Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
belinda1986 schreef:Eens dat je een paard onder controle moet hebben, oneens met het feit dat je zogenoemd alles kan tegenhouden met de juiste hulpen op tijd. Een paard is een vluchtdier, dat is nou eenmaal een feit. Als paarden ergens van schrikken, slaan ze met de hele kudde op hol, om vervolgens na 400 meter even achterom te kijken wat het nou was waar ze van schrokken. Naar mijn mening is dit gedrag wel in toom te houden, maar nooit helemaal eruit te krijgen. Dat is nou eenmaal instinct. Daar kun je zoveel grondwerk tegenaan gooien als dat je wilt, eruit krijgen doe je toch niet.
Rocamor schreef:belinda1986 schreef:Eens dat je een paard onder controle moet hebben, oneens met het feit dat je zogenoemd alles kan tegenhouden met de juiste hulpen op tijd. Een paard is een vluchtdier, dat is nou eenmaal een feit. Als paarden ergens van schrikken, slaan ze met de hele kudde op hol, om vervolgens na 400 meter even achterom te kijken wat het nou was waar ze van schrokken. Naar mijn mening is dit gedrag wel in toom te houden, maar nooit helemaal eruit te krijgen. Dat is nou eenmaal instinct. Daar kun je zoveel grondwerk tegenaan gooien als dat je wilt, eruit krijgen doe je toch niet.
niet volledig mee eens. Paarden zullen hun leiders volgen in geval van schrikken. Gaat hun leider er vandoor, dan zij ook.
Als wij mensen met een paard omgaan, is het de bedoeling dat je sterk genoeg in je schoenen staat om je paard dat vertrouwen te geven dat ie jou als leider gaat zien/ziet. Dus hetzelfde paard zal bij een zwakke (menselijke) leider inderdaad 400 m rennen en dan omdraaien, maar bij een sterke die vertrouwen uitstraalt gewoon wachten. Of een hupsje maken, of kop in de lucht ofzo. Ergens in het topic staat daar een mooi voorbeeld van een (ik geloof) Jazz, die bij de eigenaresse amper buiten te rijden is, maar met de bijrijdster bijna nergens naar kijkt.
x_Elise schreef:Je kan die wielrenster niet de schuld geven van het feit dat jij je paard niet onder controle hebt
(fietsers/honden (al dan niet loslopend)/wandelaars whatever) dan roepen wij ook van voor in de groep naar achter: "Pas op! Fietser/hond/wandelaar".
stef schreef:De meeste wielrenners dit, de meeste wielrenners dat...
Ja, hier rijden ook een paar hufters rond. Op de fiets, in de auto, op dr vrachtwagen, te paard...
Overal heb je rotte appels
Urielle schreef:stef schreef:De meeste wielrenners dit, de meeste wielrenners dat...
Ja, hier rijden ook een paar hufters rond. Op de fiets, in de auto, op dr vrachtwagen, te paard...
Overal heb je rotte appels
Ik moet zeggen dat wielrenners wel echt de enige groep verkeersdeelnemers is waar het me gewoon opvalt als ze zich een beetje normaal en sociaal gedragen, omdat de meerderheid van de wielrenners hier echt hufterig rondkoerst. Ik woon in een zeer geliefd wielrengebied en ik kom er dus echt veel tegen, en dit is algemeen gedrag:
- standaard op de rijbaan (ook een 70 km/h N-weg!) terwijl er brede gladde fietspaden naast liggen
- geen lint maken als er ander verkeer tegemoet of achterlangs moet passeren maar de volle breedte van de weg blijven gebruiken.
- met soms wel 5, 6 renners naast elkaar!
- de weg in volle vaart oversteken zonder ook maar te kijken of er ander verkeer aankomt
- kom je eens een groepje renners tegen die op het fietspad rijdendan drukken ze ander fietsverkeer zonder pardon van de baan.
Wielrennen is hier een zeer geliefde nationale sport natuurlijk en er wordt zo ontzettend veel gedoogd onder het motto 'wielrenners moeten ook kunnen trainen'. Ik denk dat de reacties toch heel anders zouden zijn als ik met mijn paard slangenvoltes over de weg ga oefenen onder hetzelfde motto![]()
Begrijp me niet verkeerd, zoals in mijn eerdere post vermeld staat kan ik de andere kant ook heel goed zien en weet ik dat er ook een heleboel kl**thommels van ruiters rondrijden die de naam van de hele ruiterij te grabbel gooien, net als een grote groep ruiters die op een totaal onverantwoorde manier het verkeer ingaat met slecht afgerichte paarden.
Maar het ontgaat me ten ene male waarom de wielrenners zo'n aparte opvallende groep in het verkeer is, imo dus grotendeels egoistisch, asociaal en onbeschoft, dat het gewoon opvalt als je een nette groep tegenkomt en bijna zou stoppen om ze te bedanken voor gedrag wat normaal zou moeten zijn.
dus zij houden zich (op de wielrenster van de TS na dan
) ook niet aan de wet. Je moet als wielrenner/fietser/whatever altijd een bel hebben.
).. Maar ben het er ook wel mee eens, dat in het geval van TS de wielrenster weldegelijk een punt had. Zij reed immers op het FIETSpad..
amykimmie schreef:Jemig, ik word er echt niet goed van.
Gisteravond wil ik even lekker buiten uit stappen met 1 van mn paardjes, paard is nog een jong dier, niet helemaal 100% verkeersmak.
Goed, ik stapte lekker met haar langs het fietspad in de berm.
Op een gegeven moment komen we langs een wei met paarden, mevrouw vond dat erg interessant, vond de berm opeens dood eng en wou niet meer voor of acheruit.
Gevolg; merrie dwars op het fietspad.
Ik tegen haar praten enzo en proberen dat ze weer verder wou lopen.
Opeens; tingelingeling!
Ik keek om; ja hoor weer zo'n poedersuiker wielrenner.
Nou merrie werd daar nog drukker van, ik haar weer kalmeren, ik denk die wielrenner kan toch wel even wachten, ik kreeg paard echt niet voor of achteruit.
Maar nee hoor, mevrouw de wielrenster had blijkbaar zo'n haast dat ze met een behoorlijke gang zo achter het paard langs fietst.
Ze had hooguit een halve meter ruimte!
Paard schikt daar weer van, en zet hem dus in zn achteruit terwijl zij er langs fietst.
En toch vloeken tegen mij!
Echt waar, ik word helemaal strontziek van die lui.
Komop, je ziet dat het paard niks wil, en dan toch er nog even snel achterlangs?
Sorry hoor, maar hoe dom ben je...
Mn moeder heeft laatst ook al een klacht over die wielrenners ingediend bij de politie. Schijnbaar wordt er niets mee gedaan (ze zouden gaan rondrijden). Weet iemand waar je verder nog klachten kunt indienen? Ik ben het nu echt spuugzat.
Btw; ik moest even mn ei kwijt