Een nieuw paard kopen Deel IX

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 10:00

listiglistje schreef:
Ik ben het met Ikke eens, er wordt te spastisch gedaan terwijl een keuring je maar garantie geeft tot aan de uitgangsdeur van de kliniek!

Ik heb er zelf een die echt vanalles mankeert en 3 x is afgekeurd als rijpaard, maar doet het nu leuk in de sport en mankeert echt nooit wat :D
Veel mensen zouden hem wel willen, behalve als ze weten wat ie allemaal mankeert :') En ik heb echt heel veel 100% ggk gezien die het niet gehaald hebben :(:)

Het gevaar bij zulke paarden (niet persoonlijk opvatten!!) is dat ze soms door zaken heenlopen. Ze lijken prima in orde, maar blijken een pijngrens ter hoogte van de Eifeltoren te hebben. Aan de eigenaar/ruiter om dat te herkennen.

Ik heb eens zo'n paard meegegmaakt. Dat paard kreeg onderweg een trap van een ander paard; pijpbeen van de kogel tot de knie open! Paard liep nog niet bij benadering kreupel! Dit paard liet helemaal niets zien.
Op het moment dat het paard liet zien dat het pijn had, bleek het dier op vier benen kats-versleten. Hoe goed je ook je best doet; op zo'n moment ga je je afvragen waar je iets gemist hebt......

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 10:05

Tja bij de een ligt de pijngrens hoger als de andere, dat is bij mensen ook zo! Het ene paard kreupelt al op jonge leeftijd
met een 2 bij simpel werk en de andere spring bv GP niveau op leeftijd met allemaal 3'tjes op de benen...

En nee ik trek het mij niet persoonlijk aan, zijn aandoening geeft gelukkig geen pijn :D

Anoniem

Re: Een nieuw paard kopen Deel IX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 10:52

Wanneer mijn vos niet goed komt in oktober zal er een nieuwe komen. Prijs naar kwaliteit is wat ik zoek.

Nu lees ik hier regelmatig dat rug etc op de foto worden gezet, ook bij paarden van €3500, In mijn ogen niet echt nodig. Wat vinden jullie?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 10:55

Ik heb er 1 op stal staan, als ze net bekapt is is ze aan 4 benen kreupel, soms zelfs na het hoeven uit krabben (durf d'r niet op ijzers te laten zetten) Is ze geent gaat ze dood. Stoot ze zich heeft ze minstens een been op 8 plaatsen gebroken, of een hersenschudding of nog erger.
Daar hebben we in het begin iedere keer de DA bijgehad, osteo etc. Kerngezond maar een watje, dramaqueen of geef het een naam.
De laatste keer is ze met rollen in de brandnetels terecht gekomen, zo krom als een hoepel toen ze weer stond.... dan heb je overtuiging nodig om haar te laten voelen dat er niets aan de hand is. En dan loopt ze gelijk weer normaal.
Heel lastig zo'n paard :j

Bij een paard van 3500 euro de rug op de foto.
Foto's geven niets meer weer dan een verwachting, sommigen zijn verrot op de foto en zullen nooit een pas kreupel lopen, anderen zijn top op de foto en worden geen 8 jaar.
Foto's zijn mi pas handig als het dier iets mankeerd, dan kun je de oorzaak vinden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 10:58

vonneke schreef:
Wanneer mijn vos niet goed komt in oktober zal er een nieuwe komen. Prijs naar kwaliteit is wat ik zoek.

Nu lees ik hier regelmatig dat rug etc op de foto worden gezet, ook bij paarden van €3500, In mijn ogen niet echt nodig. Wat vinden jullie?

Mate van keuring is onafhankelijk van de vraagprijs. Dat zit volledig tussen de oren van de koper.
Daarom zijn keuringskosten bij mij voor de koper; ik ga niet opdraaien zijn zijn onmogelijke gedachtenkronkels. ELK paard is namelijk af te keuren (eigenlijk: negatief aankoopadvies!!!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:02

Zo denk ik er dus ook over Ikke.

Voor de verkoop laat ik mijn paarden klinisch en röntgenologisch keuren maar wel de standaard keuring. De rest is voor de koper

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:04

en niet te vergeten, laten keuren voor de sport, paard wordt goedgekeurd en dan toch laten afweten. En uiteraard wil de volgende aspirant koper over laten keuren. Want je moet altijd laten keuren door je eigen DA.

De mijne wordt as donderdag klinisch gekeurd, mocht daar iets bijzonders uit komen dan volgen er foto's.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:06

Net iemand gesproken die paard had dat echt super liep, van de ene op andere dag kreupel - hoefkatrol.
Nu goed lopen geeft geen garanties voor de toekomts.

