Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

Re: Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 20:18

Bello dat vind ik echt onzin, denk je echt die man komt helpen en zelfs zegt dat die terug mag als die er iets in had gegooid om hem rustig te houden?

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 20:33

@minimenola , Hahah opzich vond ik het ook wel grappig dat hij liet zien dat hij er niet van gedient was. Laat dus wel een stukje van zn adele kant zien :p
Aangezien hij achteruit naar de uitgang liep probeerde ik hem om te draaien en dan weer verder achteruit te laten lopen naar de andere kant van de bak maar dat ging dus voor geen meter :+

@bello2005 , Lijkt mij ook sterk.. ten 1e is nico niet zo, goud eerlijke man en ten 2e ja.. wat kohtje zei anders had hij ook niet gezecht dat ik hem op korte termijn terug mocht geven als het echt niet ging

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 20:45

Ik geloof er in deze niet zo in, dat er iets ingegooid is, Helaas gebeurt het wel op veel plaatsen.
Maar ik denk dat toen ze daar waren ook niet met een al te kritische blik hebben gekeken.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 20:48

riegje schreef:
Ik geloof er in deze niet zo in, dat er iets ingegooid is, Helaas gebeurt het wel op veel plaatsen.
Maar ik denk dat toen ze daar waren ook niet met een al te kritische blik hebben gekeken.

klopt, we waren een stel dummies die voor het eerst een beesie gingen kopen, we hebben nota benen niet eens naar een ander paard gekeken en prijzen vergeleken 8)7 Lekker slim :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:20

denk het ook niet hoor, en vergis je niet hoor, Lona van mij is ook bij iedere verhuizing weer maanden van het pad af, terwijl het MiniMe niet boeit waar ze staat, als Lona en ik er maar bij zijn, denk dat Casper ook effe helemaal uit zijn hummetje is , alles is nieuw anders, hij is nog jong, kan zomaar tot half jaar duren hoor...

Trouwens effe offtopic maar complimentje trouwens voor mijn huidige stalhoudster, want die heeft het gewoon voor elkaar dat Lona nu binnen 2 maanden dat ze daar staan, zich helemaal al op haar plek voelt, ik zie mijn paard helemaal opbloeien, na de ellende van verhuizen, oogontsteking en maagproblemen in die 2 maanden, duurt gemiddeld met alleen een verhuizing al maand of 3 , 4 bij Lona, _/-\o_ voor mijn stalhoudster, vind het knap hoor, serieus! want ik ken mijn knollie onderhand...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 22:12

bello is dat niet de omgekeerde wereld. ts kan het paard niet aan en dan heeft de oude eigenaar maar iets toegediend. wel makkelijk denken om gelijk een ander de schuld te geven voor het probleem wat tussen ruiter en paard is op dit moment

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 06:44

Dit paard is gewoon groen en is bezig met protesteren een longeerzweep heeft echt wel nut om hem voorwaarts te houden wel als je weet hoe het moet en allert bent.
Achteruit lopen is niet erg als hij maar loopt er is alleen het gevaar dat hij omhoog komt
Hij geeft dit gedrag vanzelf wel op als hij merkt dat het niet werkt.
Ik denk eerder dat hij het been geven niet helemaal snapt en daarom eerst aan de longe stemhulpen in combinatie met de beenhulpen zodat hij gaat begrijpen wat de bedoeling is.
Daarna los veel overgangen volte's rijden en houd hem aan het werk niet lang gaan stappen maar goed voorwaarts houden met iemand in het midden voor de steun.
Als hij gaat staken dan is zij de persoon om hem vast te pakken en weer voorwaarts te krijgen.
Heb geduld met dit paard want voorwaarts trappen heeft geen zin.
als hij het goed doet is hij braaf en dan stoppen niet te lang doorgaan rust is de beloning.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 06:49

maar op de libkerhand begrijpt hij mijn been wel? hoef dan maar lichtste drukje te geven met mn benen en hij gaat al in draf, als hij op de rechterhand 'normaal' doet snapt die mijn been okk gewoon.. mischien dat hij op dat moment zo bezig is met het naar de uitgang willen dat hij het vergeet. mischien een beetje ver gedacht :p

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 06:55

Dit is heel normaal gedrag van een jong paard dan kan het zijn dat die kant de moeilijke kant is.
Vergeet niet dat dit geen dom paard is en als het te moeilijk word dan denkt hij klaar.
Hij zal daar doorheen moeten en daarom kun je dit oefenen aan de longeerlijn en dan los met steun vanuit het midden.
Als je meer ervaring had dan zie je het van te voren aankomen en dan kun je het voor zijn.
Als je achterin de rijbak blijft is het probleem er dan ook?

