Een nieuw paard kopen deel VIII

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Re: Een nieuw paard kopen deel VIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 07:29

Die Z- paard heb ik niet bekeken maar die Jonhson wel en staat er precies boven ik hou niet van paarden die kort lopen en de galop is helemaal bagger.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 07:43

Haha, ik bedoelde waarom je nooit een Rhodium zou kopen, beetje verwarrend! :D

ellepelle27

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 08:05

Wij zoeken rustig naar een nieuwe eigenaar voor onze 8 jarige C pony,ze is L springen,met de punten voor het M.
Ze gaat pas na de kampioenschappen weg,maar we willen rustig zoeken naar een passend tehuis.
Ze is 4 jaar in ons bezit,maar mijn dochter word nu echt te groot voor haar.
Zeer braaf te rijden,zowel op les,concours,bos en zandverstuiving,ook meegeweest naar Crossles.Met rijden ook een echte beginnerspony.
Wel een met een complex karakter,moet echt naar paardenmensen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 08:09

tita schreef:
Ik vind 6000 euro nog steeds aardig wat geld met helemaal voor dit paard is gewoon een standaardpaard met matige beweging geen topper iig.

Interessant. Mag je voor 6.000 euro een topper verwachten?
Ik vind van niet.
Voor 6.000 euro mag je een correct en volledig gezond paard met aardige bewegingen verwachten.
Was dit een topper in het bewegen, had er op zijn minst een 1 vóór die prijs mogen staan.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 08:20

Pletje123 schreef:
jury schreef:
http://link.marktplaats.nl/579014729
zou zelf niet zo gauw gaan voor een fries maar vind deze wel erg gaaf. En lekker aan de maat.

Waarschijnlijk hangt er een flink prijskaartje aan.. ik vind dat je voor dat geld beter een rijpaard kunt kopen, want dan heb je al gauw meer kwaliteit te pakken. Friezen zijn leuk en hebben vaak een erg prettig karakter, maar het blijft toch een Fries. En degene die apart lopen zijn onbetaalbaar..

Helemaal mee een, maar dit is wel een hele leuke.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 08:28

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 08:50

Ben wel nieuwsgierig naar wat zo'n fries moet kosten.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 08:57

ik denk heel veel... Lijkt wel een gaaf dier! Maar doe mij maar een goed dress paard!

Tita ik ben ook benieuwd waarom geen rhodium?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 09:03

Ramzi schreef:
Dus als iemand nog een fijn paard zoekt met veel werklust en eentje die van Hanneke afkomt met een super lijntje erachter.. Hier is je kans. Ik ken hem al vanaf dat ze hem vanaf de 3 jaar heeft en hij heeft werkelijk nog nooit iets gehad. Een draak is het af en toe,maar ben je consequent in je rijden ho= ho go=go dan ga je echt verder met hem komen.
En als het een kloteknol 1ste klas wat geweest had ik hem hier niet aangeboden ;)
http://www.sporthorses.nl/advertentie/p ... ek/rhodium

Leuk paard! Is er een reden dat ze hem alleen rechtsom laten zien?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 09:05

Dees schreef:
tita schreef:
Ik vind 6000 euro nog steeds aardig wat geld met helemaal voor dit paard is gewoon een standaardpaard met matige beweging geen topper iig.

Ik vind van niet.
Voor 6.000 euro mag je een correct en volledig gezond paard met aardige bewegingen verwachten.
Was dit een topper in het bewegen, had er op zijn minst een 1 vóór die prijs mogen staan.

Goed misschien moeten we nog eens het woordje topper defineren want ik versta daar iets anders onder dan jij :D

Maar dit gevalletje als ie zo blijft lopen dan zal het toch behoorlijk zwaar krijgen vanaf de M2 denk ik zo

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 09:09

O waarom geen Rhodium...

Over het algemeen van horen zeggen zijn veel Rhodiums rotbokken (ja weet het niet allemaal) en papa zelf kan niet eens meer de ring in zonder te flippen. Hij is zeer sensibel en gespannen wat ie dus regelmatig door fokt.

