Hoe stal jij je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Re: Hoe stal jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 12:20

Saddledancer: ik vind t allemaal prima!!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 12:37

ik had mijn pony 24/7 en in de zomer werd ze daar heel gelukkig van, maar de kou deed haar parten spelen in de winter en haar lijf sloeg echt vast dus ben ik dus toch maar weer anders gaan doen. Nu staat ze buiten 9-17 met een vriendje in dr paddock met onbeperkt hooi, ze kan rennen er in als ze zou willen (maar doet ze weinig)
17 gaan ze naar binnen en dan heeft ze een box van 2,50m x 5m (ze is 1,01m) Dus ik vind dat ruimte zat :P
Ook daar hangt ruim 4 kilo hooi, en dik in het stro, ik mis alleen het "buren" contact dan wel,maar gelukkig speelt ze regelmatig met haar paddock genoot
Bij elke stal moet ik helaas wel iets laten, de perfecte stal lijkt hier niet te bestaan :n

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 16:31

saddledancer schreef:
Polly schreef:
Ik vind het vooral heel knap hoe jij ondanks al dat geneuzel netjes en correct blijft reageren. Voor mij als buitenstaander is het best heel grappig maar kan me voorstellen dat als het je eigen toko betreft dat je niet heel blij word.
Maar desalniettemin, keep up the good work.
Ik weet hoe het eraan toe gaat op sportstallen en die van mij kunnen alleen maar dromen van zo'n leven (en jahaaaa ze staan dagelijks meerdere uren buiten :') )

Dankje :) ik moet zeggen dat mijn bloed soms bijna kookt, maar ik weet dat we het goed doen en ik sta er volledig achter, dus ik laat me niet zo snel van de wijs brengen door mensen die werkelijk geen idee hebben wat de topsport inhoud haha

Bijvoorbeeld de aanname : 'en met geluk in t weekend op wedstrijd' uuuhm ja.... wij hebben vaak concours op donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag, en soms ook nog op woensdag :') daar tussendoor vlechten wij nog oefenconcoursen en gewone trainingen, reistijd overal naartoe, en verzorging, rusttijd voor de paarden en alle verzorging die daar weer bij komt kijken, ik denk dat onze paarden blij zijn als ze eens rustig op stal staan (of liggen eigenlijk want vaak liggen ze gewoon languit te snurken :') )
haha! :D Ik ben het met Polly eens. Ookal staat de mijne ook langer buiten en ben ik daar zelf voorstander van WANT de mijne vind dat het fijnst! Maar jullie paarden hebben een totaal ander leven en zoals ik het hoor zijn jullie heerlijk actief! Ik geloof best dat paarden met zo'n levensstijl als bij jullie, het heerlijk vinden op stal. En ik denk dat paarden die het 'zo slecht hebben' zoals mensen zeggen, niet zo hoog in de sport zouden komen. Want ja die zouden allang veel blessures hebben als we zouden geloven wat er word gezegd. Ook vind ik jammer dat mensen reageren met hoe het zou moeten, maar als iemand het anders doet er geen respect voor word opgebracht. Toen ik eerst jou bericht las dacht ik ook even : Hmmm.. Maar ik wist totaal niet hoe het bij jullie er aan toe ging. Nu jij erover vertelde kan ik begrip tonen, want ik snap het. Maar mensen die dan hoe dan ook bij hun mening blijven, echt met alles En geen respect hebben.. Dan kan je geen goeie discussie voeren vind ik.. Ik heb zelf geen ervaring met zulke stallen dus ik ga ook niet oordelen over hoe het overkomt. :o en je reageert echt super! als iedereen gewoon lekker met zijn eigen paardjes bezig is, discussiëren is leuk! Maar als iedereen de ander af kat is het niet meer leuk.. Jij blijft gewoon top reageren! Mijn complimenten! ;)

Kimmy_pimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 17:11

Wat mij betreft is het handelen naar de natuurlijke behoeftes van een paard het belangrijkst. In het wild grazen ze (al lopend) 16 uur per dag en kunnen ze 20 km per dag afleggen. Elke dag naar buiten zou ik zelf het liefst willen voor mijn paard, maar er zijn altijd dagen dat dat niet kan. Mijn paard staat zelf in een individuele stal 's nachts, misschien is een paddock Paradise dan wel ideaal :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 22:52

Soms moeten wel eens de natuurlijke behoeften op een ander manier bevredigen dan in de natuur.

