Hoever ga jij op het welzijn van je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 10:50

geerke schreef:
Vala schreef:
Varekaj, ben het zo ontzettend met je eens dat de vorige eigenaar zijn verantwoording al had moeten nemen...Zo triest dat dit paard dit allemaal bespaard had kunnen blijven, erger me rot dat paarden die dusdanig afgekeurd worden nog een weg moeten gaan. Hou ze dan zelf. Ik zou geen nacht meer slapen...

De vorige eigenaar heeft niets verzwegen...hij ging weg als weidemaatje.Vermoedelijk was hij te slecht voor de sport en te goed om in te slapen.Is othello trouwens gekeurd bij aankoop?Daar is iedereen op bokt altijd zo fel op...alleen nu even niet.Eigelijk kun je er vanuit gaan dat als je een paard met een goed papier koopt voor een prikkie dat er iets mee is.Anders had hij met die bloedlijn wel in de sport gelopen.Dat geldt ook voor de Zangersheide merrie van de zus van TS...En ik wil hier mee niet zeggen dat die paarden niet bruikbaar zijn,er is een verschil tussen topsport en een bosritje

Die merrie Is goed gekeurd bii aankoop.
Othello is niet gekeurd maar dat was 5 jaar terug.
Eigenaresse Wilde hem kwijt omdat ze Te weinig tijd had

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 10:59

Hoe vaak gaat het nou niet mis met de verkoop van afgekeurde paarden als weidemaatje of grasmaaier? Ontzettend vaak. Dat wéét je gewoon als eigenaar, dat daar keihard mee gesjoemeld wordt. Ofwel hou je 'm dan zelf aan als eigenaar, je brengt je paard naar een pensioenplek, of je laat je paard inslapen. Maar ga je paard niet verkopen. Dat is gewoon blind spelen op de loterij en vertrouwen op de blauwe ogen van de nieuwe koper.

En wil de DA het paard niet inslapen (wat me zou verbazen als die zo stuk is) dan breng je het maar naar de slacht.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:21

Maar dat geldt ook voor als je toch zo´n paard hebt gekocht, bewust of onbewust, op dat moment is het wel jouw paard en heb je de verantwoordelijkheid om er goed voor te zorgen. Ik vind niet dat je na vijf jaar nog steeds naar de vorige eigenaar kunt wijzen. Vijf jaar lang had je al zelf een beslissing kunnen nemen over de verzorging.

En ja, ts is daarbij afhankelijk van haar ouders. Ik ken haar en haar ouders niet, dus daar kan ik weinig over zeggen. Maar ts is wel verantwoordelijk voor het stukje wat ze wel kan doen, en dat is dan in elk geval -evt aan de hand van dit topic- haar ouders goed informeren, zodat die een weloverwogen beslissing kunnen nemen. Ik neem aan dat zij ook graag verbetering zien, al was het maar omdat de kosten de pan uit rijzen. Misschien doet ts dit ook en hebben haar ouders toch een andere mening, maar dat lees ik hier niet.
Natuurlijk moet ts zelf weten wanneer en hoe ze in dit topic reageert, maar bokt is wel weer selectief... Omdat ts 17 is, is vragen stellen opeens drammen geworden :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:38

Maar jij gaat als koper wel uit van een gezond paard. In dit geval is het een minderjarige die een paard heeft gehad met (vermoedelijk) ouders die geen kennis of ervaring hebben en die er maar van uit gaan dat de stalhouder en de DA de meest betrouwbare bronnen zijn. En niet "dat ene forum op het internet" waar dochterlief zo graag op zit. Weten zij veel dat er hier eigenlijk een gigantische massa aan kennis en ervaring verzameld zit.

Het is wat het is: onervaren ouders, onervaren minderjarige met eerste paard en een paard dat blijkbaar al jaren stuk is. Rotslechte combinatie.

othelloster

Re: Hoever ga jij op het welzijn van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 17:20

Mijn moeder heeft inderdaad geen enkele ervaring met Paarden, helaas leeft mijn Vader al bijna 13 jaar niet meer, hij wist wel heel veel van Paarden.
Othello genoeg goed van de weide en gelukkig is de weide heel goed opgedroogd en heeft hij geen natte voeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 17:35

Nikass schreef:
Natuurlijk moet ts zelf weten wanneer en hoe ze in dit topic reageert, maar bokt is wel weer selectief... Omdat ts 17 is, is vragen stellen opeens drammen geworden :roll:

Nou, dat lijkt me een beetje onzin. Ik weet niet wie je bedoelt met "bokt", maar ik had het net zo goed gedram gevonden als TS ruimschoots volwassen was geweest. Jong of oud: ze hoeft hier echt geen verantwoording af te leggen als ze dat niet wil. Iemand advies geven betekent namelijk niet dat je vervolgens ook het recht hebt om diegene ter verantwoording te roepen of recht hebt om te weten wat iemand met je advies doet. Het is aardig en leuk als iemand je dat laat weten, maar geen plicht.

