Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 11:59

Mijne is nu iets van 78 cm, zijn moeder is 78 en zijn vader 81, maar eigenlijk wil ik t liefste dat ie nog doorgroeit naar 85 cm, net zo hoog als zijn vriend.

Weet iemand van jullie trouwens ook hoe snel stralen groeien?
Misschien een gekke vraag, maar Jorie heeft dus tot een paar weken terug alleen maar in modder gestaan (met droge schuilstal) en nu hebben ze bakzand met drainage, dus droge voeten. Maar van alle modder zijn zijn stralen zo week geworden dat het heel erg is gaan vervellen en nu zijn ze voor een groot deel gelijk met de zool. Verder doet t m niet zeer en ruiken ze hetzelfde als Alex zijn stralen en die heeft keiharde, gezonde stralen, dus ik denk niet dat t rotstraal is geweest, maar gewoon een slechte weerstand van het beestje in het algemeen.

Ik stel deze vraag niet in het hoeven-topic, want ik ben bang dat ik dan met de grond gelijk gemaakt ga worden, zoals altijd op bokt..
Ik heb er wel foto's van voor de liefhebber, maar die stuur ik alleen in pb (zijn wel wat wazig). De nieuwe straal die eronder weg is gekomen ziet er goed uit.

BrightBren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 12:17

fransje23 schreef:
BrightBren, heb je Bo op de markt gekocht?

Klopt inderdaad. Een lot uit de loterij! <3

Rebbie82 schreef:
Hoe groot zijn jullie jaarlingen nu en welke stokmaat verwachten jullie uiteindelijk bij jullie paardjes?

Bo is nu 15 maanden, ik wil hem wel eens meten. Ik denk dat hij nu al wel richting de 1.50 gaat.. ben heel benieuwd hoe groot hij uiteindelijk zal worden!

noor14

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 13:22

Die van mij is nu 1,57.
Hij zal rond de 1,75/1,80 worden schat ik.
Liever iets kleiner Haha, hij groeit zo snel he echt niet normaal.

En over de prijs, ik heb idd ook redelijk wat spaarcenten in moeten leveren, maar hij is het echt waard, tis een geweldig beest.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 16:29

met 4 maanden was hij 82 cm, 5 maanden 86 cm (gemeten vlak voordat hij de trailer op ging richting mij) en met 12 maanden 95 cm. ik hoop dat hij uitgroeit tot zo'n 1.10 :))

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 16:58

Mijne was in december 1.37 -O- nu weet ik het niet... Toen was hij 7 maanden. Ik hoopte dat hij richting de 1.70 zou gaan.

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 18:03

Wat een knappe veulens allemaal!!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 19:11

Mijn Tinker Rosie was met een jaar 146. Ik zal haar weer eens opmeten. Ik hoop dat ze tussen de 1,60/1,65 uit gaat komen.

Elverano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 22:45

Jullie verwachten sowieso wel min 10 cm erbij.. zal die van mij binnenkort ook is meten. Als zijn ballen goed gedaald zijn wordt hij gecastreerd, zal najaar worden denk ik want in de zomer lijkt me niks met al die vliegjes etc. Hopelijk pakt hij dan ook een paar cm extra mee.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 22:48

Fflur gisteren
Hondje!
Afbeelding

Hup snel naar baasje!
Afbeelding

Elverano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:55

Fennadev schreef:
Mijne is nu iets van 78 cm, zijn moeder is 78 en zijn vader 81, maar eigenlijk wil ik t liefste dat ie nog doorgroeit naar 85 cm, net zo hoog als zijn vriend.

Weet iemand van jullie trouwens ook hoe snel stralen groeien?
Misschien een gekke vraag, maar Jorie heeft dus tot een paar weken terug alleen maar in modder gestaan (met droge schuilstal) en nu hebben ze bakzand met drainage, dus droge voeten. Maar van alle modder zijn zijn stralen zo week geworden dat het heel erg is gaan vervellen en nu zijn ze voor een groot deel gelijk met de zool. Verder doet t m niet zeer en ruiken ze hetzelfde als Alex zijn stralen en die heeft keiharde, gezonde stralen, dus ik denk niet dat t rotstraal is geweest, maar gewoon een slechte weerstand van het beestje in het algemeen.