Ideaal is gewoon zorgen dat je paard gezond en fit blijft en dat kan op verschillende manieren.
Goed op je paard letten en veranderen/aanpassen wat nodig is.

Natuurlijke behoeftes, daar hoort ook sex bij, maar niemand die er over valt dat we dat amper bieden en de meeste hengsten zelfs castreren... Sterker nog "beter castreren, dan kunnen ze een sociaal leven hebben..." Dat is ook maar een menselijk standpunt. Het liefste heeft hij het beide, maar daar kiezen we ook gewoon voor ze en de meesten voelen zich daar helemaal niet schuldig over, integendeel.

Buiten zijn op zich voldoet trouwens niet aan natuurlijke behoeftes. Dat is gewoon luchten.
Er moet flink ruimte zijn om ook te kunnen rennen, er moet wat te doen zijn, er moet wat te eten vallen, er moeten de juiste paarden bij zijn zodat ze wat aan elkaar hebben en niet bang hoeven te zijn, ze moeten zich veilig voelen (en ZIJN).
Als een of meer van die dingen wegvallen, vinden ze het al snel niet zo geweldig meer. Ook al kunnen ze "lekker paard zijn".

Sociaal contact kan trouwens ook gewoon op stal plaatsvinden. (Neem loopstallen of stallen met halve muren). Ik weet niet waarom sommigen er van overtuigd zijn dat paarden daarvoor buiten zouden moeten zijn.

Ik vind het trouwens ook gewoon belangrijk dat een paard een paard naat buiten kan, begrijp me niet verkeerd, de mijne staan overdag buiten en mijn logees 24/7 buiten, maar ik begrijp dat (en waarom) er concessies worden gedaan soms en vind dat op zich geen ramp zolang blijkt dat er om het welzijn van het paard wordt gedacht. (Oftewel dat het niet verwaarloosd wordt, staat te verpieteren). Helemaal omdat, nogmaals, paarden meestal niet van wieg tot graf op 1 stal blijven.

Dan maar eens gewoon in de bak loslaten, al of niet met andere paarden, om te kunnen rollen en dollen, en aan de hand grazen als het moet, altijd beter dan er niet uitkomen. Gewoon dingen tegen elkaar afwegen. Zoveel mogelijk aan behoeftes voldoen, maar wel kijken per paard hoe groot de behoefte aan bepaalde dingen is...
Een paard dat een dagmars van 60 km heeft gemaakt, heeft meer behoefte aan even rollen, krachtvoer en hooi voor zijn neus, en slapen, dan langzaam de darmen vullen met grazen en gezellig doen met vriendjes. Als je snapt wat ik bedoel.
En ik noem dat geen uitzonderingen, maar gewoon individuele behoeftes per situatie.

Maar om terug te gaan naar hoe stal jij je paard:
Dit is de stal van het oude paard waar hij ´snachts in staat. Het bed is 3 x 3,5m, voor een idee van de dimensie...(zo´n 6 x 8m)

Afbeelding

De ponies staan ertegenover in kleinere stallen. Er zit een onoverdekte smalle stalgang tussen.
En nee geen luxe, niet mooi, maar wel paardvriendelijk.

Het buitengebeuren kan ik niet eens in z´n geheel op 1 foto krijgen, ze lopen op een hectare of 8 van totaal 30. Maar voor een idee:
Afbeelding

Links en rechts van de weg, ook de hoek om. Alle bomen in zicht, ook in de verste verte horen erbij.
Afbeelding

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 06:01

[quote="Lusitana"]

Buiten zijn op zich voldoet trouwens niet aan natuurlijke behoeftes. Dat is gewoon luchten.
Er moet flink ruimte zijn om ook te kunnen rennen, er moet wat te doen zijn, er moet wat te eten vallen, er moeten de juiste paarden bij zijn zodat ze wat aan elkaar hebben en niet bang hoeven te zijn, ze moeten zich veilig voelen (en ZIJN).
Als een of meer van die dingen wegvallen, vinden ze het al snel niet zo geweldig meer. Ook al kunnen ze "lekker paard zijn".

Ben ik met je eens! Een goeie stal hanteert geen postzegelstukjes, zorgt ervoor dat er een goeie bak hooi ( bij gebruik van paddock) staat, kijkt wel paarden vriendjes zijn) of welke paarden perse apart van een groep moet staan. Voor mij als stal meer dan normaal.

Sociaal contact kan trouwens ook gewoon op stal plaatsvinden. (Neem loopstallen of stallen met halve muren). Ik weet niet waarom sommigen er van overtuigd zijn dat paarden daarvoor buiten zouden moeten zijn.