Ik zie hier zo vaak gebeuren dat mensen die een advies vragen vervolgens neergesabeld worden, afgekraakt worden en steeds weer digitaal achtervolgd worden door verontwaardigde adviesgevers. En dat alles onder het motto van "Het gaat mij alleen maar om dat zielige paard dat geholpen moet worden."

Ik vraag me soms af wat de echte drijfveren zijn achter dat soort posts. Gaat het echt allemaal om het redden van dat paard, of draait het ergens misschien ook wel om een stuk ego-boosting? Omdat het stiekem best lekker kan voelen om jezelf in de kijker zetten als de (moreel) superieure, alwetende paardenliefhebber? En dat je dat op een forum als dit heel goed kunt bereiken door anderen steeds weer op hun zwakke plekken te wijzen?

(Voor alle duidelijkheid: Bovenstaande tekst is enkel bedoeld als veronderstelling in algemene zin van het woord en absoluut niet om conclusies te trekken over de motieven specifieke posters in dit topic of om hen iets te verwijten. En for the record: wat ik denk is ook deels gebaseerd op patronen die ik terugzie in mezelf. ;) )

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 17:38

geerke schreef:
Vala schreef:
Varekaj, ben het zo ontzettend met je eens dat de vorige eigenaar zijn verantwoording al had moeten nemen...Zo triest dat dit paard dit allemaal bespaard had kunnen blijven, erger me rot dat paarden die dusdanig afgekeurd worden nog een weg moeten gaan. Hou ze dan zelf. Ik zou geen nacht meer slapen...

De vorige eigenaar heeft niets verzwegen...hij ging weg als weidemaatje.Vermoedelijk was hij te slecht voor de sport en te goed om in te slapen.Is othello trouwens gekeurd bij aankoop?Daar is iedereen op bokt altijd zo fel op...alleen nu even niet.Eigelijk kun je er vanuit gaan dat als je een paard met een goed papier koopt voor een prikkie dat er iets mee is.Anders had hij met die bloedlijn wel in de sport gelopen.Dat geldt ook voor de Zangersheide merrie van de zus van TS...En ik wil hier mee niet zeggen dat die paarden niet bruikbaar zijn,er is een verschil tussen topsport en een bosritje

Hij is weggaan omdat zij 'm niet "kon" laten inslapen. Ze hoopt nu dat "ts de keuze maakt die zij toen niet over haar hart kreeg" ( :roll: Maar een kapotte knol verkopen kon ze blijkbaar wel over haar hart krijgen.)
Staat nergens dat ie daar toen te goed voor was.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 17:41

Ja, ik kan er ook geen excuses voor bedenken, al helemaal niet voor degene die hem doorverkocht aan TS. Dat je jezelf dan nog aan kan kijken in de spiegel, bah....

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 18:16

Dit vind ik dus met twee maten meten. Misschien was de vorige eigenaar ook wel onwetend en met de beste bedoelingen en evt onder invloed van ouders. Maar zij is nu de grote boosdoener, zij mag wel worden verguisd. Terwijl zij ook allang aangegeven heeft dat zij het nu anders zou doen.

Als koper "ervan uitgaan" dat alles wel goed zal zijn... tja ook daar kun je je vraagtekens bij zetten. Ik snap wel dat het zo werkt maar is dat na vijf jaar nog een excuus?

Safina:
Ik heb in dit topic niet één keer het gevoel gehad dat ts ter verantwoording werd geroepen. Dat is volgens mij ook maar net hoe je het interpreteert.
En er zijn wel degelijk mensen die misschien wat emotioneel of fel reageren omdat ze zich het lot van het paard echt aantrekken. Gelukkig maar, dat die mensen er nog zijn.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 16-03-16 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 18:19

Sorry Nikass, maar de eerste eigenaresse is een volwassen vrouw, 10 jaar geleden ook al.

En ze heeft hier zelf luid en duidelijk neergezet dat paard volledig werd afgekeurd, niet meer aankwam van de pijn, ze de beslissing tot inslapen niet kon maken en paard heeft verkocht als weidemaatje.
Daar kwam nog bij, dat ze hoopte dat de huidige eigenaresse (die van 17 dus) wel de juiste beslissing kon maken.
Je kunt het allemaal teruglezen hier....

