Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Art_Ificious schreef:En in vrijheid in de bak rondlopen. Begon hij mij wat uit de dagen want ik jaag hem niet op.
[ Video ]
Quir schreef:Eigenlijk heb je een enorm lief en braaf paard... jouw lichaamstaal verteld continue dat er iets heel engs gaat gebeuren. Je bent heel terughoudend, afwachtend, onzeker, dwaalt maar wat rond en je doet maar wat (met name in je lichaamstaal dus). Daarnaast beloon je hem voor verkeerde dingen en op het verkeerde moment. Je wilt hem op zij zetten en hij duwt juist terug (zet zelfs een stap jouw richting op), jij haalt de druk weg en beloont hem... wat heb je hem nu geleerd? Dat ie op druk tegen moet drukken ipv opzij te gaan en te wijken voor druk (wat ze moeten leren, want van nature zal een paard altijd tegen duwen). En zo zijn er nog zoveel meer dingen.
Je hebt geen heel gevoelig en angstig paard, maar dit is hem aangeleerd. Een echt angstig en gevoelig paard had 100x erger op deze (kleine) signalen gereageerd.
En los in de rijbaan met losse beugels, sorry maar dan heb je echt geen flauw idee waar je mee bezig bent. Levensgevaarlijk en ze leren er echt niets van, behalve heel veel angst. Je kan niet ingrijpen, ze niet sturen, helemaal niets.
miezelke schreef:TS, ik woon niet zo héél ver van jou vandaan, moest je zin hebben in wat lessen paardentaal - en omgang geef je maar een seintje dan wil ik jou en en Limo wel wat helpen.
Art_Ificious schreef:hagelslag schreef:vriendelijk bedankt. Heb dezelfde problemen qua bedrag (ook weer 650/maand) en afstand is 225km dus zónder files 2u20min rijden.En wat is met elise buiten? Als ze tijd heeft tenminste
Art_Ificious schreef:Kan ik er dan aan doen dat dit nu eenmaal mijn dagelijkse houding is?
Rije schreef:Art_Ificious schreef:Kan ik er dan aan doen dat dit nu eenmaal mijn dagelijkse houding is?
Voor nu is dat helemaal niet erg, maar je had dit wel moeten beseffen voordat je (tot twee keer toe!) een jong dier kocht. Als je van jezelf weet dat je niet de meest overtuigende persoonlijkheid hebt, dan ben je veel beter af met een dier dat al wat van de wereld heeft gezien en waar je gewoon direct lekker onbezorgd mee aan de slag kan. Dat lijkt me voor jouzelf ook veel fijner, om lekker te kunnen genieten van een wereldwijs, ongecompliceerd paardenvriendje zonder al die tegenslagen die je elke keer te verwerken krijgt. En ik weet waar ik het over heb, want ik ben zelf ook niet de meest zelfverzekerde persoon rondom paarden, en juist daaróm heb ik gekozen voor een dier dat ik niet zelf hoefde op te leiden. Want dat klinkt wel leuk, maar daar moet je wel de juiste persoon voor zijn. Ik ben dat overduidelijk niet. En jij helaas ook niet.
Maar goed dat is (weer) achteraf praten. Nu je tot dit inzicht gekomen bent ben je het aan Limo verplicht om hem een (uitgestelde) goede eerste start te geven bij iemand die hier niet van terugschrikt, en dat is op dit moment niet je stalinstructrice. Ja dat kost geld, maar dat heb je min of meer wel aan jezelf te wijten, want letterlijk voor datzelfde geld had je ook gezellig wedstrijdjes kunnen rijden, of een clinic kunnen rijden, of noem maar op wat je allemaal met een verder opgeleerd, ouder dier had kunnen doen.
En om nog even terug te komen op je vraag in het citaat hierboven: ja ook daar kun je wat aan doen, en daar ga je in de rest van je leven profijt van hebben, maar dat gaat de scope van dit topic te boven.
Leo schreef:Ik kan me alleen maar bij bovenstaande aansluiten. Het geeft niets Ts als je zelf onzeker bent en dit in je houding uitstraalt, maar zou je niet zelf ook ongecompliceerd willen genieten?
Als ik naar deze filmpjes kijk, valt me nog een cruciaal punt op en dat is leiderschap. Een paard en vooral een jong paard zoals Limo, heeft een duidelijke en stabiele leider nodig. Er worden hem nieuwe dingen aangeboden, potentieel spannend (een paard is in nature altijd een vluchtdier) en hij wacht op zijn leider om hem te vertellen wat hij moet doen. Krijgt een paard die leiderschap niet geboden, gaat hij het zelf invullen. Hij neemt zelf de leiding over of kiest het hazepad (of beide). Jij bent geen leider over hem. Je wacht af, vertelt hem niets behalve dat je het zelf spannend vindt, je biedt hem geen zekerheid "dit is de normaalste zaak van de wereld, let's do this".
Los in de bak zie je dit ook in zijn houding. Hij is vooral zoekende op hoe hij er uit kan, gaat van uitgang naar uitgang. Hij is totaal niet met jou bezig. Dat hij op een gegeven moment naar je toe komt lijkt vooral onderzoekend, als hij doorheeft dat hij niets bij jou kan halen (geen eten, je haalt me er niet uit, je vertelt niet wat ik moet doen) loopt hij volledig ongeïnteresseerd weerd weg.
Een leider hoeft geen persoon in dominerende rol te zijn, maar is een stabiel rustpunt en biedt duidelijkheid. Duidelijkheid betekent veiligheid. En veiligheid is overleven, want zo werkt dat in de kudde.
Je kunt dit leren met een goede (grondwerk)instructrice. Het is niet onmogelijk. Het kost wel geld. Als ik naar mezelf kijk: mijn paard heeft in aanschaf niet zoveel gekost. Als ik er bij optel wat hij me aan lessen en trainingen heeft gekost, ben ik meer kwijt van wat ik voor een fijn beleerd paard van zijn leeftijd had betaald. Dat is gewoon realiteit.
Niemand wil je hier aanvallen en iedereen gunt jou het succesverhaal met je paard. Maar op deze manier gaat dat succesverhaal niet komen. Neem het aanbod hierboven aan, baat het niet dan schaadt het niet. Kijk voor het echte beleren of er iemand met ervaring hem een poosje op stal kan nemen. Kost wat maar het is veel waard. Sta open om te leren, schuif niet alles af met ja-maars en excuses.
Wanneer je die stappen maakt voor jezelf, komt ook jouw succesverhaal.