Buigproef zonder nader onderzoek zegt mij ook niet zo veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:06

Ik laat keuren door mijn eigen va. Overleunen kk

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:09

wil erg graag mee kletsen als dat mag!!! heb zowel een luxe haflinger tekoop staan als dat ik opzoek ben na een leuke nieuwe!!!

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:33

Ik lees weer mee! Ben nu helaas weer paardloos, maar ga de komende maanden eens rondkijken naar een geschikt (gezins)paardje.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:35

ik heb een grote maar haflinger merrie tekoop staan 7 jaar! als je der mee aan het werk gaat is ze erg pittig zet je er een kind op kan ze alles op kinder niveau en loopt ze der rondje

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 12:24

wij krijgen nu van een aantal mensen advies om de merrie die is afgekeurd op de buigproef (waarvan foto's en rest van de keuring ok waren) niet over te laten keuren, maar gewoon te laten staan.
Wat is jullie idee hierbij?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 12:26

Chessie schreef:
wij krijgen nu van een aantal mensen advies om de merrie die is afgekeurd op de buigproef (waarvan foto's en rest van de keuring ok waren) niet over te laten keuren, maar gewoon te laten staan.

Wat is het daadwerkelijke kennisniveau van deze adviserende mensen?

Niet om het een of ander, maar als de foto's goed zijn, zou ik die buigproef gewoon over laten doen en eens kijken wat eruit komt.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 13:08

2 DA's hebben gezegd gewoon over keuren, zou ook mijn voorkeur hebben, maar dan ga je toch twijfelen..
Aangezien de verkopende partij op vakantie gaat heb ik de keuze of over anderhalve week, of na 4 weken
misschien handig om het al snel te doen, dan kan het nooit veel geweest zijn als het zo snel over zou zijn toch?

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 13:12

Nou ja een klinische keuring kost de wereld niet dus als je echt weg bent van het paard, foto's laten niets zien dan zou ik er nog wel een keer mee naar een da willen.

Echter als ik het paard nog nooit gezien heb ga ik er niet voor naar de andere kant van het land rijden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 13:39

Chessie schreef:

Je hebt hem al eens bezichtigd en gereden en je vindt hem leuk? Biedt 600 euro en haal het dier gewoon op :D
Dat zou ik doen.

Evelien_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:04

de merrie staat ook op mp.
Staat ook bij dat evt lease ook mogenlijk is... Misschien eerst een maand of twee leasen en dat als korting kunt berekenen wanneer je haar wel koopt?
Daarnaast is er op mp al 750 euro geboden. Dus voor 600 lukt niet meer denk ik.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:07

Als je het niet probeert, zul je het nooit weten.
Wellicht hebben de verkopers al positief gereageerd op die 750 euro bieder maar heeft die nog niet opgehaald voor dat geld. Kwestie van bellen en proberen.

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 15:24

o0eefje0o schreef:
ik heb een grote maar haflinger merrie tekoop staan 7 jaar! als je der mee aan het werk gaat is ze erg pittig zet je er een kind op kan ze alles op kinder niveau en loopt ze der rondje

Is het Terra uit je profiel? Waarom staat ze te koop?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 15:58

@coroosje... jij had toch een ouwe schimmelmerrie gekocht een aantal topics geleden.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:03

@Dees, ze is nog onbeleerd, maar erg leuk, denk dat ik haar gewoon over 2 weken laat herkeuren en als ze dan goed is vertrouw ik erop dat het niets ernstigs was wat terug kan komen

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 16:07

Nou wij hebben een rare dag gehad, afgesproken om een dier te bekijken vandaag tussen 12 en 13, om deze te gaan rijden. Helemaal naar de afgesproken plaats gereden Maar doordat we het adres nog niet hadden gehad, had ik gisteren al gemaild voor het adres maar nog niets gehad dus nog even een tel nr naar de eigenaar gestuurd maar ook toen zelfs nog niets gehoord.

Pff baal even flink 4 uur voor niets gereden denk je ook een afspraak te maken met iemand :(

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:16

Evelijn schreef:
@coroosje... jij had toch een ouwe schimmelmerrie gekocht een aantal topics geleden.

klopt, ik pb je even!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:24

Seven schreef:
Nou wij hebben een rare dag gehad, afgesproken om een dier te bekijken vandaag tussen 12 en 13, om deze te gaan rijden. Helemaal naar de afgesproken plaats gereden Maar doordat we het adres nog niet hadden gehad, had ik gisteren al gemaild voor het adres maar nog niets gehad dus nog even een tel nr naar de eigenaar gestuurd maar ook toen zelfs nog niets gehoord.

Pff baal even flink 4 uur voor niets gereden denk je ook een afspraak te maken met iemand :(

Jeetje zeg, als daar geen goede verklaring tegen over staat is het knap asociaal