Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

saddledancer schreef:haha!Polly schreef:Ik vind het vooral heel knap hoe jij ondanks al dat geneuzel netjes en correct blijft reageren. Voor mij als buitenstaander is het best heel grappig maar kan me voorstellen dat als het je eigen toko betreft dat je niet heel blij word.
Maar desalniettemin, keep up the good work.
Ik weet hoe het eraan toe gaat op sportstallen en die van mij kunnen alleen maar dromen van zo'n leven (en jahaaaa ze staan dagelijks meerdere uren buiten)
Dankjeik moet zeggen dat mijn bloed soms bijna kookt, maar ik weet dat we het goed doen en ik sta er volledig achter, dus ik laat me niet zo snel van de wijs brengen door mensen die werkelijk geen idee hebben wat de topsport inhoud haha
Bijvoorbeeld de aanname : 'en met geluk in t weekend op wedstrijd' uuuhm ja.... wij hebben vaak concours op donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag, en soms ook nog op woensdagdaar tussendoor vlechten wij nog oefenconcoursen en gewone trainingen, reistijd overal naartoe, en verzorging, rusttijd voor de paarden en alle verzorging die daar weer bij komt kijken, ik denk dat onze paarden blij zijn als ze eens rustig op stal staan (of liggen eigenlijk want vaak liggen ze gewoon languit te snurken
)
Ik ben het met Polly eens. Ookal staat de mijne ook langer buiten en ben ik daar zelf voorstander van WANT de mijne vind dat het fijnst! Maar jullie paarden hebben een totaal ander leven en zoals ik het hoor zijn jullie heerlijk actief! Ik geloof best dat paarden met zo'n levensstijl als bij jullie, het heerlijk vinden op stal. En ik denk dat paarden die het 'zo slecht hebben' zoals mensen zeggen, niet zo hoog in de sport zouden komen. Want ja die zouden allang veel blessures hebben als we zouden geloven wat er word gezegd. Ook vind ik jammer dat mensen reageren met hoe het zou moeten, maar als iemand het anders doet er geen respect voor word opgebracht. Toen ik eerst jou bericht las dacht ik ook even : Hmmm.. Maar ik wist totaal niet hoe het bij jullie er aan toe ging. Nu jij erover vertelde kan ik begrip tonen, want ik snap het. Maar mensen die dan hoe dan ook bij hun mening blijven, echt met alles En geen respect hebben.. Dan kan je geen goeie discussie voeren vind ik.. Ik heb zelf geen ervaring met zulke stallen dus ik ga ook niet oordelen over hoe het overkomt.
en je reageert echt super! als iedereen gewoon lekker met zijn eigen paardjes bezig is, discussiëren is leuk! Maar als iedereen de ander af kat is het niet meer leuk.. Jij blijft gewoon top reageren! Mijn complimenten!

pol1 schreef:Wij mensen hebben een hele andere slaapbehoefte dan paarden.. De laatste weken heb ik een camera op stal hangen ( merrie staat op bevallen) en word ik vaak gewekt in de nacht door het Birth alarm. Ik kijk dus s' nachts geregeld mee..Ik zie paarden eten, keuvelen een x gaan liggen en een x een tukkie doen..verassend genoeg zie ik geen enkel paard vele uren diep in slaap..Voor mij het bewijs dat zij een heel ander ritme hebben dan wij..
Aan de hand grazen is leuk maar hoelang ga je dat doen 10 min, 20 min? Of zolang de behoefte bij het paard bestaat? Zou de test niet aan willen gaan denk nl dat je er wel es verassend veel uren kunt staan..onmogelijk met een volle stal waar er meer paarden staan met dezelfde behoefte..
Mooi buitengebeuren heb je!!

Jelleee schreef:Saddledancer, gewoon nieuwsgierig, ben jij eigenaar en ruiter van al deze topsportpaarden of werk je daar oid?
eigenaars zijn vooral hele rijke mannen die er verder niets mee doen, alleen kijken en geld binneharken :p
Lusitana schreef:pol1 schreef:Wij mensen hebben een hele andere slaapbehoefte dan paarden.. De laatste weken heb ik een camera op stal hangen ( merrie staat op bevallen) en word ik vaak gewekt in de nacht door het Birth alarm. Ik kijk dus s' nachts geregeld mee..Ik zie paarden eten, keuvelen een x gaan liggen en een x een tukkie doen..verassend genoeg zie ik geen enkel paard vele uren diep in slaap..Voor mij het bewijs dat zij een heel ander ritme hebben dan wij..
Aan de hand grazen is leuk maar hoelang ga je dat doen 10 min, 20 min? Of zolang de behoefte bij het paard bestaat? Zou de test niet aan willen gaan denk nl dat je er wel es verassend veel uren kunt staan..onmogelijk met een volle stal waar er meer paarden staan met dezelfde behoefte..
Mooi buitengebeuren heb je!!
pol1 schreef:Een paard die de hele dag blijft liggen??? Daar bel ik de DA voor! Nee hoor dat heb ik echt nog nooit meegemaakt..En ja ik weet echt wel hoe een vermoeid paard eruit ziet! Ook hier zeker in t verleden veel sportpaarden gehad die wij naar Amerika verkochten ( die paarden lopen in t 1.40, 150) daar gaat heel wat training inzitten en uiteraard ook vermoeidheid..Deze deed je een enorm plezier met lekker een dag op de wei bijkomen..lagen ze daar de hele dag? Nou zeker niet! Als mijn paard de gehele dag gaat liggen is er of medische iets niet goed of het paard heeft een conditie als een krant maar das mijn mening..

