brief van jouw paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Re: brief van jouw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 09:42

Nou, het begin van het topic ging nog niet zo erg als dat laatste paard pagina's, nou lijkt het wel een hetze tegen elkaar alleen maar on te bewijzen dat de eerste het beter doet als de ander...
Serieus grow up, je kan ook discussiëren zonder het onderste uit de kan te halen om elkaar maar de grond in te trappen...

En dat geld voor alle partijen.

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 13:29

Er valt geen winst te behalen in deze discussie en dat moet ook niet het doel zijn. Prima om een discussie te openen, maar ik ben ook van mening dat er te veel een tunnelvisie erop na wordt gehouden. Ik ben zelf ook geneigd om in de verdediging te schieten. Alleen al door de toon die geslagen wordt in de openingspost en de reacties. Terwijl ik op een schaal van traditioneel – natural, meer de natural kant op ben gegaan. Ik ben echter nuchter en praktisch en denk zelf na in plaats van een stroming te volgen. En ik merk dat veel (niet alle) naturals dit wel doen. Vroeger wist ik niet beter dan dat je een paard met 3 kon inrijden, het paard ’s nachts op stal stond etc. Vriendinnen van me zijn in aanraking gekomen met paardnatuurlijk en hebben dit destijds zo hard willen prediken bij mij dat ik er een aversie voor heb gekregen. Je vangt meer vliegen met stroop….

Door omstandigheden ben ik uiteindelijk mijn paard 24/7 buiten gaan zetten (de boer waar ik stond, deed ze vaker niet buiten zetten en ik heb wel altijd gewild dat ze overdag buiten kwam). Ik merkte dat dit fijn voor haar was. Ze stond al 20 jaar op ijzers en ik heb ze (uit besparing, jaja) eraf gehaald, aangezien ik toen niet veel reed en altijd in het bos. Netjes opgebouwd en dat ging goed. Haar oude eigenaar heeft ze ooit eerder eraf gehaald en het ander meisje dat toen erop reed, hield hier geen rekening mee waardoor ze binnen 2 weken kreupel liep en ik als hardste schreeuwde dat ze weer ijzers moest hebben. Ze heeft er echter niks aan over gehouden dat ze meer dan 20 jaar ijzers heeft gehad, mijn bekapper zegt altijd dat ze zo’n goede hoeven heeft. Gaandeweg zijn er bij mij dingen veranderd door zelf te ondervinden en normaal advies ter harte te nemen. Fanatiekelingen vangen echter bot, ik sta open voor discussie en een andere visie, op een normale manier van communicatie. Dat zal voor het gros gelden!

Mijn eigen paard staat overigens 24/7 buiten met een dikke deken, is inmiddels 30 jaar, heeft nog steeds geen ijzers en sinds een jaar rijd ik bitloos (we zijn wel een ongeleid projectiel maar dat is iets anders hehe). Ik had het niet verwacht, maar ik zou haar het liefste ’s nachts op stal willen hebben, zodat ze daar meer rust vind (en dat terwijl ze met 3 andere rustige paarden staat) en de hele nacht door kan eten. Hooi gaat slecht (heeft amper kiezen, TA komt 2x per jaar), dus er gaan 2 cementkuipen pulp in per dag. Er is echter geen faciliteit om haar ’s nachts op stal te hebben. Maar de kudde is stabiel, ze houdt niet van veranderingen en ze wordt dagelijks goed verzorgd. Waardoor ik met een gerust hart niet iedere dag langs hoef te gaan.
Deze 4 paarden zijn trouwens geen reclame voor 24/7 buiten, ze staan graag in de schuilstallen :) . Maar ze hebben in ieder geval wel de keuze ja.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 14:22

Gypsy schreef:
Ah ok, nee ik vind dat niet prettig met die temperatuurschommelingen soms. Een paar jaar terug was het 's nachts nog -17 hier. Nou had mijn merrie daar totaal geen last van, maar ik kan me echt niet voorstellen dat je dan niet van deken moet wisselen. Dat moet toch vervelend zijn.

