reactie? De prijs is gewoon naar het paard hoor. De blessures die hij heeft zijn prima te behandelen. Z'n achterbenen zijn sterk en heeft een fijn karakter.

Het kan wel zijn dat de handelaar waar ik em kocht ook geen leeftijd wist, gekocht bij een andere handelaar, paspoort kwijt geraakt. Je weet het niet. Vind het jammer dat het gelijk zo negatief moet :(

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 16:12

Hoeveel röntgenfoto’s en van waar (alleen 1 been, die van de scheve hoef? ) zijn er genomen?

Nu je eigenlijk alles bij elkaar optelt zou ik zijn 4 benen + rug + hals laten rontgen. Zodat er een mogelijke oorzaak voor zijn hertenhals uitgesloten kan worden.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 16:21

Marije_1997 schreef:
Kinke schreef:

En het nut van deze reactie? De prijs is gewoon naar het paard hoor. De blessures die hij heeft zijn prima te behandelen. Z'n achterbenen zijn sterk en heeft een fijn karakter.

Het kan wel zijn dat de handelaar waar ik em kocht ook geen leeftijd wist, gekocht bij een andere handelaar, paspoort kwijt geraakt. Je weet het niet. Vind het jammer dat het gelijk zo negatief moet :(

Ik snap wel wat kinke bedoeld met haar reactie, maar of hij perse nodig was geweest is natuurlijk een 2e. Als je op bijvoorbeeld ehorses kijkt word er inderdaad best veel geld gevraagd voor de Spaanse paarden met bijzondere kleur
(Uiteraard weet ik niet wat jij voor je knappe paard hebt betaald, maar dat maakt verder ook niet echt uit)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 16:31

Tuurlijk, maar dat zijn vaak wel de paarden met papieren. Deze heeft dat niet. Of niet meer. Sowieso geen Carta, dus al in de lagere prijsklasse als anders. Dan kan het ook nog eens illegale import zijn, wat het nog goedkoper maakt. Omdat de prijs naar het paard was heb ik m'n verlies genomen, toen al. Het is wel jammer dat er allemaal leugens zijn die ik nu ontdek. Maar dat maakt m'n keuze niet anders.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 16:36

Natuurlijk maakt dat je keuze niet anders.
Ik wijs je er gewoon op dat, in tegenstelling tot wat jij dacht, bokkers in jouw topic het dus wel bij het rechte eind hadden. Ik vond het gewoon opvallend dat je alle opmerkingen die niet in je straatje waren wegwuifde en alleen nog maar leuke reacties wilde hebben. Er zit veel kennis op Bokt, is niet altijd leuk om te horen maar je kunt er veel van opsteken

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 16:44

TS, fijn hoe jij je verantwoordelijkheid nu wel oppakt.
Hopelijk komt het goed met je paard. Het is wel een bijzonder verhaal.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 16:51

Kinke schreef:
Natuurlijk maakt dat je keuze niet anders.
Ik wijs je er gewoon op dat, in tegenstelling tot wat jij dacht, bokkers in jouw topic het dus wel bij het rechte eind hadden. Ik vond het gewoon opvallend dat je alle opmerkingen die niet in je straatje waren wegwuifde en alleen nog maar leuke reacties wilde hebben. Er zit veel kennis op Bokt, is niet altijd leuk om te horen maar je kunt er veel van opsteken

Precies dit. Ook eens met je opmerking over de prijs van dit paard, e.e.a. is wel verklaarbaar nu.

Ik zou dit paard ook lekker van de ijzers halen en op de wei gooien, minstens een jaar. Even laten bijkomen, zowel lichamelijk als zeker ook mentaal. Herinner me ook een topic van jou over verveling op stal, hoe lang komt je paard nu buiten? Nog steeds een middag, dus 18 tot 20 uur op stal? Je hoeft niet voor dierenarts gestudeerd te hebben om te snappen dat dat niet heel bevorderlijk is voor een paard met artrose (voor geen enkel paard - maar das een andere discussie). Verhuizen naar een paardvriendelijke stal met voldoende weidegang is minder stressvol dan bijna de hele dag opgehokt staan.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 16:57

Ik denk dat ts beter even alles met haar dierenarts op kan pakken zoals ze nu doet en die zal ook echt wel ander advies geven nu het een 3 jarige betreft ipv een 6 jarige