Polly schreef:pol1 schreef:Een paard die de hele dag blijft liggen??? Daar bel ik de DA voor! Nee hoor dat heb ik echt nog nooit meegemaakt..En ja ik weet echt wel hoe een vermoeid paard eruit ziet! Ook hier zeker in t verleden veel sportpaarden gehad die wij naar Amerika verkochten ( die paarden lopen in t 1.40, 150) daar gaat heel wat training inzitten en uiteraard ook vermoeidheid..Deze deed je een enorm plezier met lekker een dag op de wei bijkomen..lagen ze daar de hele dag? Nou zeker niet! Als mijn paard de gehele dag gaat liggen is er of medische iets niet goed of het paard heeft een conditie als een krant maar das mijn mening..
Ik heb ze wel gezien op mijn stage's na een wedstrijdweekend die echt niet gingen opstaan voor hun voer. De eerste keer schrok ik me wild maar de eigenaar zei dat dat normaal was. Beesten lagen op stal sowieso regelmatig. En nee ze waren niet ziek en hadden ook geen conditie als een krant.
als we nieuwe grooms hebben schrikken die vaak eerst ook, veel hebben nog nooit een paard diep zien slapen

pol1 schreef:Ja maar toch niet een hele dag!! Ik zit bijna 30 jr in de paarden..Maar dat heb ik echt nog nooit meegemaakt..
saddledancer schreef:pol1 schreef:Ja maar toch niet een hele dag!! Ik zit bijna 30 jr in de paarden..Maar dat heb ik echt nog nooit meegemaakt..
Niet 24 uur, maar wel grote stukken van de dag hoor! (Volledig languit compleet met gesnurk)![]()
En topsport is ook relatief, de een noemt z al topsport, de amder bedoelt grand prix, of 'ja, onze paarden weten hoe een vliegreis voelt' haha
Lusitana schreef:Er wordt niet gesteld dat alle paarden na prestatie de hele dag languit gaan.
Er staat dit:
"gaat echt wel languit en heeft daar op dat moment behoefte aan. Het lijkt mij dat je nog nooit echt vermoeide paarden hebt meegemaakt anders kon je weten dat die soms de hele dag erna zelfs nog blijven liggen als ze de kans krijgen."
Op dat moment= als ze thuis komen. Het is dan fijn als ze veilig languit kunnen.
Soms= niet als regel.
Het "uitslapen" is een fenomeen dat echt wel meer voorkomt.
Indrukken op zich zijn ook vermoeiend. Een ervaren paard dat op een gemiddelde wedstrijd komt zal minder vermoeid zijn dan een jong paard dat voor het eerst naar Olympia is geweest, ook als hij daar niet veel heeft moeten doen....
En een paard dat een grote afstand in terrein heeft moeten afleggen (zoals de in mijn eerder voorbeeld genoemde 60 km), of lang op een grote gemiddelde snelheid heeft gelopen (neem endurance), zal vermoeider zijn dan een paard dat 1 of 2 x een proef heeft gelopen op een dag.
En de paarden die bijkomen in de wei gaan misschien niet de hele dag liggen omdat ze daar de kans niet voor krijgen.... Zo kun je het ook bekijken.![]()
Ook een paard dat in de bak/paddock wordt losgelaten ipv de stal op gaat zal heus bijkomen, ze zijn er op ingesteld om vrij snel te herstellen na inspanning, dus een paard kan ook gewoon de wei in, maar het gaat puur om geboden kansen om lui te doen. Die zullen sommige paarden echt wel benutten.
Daarmee zeg ik niet dat elk paard na prestatie een stal in moet, maar dat sommige paarden erg dankbaar zijn voor een stal na prestatie en vooral, daar begon het mee, dat hun behoefte tot rust dan ,op dat moment, groter kan zijn dan de behoefte aan sociaal contact.
Om een of andere reden lees je dingen steeds als geldend voor alle paarden en dat is juist de fout.
Er zijn paarden die dit en er zijn paarden die dat. Paarden passen gewoon niet met z´n allen in een hokje. Behoeftes kunnen verschillen en per dag veranderen. Dat is wat ik steeds probeer duidelijk te maken.
Overigens werd vroeger in de boeken (en ik heb er honderden over paarden vanaf 1940 ofzo, uit meerdere landen) altijd gesproken dat weidegang wenselijk was en zelfs onontbeerlijk voor jonge dieren.
Het is dus niet zo dat men uit de boekjes had dat je paarden op stal moest houden. Dat werd op eigen houtje beslist. Vooral door bedrijven die belang hadden bij zoveel mogelijk paarden pp zo weinig mogelij oppervlak (maneges, pensionstallen) om zoveel mogelijk te verdienen....
Vroeger gingen er best veel paarden de zomermaanden het land op, maar s´winters brachten ze gewoon schade aan en dan wilde de landeigenaren het niet hebben.
Als minimum maat voor een stal werd trouwens 3,5m x 3,5m aangegeven, terwijl de paarden kleiner waren, en uitzicht naar buiten of naar elkaar geadviseerd en hele muren afgeraden, "omdat paarden kuddedieren zijn aan elkaar willen snuffelen en elkaar willen zien" maar er kwamen vaak dan tralies.
(Hoewel ik ook bedrijven ken met lage muren zonder tralies erboven.)
Er stond ook wel wat in over maten van stands, maar die werden toch ook feitelijk afgeraden.
Het is dus niet zo dat men nu ineens het licht heeft gezien wat paardenhouden en paardenbehoeftes betreft en men vroeger er niets van wist ofzo.
Polly schreef:Grappig dat je nou alleen op dat stukje van het bericht reageert en de rest links laat liggen