[VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 16:51

Ik laat het longeren even gaan tot na mijn examens als we een grondles krijgen. Dan heb ik hulp, dus dan voel ik mezelf ook wat 'veiliger'.

Hij toont dit gedrag alleen maar zodra we de longeerkraal in gaan. Buiten de longeerkraal doet hij alles echt perfect. Hij loopt braaf mee, blijft stil staan als ik ook stil sta om bijvoorbeeld met iemand te praten en hij is gewoon heel lief buiten de longeerkraal. Hij komt ook gelijk naar me toe lopen als ik hem de wei uit ga halen. Het is echt een schatje, alleen zodra we de longeerkraal in gaan dan is het een monster.

Mijn moeder vindt het ook niet veilig om het zelf nog een keer te proberen.

Ik vind dit ook echt geen gedrag voor Ducky. Zo heeft hij echt nog nooit gedaan.
Hij heeft wel elke keer een tik met de zweep gehad als hij op me afkwam of een tik voor hem op de grond of op zijn neus met mijn hand. Maar zodra ik hem een tik heb gegeven houdt hij zijn hoofd hoog en doet hij net alsof ik hem mishandeld heb.

Ik hoop dat hij geen pijn heeft of iets. De osteopaat is nog nooit sinds hij bij mij is langs geweest, maar daar heeft hij ook nooit behoefte aan gehad. Ik kan de osteopaat wel laten komen als hij na de grondwerk lessen ook nog zo doet en hij echt pijn heeft.

Hij gaat niet weg als ik mezelf breed maak of als ik de zweep op hem richt of wat dan ook. Hij blijft staan en doet zijn oren in zijn nek en gaat dan met zijn hoef over de grond schrapen. Als ik dan nog een keer de zweep naar hem wijs dan komt hij op me af. Hier heb ik trouwens nog nooit problemen mee gehad. Hij is altijd mega lief met longeren, tot nu.

Dankjewel, jij ook succes met nog 7 weken school Romy! :') :D

Whizz

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 18:28

Ik vind het echt heel naar voor je! En super de manier waarop je bezig bent, ik ben het wel met ruitje eens. Als een vriend of vriendin zich zo naar jou zou gedragen, zou je je dan ook afvragen of hij of zij misschien pijn had en het daarom deed? Nee, dit gedrag kun je van niemand accepteren, dus ook niet, zéker niet van een paard. Veel te gevaarlijk. Daarom heel verstandig dat je niet meer longeert. Grondwerkles is prima maar ook longeren moet je leren, het is meer dan alleen maar rondjes om je heen laten lopen. Wat mij opviel is dat jij het hebt over "proberen om een leider te zijn" en "hopen dat hij jou als leider ziet". Misschien ligt daar ook wel het probleem, leiding geef je, je hoopt niet dat je dat geeft of dat een ander dat zo ziet. Het is pas veilig als jij bepaalt, altijd en overal zodat Ducky daarop kan vertrouwen. Hou je ons op de hoogte van je lessen? Ik weet niet uit welke regio je komt maar als je daar behoefte aanheft kan ik je aan contacten op dat vlak helpen. Stuur me dan een pb.

megvndj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:55

Ik vind het zo geweldig om te zien dat je vanaf de eerste keer dat je Duck zag al helemaal verliefd op hem was en dat geen moment anders is geweest! Ik ben trots op jullie, ookal gaat het longeren iets minder, het rijden gaat al stukken beter dan voorheen :) Na de examens kom ik natuurlijk weer ff langs om jullie te zien rijden en om fotootjes te maken he :p

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 14:00

Hoe gaat het nu met Duck? :)

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 20:28

Bedankt allemaal! :D

Duck heeft volgens mij wel lekker genoten van zijn vrije dagen. Ik heb de afgelopen twee weken maar drie keer gereden en voor de rest heeft hij lekker in de wei gestaan. Ik heb hem wel elke dag even gepoetst en eergisteren heb ik hem helemaal gewassen met een sopje van shampoo en betadine. Volgens mij vond hij het wassen heel lekker want hij stond te genieten met zijn ogen dicht :)

Hij heeft volgens mij wel heel erg last van de vliegen en van de jeuk. Hij schuurt zijn hoofd en kont helemaal open. Hij heeft allemaal kleine wondjes op zijn hoofd en een snee op zijn kont. Die heb ik ook gelijk verzorgd en er zitten nu al weer korstjes op.
Ik heb een vliegdeken met hals en buikflap gekocht, die vandaag binnen is gekomen en morgen komt een vliegnetje voor over zijn oren, ogen en met een neusflap binnen als het goed is.

Morgen hebben we om 2 uur een longeerles dus kan Ducky lekker aan de slag. Voorbij met zijn luizenleventje :') Ik ben echt heel erg benieuwd hoe het gaat. Ik hoop echt dat ze ons goed kan helpen en dat we een oplossing kunnen vinden zodat ik Duck weer normaal kan longeren :)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 21:20

Alvast succes met de les morgen!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 13:53

Fijn dat ie t wassen lekker vond. Wat je beschrijft klinkt als licht eczeem achtig. Mijn paard heeft dat helaas ook sinds vorige zomer. Jeuk aan hoofd en staartwortel. Staat ook altijd ingepakt om die reden. En was om de zoveel tijd met kalmerende shampoo

Ben benieuwd of ze jullie verder kan helpen met het longeren!

