Steeds meer 'kapotte' paarden op Boktmarkt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 13:20

Kamy schreef:
Ik vind dit op zich een goede discussie. Snap het onderwerp ook wel.
Maar ik zie wel weer een groep deelnemers die een bepaalde mening hebben. En wat een ander ook zegt, het wordt toch weerlegd en het is toch anders.
Dat het gros van "kapotte paarden" misschien niet zo goed terecht komt als de eigenaar van te voren bedacht heeft, dat zal ik niet ontkennen. We leven in een harde wereld....
Maar er zijn ook mensen die aangeven dat het WEL een succesverhaal kan worden. Maar dit is geen discussie topic, dit is een topic met een mening. Dus als jij deelt dat het in jou gevel een succes was. Dan nog wordt je overhoop geschoten door andere bokkers. Zoals Lady62 die naar mijn idee echt heel netjes verwoord hoe een aantal andere bokkers een ervaring hebben met dit onderwerp. Ik neem mijn petje af voor Lady 62 _/-\o_
En ik zie weer een aantal ernstig bekrompen reacties voorbij komen. Helaas.............

Nou, misschien kun je de bekrompen reacties dan even quoten, weten we ook waar je op doelt ;)

Citaat:
Maar voor mijn gevoel is er 1 richting en die is bepaald. De uitzonderingen doen er niet meer toe.

De uitzonderingen zijn prachtig, maar als dat uitzonderingen zijn, betekent het dat het met het gros niet goed komt. Dus zijn er meer de dupe dan paarden die er baat bij hebben.

geetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 16:33

nee wij nemen niet alles aan
dat kan ook niet
we zijn kritisch hierin en er gaat een procedure aan voor af
schuil stalling hebben we natuurlijk en bijvoeren doen we ook
een deal met een boer over het hooi en onderhoud van het land is essentieel
niet alle paarden blijven bij ons een deel wordt bemiddeld
het max aantal wat wij kwijt kunnen is 15 op dit moment
hebben we er tijdelijk meer dan kan ik van de boer er nog tijdelijk een stuk bij huren
dat er geld in gaat zitten is natuurlijk logisch
maar bedenk eens dit
een stalling kost in deze regio gemiddeld 200 euro incl hooi en dan mag je voor de rest alles zelf doen
mesten biks bodembedekking .ben je dus ongv 350 euro pm kwijt ex dierenarts en hoefsmid
en dat voor 1 paard !!! wij hebben voor veel minder pm 15 paarden staan, afspraken met dierenartsen maakt deze kosten lager
hoefsmid komt voor allen tegelijk dus ook daar maak je een deal.op tijd ontwormen voorkomt een hoop armoede
nu studeert mijn dochter voor paraveterinair dus dat scheelt wel. zij kijkt de paarden regelmatig na en daardoor ben je er eerder bij als er iets aan de hand is
natuurlijk kunnen ook wij niet zonder vrijwilligers er is een hoop te doen naast onze gewone banen maar we weten wel waarom we het doen
dat het dweilen is met de kraan open is duidelijk maar we doen tenminste iets voor deze paarden die anders naar de slacht gaan of weg kwijnen op een landje of in de handel terecht komen, gelukkig zijn er ook genoeg mensen die ook liefdevol een paard met blessures op nemen maar ook daarvan krijgen sommige spijt en waar gaat dat paard dan heen??? juist ........

Pauline

Re: Steeds meer 'kapotte' paarden op Boktmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 16:36

Wat ik me bij dat soort bemiddeling dan afvraag? Wat kost een paard bij jullie als nieuwe eigenaar? Welke nazorg is er dan? En moet de oude eigenaar daar dan volledig zich buiten houden of heeft diegene inspraak? Hoe garandeer je dat dat geadopteerde paard niet alsnog de handel ingaat?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 16:42

geetje1 schreef:
niet alle paarden blijven bij ons een deel wordt bemiddeld

Hoe moet ik dat zien. Worden die dan ergens anders geplaatst en hoe blijf je daar zicht op houden?

geetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 17:01

wij zoeken bij bemiddeling een nieuwe eigenaar in samenspraak met de oude eigenaar wij brengen ze in contact met elkaar
wij screenen de nieuwe eigenaren, gaan kijken op de nieuwe locatie waar het paard heen zou kunnen
stellen contracten op enz . een van de regels in het contract is dat de oude eigenaar mag komen kijken en info krijgt zolang als hij./zij dat nodig vind . daarnaast doen wij zelf ook regelmatig na controles
een 2e punt in het contract is dat er niet doorverkocht mag worden en niet naar de slacht gebracht mag worden maar dat het dier bij ons terug komt als er niet meer voor gezorgd kan worden
het paspoort wordt pas vrij gegeven als we er van overtuigd zijn dat alles in orde is
de nacontrole is gedurende het 1e half jaar elke 2 maanden het 2e halve jaar elke 3 maanden
daarna laten we het los (mits alles goed is natuurlijk )
onze ervaring is dat de oude en nieuwe eigenaar langer contact houden met elkaar dan het controle jaar
tot nu toe hebben we geen problemen gehad met bemiddelde paarden maar 100% garantie kunnen ook wij niet geven de paarden wereld is een raar wereldje

nu was je vraag wat kost een paard bij jullie
kijk dat is dus waar het ons omgaat in deze hele discussie het gaat niet om geld maar om een goed thuis
wij vragen van de adoptie eigenaren een vrijwillige bijdrage dit gaat dus terug de opvang in meestal in het potje dierenarts/hoefsmid

daartegenover staat dat wij dus ook niet voor deze paarden betalen om ze bij ons te krijgen
ze worden vrijwillig in bemiddeling gezet of afgestaan

de paarden waarvan de eigenaar vind dat ze bij ons moeten blijven zullen niet bemiddeld worden maar krijgen een rustplek bij ons voor het leven met contract dat als wij er niet meer voor kunnen zorgen ze terug gaan naar de eigenaar enz deze plekken zitten eind oktober vol want we zijn nu met 2 mensen in contact waarvan de paarden voor het leven bij ons blijven

de gehele procedure is natuurlijk nog veel langer en ingewikkelder maar dit zijn een beetje de hoofdlijnen

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 17:08

Ik zal wel extreem wantrouwig zijn hoor, maar bij zo'n verhaal hierboven gaan bij mij alle alarmbellen af. Imo kan een stichting als hierboven met de juiste verzorging voor paarden die iets mankeren alleen bestaan wanneer er op die 4 hectare weiland een aantal geldbomen groeien, anders is het volstrekt onbetaalbaar.

geetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 17:26

punt 1 wij zijn geen stichting maar particulier
een stichting krijgt subsidie wij niet
wij werken om geld binnen te halen
we geven demo,s in grondwerk en kinderrijlesjes, tegen betaling
en zoals ik al zei een weiland is goedkoper dan een stalling
volstrekt onbetaalbaar is het niet maar er gaat een hoop inzitten dat is waar
als je even goed leest vragen wij van de adoptie eigenaren een vrijwillige bijdrage
de een geeft meer dan de ander dat is natuurlijk zo
en ja van onze gewone maandloon gaat een hoop in de opvang dat is onze keuze
een ander kiest er voor om 300 met carnaval uit te geven
elk weekend 50 euro in de kroeg
elke week naar een dancing
of een regendeken kopen omdat het merk zo goed is terwijl een ander merk goedkoper is
het is maar net waar je je geld aan uitgeeft
wij geven het uit aan de paarden
en goede afspraken met DA is nu eenmaal belangrijk
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 23-10-13 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reclame uit bericht verwijderd.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 17:37

Even uit de losse pols, kosten 15 paarden alleen aan voer en medische kosten zomaar 2000 euro in de maand, elke maand weer, als het niet een stuk meer is. Dat is met een goed fulltime salaris niet tot nauwelijks op te hoesten, laat staan op te vangen met (onregelmatige) giften. En hoe kun je goed voor 15 paarden (met mankementen) zorgen naast een fulltime baan? Het moet uit de lengte of uit de breedte komen.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 18:45

Geetje, hoe doe je dat dan als een van je paarden een stal nodig heeft?

