Maanoogje schreef:Afnemen gebeurt alleen bij ernstig dierenleed. Dus dan zullen er eerst een paar dooien moeten vallen alvorens de eigenaar geen dieren meer mag houden, en dat is ook maar voor bepaalde tijd. Paarden worden vaak gewoon beschouwd als veedieren. Dat wij ons er zo aan kunnen hechten is onze zaak. Koeien met een zielig been worden vaak ingeslapen, hoewel dat natuurlijk helemaal aan de boer ligt die het beestje houd. Er wordt dus door de dierenpolitie ook rekening gehouden met het feit dat vee soms gewoon opeens dood gaat. Als ze voor elk paard wat er zo bij staat zouden moeten komen zouden ze veel meer geld moeten krijgen en veel meer personeel moeten hebben.
Mok, magerheid, een dik been en hoefverzorging wat beter kan zijn vaak kenmerken van oudere paarden. Ik ken er een die een prima leven heeft, maar die ook mager is geworden en stukken uit haar hoeven heeft. Dat is op zich geen ramp, want het kan ook net zo goed als bij mensen genetisch bepaald zijn of gewoon een kenmerk zijn van het beestje zelf (en ze loopt vrijwel niet op stenen, hooguit 15 meter in totaal en dat dan 2x per dag, voor de rest is het wei, stal en zand). Veulens en oudere paarden zijn sowieso vaak wat magerder dan de norm is voor paarden. Mok is een ding wat voor kan komen, bij ons op stal is het zelfs een keer in virus vorm langs geweest. Hier kreeg mijn verzorgpaard zelf een dik been van en liep lichtjes kreupel. Vandaar dus dat de dierenpolitie hier helemaal niks mee kan. Het kan een moment opname zijn. Het beste wat ik je mee zou kunnen geven als het bij ons was geweest was het documenteren van alles wat er aan de hand is, maar hier kun je helaas zelf niets mee. Ik zou mijn handen er gewoon meer vanaf trekken, want hier heb je jezelf veel meer mee dan het veulen in zijn/haar toestand. Waarschijnlijk trekken veel dingen zoals het dikke been en de mok en magerheid bij met de tijd.
Wel, de hoefsmid die dit veulen gezien heeft, mijn dierenarts en een kennis van me die voor het FOD verwaarloosde paarden op vangt zijn het er allen over eens: dit veulen wordt door zijn eigenaar verwaarloosd. Mijn dierenarts zou dit veulen vorige woensdag een grondige check-up geven en daar een rapport van op maken. Met dat rapport gingen wij, ik en de anderen die er op pension staan, naar de politei stappen. De laaste dagen werd dit paardje zieker en zieker, we hebben ons best gedaan om door te dringen tot de eigenaar die niet naar het dier om keek. En toen het te heet onder haar voeten werd, heeft ze het paard weggehaald op een moment dat ze er zeker van was dat niemand op de wei zou zijn. Dat doe je niet als je niet beseft dat je echt wel fout met je dier bezig bent.
Wouw zeg, mijn mond valt nu echt open van wat er hier geschreven wordt. Dieren die er goed uit zien, maar niet volgens de boktvisie gehouden worden, die zouden bij hun eigenaar weggehaald moeten worden, maar een dier dat, en dit is door meerdere personen vastgesteld, verwaarloosd wordt, daar gaan we excuses zoeken voor de toestand van het dier en pleiten we de eigenaar vrij.
Dus nog iets waar ik moe van wordt in paardenland, het feit dat we dit soort verwaarlozing gewoon accepteren. Nu ja, smommige toch, ik kan er absoluut niet mee leven dat paarden op deze manier behandeld worden.
Edit: ik qoute je wel maanoogje, maar ik bedoel het in het algemeen op die enkele reacties die gekomen zijn, niet op jou alleen, gewoon maar om even duidelijk te zijn. Ik ben gewoon zo enorm boos over deze hele situatie. Veulen stond bij mijn veulen op de wei en werd met de dag zieker, beestje stond de laatste dagen heel de tijd met zijn snoet in mijn nek, aandacht en liefde te vragen en we vonden totaal geen insteek om door te dringen bij de eigenaar. Woensdag heeft mijn dierenarts bij mijn veulen bloed genomen en hem onderzocht. Mijn man heeft gewollen klieren, niet gevoelig op dat moment, dus misschien is het niets. Maar het zou ook kunnen dat mijn paardje iets heeft over gekregen van de andere, dus ik wacht bang de uitslag af. En als het besmettelijk is, dan zal dit palomino veulen het andere veulen van die eigenaar ook ziek maken, aangezien ze die 2 wil samen zetten. Het is mega frustrerend dat je niets tegen zulke basen kan doen en dat je de arme drommels die in zulke handen komen, gewoon niet kunt helpen. Voor mijn part maken ze de paarden fors duurder.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-08-16 00:48, in het totaal 1 keer bewerkt