[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

miezelke

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 16:36

TS, ik woon niet zo héél ver van jou vandaan, moest je zin hebben in wat lessen paardentaal - en omgang geef je maar een seintje dan wil ik jou en en Limo wel wat helpen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 16:39

Art_Ificious schreef:
En in vrijheid in de bak rondlopen. Begon hij mij wat uit de dagen want ik jaag hem niet op.

[ Video ]

Ik zie hem eigenlijk helemaal niet met jou bezig, hij is continu (zenuwachtig) aan het proberen weg te komen en over de bakrand aan het kijken. Hij kijkt maar een paar keer jouw kant op en verder heeft hij niet eens een oor op je gericht eigenlijk :o

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 16:50

Quir schreef:
Eigenlijk heb je een enorm lief en braaf paard... jouw lichaamstaal verteld continue dat er iets heel engs gaat gebeuren. Je bent heel terughoudend, afwachtend, onzeker, dwaalt maar wat rond en je doet maar wat (met name in je lichaamstaal dus). Daarnaast beloon je hem voor verkeerde dingen en op het verkeerde moment. Je wilt hem op zij zetten en hij duwt juist terug (zet zelfs een stap jouw richting op), jij haalt de druk weg en beloont hem... wat heb je hem nu geleerd? Dat ie op druk tegen moet drukken ipv opzij te gaan en te wijken voor druk (wat ze moeten leren, want van nature zal een paard altijd tegen duwen). En zo zijn er nog zoveel meer dingen.

Je hebt geen heel gevoelig en angstig paard, maar dit is hem aangeleerd. Een echt angstig en gevoelig paard had 100x erger op deze (kleine) signalen gereageerd.

En los in de rijbaan met losse beugels, sorry maar dan heb je echt geen flauw idee waar je mee bezig bent. Levensgevaarlijk en ze leren er echt niets van, behalve heel veel angst. Je kan niet ingrijpen, ze niet sturen, helemaal niets.

Hier kan ik me echt helemaal bij aansluiten. De eerste 5 seconden van je zadeldek filmpje straal je al uit dat er iets spannends gaat gebeuren. Daar zou zelfs ons trekpaard op reageren dus eigenlijk vind ik Limo hartstikke braaf. Jij moet vertrouwen uitstralen voordat hij vertrouwen op kan bouwen. Niet trutten maar gewoon in rust bezig gaan.

miezelke schreef:
TS, ik woon niet zo héél ver van jou vandaan, moest je zin hebben in wat lessen paardentaal - en omgang geef je maar een seintje dan wil ik jou en en Limo wel wat helpen.

Neem alsjeblieft dit aanbod aan. Geef Limo een echte kans ipv hem te verpesten waardoor hij straks een projectpaard moet worden omdat hij nooit heeft geleerd wat het juiste antwoord is op de vraag.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 16:58

Ts, ik vind nog steeds uit al je berichten en beeldmateriaal de onkunde en nervositeit er vanaf spatten. Van jou bedoel ik dan dus. Ik lees zoveel dingen die jij als opvallend of vreemd beschrijft die zo ontzettend normaal zijn dat ik er een beetje van schrik. Om het dan nog maar niet te hebben over je timing die gewoon echt niet handig is en de potentieel zeer gevaarlijke acties die je onderneemt. Voorbeeld, het is nu een keer serieus mis gegaan met het zadel, dan zorg je dus als je een dekje erop legt dat dat ding niet kan vallen (dus of vastmaken, of binnen handbereik). Los dekje tussen de benen van vaststaand paard.....lijkt mij niet erg gewenst. Je moet dingen echt meer vanuit je paard gaan bekijken, je redeneert nu constant vanuit jezelf, maakt een probleem van dingen die totaal geen probleem zijn maar doet dan weer andere dingen die wel echt serieus mis kunnen gaan (je hebt echt al een heel aantal keer gewoon geluk gehad, zowel bij dit paard als bij eerdere).
Tot slot iets wat mij ook erg opviel, ik zie jouw paard(en) nooit echt met jou bezig zijn, in vrijwel alle beeldmateriaal dat je plaatst word je gewoon compleet genegeerd. Ik geloof dat ik dat persoonlijk als beginpunt zou nemen want op deze manier blijf je achter de feiten aanlopen....ik denk dat je best heel welwillend bent maar er in het geheel wat naïef instaat. Het is een hartstikke leuke pony, zou het geen optie zijn om van een aantal veel meer ervaren mensen hier toch eens iets aan te nemen zodat je straks ook eindelijk eens echt plezier hebt van een paard en niet van het ene probleem in het andere rolt? Ik gun het je echt wel dat dingen gewoon eens makkelijk gaan maar dat ligt toch wel in jouw handen denk ik.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 17:00

