Wielrenners die geen rekening houden met paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 13:14

Jeetje jeetje jeetje, wat wordt er in deze topic flink aangevallen zeg.
Eens dat je een paard onder controle moet hebben, oneens met het feit dat je zogenoemd alles kan tegenhouden met de juiste hulpen op tijd. Een paard is een vluchtdier, dat is nou eenmaal een feit. Als paarden ergens van schrikken, slaan ze met de hele kudde op hol, om vervolgens na 400 meter even achterom te kijken wat het nou was waar ze van schrokken. Naar mijn mening is dit gedrag wel in toom te houden, maar nooit helemaal eruit te krijgen. Dat is nou eenmaal instinct. Daar kun je zoveel grondwerk tegenaan gooien als dat je wilt, eruit krijgen doe je toch niet.
Mensen horen nou eenmaal rekening te houden met elkaar in het verkeer. Als ruiter doen we dat door zoveel mogelijk in bermen en ruiterpaden te gaan rijden en een bepaalde coulance naar elkaar te hebben als weggebruikers.
Dat een paard ergens van schrikt en als reactie even zijn hoofd in de lucht gooit, zn heup omgooid, of even een sprongetje naar voren maakt, is natuurlijk.
En andere weggebruikers horen daar rekening mee te houden. In mijn ogen is dat niet anders dan een auto die voorrang geeft aan een fietser met zijn of haar kind terwijl ze er eigenlijk geen recht op hebben.

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 13:17

Het valt mij wel op dat de wielrenners hier door de meeste nogal goed verdedigd worden..
Ik heb er ook niets mee en ik vind dat ze op het fietspad moeten blijven, ook al hoor je er geregeld klagen : 'ja maar als ik op dàt fietspad moet rijden, dat zit vol bultjes, dat is niet comfortabel hoor'.
Dus als ik met mijn wagen over een kassei-weg moet, dan mag ik ook zomaar op het fietspad gaan rijden? Want ja die bultjes zijn ook niet goed voor de veringen van mijn wagen en dat hobbelt ook zo hard...

Laatst is er hier in België nog een jongeman in elkaar geslagen door een hoop wielerterroristen, omdat hij op het jaagpad reed (waar hij woont NB!).
http://www.gva.be/nieuws/video/binnenla ... r-toe.aspx

Kijk vooral goed naar het einde van het filmpje, zo rond 1.40....

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 13:24

belinda1986 schreef:
Eens dat je een paard onder controle moet hebben, oneens met het feit dat je zogenoemd alles kan tegenhouden met de juiste hulpen op tijd. Een paard is een vluchtdier, dat is nou eenmaal een feit. Als paarden ergens van schrikken, slaan ze met de hele kudde op hol, om vervolgens na 400 meter even achterom te kijken wat het nou was waar ze van schrokken. Naar mijn mening is dit gedrag wel in toom te houden, maar nooit helemaal eruit te krijgen. Dat is nou eenmaal instinct. Daar kun je zoveel grondwerk tegenaan gooien als dat je wilt, eruit krijgen doe je toch niet.

niet volledig mee eens. Paarden zullen hun leiders volgen in geval van schrikken. Gaat hun leider er vandoor, dan zij ook.

Als wij mensen met een paard omgaan, is het de bedoeling dat je sterk genoeg in je schoenen staat om je paard dat vertrouwen te geven dat ie jou als leider gaat zien/ziet. Dus hetzelfde paard zal bij een zwakke (menselijke) leider inderdaad 400 m (kunnen) rennen en dan omdraaien, maar bij een sterke die vertrouwen uitstraalt gewoon wachten. Of een hupsje maken, of kop in de lucht ofzo. Ergens in het topic staat daar een mooi voorbeeld van een (ik geloof) Jazz, die bij de eigenaresse amper buiten te rijden is, maar met de bijrijdster bijna nergens naar kijkt.
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 01-08-12 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 13:25

Aso's hou je altijd, dus nee, niet iedereen passeert wijder als je met je hesje loopt/rijdt. En het is ook geen vrijbrief om je paard, al is het maar even, niet onder controle te hebben. Je wordt beter gezien, mensen worden toch even aan het denken gezet en over het algemeen zijn de mensen begripvoller, juist omdat ze zien dat jij je ervan bewust bent dat je een zwakkere deelnemer bent en daar serieus mee aan het werk bent.
En ja, je moet praktisch ogen in je rug hebben en denken voor al je medeweggebruikers. Moeten motorrijders ook, wie er fout is maakt niet zoveel uit, je wint het toch niet van een auto, dus jij zit met de gebakken peren..

