Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Oren strak naar voren en als ze iets goed doet, dan is ze intens gelukkig. Heel af en toe wordt ze een beetje nukkig, bij dingen die ze moeilijk vindt bijvoorbeeld.
Dus ze heeft ze allemaal continu netjes gesprongen, het zag er heel komisch uit
Ik heb het gefilmd dus zal hem even uploaden!
Laten we zeggen dat het niet de slimste is.
Dat was nog een hele klus want mijn vader moest een vrachtwagen van het werk regelen en een steekwagen want mijn kast weegt ongeveer 150 kilo. Hij is dan ook 180cm x 100cm x 70cm en dat til je niet zomaar op om ergens neer te zetten natuurlijk. Dus mijn vader kwam met de vrachtwagen op stal aan, wat nog erg leuk werd want het was met de auto's vrij druk op stal
Uiteindelijk de kast op de juiste plek gekregen en toen kon ik hem weer inruimen! 
Afijn, kast staat en is ingeruimd dus ik ben happy! Tijdens het inruimen kwam ik oude bandages tegen, ik gebruik die dingen letterlijk nooit. Maar ik had toch een goed idee ineens!

De methode met de bandage is dus goedgekeurd en ga ik zeker vaker toepassen! Al lijkt zo'n longeerhulp me ook wel fijn om eens te proberen, maar om die nou speciaal daarvoor aan te schaffen.. Ze loopt van zichzelf al vrij lekker lang en laag grotendeels.
Toch ga ik maar uit van het ergste, dan kan de schade alleen maar meevallen.
Ze loopt dan zo voorzichtig en wiebelig, tot ze doorheeft dat alles weer lekker zit en goed los is. 'Oja, mijn kontje is los. Feest!'
Verder niks aan de hand overigens, niemand is gewond geraakt bij deze spontane actie! Mijn zit werd even goed getest en is met vlag en wimpel geslaagd. Ik heb niet eens het gevoel gehad om eraf te vallen, dus dat is mooi. Zara galoppeerde vervolgens verder alsof er niks aan de hand was. Ze wilde alleen even laten zien hoe los haar kont nu was 
Onze overgangen draf-galop zijn te lelijk voor woorden, de aanleuning is niet 100% constant en het halsstrekken is wat mij betreft nog niet ver genoeg. Om over mijn zit nog maar te zwijgen, die is goed voor een 5.0 maximaal. Jezus wat zit ik toch lelijk op een paard, ik lijk wel een soort rottende aardappelzak.
En nee inderdaad, ik heb geen rijbroek aan want ik ben te lui om om te kleden. Als je toch zonder zadel en rijlaarzen rijdt, dan kan ik net zo goed de broek aanhouden die ik al aan heb.
Het origineel is echt geweldig, heb de niet-relevante stukken er tussenuit geknipt namelijk.

