[VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 15:55

@Martie: dat spreekt vanzelf, ik ga geen nieuwe experimenten aan in de zin van die als een kouwe douche plots over haar uitstorten, bij wijze van spreken.
Het zadel-vraag- gdeelte in dit topic is ook iets dat ik over eens langere termijn bezie.
Voor het doortrainen beschik ik in principe momenteel over 2 zadels: een lichtgewicht Wintec Sport (worden niet meer gemaakt, heb ik kunnen overnemen) en een degelijke leren Stubben VZH (is een leenzadel). Ze heeft beiden zónder dekje opgehad, ze passen beiden, ook in beweging blijven die goed liggen.
Met de Stubben heb ik haar ook al eens gereden.
Ze is zadelmak gemaakt elders met een Wintec. Ik heb zelf op het moment geen Wintec die haar past.

Boomloos heb ik nog nooit gereden, op geen enkel paard.

Natuurlijk is het niet mijn plan haar dat opeens "aan te doen" in dit stadium, voor het geval ik er op een boomloze als een zwabber op kom te zitten en haar in paniek doe raken doordat ze vanzelf al moeite heeft met haar balans OHZ.

Maflinger_S

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 17:27

Mijn ervaring is overigens dat als een paard zadelmak is, dat het niet zoveel uit maakt welk zadel je er vervolgens op legt. Tuurlijk voelt het ene zadel anders dan het andere, en zal je als ruiter wellicht ook anders zitten als je van een boomzadel overgaat naar een boomlooszadel, maar als het zadel goed ligt en je niet ineens als een gek gaat zwabberen, zal je paard waarschijnlijk niet of nauwelijks reageren.

Ik heb in ieder geval die ervaring toen ik jaren geleden met mafje overging van een boom westernzadel naar een boomloos westernzadel en recentelijk met rarebier die omgeschoold moet worden naar western en waarvoor ik ook een boomloos westernzadel gebruik. Beiden hebben nooit op de zadelverandering gereageerd. Ja, ze zijn beter gaan lopen, dat wel ;).

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 14:35

Wat heb ik nu weer uitgehaald...?

Een mooie zonnige ochtend OP Khavanna (in de wei).

Af en toe ben ik gewoon een onverantwoordelijke dwaas.
Het was zulk schitterend weer vandaag, volop zon, geen wind, dat ik met een volle tas borstel/ontklit materiaal naar de wei toog.
Ze hadden gisteren de hele dag en nacht zonder de 0 grams regendeken gestaan, om de verharingsperiode zo goed mogelijk de kans te geven.
Maar daar kon ik wel een handje bij helpen, vond ik, dus hooi in de hooibak en hup, aan de ros en poets. Khavanna was makkelijk, haar steile staart en manen kwam ik zó door met een borstel, daarna beetje Cowboy Magic, toen napluizen met en kam.
Ze stonden allebei een beetje met halfdichte ogen soezelend bij het hooi en ineens kreeg ik de bevlieging om via de hooibak als opstapje over haar heen te gaan hangen. Ze vond het best en voordat ik het wist zat ik ineens op haar rug. Met mijn handen masseerde ik schoft, nek en schouders. Ik was niet van plan aan te geven dat ze in beweging moest komen, ze stond aan haar ontbijt!
Ze heeft helemaal niet gereageerd, nog niet met en oog geknipperd, de enige die het hoofd even ophief om mij te bekijken toen ik op haar rug was geklommen was Jaopie: ik zal maar niet vertellen wat een laatdunkende blijk dát was, hahaha....

En daar zat ik dan in het al vrij krachtige ochtendzonnetje. Zo kan het dus zijn, dacht ik, zo gáát het ook zijn. Wat een vredig, relaxed gevoel. De zilverreiger langs de slootkant, de koeien in de wei er naast, de geluiden van de malende kaken van J. en Kh. , de borrelende geluiden in het lijf van Khava, ik ging achterover op haar rug liggen. Geen reactie, dus bestudeerde ik de wolkenformaties tegen de blauwe lucht... Gewoon... niks doen, niks willen, genieten. Ik voelde me 14 jaar of zoiets...
Na een paar minuten glipte ik weer van haar af... genoeg gekkigheid.
Toen was de vredigheid weer over want begon ik aan de helse klus van het ontklitten, ontklonten en lospluizen van Jaopie zijn mega-staart... (dat is zoiets als 2 Friezenstaarten) kostte me 3 kwartier hard work and a lotta Cowboy Magic.
Daarna stevig het lijf rossen, het zweet brak me uit.
Ik heb er maar een liedje bij gezongen.