Ik stel deze vraag niet in het hoeven-topic, want ik ben bang dat ik dan met de grond gelijk gemaakt ga worden, zoals altijd op bokt..
Ik heb er wel foto's van voor de liefhebber, maar die stuur ik alleen in pb (zijn wel wat wazig). De nieuwe straal die eronder weg is gekomen ziet er goed uit.

Zou ook wild vlees kunnen zijn? Mijn vroegere pony had dit ook, vooral met nat weer. De veearts sneed het gewoon weer netjes weg en ik probeerde het onder controle te houden met blauw tinctuur (weet niet of dat nog bestaat) pony had er verder geen last van overigens☺

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 17:05

Hoe doen jullie het met de entingen?
En dan bedoel ik degenen die maar 1 paard hebben, want met meerdere paarden is het logisch dat je ze allemaal tegelijk laat enten.
Zet je hem op de trailer en rijd je naar de DA, of laat je hem komen?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 17:32

@Rebbie ze zijn niet slordig alleen maar weg voor een groot deel.

Entingen wil ik gaan doen tegelijk met castratie en dan zijn vriend ook meenemen, maar zijn ballen zitten nu allebei letterlijk ter hoogte van de flanken, dus ik weet niet hoever ze zijn. Ik had vandaag mooi zicht op ze, ik heb hem namelijk even gewassen om zijn staart en Achterbenen weer netjes te krijgen want die mest hij er telkens onder. DA castreert hier liggend in de wei.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 17:35

Met Nayeli gaat het gelukkig weer goed *\o/* Zowel op zachte als harde ondergrond loopt ze niet meer gevoelig. En het blijkt toch maar weer hoe braaf ze is :o

Afbeelding

Kan haar met een been in de emmer met soda zetten en ze blijft gewoon zo staan :D

Afbeelding

Of een vliegendeken passen (net een zebra ezel :x )

Ze krijgt Pavo Podo Grow (nu een halve kg per dag, in de winter wat meer) en dit wil ik blijven geven tot 2,5 à 3 jaar.
De laatste keer dat ik haar gemeten heb was ze bij de schoft 135cm en bij de billen 139cm. Maar volgens mij is ze alweer een stuk gegroeid := Haar moeder is 150cm en haar vader 153cm en ik hoop dat zij ook daar ergens eindigt :o
Mijn dierenarts komt gewoon naar stal om te enten (2 x per jaar influenza, 1 x in de 2 jaar tetanus).

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 18:58

Hey stille meelezer hier leuk om wat ervaringen te lezen over veulens krijg in augustus m'n veulen naja heb een veulen gekocht hihi dan is hij 6,5 maand

NRJ wat straalt ze rust uit zeg echt leuk vraagje als u een vliegendeken koopt hoe doet u dat met de maat omdat ze waarschijnlijk nog niet uitgegroeid is was even nieuwsgierig

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 19:10

Gefeliciteerd met je nieuwe veulentje :D

De deken heb ik gekocht bij de paardendrogist en hier staan hele fijne aanwijzingen hoe je moet meten. En als hij niet gepast had, dan kon ik hem gratis terugsturen.
Deze deken gebruik ik een seizoen en daarna zal ze er wel uitgegroeid zijn ;) dan gaat hij de verkoop in (mits nog in goede staat).

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 19:13

Over een week de castratie :=
Iemand nog tips voor wat ik mee moet nemen, waar ik rekening mee moet houden enz.? :=

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 19:19

NRJ schreef:
Gefeliciteerd met je nieuwe veulentje :D

De deken heb ik gekocht bij de paardendrogist en hier staan hele fijne aanwijzingen hoe je moet meten. En als hij niet gepast had, dan kon ik hem gratis terugsturen.
Deze deken gebruik ik een seizoen en daarna zal ze er wel uitgegroeid zijn ;) dan gaat hij de verkoop in (mits nog in goede staat).