Dat is voor mij dan onder andere de reden van wel die nacht op stal.
Heb er ook 1 staan die niet meer alles van nature bij heeft te zetten.
Waar hij voorheen prima deed op hooi zonder deken heeft hij nu krachtvoer en een deken nodig.
En koude nachten maken hem een hoopje ellende. In de nacht op stal en het gaat hem goed.
En minder verschil van temperatuur voor de dekens.
Daarom kan ik niets met de berichten over waarom een paard dag en nacht buiten moet.

Maartje1990

Re: brief van jouw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 16:41

Krachtvoer brand de kachel binnen niet van hoor. Daar heb je echt hooi voor nodig en constant hooi.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 17:15

Maar als ze het daar niet mee redden kan je (tijdelijk) wat krachtvoer aanvullen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 18:19

Precies.
Als er altijd hooi en stro aanwezig is hebben sommige toch wat meer nodig.
Ik geef bietenpulp zemelen en een suikervrije muesli er doorheen. En dat heeft hij nodig.

Daarom klopt die OP ook niet.
Teveel verschillende paarden om ze in 1 verhaaltje te beschrijven.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 22:44

LBLGypsyCobs schreef:
Jammer dat mensen drukker zijn met de toon van elkaars berichten, op zoek zijn naar arrogantie in de ander, wijzen naar de natural en traditionele hoek etc.

Het gaat om de boodschap en die boodschap is niet dat je perse alles natural moet doen en wel het liefst nu.

De boodschap is alleen maar of we het wezen paard niet uit het oog willen verliezen, nog eens even nadenken over hoe we onze eigen paarden houden en of dat in ons belang is of in dat van het paard.
Wellicht denken een paar mensen zo ver na dat ze een andere benadering gaan proberen en weer anderen overdenken de situatie van hun paard en ontdekken dat het wel goed is zo.

Je hoeft hier geen verantwoording af te leggen, in de verdediging of aanval te schieten.

Je hoeft en moet helemaal niets, TS vraagt alleen via deze weg om nog eens stil te staan bij jouw manier van paarden houden.
Aan jou de keuze of je er over na wilt denken en als je besluit dat te doen, misschien ziet dat er iets moet veranderen of juist niet.
En je kunt er ook voor kiezen er niet over na te willen denken en dan klik je het topic weer weg :)

Helemaal mee eens.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

igrilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 08:31

Ja ik heb dit stukje destijds zelf geschreven en hoewel ik sommige delen nu misschien anders en genuanceerder zou formuleren, kan ik er nog steeds voor het gros wel achter staan.
Ik heb nooit arrogant willen zijn met dit stukje of irritatie willen opwekken. Mensen die zich aangevallen voelen en in de verdediging schieten, kunnen zelf hun conclusies trekken.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen op de regel wat betreft voer of dekens. Die eigenaren weten dat zelf ook een zullen zich niet aangevallen voelen door deze tekst.
Reacties met cynische toon en het belachelijk maken van....pfff zielig hoor! Een laatste stuiptrekking misschien?
Nee geen paard is het zelfde maar in de basis is er weinig verschil. Maar het respect hiervoor is vaak weinig te zoeken.
En 24/7 buiten betekent voor mij nog altijd mèt degelijke schuil mogelijkheid. Uit de vele reacties lijkt net of dat vaak vergeten wordt. Alsof ik mijn paard in weer en wind buiten laat en zoek het maar uit. Zo is het natuurlijk niet. Mijn paarden hebben hier een grote schuilstal uit de wind de deur staat altijd open. Ze weten zelf heel goed wanneer ze binnen of buiten willen staan. We hebben de mogelijkheid tot een PP en dat is
fantastisch, ik snap dat niet iedereen die luxe heeft. Hier in de buurt staat een paard zonder schuilstal, in de winter draagt hij dekens, dat snap ik. Misschien zou hij ook zijn er kunnen maar hij doet het er prima op.