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-17 15:45

darkadia - Dat denk ik ook. Zijn vliegendeken is binnen. Die heeft hij nu gelijk om. Op stal vinden ze hem allemaal zielig :') Hij heeft in ieder geval niet meer gejeukt in de tijd dat ik bij hem was, dus misschien is dit een oplossing. Ik hoop het wel :)

Afbeelding
Afbeelding

Ik vond het echt heel leerzaam en heel erg fijn dat we hulp kregen. In het begin deed hij heel vervelend maar ik heb hem zelf rechtsom gekregen en toen linksom deed hij echt heel vervelend. Hij wilde niet weg van me, dus toen heeft ze hem overgepakt en hem even hard aangepakt. Hij reageerde heel overdreven door keihard te galopperen, maar hij ging wel linksom. Toen heb ik hem weer overgenomen en ging het voor de rest echt goed. Hij is nog een paar keer zomaar gestopt en toen omgedraaid zodat de longeerlijn over hem heen zat, maar de derde keer was ik hem voor en daarna heeft hij het niet meer gedaan. Ik heb er echt heel veel van geleerd en heel erg veel aan gehad.

Ik ga nu de komende week longeren zonder hulpteugels/lijnen/etc. en dan als ik weer een keer met de longeerhulp ga longeren dan helpt ze mij weer :)

Ik vind het echt fijn om nieuwe dingen te leren en hulp te krijgen :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 15:54

Fijn dat je longeerles goed ging! Hopelijk haalt ie nu niet meer van dat rare gedrag uit :) zebra staat m nog best goed, hopelijk idd minder last daardoor. Jeuk is vreselijk :(

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-17 17:30

Ik hoop het ook! Ik weet nu in ieder geval dat ik niet te lief voor hem moet zijn en hem af en toe gewoon een tik kan geven als hij zo vervelend doet. Maar ik vind het gewoon fijn dat het vandaag zo goed ging :) Ik vind het toch heel belangrijk om ervoor te zorgen dat het op de grond ook goed gaat. Ik heb vandaag gemerkt dat hij met longeren (dat zomaar omdraaien) ook met rijden doet. Ik blijf het zeggen, maar het is zo leuk om nieuwe dingen te leren :D

Dankje! Ik ben blij dat ie zwarte benen heeft, dan matcht het nog een beetje :')
Ik vind het ook zo sneu als paarden jeuk hebben :(

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 23:02

Niks zielig zo'n deken! Toch beter op die manier buiten kunnen dan ganse tijd jeuk te hebben of op stal moeten blijven.

Mijn oudere merrie was toen ik haar pas had, ook een draak bij het longeren. Nochtans kende ze longewerk erg goed. In een mum van tijd draaide ze zich een kwartslag waardoor ze recht naar mij gericht was, met haar hoofd, en dan liep ze ofwel achteruit, oftewel steigerde ze. Op een bepaald moment heeft de staleigenaresse haar eens overgenomen van me en haar duidelijk verteld wat longeren was. Nóóit meer vies gedaan.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 07:08

Wat fijn dat je met les even door Duck z'n gedrag 'heengebroken' bent. Hopelijk kun je nu met de nieuwe adviezen lekker verder! Ik hoop het, want je bemt zoo positief :j

En die van mij loopt in dezelfde deken haha. Twee draver-zebra's :'). Maar niet zielig vinden hoor, niks is erger dan jeuk! En misschien als deze eerste kleine steekbeestjes weg zijn dat het alweer beter gaat

EAST

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 13:31

Super dat de les zo goed ging! Op de grond is de basis vind ik zelf. Nu doorpakken :D.

Hoe gingen je examens heb je een goed gevoel erover?

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 15:50

Mijn examens zijn volgens mij wel redelijk gegaan. Ik heb alles in het ergste geval uitgerekend, dus bijvoorbeeld: cijfer bepalen zei dat Nederlands tussen de 7,5 en 9 zat dus ben ik uit gegaan van een 7,5 en zo van alle vakken. Ik kom uit op een 6,2 gemiddeld dus ik ben als het goed is geslaagd :D

Ik heb Duck zijn manen in vlechten gedaan dan kan het luchten en misschien helpt het een beetje tegen het wegschuren van zijn manen.

Ik heb hem vandaag weer gelongeerd. Hij deed het linksom super maar ik kreeg hem gewoon niet rechtsom. Zodra mijn vriend langs de kant kwam kijken stopte hij gewoon. Hij wilde niet meer rechtsom, dan kwam hij weer op me af. Ik heb echt hetzelfde gedaan als gisteren maar het lukte echt niet. Dus heb ik hem weer linksom laten lopen en het zo afgesloten.

