Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Lisitano schreef:Mimo schreef:je zult bijvoorbeeld ook geen hoofdrol spelen in een balletvoorstelling en boven het hoofd van een mannelijke balletdanser gelifd worden
![]()
Ik ben geneigd "Hulde!" te roepen voor de eigenaresse van de Tinker.
Dat zouden nou meer mensen moeten doen. Waarom moet het toch allemaal maar? En waarom moet daar dan inderdaad bij gezegd worden dat grote mannen ook op Ijslanders zitten. Dat is ook flink achterhaald hoor.
Bovendien wat al eerder gezegd is, vet klappert.
Ik ben zelf niet dik, nooit geweest ook. Maar ik ben wel te zwaar voor mijn pony waar ik qua lengte nog prima op zou passen. Ik geloof dat ik volgens die mooie tabel zo'n 2 kg te zwaar ben of misschien ben ik zelfs niet te zwaar![]()
Maarrr.. het is een oudje die al jaren niet meer dressuurmatig getraind is dus zwakke rugspieren heeft. Nee, dan kies ik er voor er niet meer op te klimmen. Zat leuke dingen te doen naast het paard hoor. Ga maar eens werken aan de lange teugel, eens zien hoe lang je dijen elkaar nog raken als je wandelt
En dan die illusie dat een Tinker, Fjord, Haflinger etc zo ontzettend sterk is, daar zal ik je ook uit helpen. Je kunt nog beter je gat op een Arabier parkeren dan op een Fjord of Haflinger. De meeste Fjorden en Haflingers zijn deze dag gekruist met Arabieren en hebben een vrij lang kootbeen voor het gewicht van hun botten, gevoeliger voor artrose, ook zijn ze eigenlijk gemaakt om te trekken en niet om te dragen.
Ook de Tinker is een ras wat oorspronkelijk zou moeten trekken. Ook hier gaat steeds meer warmbloed doorheen en zijn vaak de benen een stukje minder sterk dan ze zouden moeten zijn.
banketstaaf hoor, snap best dat je vriendin zich even naar zal voelen.
Maar ik denk wel dat je dan of een verkeerd ras zoekt, of je moet op zoek naar die uitschieter Tinkers. En uiteraard helpt je trainingswijze ook. Als ze een grote Tinker aanschaft en hier niet elke dag op de rug zit maar ook af en toe lekker longeert, werkt aan de lange teugel, voor de wagen zet, dan heb je toch al een paar dagen ontlasting. Vind ik overigens niet alleen bij "zware" ruiters maar voor iedere ruiter goed.
Is goed voor het paard zijn spieren en je houdt ze lekker scherp met wat afwisseling.
) Ze heeft nu in 1 jaar tijd 2x gestapt op mijn tinker merrie van 1.45 (niet een heeel breed type) en merkte dat me tinker het niet zo heel fijn vond. dus ik snap dat eigenaren liever niet hebben dat een te zwaar iemand hun pony gaat kopen. ik ben zelf 1.63m en weeg 60kg. (ook niet weinig) maar ik merk dat ze dit wel makkelijk kan houden
xSlvna schreef:Milo2012 schreef:Ik heb t meeste gelezen.. en ga mezelf bijna schuldig voelen met mn 174cm en 75 kg op een fjord van 1, 50.. t kan wel 'ietjes' minder...
Dus omdat jij 'zwaar' bent moet de rest rustig doen?
xSlvna schreef:Ik lees het alsof de reacties 'iets minder (aavallend?)' mogen, kan ik best fout gelezen hebben.
Fiffill schreef:En om die reden zijn ze jarenlang gefokt en geselecteerd op juist dat doel: volwassenen dragen. Wat niet geschikt is gaat in de worst, blijven de sterkste vanzelf over.
Natuurlijk zijn er verschillen binnen de rassen. Een ras wat jaren gefokt is op het trekken van wagens ipv het dragen van een ruiter zal toch andere sterke/zwakke punten hebben.
Nog even los van het feit dat veel hedendaagse paarden (en sommige pony's) zo gefokt worden dat ze steeds minder stevig worden (al die sporttypes die je steeds meer ziet)
Kuggur schreef:Fiffill schreef:En om die reden zijn ze jarenlang gefokt en geselecteerd op juist dat doel: volwassenen dragen. Wat niet geschikt is gaat in de worst, blijven de sterkste vanzelf over.