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 06:58

eerst aas daar ook een prpbleem, hij wijgerde de hoek daar door te gaan, maar door hem steeds door mn lesgever vast te laten pakken en zo de hoek in te lopen is dat nu verholpen, af en toe schiet die daar nog eens weg maar dan krijg ik hem uiteindelijk toch weer de hoek door, hij heeft nu soms wel dat hij als hij helemaal achterin is al noodstop maakt en dan ook achteruit gaat lopen dan eind.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 07:07

Toch is dit een vorm van staken.
hij moet hier echt eerst doorheen voordat je verder kunt.
Ga voor het rijden eerst longeren door de hoeken en bij de uitgang
Zolang hij als je er op zit dit blijft doen zorgen met hulp dat hij weer voorwaarts gaat dan stoppen dan leert hij dat als hij zijn best doet hij klaar is dat kun je langzaam uitbreiden.
Als je het niet lukt zet er een goede ruiter op die hem er doorheen rijd misschien je instructie is dat een optie.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 07:35

Ik denk ook dat hij het op die kant doet omdat dat zijn moeilijke kant is. Goed idee om dan eerst rechtsom te beginnen en dan rechtsom te eindigen. Je kunt ook links al wat rechtse stelling vragen op bepaalde stukjes. Ik volg lady hierin, het is een moment waar je met hem door moet. Volgens mij gaat hij al veel minder klooien als hij het werk minder moeilijk gaat vinden, want blijkt dat zijn gedrag toch betert naarmate jullie verder trainen en dat is al heel positief vind ik. Hij begint stukjes nageeflijk te lopen enzo, dat is een heel goed begin, dat betekent dat hij begint te ontspannen tijdens het rijden. Vergeet niet tijdig te stoppen als hij het beste van zichzelf laat zien.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 07:37

Tja tis gewoon een reactie, je moet vooral leren snel en handig te worden.
Want ik denk dat daar de schoen wringt onbegrip beide kanten op.
Hij weet niet wat je wil en jij weet niet hoe je hem zo ver moet krijgen.
Dus mis is het een optie om iemand even te laten knutselen die wat (idd instructie ofzo) doortastender is.
Dan begrijpt hij het sneller en jij weet hoe je het op moet lossen.
Ik zeg niet dat de juiste weg is hoor, want het fijnste is wel dat jullie er zelf uit komen.
Maar blijven modderen zet ook niet altijd zoden aan de dijk.
Het is het proberen waard.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 07:44

@ betadine,
off topic
Ik moet aan je woorden van gister denken.
Ik ben het wel met je eens over dat grondwerk dat het een hot item is de laatste jaren.
voor mij is het niet meer dan logisch nadenken en je iets verder verdiepen in je beesten(paard)
zn natuurlijke gedrag. dat is voor een hoop mensen niet meer vanzelfsprekend.
Die zien niet hoe het in een groep leeft met alle bijbehorende zaken.
Dus ik ben wel blij dat er veel aandacht voor is. teken dat er toch nog verder gedacht.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 08:34

Heel eerlijk... Ik zou je paard asap naar een deskundige trainer brengen en die hem laten doorrijden gedurende enkele maanden. Zelf beginnen 'experimenteren' is niet goed, niet voor hem en niet voor jou.
Dingen aanleren is niet moeilijk, afleren wel. Dus hou het veilig. Neem extra lessen, leer deskundig longeren met een ervaren paard en bouw dan, na x-aantal tijd, samen met een trainer een stappenplan op om zo je eigen paarde t leren kennen.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 16:37

@bulck : dus ik moet leren longeren met een paard dat alles kan.. vind ik een beetje onhandig en aangezien het 'probleem' ook niet bij het longeren licht niet nodig ( mijn mening ) het beter leren kennen kan lijkt mij ook nu..
Natuurlijk moet hij vanalles leren, maar we hebben er bewust voor gekozen het zelf te doen, zodat ik hem dus leer kennen en ik zelf ook leer, want waneer hij door een proffesional is doorgereden heb ik zelf 0,0 geleerd en kan ik als ik weer tegen dit soort fouten aanloop ze niet zelf oplossen zonder hulp van bijv. mijn lesgever.
Maar toch bedankt voor de reactie zou eventueel mischien ooit een optie zijn :)

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:27

canela schreef:
@bulck : dus ik moet leren longeren met een paard dat alles kan.. vind ik een beetje onhandig en aangezien het 'probleem' ook niet bij het longeren licht niet nodig ( mijn mening ) het beter leren kennen kan lijkt mij ook nu..
Natuurlijk moet hij vanalles leren, maar we hebben er bewust voor gekozen het zelf te doen, zodat ik hem dus leer kennen en ik zelf ook leer, want waneer hij door een proffesional is doorgereden heb ik zelf 0,0 geleerd en kan ik als ik weer tegen dit soort fouten aanloop ze niet zelf oplossen zonder hulp van bijv. mijn lesgever.