Helaas ken ik dus 2 Rhodiums die zich niet laten berijden en na ons tafelronde op stal kwamen er dus nog meerdere verhalen los.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 09:15

Ik ken ook meerdere nakomelingen van Rhodium met zeer aparte karakters.
Maar dit is ook een Rhodium: [RIJ-ITP] Ode aan mijn grote vriend Aspen!
Dus ik zou niet zo snel zeggen dat ik sowieso nooit een Rhodium zou willen ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 09:20

tita schreef:
O waarom geen Rhodium...

Over het algemeen van horen zeggen zijn veel Rhodiums rotbokken (ja weet het niet allemaal) en papa zelf kan niet eens meer de ring in zonder te flippen. Hij is zeer sensibel en gespannen wat ie dus regelmatig door fokt.

Helaas ken ik dus 2 Rhodiums die zich niet laten berijden en na ons tafelronde op stal kwamen er dus nog meerdere verhalen los.

Ik weet ook van brave versies.

Sterker nog: minimaal 70% van alle "probleempaarden" kun je terug voeren op slecht management! Ik ken daar intussen iets te veel voorbeelden van.......

Meest sprekende voorbeeld vind ik nog wel het paard van mijn instructeur. Voor iets meer dan de slachtprijs gekocht bij een dressuurstal als "levensgevaarlijk" en waarvan de instructeur zei: "daar ga jij vrijwillig OP zitten??" maar intussen is dat paard M2 met winst en je kunt er een kind mee het bos in sturen, schriftelijke garantie, komen heel en tesamen terug!
En niet alleen van horen-zeggen; ik ben zelf met dat paard op plekken geweest waar de meesten hier niet eens zouden durven komen met hun paard..........

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 09:21

:D nou ik dus wel want die ene... is de ander niet net als een Reg Magna en Belisar die komen er bij mij niet in .....

Ik sluit niet elke moeilijk hengst uit, maar Rhodium is rillerig en sensibel en als men daar voor uit komt....dan is ie dat ook goed.

Maar goed ik ben weg van Apache :D ook geen standaard knol geloof ik

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 09:23

@ Ikke sommige fokkers kijken niet naar het karakter maar naar het bloed ik weet nog dat van Helvoirt ooit tegen mijn fokker zei.... ik hoef er gelukkig niet op ..... (jazz x amor)

Sommige paarden zijn moeilijk en heeft niks met stalmanagement te maken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 09:28

tita schreef:
@ Ikke sommige fokkers kijken niet naar het karakter maar naar het bloed ik weet nog dat van Helvoirt ooit tegen mijn fokker zei.... ik hoef er gelukkig niet op ..... (jazz x amor)

Sommige paarden zijn moeilijk en heeft niks met stalmanagement te maken.

Dat zijn die 30% paarden........

Maarre, nog zoiets he: Bria-lijnen....... Ik weet van verschillende paarden dat de eigenaren het daar best moeilijk mee hebben. Ik ken ook iemand die stapt erop en rijdt ermee weg, zonder zadel..........
De ruiter doet ook een hoop.
Laatst bijgewerkt door ikke op 25-07-12 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 09:28

tita schreef:
[naam verwijderd] schreef:
Ik vind van niet.

Goed misschien moeten we nog eens het woordje topper defineren want ik versta daar iets anders onder dan jij :D

Maar dit gevalletje als ie zo blijft lopen dan zal het toch behoorlijk zwaar krijgen vanaf de M2 denk ik zo

Volgens mij verstaan wij er hetzelfde onder hoor.
Je hebt leuke sportpaarden en dan heb je paarden die van bovengemiddelde paarden zijn. En natuurlijk heb je ook paarden die niet in aanmerking komen voor sport :=

Een topper is van bovengemiddelde kwaliteit en ik vind het niet reëel dat je dat voor 6.000 euro hoopt te kunnen kopen.
Paarden die de M2 op hun slofjes zullen doen, zijn gewoon duurder.