Klep open, ze kijkt achterom en staat gewoon te shaken
Blijkbaar vindt ze het toch wel af en toe spannend om met de trailer weg te gaan. Eenmaal uit de trailer lopen we naar de binnenbak en alle stress is gewoon verdwenen. 'Ooh' denkt ze 'Hier ben ik vaker geweest! Dat zand hier rolt zo lekker!'.
Ja geloof het of niet, een pony met een draagvlak van max 42 centimeter is echt niet leuk. Note to self: Koop geen korte pony meer. Voortaan opmeten voor je koopt
Enkel een nieuwe singel uitzoeken, want we zijn tot de conclusie gekomen dat een anatomische singel toch fijner is voor haar. Die mocht ik in de winkel even uitzoeken. Nou we hebben letterlijk alle singels gezien, maar geen enkele anatomische in de goede maat! Dus die heb ik gisteren maar op internet besteld.
Een zwart Tribal dressuurzadel in 16 inch!
Vervolgens Zara opgezadeld, wel nog met onze oude singel want de nieuwe komt morgen pas binnen.
Klinkt misschien negatief, maar voor Zara is dit echt een hele positieve houding! Normaal gezien betekent een nieuw zadel toch even stress en dan die opbolling van de rug zoals gisteren bij Country Mill. Die had ze dus totaal niet vandaag, haar hele houding was totaal relaxed. Dus ik ben in de bak een paar rondjes gaan stappen aan de hand, even aangesingeld en weer stappen.
We hebben lekker wat rondgestapt en echt een hele intensieve les gehad. Ik kan zo even niet allemaal opnoemen wat we allemaal gedaan hebben, want dat is echt te veel en te moeilijk om gedetailleerd uit te leggen. Komt erop neer dat ze waarschijnlijk uit trauma (voorheen mogelijk met pelham gereden?) de buitenteugel niet aan durft te nemen, de diagonaal linksachter-rechtsvoor is moeilijk en dan met name de rechterschouder dus. Die ontlast ze erg graag door als een soort hoepel te gaan lopen. Zeker nu we echt dressuurmatig aan de slag gaan, met zadel erop, kom je dit soort dingen tegen. Haar pissige reacties zijn echt totaal niet omdat ze je eraf wil hebben oid, maar puur uit een soort oud trauma. Want al met al, als je eenmaal met haar door één deur kan, is het een enorm werkwillige en meewerkende pony. Ze kan zelfs heel erg trots op zichzelf zijn als ze iets goed doet, die oren gaan gelijk naar voren en ze zucht eens lekker.
Dan hebben we nog de wisselwerking tussen Zara en mij. Mijn houding versus haar houding. Je kunt niet alleen aan één ding werken. Mijn houding heeft invloed op hoe zij loopt, maar haar houding heeft ook weer invloed op hoe ik kan en ga zitten. Daarnaast is en blijft het een merrie, dus als zij geen zin heeft haalt ze alles uit de kast om dat ook maar niet te hoeven doen. Daarover moeten we nog even in discussie, want uiteindelijk wil ik gewoon dat ze wél doet wat ik wil 

Madje1992 schreef:mooi zadel. En fijn dat ze zo ontspannen was vandaag.

senna21 schreef:Prachtig. Jullie zijn van ver gekomen. Chapeau voor je doorzettingsvermogen.

