de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 19:49

Caro 29...Dank je...ga hem een paar dagen rust geven...

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 20:41

Ik ben met heel veel dingen heel rationeel maar met paarden ga ik heel erg op mijn gevoel af, heeft me nog nooit in de steek gelaten. Als dit JOUW paard is dan zou ik er voor gaan. Vriendin van mij heeft dat eerst niet gedaan, had net een ander paard gekocht en toen kwam haar droompaard opnieuw te koop. Dat was ook vrij onhandig want twee kon ze niet betalen. Ze is toch gegaan en heeft haar droompaard gekocht (en voor de ander een goed plekje gevonden). Een tweede kans krijg je nu eenmaal niet vaak en oef wat heeft zij gebaald van de eerste keer hem laten schieten.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 21:14

Die van mij is vandaag voor de derde keer met mij erop geweest, sturen en halthouden begint ze eindelijk een beetje door te krijgen, maar na zo'n 10 minuutjes is ze kapot door de spanning :=

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 21:25

NYC schreef:
JudArthos schreef:
Hoi ik kom me ook eventjes melden c:
Ik heb een 3 jarige genaamd Gigi, waar ik nu al 2 keer op gezeten, gestapt heb gedraafd heb.
Ze is van Royal bravour aan haar moeders kant en de vader weet ik de naam niet van x)
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... de90af0297

Wat een leuk paard!
heel schattig die sokken.

Dankje! :D

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 21:59

Hebben jullie voor het beleren veel gelongeerd? Mijn 3-jarige kent het wel, maar ik wil hem eigenlijk geen conditie geven. Mocht hij uit zijn bol gaan onder het zadel dan kan hij dit (hopelijk) niet lang volhouden.

Met beleren, hoe hebben jullie je paard aan het zadel laten wennen? Ruim van te voren gedaan, of pas tijdens het beleren kennis laten maken met het zadel? Die van mij 'kent' het zadel wel, maar is daar echt nog niet aan gewend, hij heeft 1 keer een zadel opgehad.. Volgende week maandag begint instructrice met de eerste les beleren. Nu dacht ik zelf misschien al voorwerk te doen om hem aan het zadel te laten wennen, anders moet dan tijdens de les worden gedaan, scheelt weer tijd en geld...

caro29

Re: Wie heeft er ook een 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 22:13

Ik heb die van mij 3/4 x gelongeerd voordat ik hem wegbracht en nooit langer dan 10 min

NYC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 22:28

Batlow,

Het verschild heel erg kwa paard. Het geen conditie willen geven is een goed punt, en eigenlijk ook veiliger voor jou een paard. En de eerste keren dat je er op gaat zal dat toch niet lang wezen.

Mijn PRE heb ik in Spanje onbeleefd gekocht. Ze hadden hem toen al de bekende Spaanse 'kunstjes' hard handig geleerd.
Met als gevolg ik kocht een 3 jarige die vrij opstandig kon wezen, die angstig was als je aangaf dat hij iets fout deed bang dat hij met de zweep op zijn kop zou krijgen. Hij was al sterker als een normale 3 jaren door het trainen, hij was eigenlijk te sterk.
Hij had met 2 jaar al een bit in gehad, meteen een scherp bit. :n

Met als gevolg dat wij er veel meer werk aan hadden hem te beleren.

Mijn advies niet te veel trainen voor het beleren en rustig opbouwen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 22:46

Mijn 3-jarige was al voorbereid voor de hengstenkeuring en dus al volop in conditie toen hij zadelmak gemaakt werd. Ben hem in de periode daaraan vooraf ook blijven longeren. Vond 2 jaar en 9 maanden namelijk veel te jong om er al op te klimmen, maar stilzetten wil ook haast niet meer als ze al helemaal aangetraind zijn. Was een beetje bang dat hij te veel conditie, kracht en coordinatie zou hebben, maar dit heeft hij absoluut niet tegen ons gebruikt. Hij pakte het werk juist heel makkelijk en vlot op!

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 01:04

*kom het topic ook binnenvallen*

Ik heb ook een G'tje :j
Goldfae een palomino merrie van Zambuka.
Ik heb dr in april weggebracht om te laten beleren. Ik ben er over t algemeen een voorstander van om wat langer te wachten, maar dit was echt een projectje. Weinig in handen geweest en hetgeen wat ze aan ervaring had waarschijnlijk niet zo positief, gezien haar reactie en gedrag.
Ik heb haar in december vorig jaar gekocht en ben toen echt begonnen met het veulen-a,b,c... (Moet zeggen, was meer werk dan de veulens die ik hier heb gehad, mijn jaarling was een stuk verder en makkelijker dan haar. Verder wel een super lief paard, zit absoluut geen kwaad in, maar heel onzeker en bang.) Verder zoveel mogelijk positieve omgang en in handen hebben. Daarbij ook bieden van rust en regelmaat.
Zo een periode lekker mee aan het tutten geweest, tot rust laten komen en goed in het voer gezet, want er zat geen grammetje teveel vlees op haar botten.
Dus in die maanden al mooi opgeknapt en klaargestoomd voor haar volgende avontuur, want er was nog wel wat werk aan de winkel, ('vreemde' mensen moest ze nog steeds niks van hebben, ook een stukje eenkennigheid, maar ook nog onervaren en bang. Hoefsmit was bijvoorbeeld al nauwelijks mogelijk..) dus in april toch naar de beleerder gestuurd.
Hoofddoel niet zo zeer om er op te zitten en rijden, maar vooral desensibiliseren en veel 'dagelijkse' dingen laten zien en meemaken.
Na 4 maanden heb ik haar begin augustus weer opgehaald, zadelmak en heel wat ervaringen rijker en staat ze nu weer thuis.
Ze is echt super opgeknapt, je herkent haar niet meer terug. Zoveel meer rust tussen de oortjes!
Weer een gewoon onbezorgd jong paard. :D

