Kareltje de verwaarloosde ex-manege pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 15:12

JasmijnJoy schreef:
Ik denk dat jullie de zoektocht gewoon beter kunnen laten. Karel is nu in goeie handen en natuurlijk word iedereen kwaad als je beseft dat er nog kindjes op hem gereden hebben. Maar nu is hij in goeie handen en ik betwijfel of de hele stal er zo uit ziet etc.

Raar advies.
NOOIT laten zitten bij onrecht. ALTIJD opkomen voor de zwaksten, of het nou mens of dier is. Geen actie is laf en zwak.
Deze toestanden mogen nooit door de vingers gezien worden.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 15:14

In mijn werk heb ik heel veel te maken met handelaren. Dan wel vaak in ander vee maar ik merk de laatste tijd dat veel van hen juist open staan voor advies en verbetering. Het is in ieders belang dat wat voor beest het ook is het goed verzorgd is. Dus je zou nog 1 keer kunnen vragen waar hij hem weg heeft en dan verzekeren dat je zijn naam niet noemt. Je kan er namelijk ook via dit topic achterkomen waar hij vandaan komt dus het spoor hoeft niet zijn kant op te leiden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 15:16

Hannanas schreef:
JasmijnJoy schreef:
Ik denk dat jullie de zoektocht gewoon beter kunnen laten. Karel is nu in goeie handen en natuurlijk word iedereen kwaad als je beseft dat er nog kindjes op hem gereden hebben. Maar nu is hij in goeie handen en ik betwijfel of de hele stal er zo uit ziet etc.

Raar advies.
NOOIT laten zitten bij onrecht. ALTIJD opkomen voor de zwaksten, of het nou mens of dier is. Geen actie is laf en zwak.

De verkeerde aan de schandpaal nagelen is dat net zo goed. Je weet te weinig om de werkelijke schuldige aan te wijzen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 15:19

tamary schreef:
Hannanas schreef:

Raar advies.

De verkeerde aan de schandpaal nagelen is dat net zo goed. Je weet te weinig om de werkelijke schuldige aan te wijzen.

Dus op onderzoek uit en alles overhandigen aan de dierenpolitie.
Je kunt op wat manege's vragen aan de mensen / klanten wie Kareltje kent. Zonder verdere info. Dan kun je daarna naar betreffende eigenaar en vertellen hoe slecht het gesteld is met Kareltje. Dan heb je hopelijk op z'n minst een paar mensen een rotgevoel gegeven over hun medeplichtigheid / hun schuld.

Kun je daarna altijd nog beslissen wat je doet.

Actie betekend niet meteen publiekelijk aan de schandpaal.

JasmijnJoy

Re: Kareltje de verwaarloosde ex-manege pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 15:20

Ik denk dat er al genoeg actie is ondernomen en dit is echt een onbegonnen zaak. Ook de politie zal hier niets meer aan doen etc. Ik denk dat genieten van Karel nu beter is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 15:23

Hannanas schreef:
tamary schreef:

Dus op onderzoek uit en alles overhandigen aan de dierenpolitie.
Je kunt op wat manege's vragen aan de mensen / klanten wie Kareltje kent. Zonder verdere info. Dan kun je daarna naar betreffende eigenaar en vertellen hoe slecht het gesteld is met Kareltje. Dan heb je hopelijk op z'n minst een paar mensen een rotgevoel gegeven over hun medeplichtigheid / hun schuld.

Kun je daarna altijd nog beslissen wat je doet.

Actie betekend niet meteen publiekelijk aan de schandpaal.

Nee onderzoek overlaten aan de dierenpolitie. Die geef je het rapport van de kliniek en doet aangifte. Of, hoe en wat die vervolgens doet is aan hun. Zij hebben middelen die de burger niet heeft (en maar goed ook), kom jij bij de verkeerde uit, dan krijgt die persoon een hoop ellende over zich heen, met of zonder bericht in de krant.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 15:43

Melissa1996 schreef:
Ik meng me normaal niet zo in topic's maar ik ben het er nu niet helemaal mee eens. Ik ken de handelaar in kwestie en heb ook wel eens een paard bij hem gekocht.. Hij is een echte handelaar, maar zeker geen slechte. Hij heeft ook tegen Sandra gezegd dat Karel er slechter uitzag. Maar hij heeft toch in overleg de pony naar Sandra toch om te kijken of het nog wat zou worden. Zoniet, dan zou hij alsnog naar de slacht gaan. Dit is allemaal heel snel gegaan, dus tijd voor besef is er niet zo veel geweest denk ik.
Tot Sandra het deken van Karel aftrok de volgende dag, na dit is er ook contact geweest tussen Sandra en de handelaar, waarbij ook hij even schrok. Toch is besloten het te proberen.