_/-\o_

Dju meisje wat een instelling. Jij blijft me maar positief verrasen. Met zo een instelling kom je er zeker met casper. Doe geen dingen waar je je niet goed bij voelt en laat je helpen door mensen die genoeg ervaring hebben en dat komt helemaal goed.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 17:35

ik verwachte eigenlijk haat reacties dat ik het niet kan en het een domme beslissing is, maaar dit is ook goed :D

Ik heb vandaag trouwens zelf gereden, niet veel specactulairs maar gewoon even aan de longe met mn moeder omdat het toch de 1e x zonder hulp was. Deed het voor de afwisseling ook zonder zadel, omdat ik toch denk dat hij ook een antepetie heeft voor het zadel. Volgensmij asosieert hij het zadel met op zn kop krijgen als hij niet wilt, en ik vond het goed gaan! op het laats liep die ook nagevelijk en kon ik lekker hobbelen zonder gelanseerd te worden :)

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:48

hahaha wou nog reageren op je OP. Maar zo te lezen gaat het al beter! Het makkelijkste en de snelste weg naar bosritjes met een lange teugel, is natuurlijk verkopen en wat anders aanschaffen. Maar fijn dat je vandaag lekker gereden hebt! Het zal wel met ups en downs gaan met doorzettingsvermogen kom je er wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 19:38

canela schreef:

nice... vind je reactie eigenlijk een stuk volwassener dan je vaak van veel oudere bokkers tegenkomt, way to go girl!!!

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 19:45

StalNollie schreef:
en wat bij vooral tuigers heel belangrijk is, jou tempo dus gaat hij onder jou vandaan qua tempo terug rijden. ze willen vaak nogal vlug, en gooien dan hoofd in de lucht en gaan dan verkeerd met rug lopen. dus jou tempo, en over de rug laten lopen. gaat hij weer iets harder... hop weer terug in jou tempo. daar zou ik beginnen met oefenen. en tempowisselingen in jou tempo. en vooral als jij in draf zit en hij rent bij wijze van weg ga niet stappen maar ga weer verder in jou tempo draf.

Meen je nu werkelijk dat je dit fijne rijpaarden vindt?
Vooral bij de tuigers zitten een hoop drammers die de rug wegdrukken ook al train je ze tot je een ons weegt.
Ts, ga gewoon kijken voor een paardje dat wel bij je past en niet van die problemen heeft.
Succes ermee

Mocht je hem willen trainen dan kan ik je de dvd van Lammert Haanstra aanraden.
Succes

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 19:48

Ja, dat meent ze echt :D don't even go there! (Toch raar ook dat ze dan gefokt worden om voor de wagen te gaan.) Edit; ik ben 'stille' meelezer geworden trouwens. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 22:03

Jeetje Lisapluisje, dat was wel zo kort door de bocht dat de sulky van mijn shetlander er accuut van omdonderd!! Paard heeft niet perse problemen , is gewoon nog jong en karaktervol, trouwens ik weeg nog steeds geen ons hoor (verre van helaas, hihi) maar die van mij kan lopen als de beste, maar ja ik loop dan ook niet gelijk weg als het niet op slag gaat zoals ik wil....

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 23:06

minimelona schreef:
Jeetje Lisapluisje, dat was wel zo kort door de bocht dat de sulky van mijn shetlander er accuut van omdonderd!! Paard heeft niet perse problemen , is gewoon nog jong en karaktervol, trouwens ik weeg nog steeds geen ons hoor (verre van helaas, hihi) maar die van mij kan lopen als de beste, maar ja ik loop dan ook niet gelijk weg als het niet op slag gaat zoals ik wil....

Ik bedoelde dat het een probleem is als ze beiden jong en minder ervaren zijn, maar loopt die van jou dan aan de teugel en met een ontspannen rug? En springt hij in de goede galop aan wanneer je de hulp geeft? Als dat zo is dan kun je echt rijden

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 23:09

lisa_pluisje schreef:
minimelona schreef:

Ik bedoelde dat het een probleem is als ze beiden jong en minder ervaren zijn, maar loopt die van jou dan aan de teugel en met een ontspannen rug? En springt hij in de goede galop aan wanneer je de hulp geeft? Als dat zo is dan kun je echt rijden

Dat kan niemand in een keer. Dat moet je leren en dat duurt heel lang.