Alle winterborstels (dat zijn er een stuk of 15) thuisgekomen in de soda geweekt en gewassen in de Biotex, die liggen nu op 2 dienbladen op het achtererf in de zon te drogen, dus die zijn straks mooi ontsmet en droog.

Morgen verder, van nu af iedere ochtend weer paardentijd! Voor de ene of voor de andere, maakt me niet uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 14:37

<3

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 14:42

Tsja het stelt niks voor, maar het is lang geleden dat ik me zo zonder meer met de paarden bezig kon houden, zonder doelstelling, zonder hoeven of moeten; dat ik me gewoon kon overgeven aan het moment in 100% vertrouwen .
"Being in the moment" heet dat geloof ik.
Met Jaopie heb ik nooit dat soort dingen gedaan, daar was ik altijd "so serious" (veel té) mee bezig.
Maar Khava lokt dit soort dingen gewoon uit, ze heeft iets tijd- en leeftijdsloos over zich.

edit;spelfout
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 17-03-16 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 14:45

Wat nou 'het stelt niks voor'! :x
Dat zijn de mooiste momenten die je met je paard mee kunt maken, zo spontaan.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 14:52

KoudbloedKim schreef:
Wat nou 'het stelt niks voor'! :x
Dat zijn de mooiste momenten die je met je paard mee kunt maken, zo spontaan.

volledig mee akkoord. :) Dat zijn momenten om te koesteren. <3

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 15:02

Het feit dat ik dat "het stelt niks voor" zo verontschuldigend er bij zei, spreekt natuurlijk al boekdelen....
Jullie hebben volledig gelijk, ik moet leren loslaten, ontspannen, niet alles rondom de paarden hoeft maar direct "nut" te hebben (en misschien is dit wel het nuttigste dat ik in tijden gedaan heb...).
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 17-03-16 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 15:04

joh Terpentijn, ik was het werken met de paarden zo moe de laatste tijd, dat ik de afgelopen weken niets anders heb gedaan, dan gewoon bij ze te zijn in de paddock / wei. Dat trainen komt wel weer. Ooit. :=

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 15:15

Na die hele les-episode met Jaopie was ik gewoon blij dat het winter/drab/blub etc. werd en dat ik een excuus had om effe niks meer te hoeven met hem en Khava, maar voorál met hem.
Ik had er echt totaal geen zin meer in. Compleet gedemotiveerd.
Ben afgelopen maanden vooral lekker veel met m'n twee Dobermanns bezig geweest, dik ingepakt frisse lange wandelingen, speurtraining, etc. ik dacht: eerst weer tot jezelf komen, het komt wel weer.
Als ik maar dácht aan " iets met de paarden" vloog de verkramping me al weer naar de keel en kwam er een zooitje faalangstige negativiteitsgevoelens naar boven.... Ik wil wel toegeven dat het op een bepaald moment zo erg was dat ik zelfs heb overwogen ze weg te doen, ja, allebei. Voor wie mij persoonlijk kent weet dat ik op zulke momenten wel echt niet mezelf ben. Zó vertwijfeld. Dat nooit, ooit meer.
Ik vaar van nu af wel mijn eigen koers, aangezien ik op die van een ander de weg kwijt raak...

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 15:29

Herkenbaar. Ook van dat twijfelen over het wegdoen.
Maar idd, "gewoon" naar jezelf luisteren. En naar hen. Het komt wel goed. :)

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 16:32

Dat is juist het fantastische van paarden, zulke momenten zijn zo ontzettend veel waard! Gewoon het 'puur zijn' :j

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 16:47

Wat heerlijk, gewoon lekker genieten!

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 16:55

dat is het leven :o zulke momenten is intens geluk <3

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 22:15

Dat wordt er nou bedoeld met "lol met je knol". Dat hoeft niet groots en meeslepend (mag natuurlijk wel bij tijd en wijle) maar kan ook klein en bijna onzichtbaar.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 13:22

@Maflinger: maar Jaopie nodigt wel uit tot "groots en meeslepend" hahaha. Helaas liet ik mezelf daar ook in meeslepen.
Doen we niet meer.
If it doesn't feel good, then it isn't good.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 08:42

Even :+ alles gelezen, maar wat heb je een fijne schrijfwijze.
En wauw wat is Khava mooi, ze toont idd niet zo klein als ze is.
Merries zijn leuk hè , ik was altijd anti merries ,nu 4 merries en 2 ruinen en wat een verschil .