Ts, ik kan het helaas niet anders dan het met de rest eens zijn.. en neem het aanbod hierboven aan, of zoek andere hulp, want je leert m angstig gedrag aan.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-17 17:06

Nou dan ben ik áltijd onzeker (wat ik ook ben door mijn verleden en eigenlijk heel mijn leven al last van heb) want op dat filmpje is dus puur wie ik ben. Zo ben ik thuis, op het werk en overal eigenlijk.

Hoezo wordt ik genegeerd?
Als ik in de wei kom wordt ik meteen door Limo benaderd. Als ik in de stal kom net zo, als ik even de bak uitga en weer erin ga ook weer benadering door Limo.

Daarnaast denk ik niet dat hij mijn commando's bij het longeren zou opvolgen als hij mij zou negeren. Denk dat hij dan gewoon zou proberen weg te rennen wat die dus niet doet.
Je ziet niet alles. Is helaas ook onmogelijk om jullie álles te tonen.

Deze foto zojuist gemaakt op de wei
Afbeelding

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 17:13

Met alle respect TS, maar wat ook een rode draad is in dit topic, is dat je weinig aanneemt van andere mensen. Kritiek krijgen is nooit leuk, maar probeer eens objectief te kijken naar het beeldmateriaal. Jij en Limo worden er echt beter van als er wat gedaan wordt met de tips.

Natuurlijk is het een momentopname, maar als dit os zoals je altijd bent of doet in zijn buurt, dan zegt dat een hoop over de rest van de tijd als de camera niet aanstaat.

Probeer het eens.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 17:15

Maar aan zn lichaamstaal zie je dat hij op jou reageert. Bij het zadelfilmpje (dekje) geef jij aan dat het spannend is.

Op m'n oude werk kregen de 3 jarige voor t eerst een deken op. Met 2 man, 1 hield vast en de ander legde m erop. even snuffelen en dan in 1 beweging erop gooien. Dan schrikken ze even, maar wij staan er zelf zelfverzekerd bij. We kletsen ook over de alledaagse dingen, zodat het 'normaal' is.

En sommige paarden staan t eerste half uur stokstijf stil, die zijn bang opgegeten te worden, en andere boeit t geen zak :').

Mijn tip; zoek iemand (niet je stalbaas) die ervaring heeft met jonkies. Je hebt echt een mooi dier, maar menig andere 3/4 jarige had dit allang niet meer gepikt en was allang al een keer aan de haal gegaan.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 17:18

In het bakfilmpjes doet hij heel de tijd eigenlijk gewoon wat hij zelf wil en jij volgt hem in plaats van dat je hem aanstuurt. Pas op het einde erkent hij überhaupt dat je er bent.

Het feit dat jij schijnbaar niet bewust bent van je houding en uitstraling ten opzichte van je paard benadrukt alleen maar dat je het aanbod van bovenaan de pagina moet aannemen. Pas op het moment dat jij je bewust bent van wat je uitstraalt en dit kan sturen kan je je paard sturen en vertrouwen geven.

Nog even over het laten wennen aan dingen. Hier doen wij ons jonkie hetzelfde als hier boven beschreven. Laten zien en even snuffen en hop rustig er op. Niet miepen en mutsen. Vervolgens dat wat je er op gooit vasthouden zodat het er niet af kan vallen en belonen als ze ontspannen. Zodra ze ontspannen en je beloont hebt hup er af en afsluiten. Korte sessies zonder getrut waarbij je de risico's tot een minimum beperkt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-17 17:24

Kan ik er dan aan doen dat dit nu eenmaal mijn dagelijkse houding is?

Zouden jullie ook hebben moesten jullie mijn verleden gehad hebben.

Ik leef in angst en bij de paarden is het enige moment dat ik daar eens niet aan denk. Als ik mijn houding zou veranderen zou dat voor mij erg onnatuurlijk aanvoelen.
Ik begrijp dat dit voor het paard anders overkomt maar als ik echt onzeker ben over een actie die ik ga doen dan tril ik op mijn benen en trillen mijn handen ook. Ja dat heb ik al meegemaakt met zowel beauty, Dante als limo. En dan is de reactie van het paard extremer wat jullie dus zeggen hoe elk ander paard zou reageren. (Hoewel geen enkel ander vreemd reageert als ik met hen Omga hier op stal)'

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 17:48

Art_Ificious schreef:
hagelslag schreef:
En wat is met elise buiten? Als ze tijd heeft tenminste
vriendelijk bedankt. Heb dezelfde problemen qua bedrag (ook weer 650/maand) en afstand is 225km dus zónder files 2u20min rijden.