Ze krijgt nu tot het voorjaar sowieso vrij. Dat zal dr zeker goed doen, want qua groeien is ze nog lang niet klaar en ik heb absoluut geen haast. Beetje blijven tutten en in handen houden is voorlopig meer dan zat wat mij betreft. :j

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 08:13

Gisteren nog eens met de driejarige gaan rijden (durf bewust zijn naam niet zeggen :o) en hij ging weer erg fijn! Dressuurzweepje erbij genomen en daar reageerde hij schieterig op maar hey hij ging nu wel vooruit ;-) Ben alleen aan het denken om een africhtings neusriem voor hem te kopen, hij houdt zijn hoofd zo hoog en kleppert er regelmatig mee. Heb ook een filmpje, jammer genoeg doorgestuurd gekregen via messenger op FB en krijg het dus hier niet gezet :\

JudArthos die van "mij" is ook kapot na tien minuutjes vind ik eigenlijk wel grappig en schattig om te zien :+

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 08:29

Ik heb die van mij Denk ik 2 maanden gelongeerd voordat ik erop zit. Eerst alleen met halster en lijntje, ging dat goed hoofdstel eronder, daarna aan het hoofdstel, toen zadeltje erop, daarna zadel metlongeersingel en stootteugeltjes. Blij dat ik het zo gedaan heb want zat er zo op en van het longeren met bijzet heb ik nu alleen maar profijt omdat hij het allemaal al een beetje snapt. Tuurlijk is het niet perfect, maar de basis zit er wel al in.
in principe zou hij een B proefje kunnen lopen. Qua sturen en gas/rem

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 09:04

Die van mij is nog niet gelongeerd met bijzet. Onder het zadel gaat hij eerst leren dat hij 4 benen heeft en daarna pas naar de nagefelijkheid. Ik rij die jonge dieren vaak met een wat langer teugeltje met licht contact.

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 09:39

Hoi
Ik kom me ook melden.
Ik heb vorige week een 3 jarige gekocht een ruin van lord leatherdale
Heb hem direct dor gebracht naar iemand die hem zadel mak maakt.
Hij pakt het braaf op.
Morgen ga ik kijken

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 10:44

Die van mij loopt 's winters in een ronde paddock, dus als hij wel eens zijn energie niet kwijt kon heb ik hem vanaf zijn 2e wel eens (zonder longeerlijn) getraind op commando's en lichaamstaal. Dat scheelde heel wat toen hij als 3 jarige aan de longe kwam. Ik heb hem ook eerst gelongeerd met halster, daarna longeersingel en vervolgens zadel en hoofdstel. Ik longeer nog altijd met halster over het hoofdstel, zodat hij geen getrek in zijn mond krijgt als hij eens gek doet (ik zet wel de bak af anders hou ik hem niet op een halstertje :) ). Na een tijdje heb ik wel een (vrij los) bijzetje eraan gedaan zodat hij iets druk op het bit voelde, maar niet in de krul hoefde te lopen. Hij gaat er mooi voorwaarts-neerwaarts van. Nu ik erop ga voel ik absoluut het voordeel ervan, hij neemt heel makkelijk het teugeltje aan (mooi met de neus eruit). Zijn moeder heb ik ook ingereden, maar nooit bijzet gebruikt en daar heb ik veel aanleuningsproblemen mee gehad. Maar moet er wel bij zeggen dat die veel meer op de voorhand was gebouwd dan haar zoon, dus misschien had een bijzet ook niet geholpen...

Ik ben tot nu blij dat ik het zelf kan/doe, want merk dat voor hem 2-3 keer trainen per week echt genoeg is en dat hij tijd nodig heeft alles te verwerken en lichanelijk te herstellen na elke training. Als je een paard wegbrengt moet het meestal toch in een veel korter tijdsduur. Mijn vorige paard (merrie) had ik zover mogelijk getraind voordat ze naar de stationmerrietest ging. Maar die 5 weken waren enorm zwaar en ze kwam eigenlijk met een soort burn out thuis...in begin onhandelbaar terwijl het zo'n brave merrie was. Meerdere paarden konden de test ook niet aan en gingen vroegtijdig naar huis. Maar na een welverdiende vakantie na die test ging het wel weer prima...