Ik volg je helemaal met dat paarden is stress puntje, afgelopen winter ook dat gevoel erg sterk gehad , als ik nog maar aan ze dacht kreeg ik al hoofdpijn .
Mijn ruin kan ook bv ook echt zo op mijn gevoel inwerken , zo van het is modderig , nat en koud , doe er wat aan :+ .
Maar ik probeer het elke keer te relativeren(nja mijn partner doet dat vooral voor me ) door te denken ze hebben het beter dan de meeste paarden in onze omgeving , komen veel buiten , moeten niks en hebben soortgenootjes om hun heen .
Rijden enz komt wel weer .
Nu het droger wordt merk ik ook dat die kleine momentjes terug komen. <3

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 14:31

Merries zijn gewoon eh... ánders. Khavanna is mijn eerste merrie ooit. Dat was wennen!
Uiteraard heb ik heus wel met merries te maken gehad, in mijn paarden-train tijd bij anderen.
Het verschil viel me toen gewoon niet zo op, wel dat je - over het algemeen - een wat andere aanvraag moest neerleggen bij de merries als je er iets van wilde, dan bij de ruinen of hengsten.
Maar ik kreeg Khava toen ze een 6 maanden jong guppie was (en helaas ben ik haar net iets te lang zo blijven zien). Ook heb ik haar lange tijd bekeken als "een aanhangsel van Jaopie".
Nu zo zie ik haar écht niet meer. Ze is nu een 7 jarige volwassen dame (nou ja, dáme...) met een enorme levensvreugde, speelse ongein, en een grote nieuwsgierigheid.
Ook ben ik haar individuele schoonheid gaan zien en waarderen.
Dus niet meer een uitgebreide poetsbeurt met de duurste middeltjes voor Jaopie en een beetje een borsteltje over Khavanna.... nee, het is zo dat zij gewoon minder poespas nódig heeft want ze is veel makkelijker in het poetsonderhoud, eigenlijk moet je bij meneer Jaopie juist alles uit je tassen trekken om die er nog een beetje mooi bij te zetten... Zij ziet er nog mooi uit als ze in de modder heeft liggen rollen... opdrogen en het valt gewoon van haar af... bovendien glimt ze altijd als een spiegeltje. Ze heeft ook niet zo veel en dik haar natuurlijk.
Vanmorgen beiden weer eens flink gepoetst, want ze stonden al dagen zonder regendeken, en deze Handige Harry had die regendekens dus dagen geleden ondersteboven in het schouwpad gelegd voor in het zonnetje... ipv zon kwam er regen, dus natte paarden en natte dekens. Kon ik niks mee.
Maar vanochtend: droog, zowel de dekens als de paarden.
Na de rosbeurt (wat was ze weer superlief en aanhankelijk!) heb ik de dekens weer opgedaan.
Het zijn 0 grammers, dus gewoon om nu even regen en vocht er af te houden, anders kan ik ze niet door hun verharing heen helpen. Als de zon er weer is mogen ze weer af.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 15:12

Merries zijn zeker anders ... Ik heb er twee, die allebei in het dagelijks leven enorm lelijk kunnen doen, vooral naar elkaar. Zo jaloers! Respect is bij hen het toverwoord als je wat gedaan wilt krijgen. En vooral niet drammen ...

Je kudde en dus ook jij komt zo wel mooi in balans: Jaopie groots en meeslepend en een beetje macho, Khavanna klein en fijn en een dametje. Evenwicht komt in vele vormen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 13:07

Heb nu zo ongeveer een RSI-arm van grote onthaar (met gekarteld zweetmes) en staart/manen uitschuier-sessie vanmorgen. Natuurlijk voornamelijk weer te danken aan Jaopie z'n megastaart.

Ze staan inmiddels geheel zonder dekens (wil ik ze niet aandoen met die verharing, die jeuk en de losse haren onder zo'n regendeken), en afgelopen nacht voor het eerst ook bewust zonder dekens. Kunnen ze ook eens lekker rollen, wat ze zo te zien ook flink gedaan hadden.

Ik heb er eens goed de tijd voor uitgetrokken, terwijl de twee ieder aan een kant aan het eten waren uit de verhoogde hooibak. Dan verbind ik het eten aan iets leuks: poetsen (of omgekeerd).