Er zijn maar weinig loopstallen, er zijn ook stallen waar gebruik wordt gemaakt van muren en geen weeframen, bij tralies is alleen neuscontact mogelijk vind dat persoonlijk niet echt onder de noemer sociaal contact vallen. Groomen is op de meeste stallen toch echt niet mogelijk!

Dan maar eens gewoon in de bak loslaten, al of niet met andere paarden, om te kunnen rollen en dollen, en aan de hand grazen als het moet, altijd beter dan er niet uitkomen. Gewoon dingen tegen elkaar afwegen. Zoveel mogelijk aan behoeftes voldoen, maar wel kijken per paard hoe groot de behoefte aan bepaalde dingen is...
Een paard dat een dagmars van 60 km heeft gemaakt, heeft meer behoefte aan even rollen, krachtvoer en hooi voor zijn neus, en slapen, dan langzaam de darmen vullen met grazen en gezellig doen met vriendjes. Als je snapt wat ik bedoel.
En ik noem dat geen uitzonderingen, maar gewoon individuele behoeftes per situatie.

Wij mensen hebben een hele andere slaapbehoefte dan paarden.. De laatste weken heb ik een camera op stal hangen ( merrie staat op bevallen) en word ik vaak gewekt in de nacht door het Birth alarm. Ik kijk dus s' nachts geregeld mee..Ik zie paarden eten, keuvelen een x gaan liggen en een x een tukkie doen..verassend genoeg zie ik geen enkel paard vele uren diep in slaap..Voor mij het bewijs dat zij een heel ander ritme hebben dan wij..
Aan de hand grazen is leuk maar hoelang ga je dat doen 10 min, 20 min? Of zolang de behoefte bij het paard bestaat? Zou de test niet aan willen gaan denk nl dat je er wel es verassend veel uren kunt staan..onmogelijk met een volle stal waar er meer paarden staan met dezelfde behoefte..

Mooi buitengebeuren heb je!!

jacquelinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 10:24

mijn paard staat overdag gewoon buiten. of het nou zomer winter 30 graden is of het vriest ze komt altijd buiten!!!!
ze gaat wel savonds lekker weer op stal omdat ik dat een fijn gevoel vind.
in de zomer staan ze zeker een uur of 8 a 10 buiten ( afhankelijk van het weer) en in de winter minimaal uur in het land, ( dus geen paddocks ) mijn paard is happy zo.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 13:12

pol1 schreef:
Wij mensen hebben een hele andere slaapbehoefte dan paarden.. De laatste weken heb ik een camera op stal hangen ( merrie staat op bevallen) en word ik vaak gewekt in de nacht door het Birth alarm. Ik kijk dus s' nachts geregeld mee..Ik zie paarden eten, keuvelen een x gaan liggen en een x een tukkie doen..verassend genoeg zie ik geen enkel paard vele uren diep in slaap..Voor mij het bewijs dat zij een heel ander ritme hebben dan wij..
Aan de hand grazen is leuk maar hoelang ga je dat doen 10 min, 20 min? Of zolang de behoefte bij het paard bestaat? Zou de test niet aan willen gaan denk nl dat je er wel es verassend veel uren kunt staan..onmogelijk met een volle stal waar er meer paarden staan met dezelfde behoefte..

Dank je.

Ik weet niet wat mensen er mee te maken hebben. Daar ga ik namelijk niet van uit, maar van geleverde prestatie.
Een paard rust normaal gesproken in korte pozen (ook overdag).
Maar een paard dat een enorme prestatie heeft geleverd, zoals een dagmars van 60 km, gaat echt wel languit en heeft daar op dat moment behoefte aan. Het lijkt mij dat je nog nooit echt vermoeide paarden hebt meegemaakt anders kon je weten dat die soms de hele dag erna zelfs nog blijven liggen als ze de kans krijgen.

Een beetje wedstrijdpaard heeft een groom. Die hebben niets anders te doen dan voor het paard zorgen en kunnen rustig een paard een paar uurtjes laten grazen aan de hand.
Overigens heb ik het ook gedaan en toen bleek dat ze na een uur eigenlijk wel vol zijn en naar huis willen. Mochten ze ergens los grazen dan hielden ze het een uur, soms twee, langer vol.
Hier zie je trouwens mensen op wedstrijd nog hun paarden aan de hand grazen tussendoor. En dan heb ik het over GP paarden. Soms doet de ruiter het dan zelf. Het is voor hen ook ontspanning.