LadyMadonna

Re: Wielrenners die geen rekening houden met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 13:32

Als paarden schrikken gaan ze op hol?
Ik zal dan wel rare paarden hebben, die springen hooguit opzij...

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 13:34

Ik heb niet het gehele toppic doorgelezen maar de meeste wielrenners denken dat zij de enigen op de weg zijn. Ok zij willen normaal fietsen en de meesten van ons normaal paardrijden maar daarom kunnen we rekening met elkaar houden.
Ik heb ook wel eens ruiters gezien die bewust met meerdere naast elkaar gingen rijden om de wielrenners te jenen. Dat spreek ik ook niet goed. De TS deed het niet bewust maar ja niet elke wielrenner weet hoe je met paarden om dient te gaan

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 13:34

Rocamor schreef:
belinda1986 schreef:

niet volledig mee eens. Paarden zullen hun leiders volgen in geval van schrikken. Gaat hun leider er vandoor, dan zij ook.

Als wij mensen met een paard omgaan, is het de bedoeling dat je sterk genoeg in je schoenen staat om je paard dat vertrouwen te geven dat ie jou als leider gaat zien/ziet. Dus hetzelfde paard zal bij een zwakke (menselijke) leider inderdaad 400 m rennen en dan omdraaien, maar bij een sterke die vertrouwen uitstraalt gewoon wachten. Of een hupsje maken, of kop in de lucht ofzo. Ergens in het topic staat daar een mooi voorbeeld van een (ik geloof) Jazz, die bij de eigenaresse amper buiten te rijden is, maar met de bijrijdster bijna nergens naar kijkt.

Ja klopt inderdaad, ze volgen de leider (even vergeten in het verhaaltje te zetten).
Met dat nooit helemaal eruit krijgen bedoel ik die kleine dingen, heup omgooien, kop in de lucht etc. Uiteraard bedoel ik met in toom houden dat de 400 meter vluchtroute er wel uit te krijgen is.

Ik ben er ook volledig mee eens dat jij als ruiter van grootste invloed bent op het gedrag. Het paard kiest op basis van lichaamstaal, gedrag, correcties en diverse andere zaken wie de beste keus als leider is, ruiter of het paard zelf.
Voorbeeld: als ik simpel met mijn paard aan de hand loop en mijn paard besluit mij voorbij te lopen zodat ik naast zijn romp loop, tja, als ik hem zijn gang laat gaan is het dus duidelijk wie de leider is.
Ik kan hem daarentegen ook corrigeren, een aantal meter achteruit zetten en weer netjes achter mij aan laten lopen, dat laat zien dat ik de leider ben.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 13:36

De meeste wielrenners dit, de meeste wielrenners dat...
Ja, hier rijden ook een paar hufters rond. Op de fiets, in de auto, op dr vrachtwagen, te paard...
Overal heb je rotte appels

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 13:37

stef schreef:
Ja, hier rijden ook een paar hufters rond. Op de fiets, in de auto, op dr vrachtwagen, te paard...

Helemaal mee eens _/-\o_

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 13:42

Valt me trouwens op dat dergelijke topics altijd dezelfde insteek hebben :j

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 13:44

x_Elise schreef:
Je kan die wielrenster niet de schuld geven van het feit dat jij je paard niet onder controle hebt ;)

Precies wat ik dacht. Als je je paard niet meer kunt overtuigen voor of achteruit te gaan, stap dan gewoon even af. Druk haar om zodat ze te minste niet met haar kont op het fietspad staat. Ik snap niet waarom jij je ergerde aan de wielrenner terwijl jou paard de moeilijke situatie veroorzaakte? Ik ben waarschijnlijk de enige die dit een vrij speciale (negatief bedoeld) denkwijze vind. De meeste wielrenners hier bellen ruim van tevoren en groeten ook nog eens netjes. De weg is van iedereen, dus ook van de wielrenners, net als van jou en je stakende paard. Misschien je probleem eens aan de bron aanpakken, dwz niet de schuld bij de medeweggebruikers leggen maar bij de verstandhouding tussen jou en je paard.