Gelukkig zijn ze beiden niet moeilijk daarmee, ze laten rustig overal aanzitten.
Maar menéér moest natuurlijk weer idioot doen ton ik wat Cowboy Magic in zn manen wilde sprietsen. Staart vindt-ie okee, maar in z'n mánen..... weg was hij. Ik wendde me dus gewoon tot Khavanna en ging met haar verder, want ik wist: lang blijft-ie toch niet uit de buurt, met zo'n volle hooibak.
Khava is veel makkelijker, je mag met die spray overál sprietsen, ook op haar manen, maantop (nou ja wat daar voor door moet gaan dan, ik leg wel een hand over haar oog dan) bij haar hoofd, ze reageert er gewoon niet op. Dat kon meneer J. natuurlijk weer niet uitstaan, dat ik gewoon met haar verder ging, dus dan kwam-ie weer aan.
Tot drie keer toe dit aanstel-circus, daarna koos hij hooi voor z'n geld en bleef netjes staan. Deze flauwekul van hem gaat al járen zo. Ik vermoed dat het 't geluid van zo'n sprayflacon is, want je krijgt dezelfde aanstellerij als je het twee meter van hem af eerst een borstel sprayt. Ik maak me er niet meer druk over... dat mag hij doen.
Khavanna is meer schrikkerig van wapperdingen, zoals losse stukken plastic aan hooibalen, een voortrollende bal, een wapperende singel van een deken die even over een hooi baal heengehangen is.
Dat idee. Als ze er bij kan om er op een gegeven moment even aan te ruiken is dat gauw over, als het buiten haar wei is en ze kan er niet bij kan ze er erg onrustig van worden. Ik heb echter nog nooit zoiets weggehaald.. ze went er maar aan.

De regendekens krijgen ze niet meer op, ik heb de QHP- vliegendekens al weer te voorschijn gehaald, maar ook die krijgen ze nog niet op, eerst door die verharing heen. Elke dag maar een beetje verder prutsen en bij- toiletteren (benieuwd of ik Khavanna haar oorplukjes een dezer dagen nu wél geknipt krijg).

Khavanna lijkt in haar geheel (7 jaar) wat volwassener en relaxter dan vorig seizoen. Kan wel door mij komen, ik ben zelf een heel stuk ontspannener dan vorig seizoen, toen was ik écht mezelf niet en veel te verbeten met van alles en nog wat bezig, dat merkt ze ongetwijfeld ook. Om de meeste gekkigheid van meneer en mevrouw kan ik wel lachen ook, ik maak er allemaal niet meer zo'n punt van, m'n leven hangt er niet van af.

We gaan weer longeren ook, want ik kreeg weer bericht van L., mijn vorig seizoen Khavanna-hulp( die inmiddels aan haar knie geopereerd is... niet door Khava hoor!) Alle rijbakken zijn weer opgedroogd en bruikbaar, dus we willen aan de slag. En dit keer iets minder tuttelig, ze gaat gewoon die wei uit en méé naar voren. Zónder Jaopie. Ik heb het gevoel dat het deze keer makkelijker zal gaan, we zijn nu allemaal anders dan vorig seizoen. Want dat was allemaal niks.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 13:36

Dat klinkt allemaal geweldig goed, Terpentijn !

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 13:39

Inderdaad, gewoon een normale werkpraktijk opbouwen met z'n allen. Zal even wennen zijn maar komt wel goed. Zelfstandigheid moet ook geleerd worden.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 13:51

...en Jaopie zal er ook aan moeten geloven, die gaat ook weer eens aan de longe dit seizoen (heeft u uw harnas, slagwapen en helm al klaarliggen?!) voor het eerst sedert zijn 4de jaar (nu is hij 12 jaar).
Dat ging nooit zo van een leien dakje, om het maar aardig te zeggen, dat was bij tijd en wijle ronduit gevaarlijk. Hij vond er ook geen pest aan (saai), maar net zoals ikzelf is ook meneer nog niet te oud om zich in iets nieuws te bekwamen, vind ik.
Zal weer een uitdaging zijn, maar ik vind het tijd dat ook bij hem de omgangspuntjes wel eens op de grond wat aangescherpt mogen worden. Dat heb ik voorheen nooit zo doorgezet, maar hij kan me wat verder met zijn prinselijke diva-gedrag.

Gero_Justine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 14:26

Gelukkig weer een vervolg van dit leuke en makkelijk te lezen boek !

Was al bang dat je stiekem volle bak aan de slag was en het vergat te posten :-)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 14:41

@Terpentijn: Volgens mij heb jij je harnas, helm en degen uit het vet gehaald. Je klinkt bepaald strijdvaardig. Mooi! Je hebt er weer zin in en laat niet over je heen lopen. Lol met je knol is duidelijk niet hetzelfde als ongein...