Ik wil ook wel even wat vertellen over het "een paard gaat geen hol in" gebeuren.

Als een paard in een grot beschutting vindt tegen een sneeuwstorm of verkoeling van de hitte, zal hij dat als prettig ervaren en niet zo snel angst hebben om een hol in te gaan. Anderen zien dat er wat te halen valt om het zo te zeggen en zullen ook gaan. Zo leren ze van elkaar en ervaren het prettige en zullen het dus makkelijk herhalen.
Vinden ze er een natuurlijke vijand (wat ik niet snel zie gebeuren omdat ze die al van een kilometer afstand ruiken laat staan als de lucht geconcentreerd is in een grot), dan zal het angst ervaren, wellicht gewond eruit komen en daarmee ook andere paarden attent maken op gevaar. En die zullen dan wellicht voorzichtiger zijn bij het eventueel nog eens binnentreden van een grot.
Je kunt dus niet zeggen "een paard zal nooit". Het ene paard zal het wel doen, het ander paard niet (meer), maar een natuurlijke weerstand is er niet instinctief, hooguit voorzichtigheid.

Over anders denken: Paarden kunnen niet vooruit denken en komen daardoor wel eens in de problemen. Ze reageren ook nog eens verschillend op dezelfde situatie al naar galang hun aard en eventueel eerdere ervaringen.
Mijn Gandhi (onverschrokken en nogal dom) bv is eens de zadelkamer ingegaan, die niet alleen klein is, maar ook aan het einde links van een smalle gang is. Draaien of achteruit eruit bleek onmogelijk, hij moest achteruit de hoek om en dat snapte hij niet. Bovendien had hij al geprobeerd te draaien en daarbij het nodige omgegooid, oa een kruiwagen die nu tussen zijn benen lag.
Hij kon er niet meer uit, maar hij had een zak mais (voor de kippen) gevonden en maakte zich niet zo druk totdat ik kwam. Ik heb hem eruit moeten helpen.
Dit heeft hem niet tegengehouden om het nog eens te proberen, alleen was de zadelkamer toen dicht en stond hij dus in het gangetje, waar hij niet kon keren. Wederom moest ik hem helpen. Dan denk je, dat doet hij niet meer, maar hij gaat nog steeds af en toe vol vertrouwen het gangteje in en rekent er gewoon op dat ik hem er wel uit kom helpen, want dat is zijn ervaring daarmee. Hij ziet het niet als vreselijk onprettig of angstig, hooguit onhandig.

Júpiter daarintegen (die hoog in het bloed staat), heeft eens een nacht in dat gangetje gestaan (onduidelijk of hij naar het voer wilde of gewoon aan het einde van de stalgang niet kon keren en daarom dat gangetje in was gegaan, ipv een stal).
Ik hoorde hem ´savonds wel stommelen, maar dacht dat hij in de lege stallen was. Hij heeft nl (expres) geen deur in de stal, maar een touwtje ervoor en hij gaat nog wel eens aan de wandel ´snachts, vooral om bij zijn vriendje te staan. Hij laat daarvoor zijn hooi trouwens liggen. Zo zie je ook dat prioriteiten verschillend kunnen liggen en bij een vriendje zijn belangrijker kan zijn dan eten. Liefst had hij de stal daarnaast, maar daar regent het binnen en is ook niet zo groot.
Ik denk er wel over om die te renoveren zodat hij zijn zin krijgt.
Maar goed, hij was ´smorgens heel blij om me te zien, aan de diarree en hoefafdrukken was te zien dat hij zich niet op zijn gemak had gevoeld, om het zacht uit te drukken, en ik heb hem eruit geholpen.
Hij heeft dus een nare ervaring en gaat er niet meer in, wellicht tot hij vergeet (hij is oud dus het geheugen gaat ook achteruit) dat hij daar niet zelf uit kan.

Hoe dan ook, een paard gaat rustig ergens in waar hij niet meer uitkan, omdat ze niet vooruit kunnen bedenken hoeveel ruimte ze nodig hebben om te keren of hoever ze achteruit durven/kunnen.

Als de ervaring binnen prettig is, zal het dus gewoonlijk ook geen problemen hebben met binnen vertoeven.