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 18:24

Ja ik heb het allemaal gelezen (ik had alleen niet naar de leeftijd gekeken, maar goed, vind ik ook niet zo relevant) en ik ben het ook niet eens met wat ze heeft gedaan. Maar zij mag dus wel door bokt worden afgebrand, terwijl ts, die volgens dit topic haar paard mogelijk jarenlang de juiste verzorging onthoudt, alleen maar als slachtoffer wordt gezien. Meten met twee maten is dat.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 16-03-16 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 18:27

Ik heb daar geen mening over , over het al jarenlang van de juiste verzorging onthouden, ik ben er niet bij tenslotte. Net als niemand van jullie trouwens, dus vind het nogal apart dat daar zo maar uitspraken over gedaan kunnen worden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 18:46

Niemand is ook bij de vorige eigenaar geweest die het paard als weidemaatje heeft weggedaan. Dat is natuurlijk inherent aan een forum, we zijn er allemaal niet bij geweest.
Ik lees in dit topic - ook in wat ts zelf schrijft - dat het paard in een onveilige omgeving stond, geen behandeling en speciaal voer heeft gekregen voor aandoeningen zoals maagzweren ed. Dus ja, als je wel eens van de vijf vrijheden hebt gehoord...? Daar heeft het dit paard lange tijd aan ontbroken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 19:03

Het verschil zit erin dat de vorige eigenaar toen al meerderjarig was en zelf kon beslissen, en dat TS op moment, NU, nog steeds minderjarig is en dus niet zomaar kan beslissen. Ik ga er even van uit, dat als ze dat wel kon, de vele adviezen ook had opgevolgd.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 19:08

Zou kunnen maar dat weet je niet. Op het moment dat ts een foto laat zien en zegt "hier zag hij er nog goed uit", kan ik alleen maar concluderen dat zij daarin blijkbaar andere normen heeft dan ik.
Ts opent dit topic, niet haar ouders. We kunnen dus moeilijk met haar ouders in gesprek gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 19:15

Alleen al op bokt staat het vol met mensen die een thuis zoeken als weidemaatje voor hun afgeschreven paard. Ja, het is naïef om te denken dat je paard wel goed gaat terrecht komen en ja die eigenaars zouden beter zelf de knoop door hakken. MAAR, ze zijn allen wel eerlijk bij de verkoop van hun paard. Het is degene die het paard van hen over neemt, die vervolgens de waarheid onder het tapijt veegt en voor al de vervolg ellende zorgt.
Ja TS is jong, ja de moeder is onwetend, maar ook in het vorig topic over dit paard kwamen er goede tips, waar weinig mee gedaan is. Er werd zelfs gratis dure maagmedicatie aangeboden. Niet alleen bokt, maar gans het internet is een bron van informatie, waaruit je veel kennis kan op doen. Ik zit hier ook met een paardenleek, die mijn zorg vaak in vraag stelt, maar hier wordt bokt en het net gretig gebruikt om mijn paardenleek de ogen te openen. En weet je wat? Het werkt nog ook!
Ik mis een beetje wat de volwassenen in het leven van TS doen met al de info die TS krijgt. Wat doet de dierenarts met de info die TS nu van de eerste eigenaar heeft? Met die info zeg je als arts toch niet dat zo'n paard nog een paardwaardig leven heeft? Wat doet de moeder van TS met de tips die mensen hier geven?
Komaan zeg, als je een dier koopt voor je kinderen, dan kan je je niet veroorloven om geen kennis te verwerven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 19:22

Sandra, ik geef je gelijk, daar niet van. Maar zelfs in mijn eigen omgeving merk ik hoe vaak mensen je vierkant uitlachen als je zegt "die info komt van bokt/internet". Er wordt nog vaak vastgehouden aan de wijsheid van de stalbaas, de boer, de lesgever en de DA.
Een kennis heeft een paardje wat 24/7 in het weiland loopt. Prima zou je denken, maar het paard staat al jaren alleen. Het enige sociale contact is dat met de eigenaar. De hele winter wordt er niks mee gedaan maar zodra het zonnetje schijnt gaat de kar er achter en mag dat dier het hele godganse voorjaar, zomer en najaar zonder training of wat dan ook dagtochten van 30km en meer lopen. Met een zware koets van 350kg met vaak 4 tot 6 volwassenen op, vele stukken door ongelijke veldwegen waar dan uiteraard de gas vol open gezet moet worden. Het beestje is hooguit 1m60 hoog en rank gebouwd.
Ikzelf vind dat absoluut niet kunnen en vragen om miserie op termijn. Training en conditie opbouwen? Larie, 30km is toch niks. Verzuring en spierpijn? Beest moet enkel in het weekend 1 of 2 dagen knallen, die heeft de rest van de week om uit te rusten. Want vroeger deden ze dat ook zo...