Het is een man van geld, maar niet zo erg als nu word geschetst! Hij neemt ook zijn verlies als het moet. Ik geloof absoluut niet dat hij met welke bedoeling dan ook het verhaal, de wereld in wil helpen als zo nu geschetst is.

Het is een beste man, fijne man om zaken mee te doen zoals ik om mij heen altijd hoor, maar wel een handelaar.

Hij gaat niet vertellen waar die pony vandaag komt en dat is zijn goed recht. Als hij dat niet wil, prima toch? (zeker niet openbaar). Het is maar een aannamen van mensen, dat als karel er zo uit zag, "dan zullen de andere er ook wel zo uit zien".. Hoeft nog niet zo te zijn.. Karel heeft het NU toch goed en daar draait het om!

Ik hoop dat jullie allemaal net als ik, duimen voor het herstel van Karel, wat dat is immers wat telt. En de rest een beetje laten rusten en over laten aan Mist. Ik begrijp dat zij er al achteraan gaat en dan is het toch goed zo?

Ik neem aan dat je ook op mijn post reageert?
Dan hoef je de handelaar niet zo te verdedigen! Want ik heb het niet over de handelaar!
Dat is blijkbaar voornamelijk een opkoper van slachtpaarden, aldus Sandra.
Als hij een manege adres heeft waar hij "altijd" slachtpaarden ophaalt dan vraag ik me 2 dingen af:
1) is die manege zo armlastig dan dat hij er vaak "kapotte" of oude paarden voor de slacht koopt.
2) het blijft een handelaar. Anders zou hij die arme beestjes wel naar de slacht brengen ipv weer doorverkopen. Dan gaat hij zijn manege natuurlijk niet "verraden".

Verder gaat het me er in dit topic niet over om een schuldige van Kareltjes leed aan te wijzen!
Maar het zet je wel haan het denken. Dat zulke praktijken (als in:maneges die paarden zover op rijden) nog kunnen voorkomen! En Karel hoeft helemaal geen ambassadeur te worden of zo, maar het zet misschien wel iets in gang.

Maar het draait om Karel!
Laatst bijgewerkt door Kamy op 07-01-17 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 16:00

Hoe zeker is het dat Karel inderdaad 4 uur manegewerk heeft gedaan?

Ik bedoel: Karel is onderhand een Bokt-beroemdheid. Hij zou de afgelopen tijd gemiddeld 4 uur per week op een manege hebben gelopen. Toch is er niemand hier die hem heeft herkend en dat verhaal kan bevestigen. Je zou toch verwachten dat er onderhand (ex)manegeklanten moeten zijn die hem zouden herkennen.
Naar wat ik begreep komt het verhaal bij die handelaar vandaan en is dat de enige bron. Waarbij natuurlijk maar de vraag is of die handelaar het correct en naar waarheid heeft verteld. En als hij het naar zijn beste eer en geweten heeft verteld, is de vraag of degene die Karel aan hem verkocht eerlijk is geweest. En of ze elkaar wel goed begrepen hebben. Ik neem aan dat die handelaar niet dagelijks op die manege staat te turven welke pony's daar in de les lopen. En een communicatiemisverstand is snel geboren.
Verder kan ik me eerlijkgezegd zelfs van de allerslechtste maneges die er in Nederland zijn niet voorstellen dat ze zo'n pony 4 uur per dag laten lopen. Met die dikke poot en geen gram vet op het lijf: Als het zo extreem is krijg je er geheid een boel gedonder van als manege. Iedereen kan natuurlijk weggekeken hebben, maar dat is in dit geval zo bizar dat je je afvraagt hoe dat mogelijk is. Nog los van de vraag of Karel daar fysiek überhaupt toe in staat was, gemiddeld 4 uur per dag lessen lopen.

Waarmee ik absoluut niet wil beweren dat het allemaal niet waar is hoor. Het kan natuurlijk best. Maar het is natuurlijk ook niet uit te sluiten dat het verhaal niet 100% klopt. Dat het toch net even anders is gegaan.