Ik hoor vaak het argument dat een paard alleen maar de stal in wil omdat hij daar voedsel krijgt.
Beloning is inderdaad een grote drijfveer, maar als een paard niet de stal in wil gaat hij daar ook niet in als er voedsel ligt.
Mijn Chico bv is supergevoelig en kort na de verhuizing hierheen heeft er een enorme storm gewoed waarbij het dak erg rammelde en er zelfs een golfplaat is weggewaaid en in de stalgang terecht is gekomen. Die nacht zijn drie van de vier ponies die ik toen had, hun stal uitgesprongen. Twee stonden er bij de merrie in de stal (zo´n grote) en Chico stond ernaast, waar geen dak is.
Sindsdien vertrouwd hij het dak gewoon niet meer en het kost flink moeite, elke dag weer, om hem op stal te krijgen. Eerst rende hij rondjes om stalgebouw en huis tot zijn vriendjes naar hem begonnen te roepen, nu blijft hij alleen nog voor het stalgebouw wachten tot ik hem naar binnen jaag. En dat jagen is inmiddels alleen nog maar een stem opzetten. We zijn nu drie jaar verder...

Overigens gaan paarden, al naar gelang hun aard verschillend met ervaringen om, de anderen hebben immers geen moeite met hun stal in gaan, terwijl ze hetzelfde hebben meegemaakt.
Ik verzorgde vroeger een draver (er is nog een bokker die hem kent en ook dit verhaal) die op koersdag met de trailer en al van de dijk is gerold, door het dak eruit gehaald moest worden en even later zo een geregelde trailer instapte om te gaan koersen.
Andere paarden krijg je na een beetje slechte rit al niet meer de trailer in....

Karakter en ervaringen bepalen erg mee in wat een paard prettig vindt en persee wil of niet wil. Dit weeft door de natuurlijke behoeftes heen.
De band met hun mens speelt ook een grote rol in zich fijn voelen of niet.
Je kunt dus niet puur van hun natuurijk gedrag en natuurlijke behoeftes uitgaan, hoewel het wel een uitgangspunt is waar je mee kunt, of moet zo je wilt, beginnen. Daarom is dat de leidraad.
Maar geen strikte gebruiksaanwijzing die op elk paard toepasbaar is "omdat het een paard is".

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 14:39

Saddledancer, gewoon nieuwsgierig, ben jij eigenaar en ruiter van al deze topsportpaarden of werk je daar oid?

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 14:47

Bij ons staan alle 5 de paarden gezellig met zn allen 24/7 buiten in de wei. Wel met een dekentje op maar die mogen gelukkig binnenkort weer af! *\o/*

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 16:35

Jelleee schreef:
Saddledancer, gewoon nieuwsgierig, ben jij eigenaar en ruiter van al deze topsportpaarden of werk je daar oid?

Ik ben ruiter van deze topsportpaarden :) eigenaars zijn vooral hele rijke mannen die er verder niets mee doen, alleen kijken en geld binneharken :p
Ik heb wel wat eigen paarden, maar die lopen (nog) niet op dat niveau, hopelijk word mijn eerste echte eigen topper dit jaar geboren :j

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 17:24

Oké, dank voor je antwoord. :)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 17:54

Lusitana schreef:
pol1 schreef:

Dank je.

Ik weet niet wat mensen er mee te maken hebben. Daar ga ik namelijk niet van uit, maar van geleverde prestatie.
Een paard rust normaal gesproken in korte pozen (ook overdag).
Maar een paard dat een enorme prestatie heeft geleverd, zoals een dagmars van 60 km, gaat echt wel languit en heeft daar op dat moment behoefte aan. Het lijkt mij dat je nog nooit echt vermoeide paarden hebt meegemaakt anders kon je weten dat die soms de hele dag erna zelfs nog blijven liggen als ze de kans krijgen.

Een paard die de hele dag blijft liggen??? Daar bel ik de DA voor! Nee hoor dat heb ik echt nog nooit meegemaakt..En ja ik weet echt wel hoe een vermoeid paard eruit ziet! Ook hier zeker in t verleden veel sportpaarden gehad die wij naar Amerika verkochten ( die paarden lopen in t 1.40, 150) daar gaat heel wat training inzitten en uiteraard ook vermoeidheid..Deze deed je een enorm plezier met lekker een dag op de wei bijkomen..lagen ze daar de hele dag? Nou zeker niet! Als mijn paard de gehele dag gaat liggen is er of medische iets niet goed of het paard heeft een conditie als een krant maar das mijn mening..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 18:10

pol1 schreef:
Een paard die de hele dag blijft liggen??? Daar bel ik de DA voor! Nee hoor dat heb ik echt nog nooit meegemaakt..En ja ik weet echt wel hoe een vermoeid paard eruit ziet! Ook hier zeker in t verleden veel sportpaarden gehad die wij naar Amerika verkochten ( die paarden lopen in t 1.40, 150) daar gaat heel wat training inzitten en uiteraard ook vermoeidheid..Deze deed je een enorm plezier met lekker een dag op de wei bijkomen..lagen ze daar de hele dag? Nou zeker niet! Als mijn paard de gehele dag gaat liggen is er of medische iets niet goed of het paard heeft een conditie als een krant maar das mijn mening..

