[VOLG] Fiëgo in training.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 11:05

Die vraag heb ik al eens beantwoord in het topic, en zoals ik al vroeg graag via PB vragen stellen ;)
Maar aangezien ik deze vraag al eens had beantwoord in het topic herhaal ik het nogmaals.

We gaan over het algemeen in een stuk door, maar zoals gisteren zijn we misschien maar een half uur aan de slag geweest? Toen was het al klaar. :j
We zijn niet elke dag even actief en lang bezig. Daarna heeft ie weer 23 uur om rond te scharrelen in z'n uitloopstal!
Hij heeft wel eens een dagje echt vrij gehad tussendoor, 3 dagen in totaal nu waarin helemaal niks werd gedaan :j

Verdere vragen dus via PB :j

Nsky86

Re: Fiëgo in training.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:14

wat een leven heeft hij ook zeg.. Niks te klagen!

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:33

Goed bezig! +:)+

De vorige keer dat ik in je topic keek waren jullie nog bezig met het wennen aan de plastic wapper stok en nu zijn jullie al aan het hangen!
Heb zelf mijn eigen paard laten wennen aan dingen om hem heen door middel van de paardenvoetbal, beginnen met om haar heen kunnen rollen tot nu dat ik hem op/om/onder achter haar kan gooien.
Dit stuk zie ik ook bij jullie terug met de kleine & grote bob (is ook wat professioneler)

Ik blijf volgen!

Mocht het hangen nu goed gaan, dan gaan jullie direct door met het erop zitten?
En wanneer is ze 'klaar'?

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:39

Goed bezig, gaat zeker de goede kant op.
Ben benieuwd hoe hij zich verder ontwikkeld.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:55

Ik vind het raar dat jullie er een pop op doen? Ben ik geen voorstander van.

Verder wel een leuk paard :D En ik volg jullie nog steeds.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 17:10

Zertab schreef:
Ik vind het raar dat jullie er een pop op doen? Ben ik geen voorstander van.

Verder wel een leuk paard :D En ik volg jullie nog steeds.

Juist hij heeft baat gehad bij de pop. Had er niet aan moeten denken als een ruiter er voor het eerst rechtop op was gaan zitten :n
Nu leerde hij gelijk dat rennen e.d. niet werkt en de pop er toch op bleef zitten en geen pijn doet.
Weer rustig leren dat het niet eng hoeft te zijn als er iemand op je zit.
Natuurlijk merk je nu dat er nog even spanning is nu wij als mens aan 't hangen zijn, maar hierna had hij al gauw door dat we hetzelfde deden als met de pop en ging het gelijk beter :j

Wat de stappen zijn na het hangen, ligt aan het paard en aan Cor. We bekijken het per dag :j
HIJ ( :+ ) is klaar.. uhm ja, wanneer weet ik niet? Hij gaat vooruit, maar met kleine stapjes. Ik denk dat we nog wel een maandje blijven, maar het kwartje kan ook ineens vallen..
Geen idee nog !

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 17:17

Wat een fijne stal zeg, ook heel aardig dat ze je zomaar een foto PB-en :)

Van deze methode heb je gewoon nog jaren profijt! Liever nu wat trager dan te snel, en weer tien stappen achteruit :)

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 17:29

Dreamy schreef:

Hallo :wave:
Over een week is het zo ver, dan ga ik mijn paard namelijk onder begeleiding zelf beleren bij stal Rhijnauwen te Bunnik. Het lijkt mij leuk (en leerzaam) om dit met jullie te delen, maar ook om hier later nog eens op terug te kunnen kijken. Vandaar dat ik dit topic begin.
Zondag 30 maart vertrekken wij die kant op, voor in ieder geval een maand, en gaat ons spannende avontuur beginnen! Ik heb al een beetje voorwerk gedaan en ook al grondwerkles gehad van de man die mij gaat begeleiden.

Ik zal bij deze mijn paard even voorstellen:
Naam: Fiego
Leeftijd: 3 jaar, wordt 26 maart 4 jaar.
Geslacht: Ruin
Ras: KWPN (Indorado x Indoctro x Ahorn, voor de kenners)

Ik heb hem nu sinds 04-09-'13 in mijn bezit. Zelf ben ik al bezig geweest met grondwerken, longeren en buiten wandelen. Hij pikt alles echt snel en fijn op en het vertrouwen is behoorlijk gegroeit.
Ook kent hij het zadel en het hoofdstel en zijn we ook al een beetje bezig geweest met het wennen aan de lange lijnen.
Het is over het algemeen een cool paard, als hij dan eens opgefokt is vloeit dit eigenlijk heel snel weg als je er zelf rustig bij blijft gelukkig.