Feit blijft natuurlijk dat Karel, zelfs als hij helemaal niet op een manege zou hebben gestaan en/of al een hele poos niet meer bereden is, er vreselijk slecht aan toe was. En dat het te gek voor woorden is dat iemand het zo ver heeft laten komen. En dat je hoopt dat er op de plek waar hij vandaan komt niet nog meer paarden staan die hetzelfde lot moeten ondergaan.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 16:06

safina schreef:
Hoe zeker is het dat Karel inderdaad 4 uur manegewerk heeft gedaan?

Ik bedoel: Karel is onderhand een Bokt-beroemdheid. Hij zou de afgelopen tijd gemiddeld 4 uur per week op een manege hebben gelopen. Toch is er niemand hier die hem heeft herkend en dat verhaal kan bevestigen. Je zou toch verwachten dat er onderhand (ex)manegeklanten moeten zijn die hem zouden herkennen.
Naar wat ik begreep komt het verhaal bij die handelaar vandaan en is dat de enige bron. Waarbij natuurlijk maar de vraag is of die handelaar het correct en naar waarheid heeft verteld. En als hij het naar zijn beste eer en geweten heeft verteld, is de vraag of degene die Karel aan hem verkocht eerlijk is geweest. En of ze elkaar wel goed begrepen hebben. Ik neem aan dat die handelaar niet dagelijks op die manege staat te turven welke pony's daar in de les lopen. En een communicatiemisverstand is snel geboren.
Verder kan ik me eerlijkgezegd zelfs van de allerslechtste maneges die er in Nederland zijn niet voorstellen dat ze zo'n pony 4 uur per dag laten lopen. Met die dikke poot en geen gram vet op het lijf: Als het zo extreem is krijg je er geheid een boel gedonder van als manege. Iedereen kan natuurlijk weggekeken hebben, maar dat is in dit geval zo bizar dat je je afvraagt hoe dat mogelijk is. Nog los van de vraag of Karel daar fysiek überhaupt toe in staat was, gemiddeld 4 uur per dag lessen lopen.

Waarmee ik absoluut niet wil beweren dat het allemaal niet waar is hoor. Het kan natuurlijk best. Maar het is natuurlijk ook niet uit te sluiten dat het verhaal niet 100% klopt. Dat het toch net even anders is gegaan.

Feit blijft natuurlijk dat Karel, zelfs als hij helemaal niet op een manege zou hebben gestaan en/of al een hele poos niet meer bereden is, er vreselijk slecht aan toe was. En dat het te gek voor woorden is dat iemand het zo ver heeft laten komen. En dat je hoopt dat er op de plek waar hij vandaan komt niet nog meer paarden staan die hetzelfde lot moeten ondergaan.

Ik zei het niet maar dat denk ik ook.
Vindt het gewoon een raar verhaal.....
Dat Karel wat TLC misgelopen is de laatste "tijd" moge duidelijk zijn. Maar het verhaal erachter is gissen. We hoeven ook de waarheid niet te weten, dat maakt voor Karel niets meer uit. Dat is zijn verleden en dieren leven in het nu. En zijn nu ziet er super uit! Hopelijk nog wat fijne jaartjes voor dit mannetje!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 16:10

Waar het om gaat is dat iedereen in dit topic graag de verzekering zou willen hebben dat Kareltjes ex-collega's nu of in de toekomst niet hetzelfde lot zijn beschoren.
Dat Kareltje nu in de hemel is gekomen is geweldig. Maar als er ergens nog 10 ponies rondlopen die dezelfde kant op zouden kunnen gaan, dan zouden we daar graag wat aan willen doen.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 16:11

Shirley nogmaals proficiat ook hier!! Want jij hebt gezorgd dat lieve Karel vervoerd werd!!

Mist brrrrkoud he fijn dat hij nu een lekkere warme deken heeft!

Zo misschien helpt dit om weer is ontopic te gaan :o , mocht iemand meer weten kan die natuurlijk beter een pb naar Mist doen, die goedbedoelde discusie zal altijd blijven. Maar hier steunen we Kareltje in zijn herstel en hopelijk nog vele mooie maanden, jaren bij Mist!!

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 16:15

Topic Starter wist toch al met groot vermoeden waar Kareltje vandaan kwam, ze zouden daar hoogst persoonlijk hen woord doen en checken of er meer magere gevallen staan! Is het anders gelopen betreft vermoedens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 16:25

Wellicht is het wel verstandig om het aan de ts over te laten, over het hoe en wat qua verloop van dit topic betreft.
Ik vind het best apart dat anderen gaan proberen te bepalen waar over gesproken mag worden en waarover niet.

Zoals ik het gelezen heb (correct me if im wrong) zijn er vermoedens over het hoe en wat van het verleden van Karel en zou het een hoop kunnen doen in de goede richting als er zekerheden komen, of dit nu hier of via pb gaat.