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 14:01

Bellen kennen ze hier totaal niet. No nooit van gehoord! Ik heb in alle jaren dat ik over de weg gereden heb, nog nooit een wielrenner een bel horen gebruiken. Wel kunnen ze enorm schreeuwen. Of ik op de fiets zit of te paard, het maakt niet uit. De weg is van hen en niet van jouw en ze rijden je hier graag van je sokken. Als ik met mijn pony op het fietspad tussen de weilanden door een groep wielrenners tegen kwam, begonnen ze al te schreeuwen dat ik aan de kant moest. En dan reed ik al in de berm. Dan kwamen ze met een flinke groep langs gescheurd, niet normaal!! Nu had ik een brave pony op dit gebied. Maar die zat zich op een gegeven moment zo te ergeren dat ze zo hard langs fietsten, dat ze met d'r staart begon te zwiepen. Daar kon ik haar helaas geen ongelijk in geven.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 14:03

Ik heb nog nooit een wielrenner horen bellen hoor. Schreeuwen kunnen ze gek genoeg wel :+

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 14:08

Tja, ik heb ook geen bel op mijn racefiets en roep altijd hard "tingelingeling", je moet wat om je kenbaar te maken. En ja, ik weet dat een bel verplicht is op een fiets, maar bij wielerwedstrijden zijn ze weer verboden en die fietsen zijn duur en kwetsbaar dus vandaar dat er zo min mogelijk op- en aangehangen wordt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 14:10

Moet zeggen dat mijn paard ook eerder van een bel zou schrikken dan van een brul.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 14:10

Maar hoe moeten ze dan (als ze geen bel hebben/gebruiken) laten blijken dat ze eraan komen? Ik doe niet aan wielrennen, maar ik ben af en toe ook te lui om mijn bel te gebruiken. Dan "roep" ik ook wel eens "ting ting mag ik er langs". Ik weet niet of "al die wielrenners" door het schreeuwen vinden dat zij alleenrecht hebben op dat stuk weg, of dat dit hun manier van waarschuwen (naar rest van groep EN naar de gepasseerde) is. Ze gaan vrij snel, dus hun manier van aandacht "trekken" zal navenant zijn, lijkt me.

Omgekeerd, als wij met een grote groep rijden en er komt een vreemd object ;) (fietsers/honden (al dan niet loslopend)/wandelaars whatever) dan roepen wij ook van voor in de groep naar achter: "Pas op! Fietser/hond/wandelaar".

Wie weet vinden zij dat ook hinderlijk, maar voor ons een manier om de rest van de groep op de hoogte te brengen (waar we overigens uiteraard in stap passeren!)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 14:11

Over alleenrecht hebben... Ik moet dagelijks over een schoolroute naar mijn werk...
Need I say more?

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 14:13

Nou ze schreeuwen niet 'Pas op een ruiter!' :')
Was 't maar waar..

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 14:15

Ik weet niet wat ze bij jullie "schreeuwen", maar ik heb nog nooit gehoord van (bv):

Hey flikker op met die K*Tknol, ofzo. Meestal is het: Pas op of Let op ofzo

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 14:15

stef schreef:

Ik moet zeggen dat wielrenners wel echt de enige groep verkeersdeelnemers is waar het me gewoon opvalt als ze zich een beetje normaal en sociaal gedragen, omdat de meerderheid van de wielrenners hier echt hufterig rondkoerst. Ik woon in een zeer geliefd wielrengebied en ik kom er dus echt veel tegen, en dit is algemeen gedrag:
- standaard op de rijbaan (ook een 70 km/h N-weg!) terwijl er brede gladde fietspaden naast liggen
- geen lint maken als er ander verkeer tegemoet of achterlangs moet passeren maar de volle breedte van de weg blijven gebruiken.
- met soms wel 5, 6 renners naast elkaar!
- de weg in volle vaart oversteken zonder ook maar te kijken of er ander verkeer aankomt
- kom je eens een groepje renners tegen die op het fietspad rijden +:)+ dan drukken ze ander fietsverkeer zonder pardon van de baan.