Ik heb ze wel gezien op mijn stage's na een wedstrijdweekend die echt niet gingen opstaan voor hun voer. De eerste keer schrok ik me wild maar de eigenaar zei dat dat normaal was. Beesten lagen op stal sowieso regelmatig. En nee ze waren niet ziek en hadden ook geen conditie als een krant.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 18:27

Polly schreef:
pol1 schreef:

Ik heb ze wel gezien op mijn stage's na een wedstrijdweekend die echt niet gingen opstaan voor hun voer. De eerste keer schrok ik me wild maar de eigenaar zei dat dat normaal was. Beesten lagen op stal sowieso regelmatig. En nee ze waren niet ziek en hadden ook geen conditie als een krant.

Hier idd ook weleens hoor, haha. Ze weten dondersgoed dat hun eten er een uur later ook nog wel ligt :j als we nieuwe grooms hebben schrikken die vaak eerst ook, veel hebben nog nooit een paard diep zien slapen :')

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 18:36

Ja maar toch niet een hele dag!! Ik zit bijna 30 jr in de paarden..Maar dat heb ik echt nog nooit meegemaakt..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 18:57

Is die 30jr dan in de recreatie of in de topsport?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:38

Polly schreef:
Is die 30jr dan in de recreatie of in de topsport?

In sport ( heden) topsport verleden.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:51

pol1 schreef:
Ja maar toch niet een hele dag!! Ik zit bijna 30 jr in de paarden..Maar dat heb ik echt nog nooit meegemaakt..

Niet 24 uur, maar wel grote stukken van de dag hoor! (Volledig languit compleet met gesnurk) :j
En topsport is ook relatief, de een noemt z al topsport, de amder bedoelt grand prix, of 'ja, onze paarden weten hoe een vliegreis voelt' haha

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:25

saddledancer schreef:
pol1 schreef:

Niet 24 uur, maar wel grote stukken van de dag hoor! (Volledig languit compleet met gesnurk) :j
En topsport is ook relatief, de een noemt z al topsport, de amder bedoelt grand prix, of 'ja, onze paarden weten hoe een vliegreis voelt' haha

Als onze paarden vliegen is dat een enkeltje voor verkoop.. Maar wij gingen geregeld naar Duitsland/ België.
T/ m het Z beschouw ik als sport, wat daarna komt beschouw ik wel als topsport ( wat ik al zei wij hebben paarden opgeleid t/m t 1.50).. Dat vergt wel wat van paarden.. En natuurlijk zijn ze dan moe..Maar zoals eerder gesteld werd de hele dag languit..Nee! Onze paarden stonden/ staan een heerlijke dag op de wei en komen dan helemaal bij..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 12:48

Er wordt niet gesteld dat alle paarden na prestatie de hele dag languit gaan.
Er staat dit:
"gaat echt wel languit en heeft daar op dat moment behoefte aan. Het lijkt mij dat je nog nooit echt vermoeide paarden hebt meegemaakt anders kon je weten dat die soms de hele dag erna zelfs nog blijven liggen als ze de kans krijgen."
Op dat moment= als ze thuis komen. Het is dan fijn als ze veilig languit kunnen.
Soms= niet als regel.

Het "uitslapen" is een fenomeen dat echt wel meer voorkomt.
Indrukken op zich zijn ook vermoeiend. Een ervaren paard dat op een gemiddelde wedstrijd komt zal minder vermoeid zijn dan een jong paard dat voor het eerst naar Olympia is geweest, ook als hij daar niet veel heeft moeten doen....
En een paard dat een grote afstand in terrein heeft moeten afleggen (zoals de in mijn eerder voorbeeld genoemde 60 km), of lang op een grote gemiddelde snelheid heeft gelopen (neem endurance), zal vermoeider zijn dan een paard dat 1 of 2 x een proef heeft gelopen op een dag.