Ik kan je iemand aanraden waar je je pony in training kunt zetten, dichtbij genoeg zodat je er regelmatig bij kunt zijn en ervan kunt leren. Ze is ook instructrice dus je kan er ook lessen (op Limo zelf als hij er klaar voor is, maar ook op haar lespaard als je zelf nog wat wilt bijspijkeren voordat je op je eigen jonge dier kruipt).

Ik weet alleen niet of ze momenteel plek heeft, maar dat kan ik voor je navragen :) stuur maar een PB als je meer info wilt.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 17:50

Maar dat is nu juist het hele punt. Jouw lichaamstaal bewust en onbewust breng je over op je paard. Daar kan je mee leren omgaan maar daar moet je wel wat voor willen doen. Elke actie geeft een reactie van je paard.
En hoe gevoeliger het paard hoe groter de reactie, hoe braver en koeler het paard hoe kleiner de reactie maar een reactie krijg je altijd. Zoals ik eerder al zei zou zelfs ons koele kikker groene trekpaard op jouw houding reageren omdat jij bewust of onbewust geen vertrouwen uitstraalt naar het paard.

Juist omdat jij schijnbaar altijd een angst hebt/uitstraalt is het ontzettend belangrijk dat je paard de juiste antwoorden eerst leert van iemand die dit niet heeft. Want wanneer hij de juiste antwoorden weet op de vragen die jij hem stelt kan jij je jouw uitstraling permitteren zonder dat er fouten insluipen. Limo weet dan immers wat er verwacht word in plaats van dat hij moet gaan raden en daarbij dus waarschijnlijk het foute antwoord aanleert.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 18:32

Maar ts je moet je gewoon realiseren dat jij en een groen paard geen combinatie is, zeker niet het beleren. Niemand valt jou aan op hoe je bent,
maar als je daarnaast een paard koopt wat niet bij je past ben je niet slim bezig, paard is er nu eenmaal dan kan je nu het beste goeie hulp zoeken. Je geeft elke keer het paard de schuld maar het ligt 100% aan jou, niet leuk om te horen maar dat is nu eenmaal zo. Jou paard is nog braaf inderdaad, een echt sensibel dier had nog voor veel grotere problemen gezorgd. Ik snap niet waarom je zo eigenwijs blijft en je paard eigenlijk verpest. Hoe langer je wacht hoe groter het probleem word en hoe langer het duurt om op te lossen en ook voor jou vertrouwen niet goed als het elke keer mis gaat.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 19:39

Art_Ificious schreef:

Voor nu is dat helemaal niet erg, maar je had dit wel moeten beseffen voordat je (tot twee keer toe!) een jong dier kocht. Als je van jezelf weet dat je niet de meest overtuigende persoonlijkheid hebt, dan ben je veel beter af met een dier dat al wat van de wereld heeft gezien en waar je gewoon direct lekker onbezorgd mee aan de slag kan. Dat lijkt me voor jouzelf ook veel fijner, om lekker te kunnen genieten van een wereldwijs, ongecompliceerd paardenvriendje zonder al die tegenslagen die je elke keer te verwerken krijgt. En ik weet waar ik het over heb, want ik ben zelf ook niet de meest zelfverzekerde persoon rondom paarden, en juist daaróm heb ik gekozen voor een dier dat ik niet zelf hoefde op te leiden. Want dat klinkt wel leuk, maar daar moet je wel de juiste persoon voor zijn. Ik ben dat overduidelijk niet. En jij helaas ook niet.

Maar goed dat is (weer) achteraf praten. Nu je tot dit inzicht gekomen bent ben je het aan Limo verplicht om hem een (uitgestelde) goede eerste start te geven bij iemand die hier niet van terugschrikt, en dat is op dit moment niet je stalinstructrice. Ja dat kost geld, maar dat heb je min of meer wel aan jezelf te wijten, want letterlijk voor datzelfde geld had je ook gezellig wedstrijdjes kunnen rijden, of een clinic kunnen rijden, of noem maar op wat je allemaal met een verder opgeleerd, ouder dier had kunnen doen.