Ik vind het allemaal een hele nobele gedachte maar ik vind het een niet haalbare kaart. Je gaat heel Nederland rond om allemaal onderzoeken te doen? weet je wat dat kost, daarnaast werk je om de boel te bekostigen, en heb je tijd om EN voor de paarden te zorgen, EN heel Nederland door te crossen. Nee, ik voor een heb geen vertrouwen in jouw ideeen

geetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 19:44

connectie met de boeren is belangrijk, stalling heb ik dus genoeg mocht het nodig zijn
of het haalbare kaart is ligt aan jezelf
wij hebben het geprobeerd en het werkt
mijn persoonlijke financiele zaken gaan niemand wat aan maar laten we zeggen dat wij met ons team tot nu toe geen problemen hebben met het bekostigen waar een wil is is een weg
en ja ik heb tijd maar geef eerlijk toe dat het ook wel eens ten koste gaat van je eigen sociale leven
ik vind dat niet erg ik ga helemaal voor de paarden mijn keuze

jij hebt er geen vertrouwen in andere mensen wel, ieder zijn eigen mening hierover
ik heb hier alleen gereageerd om duidelijk te maken dat als met goed zoekt er naast de stichtingen ook particulieren in staat zijn de (kapotte paarden zoals ze genoemd worden hier )op te vangen en een goed thuis te geven ...als je maar goed zoekt en niet gelijk voor het geld gaat

wij doen het op onze manier jij op de jouwe

de mensen en hun paarden die we tot nu geholpen hebben zijn wel tevreden
het is maar net wat je zoekt voor je paard
en denk nu ook niet dat wij onbeperkt paarden kunnen hebben en maar wat doen
we nemen niet alles aan dat zou ook niet kennen
het zou niet realistisch zijn te denken dat je elk paard kan helpen

voor de rest ik heb hier grove lijnen van team sublime neer gezet, het is niet zo simpel als het lijkt
er gaan procedures aan vooraf en achteraf alles kost tijd het is niet zo dat je morgen belt en je paard is ergens anders zo werkt het niet

geetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 19:48

p.s geen idee waar je die 2000 vandaan haalt lon maar ik kom er niet aan
en als je goed gelezen hebt zijn afspraken met DA, boeren en andere instantie belangrijk om de kosten te beperken wij doen het toch !!! waar een wil is is een weg

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 20:06

Krijg een beetje de kriebels van het "wij-van-team-sublime". :o

Op de site, foto`s van een paard met westernzadel zonder pad, een shankbit wat helemaal raar zit......

Komt niet erg professioneel over.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 20:18

Mooi dat er goede stichtingen zijn, maar eerlijk is eerlijk, meer kapotte paarden dan eerlijke goede huizen.

Edit hele rare typo
Laatst bijgewerkt door little_king op 19-10-13 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 20:29

En hier bovendien schaamteloos reclame maken ;)

geetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 20:32

pff de discussie ging over kapotte paarden
en nu staan wij ineens ter discussie
nooit gezegd dat wij het allemaal perfect doen of professioneel zijn
heb ook duidelijk ergens gezegd kijk eerst bij stichting paard in nood of stichting achterhoek als je daar niet terecht kan kijk dan verder

maar we doen tenminste iets!!!! of een ander dat nu wel of niet professioneel vind maak me niet uit
wij doen wat wij kunnen om te voorkomen dat paarden in de handel of bij de slacht komen .of terug in de sport terwijl dat niet kan

WAT DOE JIJ??????

wat maak het uit of wij wel of niet professioneel zijn of gewoon particulieren die er tenminste nog iets voor proberen te doen

Als de DA regelmatig komt en het nog steeds goedkeurt wat wij doen en ons zelfs helpt
als ik me centen steek in paarden die afgedankt worden omdat de eigenaar er geen geld meer in wil pompen
dan is dat mijn keuze , moeten ze dan maar naar de slacht?

WAT DOE JIJ HIER TEGEN ????

wat zou jij met je paard doen dan er geld voor vragen van een andere particulier die je je paard een goude toekomst beloofd geeft je net zo min garantie
Laatst bijgewerkt door geetje1 op 19-10-13 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 20:33

geetje1 schreef:

wat zou jij met je paard doen dan

Ik zou zelf de verantwoordelijkheid nemen voor m'n pony. Niet naar een of andere gammele "stichting" stoppen waar ze dan 'coaching en kinderlesjes' gaat doen, maar er zelf voor zorgen, en wanneer dit niet meer paardwaardig kan worden, er zelf bij zijn wanneer ze ingeslapen wordt.

Alles liever dan bij een stichting neerzetten waar ze dus blijkbaar niet eens weten hoe ze moeten opzadelen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 20:34

Wat ik doe?
Ik heb mijn kapotte paard ondertussen al 11 jaar.
Ik zorg dat een kapot paard de handel niet in komt.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 20:35

Ik neem ook zelf mijn verantwoording.
Inslapen of slager.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 20:41

chelle_dora schreef:
geetje1 schreef:

wat zou jij met je paard doen dan

Ik zou zelf de verantwoordelijkheid nemen voor m'n pony. Niet naar een of andere gammele "stichting" stoppen waar ze dan 'coaching en kinderlesjes' gaat doen, maar er zelf voor zorgen, en wanneer dit niet meer paardwaardig kan worden, er zelf bij zijn wanneer ze ingeslapen wordt.

