Stelling: een sportpaard kan niet 24/7 buiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kan een sportpaard 24/7 buiten

ja
656 (87%)
nee
90 (12%)

Totaal aantal stemmen: 746

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:22

Mijn sportpaard (wat ik al 5 jaar lang fulltime verzorg en berijd) stond ook eens 24/7 buiten. Ze kreeg mok omdat ze diep in de modder stond, mocht van de DA de modder niet meer in na een paar antibiotica spuiten. Toen hadden we een probleem... Ze kreeg vervolgens een maagzweer omdat ze te weinig bijgevoerd kreeg. Zij is toen naar een containerbox gegaan op het erf, erg fijn dat onze stalhouder dat voor haar fikste.
Dit is dus geen successtory. Toch zouden de eigenaresse en ik haar op een droog stuk land met genoeg hooi zo weer 24/7 buiten zetten. Lekker dekentje op, hoppa.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:23

Ik bedoelde niemand in het bijzonder. Hier ligt oosterscheldezand op een strategisch gekozen plek. Werkt prima.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:26

Muppett schreef:
Mijn sportpaard (wat ik al 5 jaar lang fulltime verzorg en berijd) stond ook eens 24/7 buiten. Ze kreeg mok omdat ze diep in de modder stond, mocht van de DA de modder niet meer in na een paar antibiotica spuiten. Toen hadden we een probleem... Ze kreeg vervolgens een maagzweer omdat ze te weinig bijgevoerd kreeg. Zij is toen naar een containerbox gegaan op het erf, erg fijn dat onze stalhouder dat voor haar fikste.
Dit is dus geen successtory. Toch zouden de eigenaresse en ik haar op een droog stuk land met genoeg hooi zo weer 24/7 buiten zetten. Lekker dekentje op, hoppa.

Ja en dan is het inderdaad balen die mok, dan moet je wat, gelukkig is er zelfs dan iets te vinden waardoor zé toch lekker naar buiten kunnen en vrij kunnen bewegen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:28

Ik zou alles vanaf 6 uur wel acceptabel vinden. mits de werk uurtjes daarnaast plaats vinden. En mijn paard is ook sportief, actief en soepel geworden/ gebleven op dat aantal uren buiten. Niets mis mee.
Maar bij mij bleef de schoen toch wringen. Kwam ik terug van een wedstrijd, om 6 uur in de ochtend weg, om 6 uur in de avond terug. Veel op de trailer gestaan ook veel buiten de trailer, Hard gewerkt, goed uitgestapt en na verzorgd en dan moest ik hem op stal zetten. Lijkt mij niet de optimale uitloop van zo'n dag. De volgende ochtend was het paard weliswaar fit maar had wel opgelopen benen van de inspanning en het stil staan. Meer beweging na zo'n dag is dan zeker wenselijk. Juist omdat hij een 'sport'paard is wil ik hem dus zo veel mogelijk buiten.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 27-02-14 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:29

Nou Ninx ik wil alleen maar aangeven dat sommige andere bekritiseren je doet het niet goed, terwijl men zelf ook nog niet het meest ideale aanbiedt.

Eigenlijk heb je gewoon gradaties.

1 = paard gewoon echt paard laten wezen en niet rijden :D :D :D .
2 = paard 24/7 buiten +genoemde voorwaarden die ik eerder noemde.
3 = paard 10 uur buiten, ruwvoer en watervoorziening buiten, S' nachts op stal (onbeperkt ruwvoer) tijdens stal tijd contact mogelijkheid tussen paarden.
4 = paard 10 uur buiten, tussentijds je paard zelf apart voeren, S' nachts op stal met ruwvoer, tijdens stal tijd contactmogelijkheid tussen paarden.
5 = paard 8 uur buiten, idem als 4.
6 = paard 6 uur buiten, idem als 4.
7 = paard 4 uur buiten, voldoende ruwvoer aanbieden op stal, paard op de avond beweging geven om de stal tijd de onderbreken, contact met andere paarden.
8 = paard 2 uur naar buiten, voldoende ruwvoer, contact mogelijkheid met andere paarden.
9 = paard 24/7 op stal, uurtje beweging, voldoende ruwvoer, contact mogelijkheid met andere paarden.
10= paard 24/7 op stal, geen beweging, geen contact met andere paarden.