Natuurlijk zijn er verschillen binnen de rassen. Een ras wat jaren gefokt is op het trekken van wagens ipv het dragen van een ruiter zal toch andere sterke/zwakke punten hebben.
Nog even los van het feit dat veel hedendaagse paarden (en sommige pony's) zo gefokt worden dat ze steeds minder stevig worden (al die sporttypes die je steeds meer ziet)
Dat laatste is trouwens óók een zorgwekkende ontwikkeling bij de ijslanders.
De fokdoelen zijn nu héél anders dan 100 jaar geleden. En dat is voor mij niet gunstig, gezien mijn gebruiksdoelen meer overeenkomen met die van honderd jaar geleden dan die van nu...
Ik ben overigens zo´n lange kerel die ijslanders rijdt. Ik zorg er trouwens wél voor dat mijn gewicht niet over de 75 kg gaat, dat vind ik zwaar genoeg voor ze.
Milo2012 schreef:Jaa dat bedoelde ik idd.. ik zeg echt niet dat 95 kg op een tinker van 1, 55 kan!! Absoluut niet.. naar ik ga me nu zelfs bijna 'te zwaar' vinden omdat er zo heftig op gereageerd word.
fourseasons schreef:Milo2012 schreef:Jaa dat bedoelde ik idd.. ik zeg echt niet dat 95 kg op een tinker van 1, 55 kan!! Absoluut niet.. naar ik ga me nu zelfs bijna 'te zwaar' vinden omdat er zo heftig op gereageerd word.
Pas waren er ook mensen die zeiden dat iedereen met maatje 40 te dik was dus van sommige mensen op bokt moet je je echt niets aantrekken.
fourseasons schreef:Milo2012 schreef:Jaa dat bedoelde ik idd.. ik zeg echt niet dat 95 kg op een tinker van 1, 55 kan!! Absoluut niet.. naar ik ga me nu zelfs bijna 'te zwaar' vinden omdat er zo heftig op gereageerd word.
Pas waren er ook mensen die zeiden dat iedereen met maatje 40 te dik was dus van sommige mensen op bokt moet je je echt niets aantrekken.
ben zelf best trots! Milo2012 schreef:Jaa dat bedoelde ik idd.. ik zeg echt niet dat 95 kg op een tinker van 1, 55 kan!! Absoluut niet.. naar ik ga me nu zelfs bijna 'te zwaar' vinden omdat er zo heftig op gereageerd word.
[/quote]
Milo2012 schreef:xSlvna schreef:Ik vind die 75 ook te zwaar Milo, wat voor zadel heb je als ik vragen mag. Kunststof, zwaar leer?
Je maakt een grapjevan jou heb ik al wat meer reacties gezien.. maaar een kunstof zadel ligt erop.
Milo2012 schreef:Wat dacht je van goed aant werk zetten aan de longe? Kunnen ze (op de juiste manier) ook spieren meer kweken hoor
Sjolvir schreef:Milo2012 schreef:Wat dacht je van goed aant werk zetten aan de longe? Kunnen ze (op de juiste manier) ook spieren meer kweken hoor
Menner, dus vind het dan wel weer praktisch om er gewoon achter te gaan hangen ipv in het midden te gaan staan.
Uiteraard begin ik met wandelen aan het handje en longeren en lange leidselen.
Tigra_ schreef:tinkersjakie schreef:http://www.lowcreekranch.nl/paarden/western-rijden/
De sliding stop plaatje, iedereen zou dat gaaf vinden. Maar als je dan na gaat die man behoorlijk lang weegt ook al gauw 85 a misschien 90 kilo
Zo heb je tig lange mensen die niet eens dik lijken en waar niemand bij na denkt dat ze zwaar zijn. Alleen als ze cijfers zien of echt dikke mensen dat ze gaan roepen kan echt niet.
Nee keur niet goed als iemand op een paard gaat zitten die het niet aan kan maar zijn ook genoeg paarden die het wel kunnen.
Ik ga zelf ook niet op een kleine pony zitten.
Dat komt omdat er heel simpel verschil zit tussen iemand met overgewicht en iemand zonder overgewicht. Vet zit vrij los en als je dus veel overgewicht hebt maak je het alleen maar vervelender voor je paard omdat je vet nog na beweegt. Waardoor je paard dus 2x kort achter elkaar vrij veel gewicht voelt neerkomen. In stap niet maar in de draf is dat zeker niet prettig. Hoe meer overgewicht hoe erger voor het paard.