Alles liever dan bij een stichting neerzetten waar ze dus blijkbaar niet eens weten hoe ze moeten opzadelen.

_/-\o_
Krijg ook wat de kriebels als ik het woord kinderlesjes lees.

geetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 20:44

maar dat is toch de hele discussie hier
dat heel veel mensen die eigen verantwoording niet nemen !!!

daar ging dit topic over

heb alleen er op gewezen dat er ook mensen zijn die er wel iets aan doen

en voor de zoveelste keer wij zijn geen stichting maar gewoon particulieren die voor paarden zorgen waar een ander het niet kan

heeft geen reet te maken met een zadel waar geen pad onder zit ..

jij neemt je eigen verantwoording prima dan doe jij het goed !! applaus maar als iedereen was zoals jij
zouden we hier geen discussie hebben en waren mensen zoals wij geen eens nodig

PUNT ik trek me nu terug uit de discussie want het onderwerp verlegd zich op een negatiefe manier naar ons i.p.v naar het oorspronkelijk topic

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 20:47

En het oorspronkelijk topic is dat er altijd meer kapotte paarden zijn dan goede nieuwe huizen.
Dat het echt de speld in de hooiberg is als je je kapotte paard bij een eerlijk nieuwe eigenaar kwijt kunt.
Want de meeste mensen stoppen hun geld niet in een kapotte, als ze voor dat zelfde geld ook een gezonde kunnen hebben.
Dat is gewoon de werkelijkheid.
Heeft niets met iemand persoonlijk te maken, maar gewoon zoals de feiten en de huidige markt is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 20:55

geetje1 schreef:
maar dat is toch de hele discussie hier
dat heel veel mensen die eigen verantwoording niet nemen !!!

daar ging dit topic over

heb alleen er op gewezen dat er ook mensen zijn die er wel iets aan doen

en voor de zoveelste keer wij zijn geen stichting maar gewoon particulieren die voor paarden zorgen waar een ander het niet kan

heeft geen reet te maken met een zadel waar geen pad onder zit ..

jij neemt je eigen verantwoording prima dan doe jij het goed !! applaus maar als iedereen was zoals jij
zouden we hier geen discussie hebben en waren mensen zoals wij geen eens nodig

PUNT ik trek me nu terug uit de discussie want het onderwerp verlegd zich op een negatiefe manier naar ons i.p.v naar het oorspronkelijk topic

Tja het ging inderdaad niet over jouw stichting maar jij komt met het verkooppraatje inclusief website.. :+

geetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 21:23

geen verkoop praatje hoor zeker niet ! omdat mensen vroegen hoe wij het doen heb ik dat uitgelegd
daar werd naar gevraagd
website vermelding deed ik zodat ze kunnen kijken waar ik het over heb
meer was het niet
als ik die indruk heb geschapen dan hierbij de vermelding dat dat niet de bedoeling was

het is ook niet zo mensen zich zelf bij ons aanmelden
waar het om ging en wat ik in het begin melde was dat wij als we een adv zien staan met gratis aangeboden paarden wij contact opnemen om te waarschuwen dat het risico er in zit dat het paard door verhandeld wordt puur voor het geld en bij verkeerde mensen terecht komen

toen de discussie startte hoe wij dat dan doen heb ik de rest geplaatst
ik beantwoord vragen in de veronderstelling dat het interesse is in hoe andere mensen het dan doen
en niet om onderuit gehaald te worden

wij doen wat wij doen uit liefde voor paarden
als iedereen eigen verantwoording zou nemen zouden wij dit nooit begonnen zijn
ik heb alleen uitgelegd wat wij er aan doen vanuit onze mening en volgens mij heb ik net zo veel recht
om een mening te hebben en net zo veel recht om daar iets mee te doen als ieder ander

denk niet dat dit topic bedoeld was om goedwillende mensen onderuit te halen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 21:24

edit: laat maar, gaat via PB om het ontopic te houden :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-10-13 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 21:26

Beter opletten chelle_dora :+

Misschien gewoon weer verder gaan en niet een nieuwe discussie beginnen....

Ik tem even