Ik vind zelf dat wanneer je 24/7 (sport)paard buiten hebt staan zonder plek om droog te staan of te liggen, zonder schuilmogelijkheden en alleen net zo erg als gradatie 10.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:32

Babootje schreef:
pol013 schreef:
Babootje, jij haalt gelijk alle cliche's uit de kast.
Hier een serieus training schema. En een paard wat regelmatig op wedstrijd gaat.
Maar geen haar (te veel) geen modder en wel optimale voeding.
Waarom zou dat in vredesnaam niet kunnen in combinatie met buiten staan?

Enige waar je gelijk in hebt is dat de shetlander een mini fittie krijgt als ik mijn paard ga trainen. Ze is not ammused als ze alleen achter blijft. (Maar dan zijn er wel mooi 2 paarden in 1 klap moe na de traning)

De vraag was 24/7 buiten

Ninx schreef:
Ja, ook dat kan uitstekend samengaan toch?
In omgeving van Den Haag weet ik dat de grond niet optimaal is.... maar daar zul je dus moeten draineren.
Kan evengoed uitstekend.....

Ik geloof dat jij niet helemaal in de werkelijkheid leeft; een weiland ophogen en draineren... Ik denk niet dat de boer daar de centjes voor heeft als hij het uberhaupt al zou overwegen.
Maar goed, 24/7 buiten betekent schuilstal, betekent een pak haar of een deken. De deken moet dan wel bestand zijn tegen soms dagenlange hoosbuien. Dat is er - kan ik je zeggen - niet 1. En dan is het nog te hopen dat de andere paarden hem er niet afslopen. De beste bescherming is dan toch altijd nog een pak haar. En dat is met een sportpaard geen succes.
Naar buiten? Absoluut mogelijk, maar 24/7 het jaar rond zie ik niet gebeuren

Gypsy

Re: Stelling: een sportpaard kan niet 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:35

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:38

Babootje schreef:
Ik geloof dat jij niet helemaal in de werkelijkheid leeft; een weiland ophogen en draineren... Ik denk niet dat de boer daar de centjes voor heeft als hij het uberhaupt al zou overwegen.
Maar goed, 24/7 buiten betekent schuilstal, betekent een pak haar of een deken. De deken moet dan wel bestand zijn tegen soms dagenlange hoosbuien. Dat is er - kan ik je zeggen - niet 1. En dan is het nog te hopen dat de andere paarden hem er niet afslopen. De beste bescherming is dan toch altijd nog een pak haar. En dat is met een sportpaard geen succes.

Een track? Een grote paddock?
Ik heb het niet over 8 hectare draineren ;-)

De dekens die ik heb zijn dat wel... Horseware... komt geen druppel doorheen, alhoewel ze er niet zuinig op zijn!
24/7 gebeurt gelukkig met veel sportpaarden genoeg.
Mensen hebben er meer moeite mee dan de paarden lijkt het.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:40

Gypsy schreef:
Hoho babootje, hier, heeft minder gekost dan je gemiddeld aan een fatsoenlijk nieuw boomzadel uitgeeft. Hier: Gypsy @ [ITP] Laat het maar regenen hoor!

Het is wel wat anders of je voor je eigen kleine stukje land wat ophoogt of dat je wei hebt waar 40-45 paarden op lopen :D .
Verder heb je er natuurlijk niks over te vertellen als je in pension staat. We zijn aan deze kant van het land al blij als er uberhaupt weidegang is.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:41

Babootje schreef:

Maar het gebeurt wel en dat is een feit.

xSogno

Babootje schreef:
Gypsy schreef:
Hoho babootje, hier, heeft minder gekost dan je gemiddeld aan een fatsoenlijk nieuw boomzadel uitgeeft. Hier: Gypsy @ [ITP] Laat het maar regenen hoor!

Het is wel wat anders of je voor je eigen kleine stukje land wat ophoogt of dat je wei hebt waar 40-45 paarden op lopen :D .
Verder heb je er natuurlijk niks over te vertellen als je in pension staat. We zijn aan deze kant van het land al blij als er uberhaupt weidegang is.

Ze staat in pension.