Ik ben ondertussen jarig geweest, alweer 22 jaar.. Begin me nu al oud te voelen haha. In de tussentijd hebben we veel getraind, ik rijd haar nu gemiddeld 4 keer per week! En ik heb sinds mijn nieuwe zadel welgeteld 0x met de barebackpad gereden! Dat is voor mij nogal een overwinning, omdat ik snel naar de barebackpad grijp bij lichte spanning. Bijvoorbeeld alleen op stal en dan rijden met zadel terwijl het waait, dat is een combinatie die bij mij heel licht spanning oproept. Inmiddels weet ik dat die spanning totaal ongegrond is, want ze doet toch niks en dat wat ze wel doet slaat nergens op 
Ze probeer enorm onder het werk uit te komen door met haar hoofd te gooien, de voorbenen stijf te houden, over te springen (overkruist galopperen), tempo terugnemen, etc. En als het dan wel een stukje goed gaat, dan enorm belonen en terug naar draf nemen. Ook de middendraf/draf verruimen zijn we aan het oefenen. Het kost wat moeite, maar als ze hem eenmaal door heeft dan gaan de benen ineens vliegen 
Alles gaat zo snel de laatste tijd, ik ben bezig met afstuderen en hoop in februari mijn diploma te hebben na een half jaartje vertraging. Daarna solliciteren voor een baan
Na een paar seconden vraagtekens boven haar hoofd besloot ze toch maar een paar pasjes naar voren te doen. 'Oooooh baas
Zeg dat dan eerder! Kan gewoon'. Dus ik heb haar lekker gelongeerd met het elastiek. Ik was in het begin een beetje sceptisch, ik ben niet zo'n fan van hulpteugels namelijk. Ik heb al gauw het idee dat ik mijn paard dan dwing tot iets verkeerds of dat ik het per ongeluk zelf verkeerd doe. Maar dit was uiteraard volledig op aanraden van mijn instructrice. Toen ik Zara eenmaal zag lopen met het elastiek was ik overtuigd. Het zag er prima en fijn uit, geen valse knik of andere halshoudingen en netjes actief in de achterhand. Ik was bang dat ze misschien met de kin op de borst zou gaan lopen en op de voorhand zou knallen om onder het elastiek uit te komen. Maar dat was helemaal niet zo! Blijkbaar werkt het elastiek op een hele fijne manier voor haar. We hebben wat overgangen draf-galop geoefend en het kwartje viel al heel snel. Ik vind het dus een hele fijne hulpteugel!
De laatste tijd zit ik alleen maar met een gigantisch blij hoofd op mijn paard en stap ik af met een grote grijns. In de les hebben we verschillende dingen geoefend. We hebben de middendraf de laatste tijd meegepakt en dat gaat steeds beter, het begint er al echt goed uit te zien. Ook moesten we de volte groter/kleiner maken, dus ook een begin van de travers en het wijken. Het wijken pakken we ook op de AC-lijn af en toe mee. De linkergalop begint al echt op een goede galop te lijken, geen standje turbo meer. Rechts is nog moeilijk voor haar, dan gaat ze vreemde sprongetjes maken of overkruist. Toch zitten hier ook al nette stukken tussen! En wat betreft de aanleuning, die is grootste deel van de les gewoon constant! Weer een hele fijne les dus.
De hoeven uitkrabben durft hij echt niet, maar dit is al heel wat. Het plan was om Zara te longeren, want het was al vrij laat en ik ben niet zo'n fan van donker. Dus ik heb het elastiek er weer bij gepakt. Eenmaal in de longeercirkel hoefde ik niks meer te doen, want mijn vriend pakt de zweep wel over en longeert haar gewoon
Handig zo'n vent, ik stuur hem gewoon naar stal de volgende keer als ik ziek ben! In de tussentijd heb ik hem van alles uitgelegd over lichaamstaal ed, hij vindt paarden soms nog best eng en schrikt snel bij een onverwachte beweging. Hij is dan heel geïnteresseerd in het hoe en wat, dus dat heb ik hem even geleerd.
In de bak loop ik altijd even een rondje aan de hand om vervolgens nog even aan te singelen. Dan stap ik in de hoek op met het krukje en beginnen we lekker aan onze training. Ze voelde direct al heel los en fijn aan, dus daar maken we dan gebruik van in stap. Allerlei verschillende figuren en dingen, lekker onverwachts. Daarna een overgang naar draf. oliebol, paard pissig. Altijd die eerste overgang naar draf wordt ze een beetje nukkig. Maar dat is dan slechts een paar seconde, even doorrijden en hoppa niks aan de hand. Eenmaal aan het draven ging ze direct super fijn. Heerlijk voorwaarts, goed aan het been, constante aanleuning en een actief achterbeen. Ik heb haar lekker aan het werk gezet in draf, weer die figuren. Volte openen en sluiten. Middendraf. Figuur. Middendraf. Figuur. Wijken. Totaal random allemaal. Zelfs het afwenden en rechtuit op de AC-lijn was super netjes. Dan laat ik haar schrikken door totaal random de galopshulpen te geven. De beste manier om haar aan te galopperen, want dan heeft ze geen tijd om te zeiken. Linkergalop wordt echt tof, heel fijn en relaxed. Dan de rechtergalop. Die is in het begin altijd zo enorm dramatisch, net een kameel met konijnenhupjes. De eerste twee keer aangalopperen rechts waren inderdaad gewoon poep. Maar ik rijd gewoon door tot het fijn gaat en dan neem ik haar terug. En weer opnieuw. Tot ze ineens heel relaxed aangaloppeerde. Constante aanleuning, geen gekke pasjes en heel fijn. Ik helemaal verbaasd, snapte er niks van
Was vast per ongeluk, dus terug naar draf en weer even wat figuren rijden. Dan weer rechtergalop. Hetzelfde. Super fijn. Nou ik zat nog net niet te huilen van geluk
Ik heb haar beloond en uitgestapt, amper een half uurtje gereden.
Tot dan gaan we in de lessen nog hard werken aan de laatste puntjes op de i, zoals de galop. Mijn instructrice is al overtuigd dat we winst gaan rijden, maar ik niet haha. En een update is geen update zonder rijfoto's natuurlijk!