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 17:16

Iedereen zegt maar waarom niemand hem herkent hier op bokt.
Misschien omdat niet alle mensen op bokt zitten???
Ik sta op een grote stal maar daarvan zitten er maar een paar op bokt....

Respect voor TS dat je zoveel tijd en geld er in steekt om het beestje een mooie oude dag te geven!

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 17:20

Wij weten ook niet wat er achter de schermen gebeurd ;)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 17:32

Jullie gaan hard ! Maar zoals ik al eerder zei; er wordt/is actie genomen, wat precies ga ik (nog) niet in het topic zetten.

Nu over Kareltje, die lijkt veel actiever en is zeker veel luidruchtiger dan de afgelopen dagen, hinnikt keihard als ik de stal binnen kom, en is veel meer geinteresseerd in de andere paarden. Verleiding is heel groot om hem nog meer eten te geven, maar daar moet ik heel voorzichtig mee zijn. Morgen probeer ik een filmpje te maken, hopelijk lukt het om die op bokt te krijgen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 17:38

Super!

Jupinkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 17:45

Leuk dat het goed gaat met Kareltje! Goed bezig Mist! +:)+

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 17:50

Zo fijn dat hij zo opgewekt is en van zich laat horen ! :D

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 17:57

Hier ook een stille meelezer, super wat je doet. Heel veel respect. Nu vroeg ik me af, krijgt hij van die korreltjes van abler of de pillen, ik heb nog wel een dosis pillen liggen die in niet meer gebruik, die mag je wel hebben als je ze kan gebruiken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 18:33

Ibbel schreef:
Waar het om gaat is dat iedereen in dit topic graag de verzekering zou willen hebben dat Kareltjes ex-collega's nu of in de toekomst niet hetzelfde lot zijn beschoren.
Dat Kareltje nu in de hemel is gekomen is geweldig. Maar als er ergens nog 10 ponies rondlopen die dezelfde kant op zouden kunnen gaan, dan zouden we daar graag wat aan willen doen.

Ik begrijp dit heel goed, maar tegelijkertijd ben ik ook wel verbaasd over de verbazing in dit topic zeg maar. Ik kom (gelukkig) niet meer op maneges, maar toen ik dat wel deed vond ik er altijd paarden of pony´s die er slecht bij stonden. Niet allemaal in de gradatie van Kareltje, maar toch ook een 30 jaar oude pony die geen enkele tand meer in zijn mond had, wel goed verzorgd werd qua speciaal voer, maar toch ook nog een uurtje of vijf per week in de les liep met een kindje op zijn uitstekende ruggengraat.
Volgens de manege wilde het paardje zelf nog zo graag `erbij horen` en was hij het er niet mee eens (waar dat uit zou moeten blijken geen idee) als hij niets meer te doen kreeg.

En dan pony´s en paarden met niet passend harnachement, meer wel dan niet op de verschillende maneges waar ik ben geweest, vieze stallen of stallen met vrijwel geen bodembedekking (zodat ze met hun stramme botten op het beton liggen), te weinig ruwvoer. Kinderen die zonder begeleiding zadelen en aan de pony´s lopen te duwen en trekken omdat `ze niet luisteren`, paarden die alleen in de les lopen en nooit vrije beweging krijgen (buiten de lessen om in stands staan), zelden daglicht zien, paarden die kreupel in de les lopen enz.

De dierenbescherming kan hier niets mee, anders hadden ze nog een hoop werk te doen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 18:37

lando2 schreef:
Hier ook een stille meelezer, super wat je doet. Heel veel respect. Nu vroeg ik me af, krijgt hij van die korreltjes van abler of de pillen, ik heb nog wel een dosis pillen liggen die in niet meer gebruik, die mag je wel hebben als je ze kan gebruiken.

Ik voer de korreltjes, eerlijk gezegd zou ik niet weten hoe ik die pillen naar binnen zou moeten krijgen :D maar wel lief aangeboden !

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 18:59

Ben blij dat hij zich beter voelt

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 19:00

Leuk leuk leuk, ik kijk uit naar het filmpje!

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 19:06

:) heerlijk een steeds luidruchtiger wordende Kareltje, goed teken hoor. En een filmpje helemaal leuk.
Lief aanbod vd pillen +:)+ misschien kan je ze met een pillensplitter klein maken. Wist eerst ook niet van het bestaan maar bij de apotheek zo verkrijgbaar.