Ninx

Babootje schreef:
Gypsy schreef:

Babootje: een track of paddock is iets anders dan hectaren aan weidegrond draineren he?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:42

Ah ga ik het nog even wat moeilijker maken.
We zijn in Nederland ook nog afhankelijk van vergunningen.
Je mag niet overal zomaar een paddock aanleggen laat staan een schuil stal.

Hoe gaan we dat oplossen.

Gypsy het is natuurlijk afhankelijk van het soort grond dat je moet af voeren en aan voeren en of er de mogelijkheid is tot het simpel weg keren van de grond.

En ook een paddock met wit zand kan zeiknat raken als deze niet goed gedraineerd is.
Is allemaal niet zo gemakkelijk als men denkt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-02-14 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:43

Babootje schreef:

Maar zoals je al aangeeft: het kan wel maar het kost geld. Een fatsoenlijke paddock aanleggen kost geld. Alles van 300 tot 20.000 euro afhankelijk van de ondergrond. Genoeg mensen die voor dat geld een rijbak aanleggen. Het kan dus wel.

Ik zie de paarden meerder keren per dag. Als een deken zou doorlekken of kapot gaat kan er ook gewoon een andere op. Is nog nooit nodig geweest door de regen overigens. Kapot gaan ze wel eens maar dat kan ook bij een paar uur weidegang. Het mooie is dat hij nu binnen zou kunnen gaan staan als hij het echt ijskoud krijgt door een kapotte deken. In de vorige situatie met een paar uur weidegang lukt dat niet

En scheren is inderdaad een compromis waar ik voor kies. Prima te doen met het juiste materiaal en een beetje tijd.

Nogmaals, het hoeft voor mij niet maar zeg niet dat het niet kan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:46

OsMo schreef:

Gypsy het is natuurlijk afhankelijk van het soort grond dat je moet af voeren en aan voeren en of er de mogelijkheid is tot het simpel weg keren van de grond.

En ook een paddock met wit zand kan zeiknat raken als deze niet goed gedraineerd is.
Is allemaal niet zo gemakkelijk als men denkt.

_/-\o_ Helemaal mee eens. Er wordt veel te simpel gedacht, en niet alles wat je bedenkt valt ook te realiseren.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:48

Ik sta in pension. Voor mij heeft het meerwaarde dus betaal ervoor. Net zo goed als een bak meerwaarde heeft. Of is luxe voor jezelf belangrijker dan een basis behoefte voor je paard? Over een paddock doet de gemeente meestal minder moeilijk dan een rijbak.

Je kunt hoog en laag springen, die paddock ligt er toch echt. Het is dus blijkbaar wel zo makkelijk?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:49

Ik zal ook nog mijn pony haar omstandigheden schetsen..
Pony, 10 jaar 1.52 Z2 dressuur startgerechtigd tussen de paarden. Trainen ongv. Vijf keer per week in de buitenbak, want hebben geen binnenbak. Een keer in de twee a drie weken maken we een buitenrit.
Ik ben onlangs verhuist naar stal waar ze snachts op stal staat.
Ik ben niet verhuist om het op stal staan, maar om andere redenen.
Hoe ze tot twee maand geleden stond:
24/7 buiten het gehele jaar rond.
Kale weide met op gezette tijden kuil bijgevoerd.
Of een weide met strookbegrazing.
Drie kwart kilo sportmuesli van marstall per dag. Haalde ik haar gewoon even uit de wei om het te geven.
September eerste x jachtmodel scheren en in december nog een keer een jachtmodel.
Goede dekens op. Mijn horseware dekens hebben nog nooit regen doorgelaten ook al was het de hele dag zeiknat. Ik werkte ook met twee waterdichte dekens over elkaar voor de warmte als dat nodig was.
Pony stond gewoon in kudde verband met merries en ruinen met in het outdoorseizoen ijzers. In de winter ijzerloos.
Wat betreft glucose piek... Je bent sowieso nog eerst aan het poetsen vlechten wassen, naar je wedstrijd aan het rijden, je inschrijfgeld aan het betalen aan het opzadelen stiften draaien etc. Tegen die tijd heeft je paard genoeg rust gehad om niet gelijk te hoeven lopen na het eten.
Op de terugweg in trailer een goede zweetdeken om en paard is droog als je thuis komt en kan zo de wei weer in onder dikke dekens.
Spierpijn kunnen ze er lekker snachts uitlopen in de wei.
Ik deed wel altijd als we terug kwamen van wedstrijd even extra kuil neerleggen zodat er even goed gegeten kon worden.

