Dubbele lijnen zijn inderdaad superfijn om op die manier met je paard te werken, Maflinger_S! Ik heb het opgepakt met de oudjes, een B-pony waar we uiteraard niet op rijden die het dubbele lijnen-werk echt heel erg leuk vindt, en Sandy de senior, omdat zij alles al een keer gezien heeft, en mij rustig leert omgaan met de dubbele lijnen.
Afgelopen woensdag was de scintigrafie, en gisteren hebben ze aan de hand van de resultaten wat nauwkeuriger naar de oplichtende plekken gekeken. Dat bleken zijn schouder en heupen te zijn. Op de foto's was dan eindelijk een oorzaak te zien die zijn klachten veroorzaken - en daarmee zijn gedrag.
Lang verhaal kort, Stinky is nu met pensioen. De klachten in de voorhand komen voort uit een aangeboren afwijking in het schoudergewricht, de klachten in de achterhand uit een gezwollen gewrichtskapsel diep in de heup. De schouder is niet te behandelen, en mogelijke behandelingen voor de heup zijn allemaal prijzig, de meeste niet eenmalig, en zouden hem hooguit geschikt maken voor licht recreatiewerk.
Daarom heb ik in overleg met de dierenarts besloten niet meer op hem te rijden. Hij mag lekker genieten van een leventje als gezelschapspony, en we gaan kijken wat hij in het grondwerk nog wel aangeeft aan te kunnen, voorlopig eerst maar eens bijkomen van de scinti, 3 dagen isolatie, al die onderzoeken, en voor mij wennen aan het idee dat het echt voorbij is.
ik heb in ieder geval een antwoord op de vraag waarmee ik dit topic begon, van stresskikker naar... Weidemaatje.