En de paarden die bijkomen in de wei gaan misschien niet de hele dag liggen omdat ze daar de kans niet voor krijgen.... Zo kun je het ook bekijken. :D
Ook een paard dat in de bak/paddock wordt losgelaten ipv de stal op gaat zal heus bijkomen, ze zijn er op ingesteld om vrij snel te herstellen na inspanning, dus een paard kan ook gewoon de wei in, maar het gaat puur om geboden kansen om lui te doen. Die zullen sommige paarden echt wel benutten.

Daarmee zeg ik niet dat elk paard na prestatie een stal in moet, maar dat sommige paarden erg dankbaar zijn voor een stal na prestatie en vooral, daar begon het mee, dat hun behoefte tot rust dan ,op dat moment, groter kan zijn dan de behoefte aan sociaal contact.

Om een of andere reden lees je dingen steeds als geldend voor alle paarden en dat is juist de fout.
Er zijn paarden die dit en er zijn paarden die dat. Paarden passen gewoon niet met z´n allen in een hokje. Behoeftes kunnen verschillen en per dag veranderen. Dat is wat ik steeds probeer duidelijk te maken.

Overigens werd vroeger in de boeken (en ik heb er honderden over paarden vanaf 1940 ofzo, uit meerdere landen) altijd gesproken dat weidegang wenselijk was en zelfs onontbeerlijk voor jonge dieren.
Het is dus niet zo dat men uit de boekjes had dat je paarden op stal moest houden. Dat werd op eigen houtje beslist. Vooral door bedrijven die belang hadden bij zoveel mogelijk paarden pp zo weinig mogelij oppervlak (maneges, pensionstallen) om zoveel mogelijk te verdienen....
Vroeger gingen er best veel paarden de zomermaanden het land op, maar s´winters brachten ze gewoon schade aan en dan wilde de landeigenaren het niet hebben.
Als minimum maat voor een stal werd trouwens 3,5m x 3,5m aangegeven, terwijl de paarden kleiner waren, en uitzicht naar buiten of naar elkaar geadviseerd en hele muren afgeraden, "omdat paarden kuddedieren zijn aan elkaar willen snuffelen en elkaar willen zien" maar er kwamen vaak dan tralies.
(Hoewel ik ook bedrijven ken met lage muren zonder tralies erboven.)
Er stond ook wel wat in over maten van stands, maar die werden toch ook feitelijk afgeraden.

Het is dus niet zo dat men nu ineens het licht heeft gezien wat paardenhouden en paardenbehoeftes betreft en men vroeger er niets van wist ofzo.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 21:35

Lusitana schreef:
Er wordt niet gesteld dat alle paarden na prestatie de hele dag languit gaan.
Er staat dit:
"gaat echt wel languit en heeft daar op dat moment behoefte aan. Het lijkt mij dat je nog nooit echt vermoeide paarden hebt meegemaakt anders kon je weten dat die soms de hele dag erna zelfs nog blijven liggen als ze de kans krijgen."
Op dat moment= als ze thuis komen. Het is dan fijn als ze veilig languit kunnen.
Soms= niet als regel.

Het "uitslapen" is een fenomeen dat echt wel meer voorkomt.
Indrukken op zich zijn ook vermoeiend. Een ervaren paard dat op een gemiddelde wedstrijd komt zal minder vermoeid zijn dan een jong paard dat voor het eerst naar Olympia is geweest, ook als hij daar niet veel heeft moeten doen....
En een paard dat een grote afstand in terrein heeft moeten afleggen (zoals de in mijn eerder voorbeeld genoemde 60 km), of lang op een grote gemiddelde snelheid heeft gelopen (neem endurance), zal vermoeider zijn dan een paard dat 1 of 2 x een proef heeft gelopen op een dag.

En de paarden die bijkomen in de wei gaan misschien niet de hele dag liggen omdat ze daar de kans niet voor krijgen.... Zo kun je het ook bekijken. :D
Ook een paard dat in de bak/paddock wordt losgelaten ipv de stal op gaat zal heus bijkomen, ze zijn er op ingesteld om vrij snel te herstellen na inspanning, dus een paard kan ook gewoon de wei in, maar het gaat puur om geboden kansen om lui te doen. Die zullen sommige paarden echt wel benutten.

Daarmee zeg ik niet dat elk paard na prestatie een stal in moet, maar dat sommige paarden erg dankbaar zijn voor een stal na prestatie en vooral, daar begon het mee, dat hun behoefte tot rust dan ,op dat moment, groter kan zijn dan de behoefte aan sociaal contact.