Verder is het voor de mens niet echt fijn als je geen stal hebt waar je kunt vlechten en wassen etc. Als het weer slecht is of het vriest hard. Nu heb ik een zwart paard en hoef ik alleen twee achterbenen te wassen. Bij vorst waste ik die benen ook niet. Vanaf het M krijg je daar toch geen punten meer voor en het ivoordeel van vorst is, is dat de wei hard en droog is en dus geen modderpoten...
Wij hadden ook geen warm water op stal, dus wij werkten altijd met waterkoker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:51

Gypsy schreef:
Ik sta in pension. Voor mij heeft het meerwaarde dus betaal ervoor. Net zo goed als een bak meerwaarde heeft. Of is luxe voor jezelf belangrijker dan een basis behoefte voor je paard? Over een paddock doet de gemeente meestal minder moeilijk dan een rijbak.

Je kunt hoog en laag springen, die paddock ligt er toch echt. Het is dus blijkbaar wel zo makkelijk?

Er is een verschil tussen of iets mag of dat iets er maar neergelegd wordt... En ik kan je vertellen dat je 9/10 keer een vergunning nodig bent!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:52

Gypsy schreef:

Dan ben je een bofferd dat je dat hebt kunnen regelen. :D

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:52

Esmeej333 schreef:
Er zijn hier al meerdere mensen geweest die aangegeven hebben welke discipline ze beoefen en hoe ze hun paard houden (Def, z2 dressuur bijvoorbeeld).
Waarom is 24/7 buiten dikke vacht? Dan kun je toch ook gewoon met dekens werken en een goede schuilstal?

Even verbeteren, sorry!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:56

OsMo schreef:

Verder reizen naar je paard waar wel geschikt grond is.
Misschien zijn er ook wel meer dan paarden dan reëel is op sommige plaatsen.

Als de 'geschikte' ruimte schaarser wordt zullen mensen beter nadenken voordat ze een paard kopen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:59

Natuurlijk, maar die is überhaupt nodig voor het bedrijfsmatig houden van paarden. Je ziet niet vaak iemand die er pas na aankoop van een lap grond achterkomt dat hij er geen manege mag beginnen terwijl hij dat van te voren wel van plan was. Kwestie van prioriteiten?

Ik ben geen bofferd maar gewoon een heel lastig en vervelend mens. :+

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:00

Onzin! :Y)

Paarden horen lekker buiten in een groep, Met voldoende, water voer en schuilgelegenheid!

Sportpaard of geen Sportpaard.
In de stal kunnen ze ook zat blessures oplopen.
En als ze meer energie nodig hebben met rijden, moet je meer bijvoeren of jezelf achter de oren krabben of je paard het werk wel aankan, want op de weide staan ze ook enkel maar te grazen als ze nonstop buiten staan en lopen ze echt niet constant te rennen en te doen.. -O-

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:25

baudyh schreef:
Ik vraag me dan af hoe de praktische dingen gaan als je je paard 24/7 buiten hebt.
Als je in de avond nog les hebt gereden en je paard is nog nat van het zweet.
Of je moet s'morgens op wedstrijd en je wilt graag zijn benen nog wit hebben.
Dan is het toch niet praktisch als je alleen buiten hebt.
Hoe doen Jullie dat 24/7 buiten mensen?

Scheren :))
Dikke dekens op om de wintervacht te compenseren en je paard zweet nooit meer in de winter :D
Benen wit hebben? Simpel, je koopt in de intertoys een prachtig busje haarspray op water basis in de kleur wit. je wast eerst de voeten van het paard, dan spuit je er antiklit in (dat stoot vuil af) daarna gooi je het dier in de wei en de volgende dag werk je de vieze plekken weg met die spuit bus :))

Het moet alleen niet gaan regenen, want dan laat je witte sporen achter in het gras :')

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:27

Babootje schreef:

Maar Babootje, als het goed is komt de eigenaar wel dagelijks, toch? Dus áls een deken niet helemaal goed is, kan de eigenaar deze wisselen? En een deken kan overdag ook gesloopt worden door andere paarden dus dat is geen argument voor niet 24/7?