Ik verwacht dat hij de komende maand veel gaat leren, maar wel op zijn tempo. De mensen waarbij ik terecht kom doen dit dag in dag uit, ben er ook geweest en alles gaat op zo'n ontspannen manier dat ik er alle vertrouwen in heb dat het echt een fijne ervaring gaat worden. Voor zowel paard als voor mij.

Ik zal hier de komende maand zoveel mogelijk updates (met foto's) plaatsen, zodat jullie kunnen ervaren hoe zoiets in z'n werking gaat en hoe een paard zich ontwikkeld. :)
Ik heb er helemaal zin in! :):)

[ Afbeelding ]

Groetjes,
Cherry & Fiëgo

Prachtig paard, echt heel mooi. Veel succes met je paard! :)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 17:34

Bhriseis schreef:
Wat een fijne stal zeg, ook heel aardig dat ze je zomaar een foto PB-en :)

Van deze methode heb je gewoon nog jaren profijt! Liever nu wat trager dan te snel, en weer tien stappen achteruit :)

Ja, ze zijn erg betrokken! Heel fijn.
Ook via kennissen proberen te achterhalen of die de handelaar waar ik hem vandaan heb kennen. En zo proberen uit te zoeken wat er gebeurd is geweest met het dier..
+:)+

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 18:15

Ja, dat lijkt mij echt heel fijn om te ontdekken. Dan kan je er toch ook veel beter op inspelen, in plaats van altijd te moeten gissen.

Maar je bent in elk geval het perfecte baasje voor Fiëgo, aan jouw geduld en goede aanpak kunnen vele eigenaren een voorbeeld nemen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 20:51

Ik vind het zo leuk om je updates te zien Cher! T gaat met zo veel rust en dat kan ik echt waarderen. Spreek helaas uit ervaring met paarden die gewoon slecht ingereden zijn en daardoor op de kleine dingetjes veel te heftig reageren. Inderdaad dingen die al genoemd zijn zoals krukjes, maar ook onverwachtse bewegingen met je been (krampjes :') ) en het per ongeluk aanraken van een lintje. Ik heb m'n rug ermee verpest dus vind het echt geweldig voor zowel jou als het paard dat jullie zo rustig aan doen en hem overal lekker aan laten wennen :j

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:38

Interessant om te zien hoe het op andere stallen gaat. Zelf rijd ik ook veel jonge paarden in en ik zie veel dingen die me aanspreken.
1 ding vind ik wel... wellicht is het handiger om met een opstapje op te stappen cq. te gaan hangen. Ik leer paarden altijd netjes naast een kruk stil te staan, daarna ga ik er op staan, dat vinden ze al vaak spannend. Zijn ze dat gewend, ga ik wat over het zadel hangen, dan zijn ze al gewend dat ik wat hoger ben dan normaal. En van daaruit kan ik vaak redelijk snel op een ontspannen manier opstijgen. Tis maar een tip hoor, niet aanvallend bedoelt.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 21:46

@ crazycactus; ergens eerder in dit topic heb ik idd dezelfde opmerking gekregen van iemand en ook beantwoord. Paard gaat dit uiteindelijk wel leren, maar op dit moment is het gewoonweg niet handig als er een krukje naast staat. Hij is erg snel met draaien om zijn achterhand en let meer op wat boven hem komt dan dat hij doorheeft wat op de grond staat. Het krukje kan op dit moment dus alleen maar in de weg staan, bij hem althans! Bij andere paarden die hier komen doen ze het wellicht wel al eerder oefenen :j het komt uiteindelijk wel aan bod hier, weet ik!

Het hangen zelf gebeurd nu ook vooral in combinatie met het steunen op Cor. Nou is vriendinlief echt behoorlijk licht en goed als menselijke Bob te gebruiken, dus zij kan ook echt tijdens het lopen echt op hem blijven steunen/hij haar erboven houden. Met mijn gewicht zou het al lastiger worden schat ik, nog een voordeel dat vriendinlief dit begin voor mij wil maken ;)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:52

Ok sorry heb wel veel gelezen maar niet alles ;)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 21:58

crazycactus schreef:
Ok sorry heb wel veel gelezen maar niet alles ;)

Maakt niet uit, je bedoelt het goed! En daarom leg ik het graag nog eens uit :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 22:09