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:37

Titsia schreef:
Gisteren nog eens met de driejarige gaan rijden (durf bewust zijn naam niet zeggen :o) en hij ging weer erg fijn! Dressuurzweepje erbij genomen en daar reageerde hij schieterig op maar hey hij ging nu wel vooruit ;-) Ben alleen aan het denken om een africhtings neusriem voor hem te kopen, hij houdt zijn hoofd zo hoog en kleppert er regelmatig mee. Heb ook een filmpje, jammer genoeg doorgestuurd gekregen via messenger op FB en krijg het dus hier niet gezet :\

JudArthos die van "mij" is ook kapot na tien minuutjes vind ik eigenlijk wel grappig en schattig om te zien :+

Ja he hahaha, die van mij kijkt dan altijd zo sneu en dan wil ze niet meer van dr plek komen hahaha

salitka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:52

Ik heb die van mij al 20x gelongeerd denk ik hoor, qua conditie doet me dat niet zoveel, vind het belangrijker dat ze je stem goed kennen en reageren op "hoho" en dat ze een bitje in hun mond gewend zijn, inplaats van dat ze daar ook nog allemaal aan moeten wennen met jou erop. Conditie hebben ze zo ie zo niet, je kan nog zoveel condititienhebben, de spanning is voor een paard de eerste paar keren zo groot dat ze al snel moe zijn, met of zonder conditie. Maargoed dat is mijn ervaring hoor, dit is voor iedereen anders, denk ik. Je moet doen waar je je goed bij voelt

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 13:10

Die van mij kan aan de longe een goede 20 minuten lopen, maar onder het zadel is inderdaad de spanning zo groot dat ze snel moe is. Daarbij heb ik ook het geluk dat deze stil gaat staan als schrikreactie ipv rennen/bokken x)

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 13:27

Omdat die van mij aan huis staat en dagelijks in handen komt al als tweejarige spelenderwijs begonnen met een zadeldekje op, dekentje op etc. Afgelopen winter heel voorzichtig een zadeltje op gedaan, peesbeschermers, hoofdstel en bit. Hij vindt alles prima. Pas in mei gestart met 2 a 3 keer per week tien minuten longeren. Ik start altijd "los" in de longeercirkel. Ene keer longeer ik met longeersingel, andere keer met zadel en dan weer met bijzet. Zo heeft hij ondertussen alles al gehad.

Doen jullie ook het "hangen" oefenen voordat jullie er voor de eerste keer op gaan zitten of laten zitten? Zo ja, hoe vaak?

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 13:30

Ik oefen het hangen net zo lang totdat ze helemaal goed stil blijven staan zonder dat ze vastgehouden worden, omdat ik dat toch wel erg belangrijk vind om er van het begin direct goed in te hebben :)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 13:32

Ik heb het hangen geoefend tot dat ze er (bijna) niet meer van opkeek, aangezien ze de eerste 2 keer weg sprong en ik geen risico's wilde nemen :)

Ook met de eerste keer erop stapte ik om het rondje af en weer op, zodat ze daaraan went :)

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 13:44

Ik ben er regelmatig op stal tijdens het voeren op gaan hangen...krukje ernaast en eroverheen gaan hangen. Zo is hij ook gewend geraakt aan het krukje waar ik nu nog mee op stap. Hij is 1.70m hoog en het scheelt getrekt aan het zadel als je er met een krukje opgaat...
Later met zadel op heb ik nog 1 keer gehangen en de volgende dag erop, ging prima.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 14:48

Ik ging gisteren te lang hangen volgens hem (gewoon hem die hem zadelmak maakt, is wat korter haha) want paard werd beetje ongeduldig, volgens hem moet ik gewoon even hangen, teugels al op maat nemen en hop zitten maar, hoe langer ik wachtte volgens hem hoe meer het paard de tijd kreeg om dingen te zoeken.... :+

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 15:12

Daar kan ik hem wel gelijk in geven titsia. Dan kunnen ze van alles verzinnen. Wij hangen de eerste dag en doen dat een paar keer achter elkaar en loop dan een stukje met het paard terwijl de ruiter hangt. Dag 2 hangen en daarna er op en ik neem het paard dan mee aan de hand en dit bouwen we dan zo uit. Uiteraard kent het dier dan de stemhulpen en het longeren.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 15:16

Mja ik stap normaal op met een bankje omdat ik echt een mini ben (1.54) maar dat kent dit paard nog niet, dus ik werd er opgeduwd tsja daar ben ik niet zo handig in haha, vandaar de iets langere duurtijd eer ik in het zadel zat :D

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 16:50

Ik heb het hangen juist niet geoefend. Het enige wat hij kende voor ik hem wegbracht was een beetje longeren. Hij begreep het principe in een rondje om mij heen lopen, 2x hoofdstel ingehad, 1x singeltje om, poetsen en meelopen. Degene waar hij nu staat wil dat er zo min mogelijk mee is gedaan. Het kan zo snel fout gaan en dat wilde ik niet