Achja volgende keer beter :)

EAST

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 16:28

*\o/* Nou jij blij dat je examens achter de rug zijn. Ik weet nog hoe blij ik was!

Jammer dat hij dan niet rechtsom wil, etterbakkie is het.

Ik zal snel weer eens langs komen! Maken we weer wat foto's en misschien dat ik je kan helpen met het longeren, wie weet. Jij hebt nu natuurlijk lekker vakantie.

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 16:33

Ik ben echt super blij! Het waren wel echt twee slopende weken.

Ik heb nu drie maanden vakantie. Super leuk! Misschien kunnen we deze vakantie eindelijk samen een buitenrit maken :D

_LiliM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 16:39

@_mjwb weet je al wat je gaat studeren?

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 16:52

Ik ga eerst een jaar International Business and Languages studeren aan hogeschool Rotterdam en als ik dan mijn P heb gehaald, dan ga ik Chinees studeren aan de universiteit van Leiden :)

megvndj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 18:52

En zo is het Max, volgende keer beter! Vallen en opstaan, maar uiteindelijk komt alles goed :)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 22:55

Hoe gaat het met Duck? Heb je nog gereden of gelongeerd?

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 23:51

Het gaat goed, dankje! :)

Ik heb niet meer gelongeerd, maar wel veel gereden. Het rijden gaat echt heel goed. We zijn nu vooral bezig met grote voltes te verkleinen en dan weer groter maken. Hij vindt dat wel heel erg moeilijk, maar hij doet het steeds beter :)
De afgelopen dagen heb ik alleen niet intensief gereden want daar vond ik het veel te warm voor. Ik heb gisteren een half uurtje gereden waarvan denk ik maar 5 minuten gedraaft. Voor de rest heb ik hem lekker elke dag afgespoten en kan hij heel de dag in de wei rond lopen en spelen.

Hij vindt het in de wei echt helemaal geweldig. Hij is heel de tijd aan het spelen met zijn vos vriendje en hij begint echt een matcho te worden :')

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 08:42

Oh, dat klinkt goed! Top!! +:)+

Ja, is warm om te rijden he. Ik heb gisteren ook maar een half uurtje gereden en veel gestapt tussenin..

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:24

Hoe gaat het inmiddels met jou en Ducky?

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 18:17

Met mij en Duck gaat het goed! Hij is lekker stout :D

Ik heb niet meer gelongeerd maar wel veel gereden. Het rijden gaat steeds beter, alleen de galop gaat een beetje van steeds beter naar steeds slechter en dan weer beter.
Ducky is echt een mega klier en heeft nu ook het bokken als ik aan wil galopperen uitgedekt, maar dat vind ik geen probleem want van alles kunnen we leren en hij is gewoon zo leuk! Hij begint gewoon zelf door te krijgen dat hij heel veel dingen kan en gaat me dan uitproberen. Als hij bokt dan geef ik hem been en een tik tegen zijn schouder met mijn zweepje en dan is het weer voorbij.
Het rijden gaat verder heel goed. We werken heel veel aan tempowisselingen en voltes verkleinen en vergroten. Ook rijden we nog veel gebrokenlijnen en neem ik altijd een stukje wijken mee. Hij begint ook steeds meer te ontspannen en soms dan doet hij een eens de jambette onder het stappen. Gek paard :')

We hadden wel een klein ongelukje vorige week. Ik was zijn singel aan het losmaken en Ducky wilde gaan jeuken alleen dat ging mis. Hij bleef met het hoofdstel haken aan zijn stal waardoor het hoofdstel van zijn oren af ging. Het bit bleef haken in mijn mond want het hoofdstel hing half los. Piet paniek schoot naar achteren met het bit nog in zijn mond. Ik heb gelijk het bit uit zijn mond getrokken. Dat was wel even schrikken. Ik heb zijn mond gelijk open gedaan om te kijken want er liep bloed uit. Gelukkig niks met zijn tanden. Hij heeft een beetje tandvlees opengehaald en daar kwam veel bloed uit. Ik heb zijn mond gespoeld. Hij begon gelijk te drinken en te eten en leek er geen last van te hebben.
Ik heb een paar dagen niet gereden en nu is het alweer dicht. Ik heb gisteren nog gereden en dat was geen probleem. Voor mij was het volgens mij meer schrikken dan voor hem.

Nog een paar foto's van Ducky:

Afbeelding
(Hier ben ik een stukje met hem buiten gaan lopen naar de Brielse Maas en weer terug. Onderweg is Ducky uitgemaakt voor konijn door een 5/6 jarig meisje :'))

Afbeelding
Afbeelding
(Ik werk 's morgens op stal en dan staat Duckje er zo bij. Net wakker en nog lekker suf <3)

Afbeelding

Hij heeft trouwens ook echt overal wondjes in zijn gezicht van het spelen met de paarden, maar ik laat hem lekker zijn gang gaan. Lekker paard zijn :)

EAST

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 08:47

Super! Leuke update :D. Die ongelukjes kunnen altijd gebeuren.

Ging het naar de Brielse Maas?