Wielrennen is hier een zeer geliefde nationale sport natuurlijk en er wordt zo ontzettend veel gedoogd onder het motto 'wielrenners moeten ook kunnen trainen'. Ik denk dat de reacties toch heel anders zouden zijn als ik met mijn paard slangenvoltes over de weg ga oefenen onder hetzelfde motto :P

Begrijp me niet verkeerd, zoals in mijn eerdere post vermeld staat kan ik de andere kant ook heel goed zien en weet ik dat er ook een heleboel kl**thommels van ruiters rondrijden die de naam van de hele ruiterij te grabbel gooien, net als een grote groep ruiters die op een totaal onverantwoorde manier het verkeer ingaat met slecht afgerichte paarden.

Maar het ontgaat me ten ene male waarom de wielrenners zo'n aparte opvallende groep in het verkeer is, imo dus grotendeels egoistisch, asociaal en onbeschoft, dat het gewoon opvalt als je een nette groep tegenkomt en bijna zou stoppen om ze te bedanken voor gedrag wat normaal zou moeten zijn.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 14:16

Urielle schreef:
stef schreef:

Ik moet zeggen dat wielrenners wel echt de enige groep verkeersdeelnemers is waar het me gewoon opvalt als ze zich een beetje normaal en sociaal gedragen, omdat de meerderheid van de wielrenners hier echt hufterig rondkoerst. Ik woon in een zeer geliefd wielrengebied en ik kom er dus echt veel tegen, en dit is algemeen gedrag:
- standaard op de rijbaan (ook een 70 km/h N-weg!) terwijl er brede gladde fietspaden naast liggen
- geen lint maken als er ander verkeer tegemoet of achterlangs moet passeren maar de volle breedte van de weg blijven gebruiken.
- met soms wel 5, 6 renners naast elkaar!
- de weg in volle vaart oversteken zonder ook maar te kijken of er ander verkeer aankomt
- kom je eens een groepje renners tegen die op het fietspad rijden +:)+ dan drukken ze ander fietsverkeer zonder pardon van de baan.

Wielrennen is hier een zeer geliefde nationale sport natuurlijk en er wordt zo ontzettend veel gedoogd onder het motto 'wielrenners moeten ook kunnen trainen'. Ik denk dat de reacties toch heel anders zouden zijn als ik met mijn paard slangenvoltes over de weg ga oefenen onder hetzelfde motto :P

Begrijp me niet verkeerd, zoals in mijn eerdere post vermeld staat kan ik de andere kant ook heel goed zien en weet ik dat er ook een heleboel kl**thommels van ruiters rondrijden die de naam van de hele ruiterij te grabbel gooien, net als een grote groep ruiters die op een totaal onverantwoorde manier het verkeer ingaat met slecht afgerichte paarden.

Maar het ontgaat me ten ene male waarom de wielrenners zo'n aparte opvallende groep in het verkeer is, imo dus grotendeels egoistisch, asociaal en onbeschoft, dat het gewoon opvalt als je een nette groep tegenkomt en bijna zou stoppen om ze te bedanken voor gedrag wat normaal zou moeten zijn.

_/-\o_

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 14:17

mensen, een bel is verplicht op de fiets :+ dus zij houden zich (op de wielrenster van de TS na dan :') ) ook niet aan de wet. Je moet als wielrenner/fietser/whatever altijd een bel hebben.

edit: dat filmpje van die belgische jongen is wel echt triest, en die wielrenners aan het einde bevestigde het alleen maar...

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 14:21

Het gaat er helemaal niet om of je je paard onder controle moet hebben (dat moet wel, maar dat is even niet mijn punt) je bent weggebruiker. Jij hebt rekening te houden met anderen en anderen met jou. Als jij even met een dwars of schrikkerig paard te doen hebt, kijk je om je heen. Je houdt de andere weggebruikers in de gaten. Met een handgebaar of met je stem bedank je mensen voor hun geduld, vraag je om hun medewerking en beetje humor wil ook nog wel eens helpen.

