[VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 10:43

Bij foto vier en vijf haalde ik toch even heel diep adem. Sodeju das mooi.

Piekosjj

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 10:56

Ohhhh nu je z'n naam d'r bij hebt weet ik direct wie 't is! Hij is prachtig <3

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 11:06

Hannanas schreef:
Kwijl ... wat een beest!!!

Echt hè? 8-)

Anoniem schreef:
Bij foto vier en vijf haalde ik toch even heel diep adem. Sodeju das mooi.

Ja, hij heeft enorm veel power en bereik in zijn gangen. :j Zo zonde dat ie maar 1 nakomeling heeft. Al is 1 natuurlijk beter dan geen.

Piekosjj schreef:
Ohhhh nu je z'n naam d'r bij hebt weet ik direct wie 't is! Hij is prachtig <3

:j Samovar (Gindarkh 13 x Senova v. Senetir)
Al had de lijnteelt van 3 x 4 op Absent al een belletje moeten doen rinkelen, hoor. :D :P Ik bedoel, dubbel crème en zo’n bijzondere afstamming in een “huidige” hengst... :D :D

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 11:15

Ik heb 'm een tijdje gevolgd op instagram, maar wist nooit wat er achter zat haha :))

Is het geen idee om met meerdere fokkers in NL/DE/..... ingevroren sperma aan te vragen en het zo kostelijk te kunnen houden qua verzenden ofzo? Of denk ik nu heel erg buiten de box? :D

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 11:23

Van een hengst als deze verwacht ik dat er wel interesse voor zou zijn, maar diepvries wordt em niet. En ik moet zeggen dat ik er zelf ook wel wat geld tegenaan had willen gooien omdat ie voor mijn beide merries geschikt is. :j Dus dan had ik er bij beide merries minstens een veulen uit kunnen fokken. Dan wordt het op de lange termijn iets economischer. Maar ja, de realiteit is nu eenmaal zoals ie is.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 12:14

Piekosjj schreef:
Is het geen idee om met meerdere fokkers in NL/DE/..... ingevroren sperma aan te vragen en het zo kostelijk te kunnen houden qua verzenden ofzo? Of denk ik nu heel erg buiten de box? :D

Waar kan ik Aliaa aanmelden? :D O:)

Wat een prachtig dier zeg, en die gangen... <3

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 13:00

Wou, die zou ik ook wel als dekhengst willen <3

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 13:08

Oeh die is prachtig.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 13:31

Heel, heel gaaf!!
Waar staat hij?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 14:27

Retjethorse schreef:
Piekosjj schreef:

Waar kan ik Aliaa aanmelden? :D O:)

Wat een prachtig dier zeg, en die gangen... <3

Ik wou dat we het tot realiteit konden maken... echt... :j <3 -O-

Berryz schreef:
Wou, die zou ik ook wel als dekhengst willen <3

Ja echt hè? <3

alice0cullen schreef:
Oeh die is prachtig.

:j Eens.

Bonjoy schreef:
Heel, heel gaaf!!
Waar staat hij?

Lexington, Virginia (in de Verenigde Staten.)

siloux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:59

Ik val hier ff binnen. Over het algemeen (op een paar PB's na) lees ik stilletjes mee en geniet ik met volle teugen, van alle foto's en informatie
Is het niet mogelijk om in plaats van Sperma, de Perlino hengst zelf te kopen, met een aantal liefhebbers?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 15:01

Wat kost Sam :$

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 15:17

siloux schreef:
Ik val hier ff binnen. Over het algemeen (op een paar PB's na) lees ik stilletjes mee en geniet ik met volle teugen, van alle foto's en informatie
Is het niet mogelijk om in plaats van Sperma, de Perlino hengst zelf te kopen, met een aantal liefhebbers?

Als ik het geld eens zou hebben 8-)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 15:40

siloux schreef:

Hannanas schreef:
Wat kost Sam :$

Ik heb daar niet naar gevraagd, maar heb wel in de wandelgangen gehoord dat meerdere fokkers hebben geprobeerd hem te kopen. Geloof zelfs dat de eigenaar op een gegeven moment een blanco cheque onder de neus is geduwd en deze heeft geweigerd.
Ik denk ook dat het tekenend is dat alle paarden zijn verkocht, behalve Sam en zijn enige nakomeling. Hij heeft geloof ik ook een fantastisch karakter en kan me ongelooflijk goed voorstellen dat hij niet te koop is, ongeacht het bedrag.
Ik zou hem echt heel erg graag gebruiken, al was het voor een paar seizoenen (en dan weer op het vliegtuig terug) maar ik vrees echt dat dat er gewoonweg niet in zit.

Het verhaal van Sam is ook wel bijzonder, trouwens. Hij is de enige nakomeling van zijn moeder, die op internationaal niveau is uitgebracht in de eventing, evenals diverse andere nakomelingen van Senetir. Zo was de beroemde Sengar haar volle broer en Kandar haar halfbroer. Jarenlang heeft de merrie op dat niveau gepresteerd. Zij was overigens de eerste Teke die in de VS is geboren (dat was in 1981).
Ik meen dat ze pas toen ze een jaar of 20 was bij de fokker van Sam is terechtgekomen. De merrie wilde maar niet drachtig worden en na jaren proberen is Sam via embryotransplantatie tot stand gekomen.
Zijn vader heeft jarenlang in rondreizende circussen gewerkt. Als 2-jarige is ie als circuspaard begonnen. En voor context over hoe hard zijn leven daarvoor al was: hij is geboren in een periode van hongersnood en tekorten toen ongeveer 2 op de 3 veulens op die stoeterij niet overleefde. Om die reden was Gindarkh ook erg klein voor een Teke. Hij is uiteindelijk de 30 ruimschoots gepasseerd ondanks ernstige botwoekeringen van jarenlange belasting in de circuspiste. Ook had ie nog maar 1 oog.

