Maflinger_S schreef:
Precies dat ja
Ja ik vind het zelf wel heel fijn om hier te schrijven, helpt ook enorm bij de zelfreflectie waar ik het hierboven over had. Vaak door het op te schrijven ga ik er nog net wat beter over nadenken.
De uitdaging is op deze manier zeker te doen, ik krijg er ook gewoon heel veel moois voor terug, al besef ik me dat soms later pas. Maar mocht ik inderdaad ooit op een punt komen dat het echt niet meer gaat, dan zal ik het op moeten geven. Maar ik hoop dat ik niet (meer) op dat punt kom met haar.
Mer1980 schreef:Je bent niemand iets verplicht TS, ik vind je een hele sterke vrouw en ik hoop ook niet dat je mijn berichten als negatief beschouwt, ik wilde gewoon even een andere kant geven dan het standaard riedeltje op bokt

Beetje out of the box.... Dikke knuffel

Dankjewel!
Ik beschouw je berichten zeker niet als negatief, ik vind het juist fijn om ook af en toe kritisch geluid te horen (hoewel ik alle minder kritische berichten net zo erg waardeer natuurlijk). Dat dwingt mij ook om wat kritischer soms naar de “toestand” zoals hij op dit moment is met Zaar te kijken. Ik vond je berichten dus niet vervelend!
Jet schreef:Top post TS! Dat was dus wat ik met mijn laatste post ook bedoelde te zeggen, daar zat ik dus wel goed mee. Lekker zo doorgaan en als je zin hebt meld je hier wat en anders lekker niet.
Dankjewel! En je post klopte zeker helemaal.

herr_balou schreef:Vanonder de meeleessteen wil ik me even volledig aansluiten bij Maflinger.
Bewonderenswaardig zoals je naar jezelf durft te kijken.
Dankjewel voor je fijne reactie!
(En leuk om te lezen dat je meeleest
)
——
Super bedankt voor jullie begripvolle en steunende posts (niet alleen nu, maar ook voorheen al). Waardeer ik echt heel erg en het motiveert me enorm!
Afgelopen dagen is het best goed gegaan met Zaar. Ik heb het vrijdag rustig aan gedaan, toen voelde ik me echt nog niet zo happy, Zaar vrolijkte me wel enorm op! 
Zaterdag heb ik wat dressuur aan de hand met haar gedaan, dit deed ze super goed al merk ik dat ze op het moment de buigingen en zijgangen wel wat lastig vindt. Stelling lukte haar goed, schouder voor en schouder binnen vondt ze wat lastig om niet volledig naar binnen te vallen, wijken zat er niet echt meer in, maar het beginnetje dat we aan het maken zijn met travers ging wel redelijk. Ik merk dat ik haar weer serieuzer op moet gaan pakken aan de dubbele longe (ik heb hier alleen zo geen zin in telkens), ze wordt weer wat stijver in haar lijf.
Zondag heeft ze vrij gesprongen. Vooral de focus gelegd op in de goede galop landen na de sprong, dit vindt ze erg lastig, en niet op de hoogte. Meestal maak ik de sprongetjes als ik op de landing wil focussen om en nabij 50cm, voor lager tilt ze haar benen niet op en bij hoger gaat ze (nog) slordiger springen. Ze deed goed haar best, rechtsom landen bleef lastig, maar linksom ging de laatste rondes allemaal vlekkeloos. Rechtsom zijn we gewoon gelijk geëindigd na 1 goede landing, ze werd nogal moe ook.
Maandag wilde ik weer dressuren aan de hand, maar Zaar zat laag in haar energie en ik merkte dat ik alleen maar boos werd op haar, dus dat heb ik na 10 minuutjes opgegeven.
Gister hebben we geoefend op de wasplaats en met manen wassen. Ik had Zara’s manen al 2 jaar niet meer gewassen, haar staart 1 jaar niet, dus dit moest echt hoognodig weer gebeuren. Ze vindt wassen alleen erg spannend maar gelukkig wilde een vriendin van mij op stal helpen door Zara te belonen met eten terwijl ik haar waste.
Vandaag hebben we weer een mijlpaal bereikt! We hebben namelijk voor het eerst sinds het vanaf nul beginnen bewust gedraafd onder de man.
Dat stukje buiten van laatst telde ik niet mee, want dat wilde ik toen eigenlijk helemaal niet
Ik heb nog steeds geen zadel voor Zaar (even geen budget voor) en zonder zadel draven vind ik best wel spannend, op elk paard, dat ligt niet per se aan Zara. Maar vandaag voelde het goed. Ik voelde dat ik stevig zat op haar, ze stapte rustig, was goed stuurbaar, reageerde perfect op mijn stem en ik had er gewoon zin in om het te proberen. Dus met mijn stem het draf commando gegeven en daar gingen we hoor. Super twijfelachtig en drie pasjes.
Gelijk Zara uitbundig beloond en toen nog een keer drie pasjes geprobeerd. Ik merkte dat het goed zat en dat ik redelijk stabiel zat op Zara dus vervolgens 2x een half rondje gedraafd. Ze hield het heel klein en rustig, alsof ze me de tijd en kans wilde geven om mijn balans te vinden. Ze voelde heel betrouwbaar vandaag echt een toppertje. Ik had gelijk weer zo’n verliefd en gelukkig gevoel.
Dit was even precies wat ik nodig had.
Op zulke momenten vind ik het ook echt moeilijk om bij Zaar weg te gaan (lekker Penny), heb nog echt flink staan knuffelen met d’r. Het was gewoon zo’n dag.
Morgen staat dubbele longe op de planning. Heb er niet bar veel zin in, maarja ze moet echt goed haar rug en buikspieren blijven gebruiken en ontwikkelen nu ik vaker op haar zit. Kan niet telkens bijna niks doen met haar en dan vervolgens op haar zitten te stuiteren zonder zadel. Dus we moeten beide weer aan de bak.