Als ik buiten rij kijk ik geregeld achterom, maak oogcontact met mensen (automobilisten of fietsers) steek desnoods mijn zweep uit om te zorgen voor een veilige afstand als ik denk dat mensen geen rekening met me gaan houden. Als je in de auto zit kijk je ook om je heen, dan zou je je ook altijd bewust moeten zijn van al het verkeer om je heen, dat is op de fiets of op het paard niet anders.

En ja er zitten rotte peren tussen, maar die zitten ook tussen mensen met paarden (of dieren in het algemeen)

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 14:26

Wielrenners kunnen inderdaad knap hinderlijk zijn (met zn drieën of vieren naast elkaar op een smal pad bijna tegen je paard aan fietsen bijvoorbeeld :?).. Maar ben het er ook wel mee eens, dat in het geval van TS de wielrenster weldegelijk een punt had. Zij reed immers op het FIETSpad..

Het toppunt vond ik toch wel een groep wielrenners die al hinnekend en 'zachtjes gaan de paardenvoetjes'-zingend voorbij kwamen.. Toen flipte paardlief dus wel... :')

Trouwens, fietsend vriendje heeft gewoon een bel hoor.. :D

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 14:37

amykimmie schreef:
Jemig, ik word er echt niet goed van.
Gisteravond wil ik even lekker buiten uit stappen met 1 van mn paardjes, paard is nog een jong dier, niet helemaal 100% verkeersmak.
Goed, ik stapte lekker met haar langs het fietspad in de berm.
Op een gegeven moment komen we langs een wei met paarden, mevrouw vond dat erg interessant, vond de berm opeens dood eng en wou niet meer voor of acheruit.
Gevolg; merrie dwars op het fietspad.
Ik tegen haar praten enzo en proberen dat ze weer verder wou lopen.
Opeens; tingelingeling!
Ik keek om; ja hoor weer zo'n poedersuiker wielrenner.
Nou merrie werd daar nog drukker van, ik haar weer kalmeren, ik denk die wielrenner kan toch wel even wachten, ik kreeg paard echt niet voor of achteruit.
Maar nee hoor, mevrouw de wielrenster had blijkbaar zo'n haast dat ze met een behoorlijke gang zo achter het paard langs fietst.
Ze had hooguit een halve meter ruimte!
Paard schikt daar weer van, en zet hem dus in zn achteruit terwijl zij er langs fietst.
En toch vloeken tegen mij!
Echt waar, ik word helemaal strontziek van die lui.
Komop, je ziet dat het paard niks wil, en dan toch er nog even snel achterlangs?
Sorry hoor, maar hoe dom ben je...

Mn moeder heeft laatst ook al een klacht over die wielrenners ingediend bij de politie. Schijnbaar wordt er niets mee gedaan (ze zouden gaan rondrijden). Weet iemand waar je verder nog klachten kunt indienen? Ik ben het nu echt spuugzat.

Btw; ik moest even mn ei kwijt :)

jeetje soms ik bokt echt grrr ik snap je 100% mn oude paardje was 300% verkeersmak haha ik ging zonder zadel en met halstertje naar buiten maargoed. Ik kreeg ook regelmatig opmerkingen naar mijn hoofd geslingert (dan liet ik hem even grazen op de berm) hebben die paarden thuis geen vraten ofzo, ect ga met die poedersuiker naar huis enz die mensen zijn vreselijk bruutaal! zelfs een vrachtwagenchauffeur heeft een keer rekenminmg met mij en mn nieuwe ponie gehouden (die is namelijk niet zo braaf) hhaha maar met die oude pony ik was gwn aan de goede kant van de weg aan het stappen en toen ging die wielrennen opeens niet bellen ofzo haalt die STOMKOP met rechts in zelfs mn pony hoorde het niet aankomen. echt ik denk dat het sirieus niet meer dan 60 cm was waar hij langs scheurde. Nou jullie snappen allemaal wel wat er gebeurt zou zijn als die pony niet zo braaf was.