Los daarvan heeft Sam dus een bijzondere lijnteelt op misschien wel de beroemdste Teke van de vorige eeuw: Absent, meervoudig Olympisch kampioen. Hij is dus ook nog eens heel bijzonder gefokt en laat een combinatie van kwaliteiten zien die je tegenwoordig met een vergrootglas moet zoeken (combinatie van hardheid, type, karakter, gangen, conformatie...)
Ik denk persoonlijk dat zelfs zijn geringe stokmaat zelfs warmbloedfokkers niet zou afschrikken want wat een karakter en wat een gangen heeft dit paard... maar daar is ie veel te waardevol voor. :o Zeker gezien hij maar 1 nakomeling heeft.

Dus ik vrees...

Berryz schreef:
Als ik het geld eens zou hebben 8-)

Dat geld hier geen rol in speelt, want hij is denk ik echt echt echt voor geen goud te koop. :o En oh wat begrijp ik dat goed!

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 16:12

Ik geef ze zeker geen ongelijk!

Heb je een idee waarom de eigenaars niet meer fokken? Of hem als dekhengst te werk stellen?

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 17:59

Ah... dus dat is er met Samovar gebeurd! Ik vroeg me al af waarom er al de jaren geen nieuws meer over hem te vinden was. Jaren heeft op de website gestaan dat hij in training ging bij een dressuurruiter - en vervolgens niets meer. Wat jammer dat hij zo'n pech heeft gehad.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 18:28

Berryz schreef:
Ik geef ze zeker geen ongelijk!

Heb je een idee waarom de eigenaars niet meer fokken? Of hem als dekhengst te werk stellen?

De details ga ik niet over uitweiden, maar laten we het er op houden dat deze fokker tegen dezelfde problemen aanliep als de stoeterij waar mijn paard vandaan komt (die is ook opgedoekt) en waar ik zelf ook tegenaan loop. Bewust niet meegaan in de grote stroom is gewoonweg heel erg moeilijk.

zippora schreef:
Ah... dus dat is er met Samovar gebeurd! Ik vroeg me al af waarom er al de jaren geen nieuws meer over hem te vinden was. Jaren heeft op de website gestaan dat hij in training ging bij een dressuurruiter - en vervolgens niets meer. Wat jammer dat hij zo'n pech heeft gehad.

Ik vind het ook heel jammer. En dan is ie ook nog eens zo verguisd destijds. |( Dit paard had inmiddels gewoon enorme invloed op het ras hier in het Westen kunnen/moeten hebben gehad en het is heel spijtig dat ze dat niet was gegund. Ik hoop dat er nog wat nakomelingen van hem komen, maar enkel de toekomst zal dat uitwijzen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 18:34

En je hebt contact met ze gehad?
Als dezelfde gezamenlijke visie-fokkers? Daar moet sperma overzees voor kunnen raken toch? Lijkt me dat ze die twee van jouw dan ook buitenkansjes vinden.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 18:42

Hannanas schreef:
En je hebt contact met ze gehad?
Als dezelfde gezamenlijke visie-fokkers? Daar moet sperma overzees voor kunnen raken toch? Lijkt me dat ze die twee van jouw dan ook buitenkansjes vinden.

Precies wat ik ook dacht! Hoop dat ze een uitzondering maken voor jouw mooie merries.
Kun je geen deal sluiten dat er 1 voor hun wordt en 1 bij jou blijft? (ervan uit gaande dat alles goed loopt)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 18:44

Willen is wat anders dan kunnen. Helaas is de kwaliteit van het sperma (momenteel) niet goed genoeg om in te vriezen en dan wordt het lastig...

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 18:57

-O- Dat is balen!! -O-

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 19:45

Nog bedankt voor je uitgebreide antwoord op mijn vraag over de geschatte vraagprijs van een eventueel veulen, ik heb het toentertijd aandachtig gelezen maar het is me toen niet gelukt om meteen te antwoorden.

Wat een beest op de vorige pagina. :~ Waar staat hij als ik vragen mag? Het is zó jammer dat geld zo'n grote rol speelt in deze.

Om eerlijk te zijn mag je wat mij betreft in iedere post betogen over je fokvisie, dat is nou een van de voornaamste redenen waarom ik het zo leuk vind om dit topic te volgen.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 20:03

Wat een prachtige hengst...

Ik lees dat ook zowat alles de revue al bij je gepasseerd heeft om toch n veulen (sperma) van deze hengst te kunnen krijgen.
Zooooo jammer dat er op dit moment geen gelegenheid ertoe is.

Ik vind het ook prachtig hoe je alles zo uitlegt ( maar dat heb ik al vaker gezegd) .

Ik hoop zo dat je je droom ooit nog kan en mag verwezenlijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 20:05

Inderdaad, jouw manier van uitleggen is zo fijn en duidelijk.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 21:06

joey2010 schreef:
Wat een prachtige hengst...

Ik lees dat ook zowat alles de revue al bij je gepasseerd heeft om toch n veulen (sperma) van deze hengst te kunnen krijgen.
Zooooo jammer dat er op dit moment geen gelegenheid ertoe is.

Ik vind het ook prachtig hoe je alles zo uitlegt ( maar dat heb ik al vaker gezegd) .

Ik hoop zo dat je je droom ooit nog kan en mag verwezenlijken.

Hier sluit ik me helemaal bij aan!
Ik vind het super leerzaam <3