Een goede ruiter kan een normaal leuk sportpaard trouwens wel naar de Z2 toerijden hoor. Het is een slechte zaak als het paard direct bij aankoop al op zijn top zit kwa beweging omdat de ruiter daar niets aan zou kunnen toevoegen. Dus "maar in dit gevalletje als ie zo blijft lopen..." dan veroordeel je het paard al tot 'een aan zijn max zijnd paard'. Dat is imo toch weinig visie.
Ook dit leuke sportpaard kan heus verder komen, zolang het maar bij een leuke sportruiter terecht komt.

Een paard afrekenen op zijn vader... tja, ze hebben ook altijd nog een moeder he?!
Ik heb hier zelf Houstons. Nooit een probleem mee gehad. Sterker nog, die 4 jarige Houston van mij... zeldzaam braaf en werkwillend.
Baseer je oordeel over een paard niet op wie zijn vader is. Dan vorm je een oordeel op basis van vooroordelen. Dat is imo zeer onterecht.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 09:29

Goed management gaat verder dan alleen het stalmanagement.
Wat is er mis met rillerig en sensibel? Dat wil je toch juist? Als een paard dat van nature niet heeft, wordt het een heel werk om hem echt fijn aan de hulpen te krijgen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 09:29

Apache krijgt straks ook moeilijke nakomelingen.. hij is zelf ook best apart :) maar dat hou je toch.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 09:31

Ook Samber himself had wel eens een rotte appel erbij zitten.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 09:37

Nou Rhodium komt de ring niet in zonder te flippen mag best rillerig en sensibel zijn maar moet wel fatsoenlijk lopen.

Houston ben ik van terug gekomen ik ken nu inmiddels meer brave en werkwillige paarden maar Belisar is gewoon moeilijker dan Houston.

Apache schijnt al een moeilijke bok te zijn..... ik verwacht ook daar wel veel rotte appels van.
Mijn merrie is dus ook moeilijk (extreem dominant onder het zadel) en toch als ze ooit een bepaald niveau zou halen.....zou ik het zowat overwegen.

@ Dees ik vind die Jonhson nogal weinig schoudervrij hebben, misschien kan een goede ruiter dat wel verbeteren maar lijkt me toch moeilijk ik zou deze ook laten staan.

Maar toen ik mijn paard kocht heb ik ook niet al te goed en kritische gekeken. Ik weet niet of ik haar nu nog zou kopen... Toch hoop ik er een fijn sportpaard van te kunnen maken.
Maar de volgende keer doe ik het toch helemaal anders...en wanneer is de volgende keer... dat weet ik niet kan nu zijn of over 3 jaar als ik een leuk paard zie ga ik kijken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 09:41

Er is geen enkele directe Ferrozoon die werkwillend zijn rondjes liep in de ring. Maar waarom dan Rhodium met de nek aankijken en Paddox, Kennedy, Metall enzo dan niet noemen?
Noem er eentje ril en dan heb je het wel over Metall - je zou de hengst eens in de ogen moeten gaan kijken, ga je schrikken :D

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 09:42

En ga ook even na waar Rhodium staat :=

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 10:07

Die staat nu toch bij Laarakkers?

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 10:08

Dees schreef:
Ook Samber himself had wel eens een rotte appel erbij zitten.

Ja, moederlijnen zijn gelukkig ook nog van invloed.

Ik zal een nakomeling nooit per definitie afschrijven op afkomst, al blijf ik graag ver weg van Jazz, Flemmigh, Ferro en Krack bloed. Tenzij er een uitzonderlijk goede en stabiele moederlijn tegenover staat. Ik zie nu eenmaal graag paarden die zich gemakkelijk laten rijden in allerlei omstandigheden; Sensibel en pittig, maar altijd nuchter en rijdbaar. Ik heb diverse nakomelingen gereden van bovengenoemd bloed, danwel langdurig in mijn directe omgeving gehad, waarbij je aan het merendeel als gemiddeld amateur-ruiter echt je vingers niet wilt branden.

Ik rijd liever op karakter, dan op een bomexplosie van gangenwerk. Dat laatste laat zich door een goede ruiter nog behoorlijk corrigeren, karakter daarintegen is iets waar je mee doet dealen zoals het is, dat kan maar beter direct goed zijn.