Dreamy je hebt een geweldig verslag gemaakt. Heel boeiend, fijne stal. Bob werkt goed voor jouw paard en het is goed dat je schrijft niet voor alle paarden geschikt. Mijn paard rijd ik al 5 jaar op (=10jaar) en doet het fantastisch maar als ik er morgen BOB opzet is het helemaal fout met haar, dus ja je hebt gelijk ieder paard heeft zijn eigen aanpak nodig.
Een opmerking. Je schrijft dat paard waarschijnlijk iets naars heeft meegemaakt. Dat dacht ik ook bij mijn paard en ben er zelfs voor tot naar Zuid Frankrijk gereden om de eerste eigenaren op te zoeken waar ze de eerste vier jaar van haar leven was. Wat een lieve fijne mensen waren dat. Toen lieten ze me foto's zien en zeiden: "kijk, daar heb je haar als veulen en wezen op een veulen die brutaal de camera in keek". "Nee, zei ik dat is ze niet, kijk daar helemaal achterin, daar staat een heel bang schuw onderdanig veulentje". "Dat is ze, ik weet het zeker". Toen wist ik ook dat ze nooit mishandeld is geweest of iets naars heeft meegemaakt maar dat ze net als sommige kinderen "met een rugzakje geboren is". Wij hebben er inmiddels een super fijn dapper paardje aan over gehouden dat elke dag nieuwe dingen overwint en waar we mee buiten rijden, dressuur doen etc alleen geen schriktraining of met fratsen aankomen want het gewone leven is al spannend genoeg voor haar en dat kan ze goed aan. Dus TS, er hoeft niet altijd iets gebeurd te zijn hetgeen natuurlijk wel kan.
Ik vind je paard een fijn paard en die komt er echt wel met een baasje als jij, de rust die hij krijgt en de fijne begeleiding. Vind het ook fantastisch dat alle stapjes met jou samen wordt gedaan want jij gaat straks verder met hem tenslotte. Ik blijf dit met belangstelling volgen.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 22:11

Dag 25

Helaas geen foto's van vandaag! Er was geen fotografe aanwezig en het regende ook, dus om te fotograferen was ook niet te prettig.

Paardje lekker gepoetst. Die sukkel was in de regen blijven staan, terwijl hij dus gewoon de stal in kan :Y) stond ie daar sip in de regen te kijken :))

Nadat ik had gepoetst en gezadeld, heb ik hem eerst voor de eerste keer in de binnenbak gelongeerd (vanwege de regen). Hij vond het spannend, maar reageerde desondanks gewoon prima!
Toen het iets droger werd zijn we lekker naar de longeercircel gegaan en heb ik hem daar verder gelongeerd.

Daarna is vriendin net als gisteren gaan hangen, vandaag alleen rechtsom.
Dit keer ging het gelijk goed! Hij stapte netjes weg en bleef ook netjes lopen +:)+
Paar keer herhaald waarbij ie misschien twee keer een klein hupsje maakte, maar ook weer prima bleef staan en weer braaf verder ging!
Toen ook nog even haar linkerbeen een beetje richting de kont gebracht en daarmee geaaid :') dat vond ie wel spannend, maar hij bleef staan en toen was het ook klaar :j
Handig zo'n flexibele vriendin, echt een RL Bob :j

Weer supertrots! We gaan nogsteeds vooruit!!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 22:19

pien_2010 schreef:
Dreamy je hebt een geweldig verslag gemaakt. Heel boeiend, fijne stal. Bob werkt goed voor jouw paard en het is goed dat je schrijft niet voor alle paarden geschikt. Mijn paard rijd ik al 5 jaar op (=10jaar) en doet het fantastisch maar als ik er morgen BOB opzet is het helemaal fout met haar, dus ja je hebt gelijk ieder paard heeft zijn eigen aanpak nodig.
Een opmerking. Je schrijft dat paard waarschijnlijk iets naars heeft meegemaakt. Dat dacht ik ook bij mijn paard en ben er zelfs voor tot naar Zuid Frankrijk gereden om de eerste eigenaren op te zoeken waar ze de eerste vier jaar van haar leven was. Wat een lieve fijne mensen waren dat. Toen lieten ze me foto's zien en zeiden: "kijk, daar heb je haar als veulen en wezen op een veulen die brutaal de camera in keek". "Nee, zei ik dat is ze niet, kijk daar helemaal achterin, daar staat een heel bang schuw onderdanig veulentje". "Dat is ze, ik weet het zeker". Toen wist ik ook dat ze nooit mishandeld is geweest of iets naars heeft meegemaakt maar dat ze net als sommige kinderen "met een rugzakje geboren is". Wij hebben er inmiddels een super fijn dapper paardje aan over gehouden dat elke dag nieuwe dingen overwint en waar we mee buiten rijden, dressuur doen etc alleen geen schriktraining of met fratsen aankomen want het gewone leven is al spannend genoeg voor haar en dat kan ze goed aan. Dus TS, er hoeft niet altijd iets gebeurd te zijn hetgeen natuurlijk wel kan.
Ik vind je paard een fijn paard en die komt er echt wel met een baasje als jij, de rust die hij krijgt en de fijne begeleiding. Vind het ook fantastisch dat alle stapjes met jou samen wordt gedaan want jij gaat straks verder met hem tenslotte. Ik blijf dit met belangstelling volgen.