En om nog even terug te komen op je vraag in het citaat hierboven: ja ook daar kun je wat aan doen, en daar ga je in de rest van je leven profijt van hebben, maar dat gaat de scope van dit topic te boven.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 19:56

Mooi omschreven Rije. Ts er is helemaal niets mis met je persoonlijkheid maar zet jezelf dan toch niet telkens weer in een positie die daar niet op aansluit...je maakt het jezelf zo vreselijk lastig, je maakt meer blessures en ongelukken mee in een paar maanden dan ik in 20 jaar....en dat is zo onnodig en maakt de hobby er echt niet leuker op.
Ik maakte vroeger ook paarden zadelmak, klom overal op. Toen ik merkte dat ik te voorzichtig werd, teveel na ging denken en te weinig bleef rijden ben ik daarmee gestopt. Kan ik het dan perse niet meer, vast wel als het moet. Is het verstandig, hell no. Genoeg mensen die dat stukje veel beter kunnen, met minder kans op ongelukken en die het paard een fijnere start meegeven. Ik pak ze na een paar weken gerust weer over, geen centje pijn maar dat specifieke stukje doe ik dus heel bewust niet meer. Dat zegt niets over mij als persoon (en weinig over mij als ruiter) maar ik wil gewoon de best mogelijke start voor mijn (trainings)paarden.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 08:58

Rije schreef:
Art_Ificious schreef:

Voor nu is dat helemaal niet erg, maar je had dit wel moeten beseffen voordat je (tot twee keer toe!) een jong dier kocht. Als je van jezelf weet dat je niet de meest overtuigende persoonlijkheid hebt, dan ben je veel beter af met een dier dat al wat van de wereld heeft gezien en waar je gewoon direct lekker onbezorgd mee aan de slag kan. Dat lijkt me voor jouzelf ook veel fijner, om lekker te kunnen genieten van een wereldwijs, ongecompliceerd paardenvriendje zonder al die tegenslagen die je elke keer te verwerken krijgt. En ik weet waar ik het over heb, want ik ben zelf ook niet de meest zelfverzekerde persoon rondom paarden, en juist daaróm heb ik gekozen voor een dier dat ik niet zelf hoefde op te leiden. Want dat klinkt wel leuk, maar daar moet je wel de juiste persoon voor zijn. Ik ben dat overduidelijk niet. En jij helaas ook niet.

Maar goed dat is (weer) achteraf praten. Nu je tot dit inzicht gekomen bent ben je het aan Limo verplicht om hem een (uitgestelde) goede eerste start te geven bij iemand die hier niet van terugschrikt, en dat is op dit moment niet je stalinstructrice. Ja dat kost geld, maar dat heb je min of meer wel aan jezelf te wijten, want letterlijk voor datzelfde geld had je ook gezellig wedstrijdjes kunnen rijden, of een clinic kunnen rijden, of noem maar op wat je allemaal met een verder opgeleerd, ouder dier had kunnen doen.

En om nog even terug te komen op je vraag in het citaat hierboven: ja ook daar kun je wat aan doen, en daar ga je in de rest van je leven profijt van hebben, maar dat gaat de scope van dit topic te boven.

Mooi omschreven! Sluit me ook helemaal aan bij je laatste alinea :)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 09:04

Ik kan me alleen maar bij bovenstaande aansluiten. Het geeft niets Ts als je zelf onzeker bent en dit in je houding uitstraalt, maar zou je niet zelf ook ongecompliceerd willen genieten?
Als ik naar deze filmpjes kijk, valt me nog een cruciaal punt op en dat is leiderschap. Een paard en vooral een jong paard zoals Limo, heeft een duidelijke en stabiele leider nodig. Er worden hem nieuwe dingen aangeboden, potentieel spannend (een paard is in nature altijd een vluchtdier) en hij wacht op zijn leider om hem te vertellen wat hij moet doen. Krijgt een paard die leiderschap niet geboden, gaat hij het zelf invullen. Hij neemt zelf de leiding over of kiest het hazepad (of beide). Jij bent geen leider over hem. Je wacht af, vertelt hem niets behalve dat je het zelf spannend vindt, je biedt hem geen zekerheid "dit is de normaalste zaak van de wereld, let's do this".
Los in de bak zie je dit ook in zijn houding. Hij is vooral zoekende op hoe hij er uit kan, gaat van uitgang naar uitgang. Hij is totaal niet met jou bezig. Dat hij op een gegeven moment naar je toe komt lijkt vooral onderzoekend, als hij doorheeft dat hij niets bij jou kan halen (geen eten, je haalt me er niet uit, je vertelt niet wat ik moet doen) loopt hij volledig ongeïnteresseerd weerd weg.