Om een of andere reden lees je dingen steeds als geldend voor alle paarden en dat is juist de fout.
Er zijn paarden die dit en er zijn paarden die dat. Paarden passen gewoon niet met z´n allen in een hokje. Behoeftes kunnen verschillen en per dag veranderen. Dat is wat ik steeds probeer duidelijk te maken.

Overigens werd vroeger in de boeken (en ik heb er honderden over paarden vanaf 1940 ofzo, uit meerdere landen) altijd gesproken dat weidegang wenselijk was en zelfs onontbeerlijk voor jonge dieren.
Het is dus niet zo dat men uit de boekjes had dat je paarden op stal moest houden. Dat werd op eigen houtje beslist. Vooral door bedrijven die belang hadden bij zoveel mogelijk paarden pp zo weinig mogelij oppervlak (maneges, pensionstallen) om zoveel mogelijk te verdienen....
Vroeger gingen er best veel paarden de zomermaanden het land op, maar s´winters brachten ze gewoon schade aan en dan wilde de landeigenaren het niet hebben.
Als minimum maat voor een stal werd trouwens 3,5m x 3,5m aangegeven, terwijl de paarden kleiner waren, en uitzicht naar buiten of naar elkaar geadviseerd en hele muren afgeraden, "omdat paarden kuddedieren zijn aan elkaar willen snuffelen en elkaar willen zien" maar er kwamen vaak dan tralies.
(Hoewel ik ook bedrijven ken met lage muren zonder tralies erboven.)
Er stond ook wel wat in over maten van stands, maar die werden toch ook feitelijk afgeraden.

Het is dus niet zo dat men nu ineens het licht heeft gezien wat paardenhouden en paardenbehoeftes betreft en men vroeger er niets van wist ofzo.

Als je mijn berichten goed zou lezen zie je dat ik het wel degelijk over uitzonderingen heb..Ik scheer nooit alle paarden over 1 kam..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 21:40

Grappig dat je nou alleen op dat stukje van het bericht reageert en de rest links laat liggen

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 06:15

Polly schreef:
Grappig dat je nou alleen op dat stukje van het bericht reageert en de rest links laat liggen

Polly: als jij behoefte voelt om te reageren moet je dat zeker doen! De mening en ervaring van Lusitana ligt zover van de mijne af dat ik verdere discussie zinloos vindt. En jou laatste opmerking voegt wat mij betreft ook weinig toe heb eerder het gevoel dat je water op het vuur probeert te gooien.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 08:25

Volgens mij is het ook niet de bedoeling dat je met Lusitana in discussie gaat, zij wijst jou op het feit dat je blijkbaar de tekst niet helemaal goed gelezen hebt of die wellicht verkeerd begrepen hebt.
Een andere mogelijkheid is dat de reacties erop niet helemaal goed geformuleerd zijn, simpelweg omdat je reageert op dingen die er eigenlijk helemaal niet staan of omdat je gemakshalve sommige delen tekst helemaal niet leest.

Uit je bovenstaande reactie blijkt dat ook weer, je reageert alleen op een klein stukje tekst terwijl je de rest compleet links laat liggen. Wellicht is dit stuk tekst aan je aandacht ontsnapt of roept het kleine stukje waar wel een reactie op komt zoveel op dat je de rest een beetje vergeten bent.

Overigens lijkt water op het vuur gooien mij geen kwalijke zaak. Ik heb totaal niet de intentie om het vuur (welk vuur?) hoger op te laten laaien maar het valt nogal op dat jij zeer sterk reageert op 1 persoon die in dit topic meningen en ervaringen deelt (zoals gevraagd door de TS in de OP) en niet voor rede vatbaar lijkt als diegene haar ervaringen meer uitlegt.
Vergeet niet dat er ook mensen zijn die het niet met jouw meningen en ervaringen eens zijn maar die blijven daar ook niet eindeloos op doorgaan, jouw manie, jouw beesten, jouw keuze.
Het enige waar ik (en met mij vele in dit topic) een beetje moeite mee hebben is de blijkbaar selectieve manier van lezen en reageren.

Dus de wijze van discussiëren en niet jouw persoonlijke mening over hoe je een paard moet houden want het zal mij bij wijze van spreken aan mn bibs oxideren hoe een ander zn knol huisvest, iedereen moet doen waar hij of zij zich prettig bij voelt ookal staat dat haaks op mijn manier. Ik ga er vanuit dat iedereen het op zijn of haar manier op zn best doet binnen de mogelijkheden die er zijn.