Top dat je dat hebt uit kunnen zoeken! +:)+ En dat je het samen met je paard allemaal hebt doorstaan, daar creëer je geloof ik echt een ongelofelijk mooie band mee!

Ik heb alleen contact gehad met de fokker, maar die weet voor zover ik weet niet waar hij hem naartoe heeft verkocht. In ieder geval is er in de tussentijd iets met zijn been gebeurd (heeft een draadwond linksachter) waardoor de kans klein is dat hij de echte sport in kan. (Hij heeft heel mooi papier, wat dus met dat been een stuk minder waard is) Ik denk dat hij daardoor bij de handelaar terecht is gekomen. Ik weet uit betrouwbare bronnen dat de handelaar waar ik hem vandaan heb, niet te zuinig met z'n paarden omgaat en erg hardhandig kan zijn. Hij heeft mij verteld dat als ik hem zadelmak wilde maken, ik er gewoon in de stal op moest kruipen :n
Volgens mensen die hem kennen zal hij dat wellicht wel eens geprobeerd kunnen hebben.

Ook is mijn paard verder echt geen bange schijterd, het is echt een koele kikker over het algemeen (kan alleen mee naar buiten over bruggetjes, door tunnels, langs wapperende dingen, brommende voertuigen, fietsers die m ineens van achteren naderen etc. Wegstappen van het paard waarmee we eens samen hebben gewandeld kon ook zonder paniek etc.)
Mensen op de pensionstal waar ik normaal sta, vonden hem echt superbraaf en makkelijk voor een (toen nog) 3jarige!
Behalve als je er dus op wilt gaan, dan is er ineens dus heel veel spanning en angst. Die dus echt lang aanhoudt.
Dus vandaar dat we denken 1+1 =...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 22:51

Denk dat je gelijk hebt want ook ik vind hem echt een koele kikker. Een aantal zaken die jij nu al met hem doet hoef ik bij die van mij zelfs nu echt niet aan te komen. Dus ja waarschijnlijk dan toch iets gebeurd want een wond heb je ook niet zo maar. Ik blijf het volgen Dreamy want ik vind het erg leuk beschreven allemaal en heel interessant.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 21:07

Jeej, zo update!
Laten we zeggen dat ik het heeeeeeeel jammer vind dat er weer geen fotograaf was. Echt heel jammer....

;)

Selena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:10

Nu maak je me nieuwsgierig Dreamy.. :))

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:37

Oeee Cher ik las het net op facebook, dus ik snel hier kijken voor foto's.. Helaaas!!

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:48

Miesjex schreef:
Oeee Cher ik las het net op facebook, dus ik snel hier kijken voor foto's.. Helaaas!!

Hier het zelfde!!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 22:06

Dag 26

De twee knappies waar ik zo trots op ben!

Zoals te zien ging vriendin vandaag paardlief lekker poetsen! Natuurlijk heb ik geholpen, maar eerst even een foto maken voor bij het verslag! :D
Helaas was er niemand anders aanwezig voor het maken van foto's vandaag.

Na het gebruikelijke opzadelen en longeren, zijn we overgegaan op het hangen. Dit keer weer aan zijn linkerkant, dus zijn moeilijke kant!
Hij was heel braaf en na een tijdje kon de been van vriendin ook tegen de kont worden gelegd en er zo worden rondgestapt!
Je wilt niet weten hoe ze erbij "lag", ze leek net een echte Bob! Zo flexibel :')
Ik merk nu ook dat een dressuurzadel niet bepaald handig is, vanwege de lepel, d'r been kon eroverheen maar de rest hing nog aan de andere kant :')

Maar oh oh, wat accepteerde Fiëgo het super! Been lag uiteindelijk over de kont en zo hebben we ook kunnen stappen!
Uiteindelijk konden we haar been aan de andere kant ook goed schuiven!
Al die tijd vond paardlief het eigenlijk vrij prima!
En toen mocht vriendinlief langzaamaan met behulp van Cor recht op gaan zitten.
Dit vond hij erg spannend! Maar na een paar pasjes bleef hij goed staan en hebben we hem even laten staan.
Na twee minuten vonden we het genoeg spanning voor vandaag, en heeft Cor haar vastgepakt en eraf gehaald! Net als hij normaal met Bob doet. Paardlief ging iets opzij, maar stond uiteindelijk al weer briesend en schuddend stil :j wat een spannend moment was dat geweest!
Weer aftuigen gelijk en lekker uitstappen, waarna hij een heeeerlijke appel kreeg!
Hij kijkt echt verbaasd als ik hem al zo snel weer aftuig, je ziet hem bijna denken "Nu al klaar?!"
Maar juist nu is het extra belangrijk om op het juiste moment te stoppen!

Ik ben echt supertrots op die twee!
Weer een stap verder!

Nog een foto van zijn knappe hoofd!

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 22:19

Super knap! Gaat lekker zo :)