Een leider hoeft geen persoon in dominerende rol te zijn, maar is een stabiel rustpunt en biedt duidelijkheid. Duidelijkheid betekent veiligheid. En veiligheid is overleven, want zo werkt dat in de kudde.

Je kunt dit leren met een goede (grondwerk)instructrice. Het is niet onmogelijk. Het kost wel geld. Als ik naar mezelf kijk: mijn paard heeft in aanschaf niet zoveel gekost. Als ik er bij optel wat hij me aan lessen en trainingen heeft gekost, ben ik meer kwijt van wat ik voor een fijn beleerd paard van zijn leeftijd had betaald. Dat is gewoon realiteit.

Niemand wil je hier aanvallen en iedereen gunt jou het succesverhaal met je paard. Maar op deze manier gaat dat succesverhaal niet komen. Neem het aanbod hierboven aan, baat het niet dan schaadt het niet. Kijk voor het echte beleren of er iemand met ervaring hem een poosje op stal kan nemen. Kost wat maar het is veel waard. Sta open om te leren, schuif niet alles af met ja-maars en excuses.
Wanneer je die stappen maakt voor jezelf, komt ook jouw succesverhaal.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 09:07

Leo schreef:
Ik kan me alleen maar bij bovenstaande aansluiten. Het geeft niets Ts als je zelf onzeker bent en dit in je houding uitstraalt, maar zou je niet zelf ook ongecompliceerd willen genieten?
Als ik naar deze filmpjes kijk, valt me nog een cruciaal punt op en dat is leiderschap. Een paard en vooral een jong paard zoals Limo, heeft een duidelijke en stabiele leider nodig. Er worden hem nieuwe dingen aangeboden, potentieel spannend (een paard is in nature altijd een vluchtdier) en hij wacht op zijn leider om hem te vertellen wat hij moet doen. Krijgt een paard die leiderschap niet geboden, gaat hij het zelf invullen. Hij neemt zelf de leiding over of kiest het hazepad (of beide). Jij bent geen leider over hem. Je wacht af, vertelt hem niets behalve dat je het zelf spannend vindt, je biedt hem geen zekerheid "dit is de normaalste zaak van de wereld, let's do this".
Los in de bak zie je dit ook in zijn houding. Hij is vooral zoekende op hoe hij er uit kan, gaat van uitgang naar uitgang. Hij is totaal niet met jou bezig. Dat hij op een gegeven moment naar je toe komt lijkt vooral onderzoekend, als hij doorheeft dat hij niets bij jou kan halen (geen eten, je haalt me er niet uit, je vertelt niet wat ik moet doen) loopt hij volledig ongeïnteresseerd weerd weg.

Een leider hoeft geen persoon in dominerende rol te zijn, maar is een stabiel rustpunt en biedt duidelijkheid. Duidelijkheid betekent veiligheid. En veiligheid is overleven, want zo werkt dat in de kudde.

Je kunt dit leren met een goede (grondwerk)instructrice. Het is niet onmogelijk. Het kost wel geld. Als ik naar mezelf kijk: mijn paard heeft in aanschaf niet zoveel gekost. Als ik er bij optel wat hij me aan lessen en trainingen heeft gekost, ben ik meer kwijt van wat ik voor een fijn beleerd paard van zijn leeftijd had betaald. Dat is gewoon realiteit.

Niemand wil je hier aanvallen en iedereen gunt jou het succesverhaal met je paard. Maar op deze manier gaat dat succesverhaal niet komen. Neem het aanbod hierboven aan, baat het niet dan schaadt het niet. Kijk voor het echte beleren of er iemand met ervaring hem een poosje op stal kan nemen. Kost wat maar het is veel waard. Sta open om te leren, schuif niet alles af met ja-maars en excuses.
Wanneer je die stappen maakt voor jezelf, komt ook jouw succesverhaal.