Vreselijk gewoon. Maar je kan er gewoon niks aan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 19:36

Ook ik zal de laatste zijn om te ontkennen, dat ik heel veel informatie van bokt heb afgehaald de laatste jaren. Wat ziektes van mijn paarden betreft, heb ik hier heel veel wijsheid vandaan gehaald en wij zijn met zijn 3-en een paar jaar geleden, op ongelofelijk mooie wijze geholpen door een stel lieve bokkers, toen het echt allemaal even niet meer ging.

En ik heb Geerke ook heel hoog zitten en weet dat als zij ergens op door blijft gaan, het altijd en alleen maar in het welzijn van het paard is.
Dat mag ook wel gezegd worden vind ik.

Maar toch, moet je niet altijd alles maar geloven wat er op bokt geroepen word en niet iedereen kan goed doorzien, wie en wat je voor waarheid aan kunt nemen.

Ik vind het gewoon in en in triest wat die eerste eigenaresse heeft gedaan en ik krijg idd serieus kippenvel, als ik denk aan die 10! jaar die dit arme paard nog heeft door moeten buffelen.
Maar ook daar voor geld; zonder die afkeuring op papier, is het ook een hoop gelul in de ruimte en heeft de ts geen poot om op te staan bij moeder en DA en ook dat kan ik heel goed begrijpen...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 19:48

Ben ik dan de enige die over het algemeen info van bokt ook met een korreltje zout neemt? :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 19:51

Ayasha schreef:
Ben ik dan de enige die over het algemeen info van bokt ook met een korreltje zout neemt? :=

Nee hoor. Absoluut niet. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 19:53

Nee hoor :) Ik filter er gewoon uit wat enigszins nuttig lijkt, pluis het verder uit, vergelijk het met wat ik al weet en dan zie ik wel wat ik er mee doe. Maar iets klakkeloos opvolgen? Nah.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 19:53

Ayasha schreef:

Ligt er bij mij echt aan wie het schrijft en bij welk onderwerp.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:00

Ayasha schreef:

Ik neem het meestal met een kuub zout, zoals het meeste wat je op internet leest overigens...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:01

SandraVerl schreef:
Alleen al op bokt staat het vol met mensen die een thuis zoeken als weidemaatje voor hun afgeschreven paard. Ja, het is naïef om te denken dat je paard wel goed gaat terrecht komen en ja die eigenaars zouden beter zelf de knoop door hakken. MAAR, ze zijn allen wel eerlijk bij de verkoop van hun paard. Het is degene die het paard van hen over neemt, die vervolgens de waarheid onder het tapijt veegt en voor al de vervolg ellende zorgt.
Ja TS is jong, ja de moeder is onwetend, maar ook in het vorig topic over dit paard kwamen er goede tips, waar weinig mee gedaan is. Er werd zelfs gratis dure maagmedicatie aangeboden. Niet alleen bokt, maar gans het internet is een bron van informatie, waaruit je veel kennis kan op doen. Ik zit hier ook met een paardenleek, die mijn zorg vaak in vraag stelt, maar hier wordt bokt en het net gretig gebruikt om mijn paardenleek de ogen te openen. En weet je wat? Het werkt nog ook!
Ik mis een beetje wat de volwassenen in het leven van TS doen met al de info die TS krijgt. Wat doet de dierenarts met de info die TS nu van de eerste eigenaar heeft? Met die info zeg je als arts toch niet dat zo'n paard nog een paardwaardig leven heeft? Wat doet de moeder van TS met de tips die mensen hier geven?
Komaan zeg, als je een dier koopt voor je kinderen, dan kan je je niet veroorloven om geen kennis te verwerven.

Hier ben ik het dus volledig mee eens.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:05

Ik ben het daar ook wel mee eens.
Maar ondertussen weten we voortaan toch ook wel dat de persoon die er tussen zit te vaak niet eerlijk is. Zeker niet als de vraagprijs laag is.
Dan kun je de schuld wel geven aan de persoon die niet eerlijk was. Maar die oneerlijkheid kan pas nadat de verkoper zo laf was zelf niet eerlijk te zijn naar het paard toe.