Goeie tip dankje:)

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 19:22

Spannend xZiva! :j Helaas geen tips.

Sheeltje2 graag gedaan :)

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 20:21

xZiva, wordt het staand of liggend gedaan?
Wat heel goed is voor de genezing is zoveel mogelijk beweging.
Dus lekker veel buiten en niet op stal.
In een vieze stal is de kans op infecties groter.

Niet teveel zorgen maken, komt vast goed! :)

NRJ, wat heb jij een brave jaarling zeg!!
Staat ook leuk die deken :D

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 20:36

Het word op de wei gedaan, liggend (anders heeft de DA een hernia denk ik :+ ) hij komt daarna even apart te staan (draadje tussen hem en zn maatje)
De staleigenaresse is gelukkig dierenartsassistente dus zal ook helpen met de nazorg :=

Maar zit me nu al zorgen te maken.. moet hij bijvoorbeeld op een dekentje liggen omdat de grond te koud is, moet hij een dekentje om als hij uit de narcose komt?

Maak me ook veel te veel zorgen :=

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 20:42

Een deken is echt niet nodig hoor!
Bij narcose kunnen dieren idd wat afkoelen, maar om dan een deken eronder te leggen is alleen nodig bij kleine huisdieren.
Paarden hebben in verhouding veel meer massa dus zullen niet snel afkoelen.
(heb ook een diploma dierenarts assistent :P )
Gewoon goed in de gaten houden hoe hij bijkomt, en niet laten eten totdat de narcose goed uitgewerkt is.

wech

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 17:32

Mijn knappe Marley <3

Afbeelding

Hij is van 10 mei 2015, het is echt een top beest en hij heeft mij al superveel geleerd! En ik hem ook al wat natuurlijk :)

Hij houd van springen.. Altijd als er een emmer in de bak staat gaat hij er overheen xD terwijl dat van mij niet hoeft haha maar hij vind t leuk. (ik laat hem natuurlijk niet vrijspringen ofzo xD)

Hij denkt dat ie dood gaat van water op zijn benen uit de tuinslang :p maar het gaat steeds beter! Met warm weer lekker oefenen :D

We doen samen al een beetje grondwerk zodat hij respect heeft omdat hij best respectloos en lomp is van zichzelf, we oefenen met vaststaan op de poetsplaats en wandelen :) Dit alles doet hij super!

Gisteren had ik hem precies een half jaar!

Afbeelding

Het is trouwens een Fjord x Fries! Hij is nu (ongeveer) 1.35 bij de schoft

Hij is ook echt bijna nergens bang van en al een beetje verkeersmak (fietsen, tractors auto's) Alleen motors die heel veel geluid maken waren de vorige keer nog spannend!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:04

Leuk, chinoukje

Mijn Jorie heeft vandaag mensentraining gehad. Een kennis van ons en haar dochter waren er. We zijn meer dan een uur met hem en zijn vriend Alex bezig geweest. Beetje door de bak wandelen en poetsen enzo. Hij was super braaf aan het luisteren naar hen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 10:36

Gisteren met Rosie weer wandelen op het erf geoefend. Ze wordt wat meer puber. Deze keer heb ik een touwhalster gebruikt. Dat ging een stuk beter. Ze wil me graag voorbij. Met het toiw halster kon ik haar beter weer op haar plek zetten. En met het halster touw, door die een beetje rond te draaien kon ik de gang naar voren blokkeren. Na 2x had ze hem door. Fijn om resultaat te behalen.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 11:45

Wat een leukerd chinoukjuh <3

Fijn dat het goed ging met touwhalster kvulden! Dan heb je net iets meer te vertellen inderdaad. En ze zijn zò slim :=

Nayeli (en ik dus ook ;) ) gaat vandaag verhuizen naar een andere stal, spannend :):) Gelukkig niet alleen, een andere jaarling uit de huidige groep gaat ook mee.