_/-\o_

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 09:15

Ik sluit me totaal bij Leo aan!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 10:09

Ik heb net je hele topic zitten lezen en ik sluit me ook bij voorgaande posters aan.
Met een toevoeging: je hebt een ontzettend leuk en braaf paardje te pakken. Hij is echt nog niet getraumatiseerd, maar als je zo doorgaat dan maak je er wel een probleemgeval van.
Die ervaring met het zadel bijvoorbeeld, door het zadel af te halen en er niet meer op te leggen heb je hem eigenlijk geleerd dat de paniekreactie de juiste reactie is geweest. En dat is juist niet wat je wilde.
Is dat onoverkomelijk? Nee, zeker niet, als je maar zorgt dat het niet weer gebeurt.

Zoals een aantal anderen ook al zeiden lijkt je stalinstructrice niet de juiste persoon om te helpen, zij werkt met het overdonderen en dat werkt niet bij dit paard.
Jij omschrijft het als een prestatie dat ze binnen een week op dat andere paard zat, voor mij is het een bewijs dat ze maar 1 tactiek heeft, die voor een hoop paarden werkt, maar voor de jouwe dus niet: overdonderen.

Jouw hele houding straalt inderdaad onzekerheid uit, wat ontzettend jammer is, vooral voor jouzelf. Daar is wel degelijk wat aan te doen, maar proberen je zeker op te stellen als je dat niet bent, zoals je ook ergens schreef, heeft geen zin.
Paarden zijn meesters in lichaamstaal, die kijken daar dwars doorheen.
Ik spreek uit ervaring helaas. Ik was altijd een verschrikkelijk onzeker type, combinatie van opvoeding en dingen die gebeurd waren in mijn leven.
Bij de paarden was ik meestal wel op mijn gemak trouwens, dat straalde ik dan ook uit.
En toen kreeg ik mijn jonge paard Walter. Voor hem was ik dus niet zeker genoeg: hij heeft me in het begin meteen een tand uit mijn mond getrapt.
Natuurlijk een fout van mij; ik had nooit zo dichtbij moeten komen.
En ik heb nog mazzel gehad, als hij me hoger had geraakt, dan had ik hier niet meer gezeten.
Wat ik wel weet: jij hebt ook een aantal van dat soort incidenten beschreven en je hebt zo te lezen heel veel geluk gehad. Want als een paard je echt wil raken, dan doet ie dat.

Maar goed, ik had op dat moment 2 keuzes: paard verkopen of doorgaan. Ik heb dat laatste gedaan, maar wel onder begeleiding.
De juiste begeleiding vinden heeft trouwens ook een tijd geduurd. Want Walter overdonderen ging dus ook niet (daar zijn meerdere mensen op de harde manier achter gekomen), maar een te zachte aanpak zoals een aantal NH'ers had, heeft ook totaal geen zin.
Maar met de juiste begeleiding is het dus wel helemaal goed geworden, 12 jaar later is hij er nog steeds. Het is nooit een makkelijk paard geworden, maar dat hoeft ook niet.

Tegelijkertijd ben ik aan mezelf gaan werken, want uiteindelijk had ik zelf natuurlijk de meeste last van mijn onzekerheid, in alles.
Dat aan mezelf werken had eigenlijk heel snel resultaat en ik kan oprecht zeggen dat ik veel succesvoller ben geworden op allerlei vlakken dan ik ooit had gedacht. Of had durven dromen.

Voor jou heb ik dus eigenlijk een soortgelijke boodschap: als je dit wilt, ga goede begeleiding zoeken en werk aan jezelf.
Het is hard werken, bloed, zweet en tranen op allerlei manieren. En het is niet makkelijk.
Maar als het je lukt, dan kan het je heel veel brengen.
Zowel in de omgang met paarden als voor de rest van je leven.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 10:12

Mooi omschreven Leo! Zo is het ook inderdaad.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 11:35

Allereerst excuses dat ik gisteren niet meer gereageerd heb. Heb een vermoeiende week gehad en véél stress op het werk.

Wie meer wil weten over mijn verleden... ik wil gerust een deel vertellen via pb. Maar wel in vertrouwen(!).
Misschien dat het ook voor mij helpt als ik het anderen vertel.

Tevens heb ik bovenstaand aanbod van Miezelke ook aangenomen. (Gisteravond al)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 11:46

Wat goed van je dat je op het aanbod bent in gegaan +:)+

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 13:19

Super goed van je! Zet 'm op!

Ik heb zorgachtergrond en je mag als je wilt een pb sturen, misschien kan ik een inzet geven. Maar daar ben je uiteraard volledig vrij in. :j

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 15:31

Wat goed TS. Hoop dat het wat is voor jullie beiden!