Een nieuw paard kopen deel VI

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Seven

Re: Een nieuw paard kopen deel VI

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 07:57

succes vandaag steffiiy :D

zoepahhpaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 08:04

Idd succes!

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 08:19

Succes steffie! Ik duim voor je.
En seven ik ben nu toch wel heel nieuwsgierig, mag ik het filmpje? ( Ben al voorzien, dus wees niet bang voor concurrentie :+)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 08:21

Succes vandaag Steffi.

Seven, knal die ook maar door. :D

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 08:30

Succes Steffie.

Men, wat gaan jullie hard zeg !
Even een vraagje; vragen jullie brokjes mee voor de eerste paar dagen op de nieuwe stal om langzaam het voer om te zetten, of schakelen jullie gelijk over op nieuw voer nadat het paard verhuisd is ? iemand ervaring ?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 08:33

ik kom weer even binnenvallen, gezien ik bertine graag antwoord geef:

ik adviseer brokjes mee te nemen van oude eigenaar, of gewoon vragen wat paard daar krijgt en zorgen dat je dat ook hebt.
Met hooi/kuil ook doen. Ik heb jaren geleden verstoppingskoliek (dat denk ik dan,want van de verhuizing krijg je eerder diarree dan verstopping..) bij mijn eerste paardje veroorzaakt omdat we er toen nog niet zo'n verstand van hadden. Ik ging van weidehooi naar graszaadhooi en toen liep het vast (uiteraard).
Laatst bijgewerkt door FahyaFemke op 01-06-12 08:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 08:35

Ik voer gewoon vanaf de eerste dag mijn eigen voer bij een nieuw dier, de meeste paarden krijgen basis of sport brok daarin verschilt niet veel.

Zondag ga ik kijken bij de dame ben heel benieuwd :D

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 08:44

Ik heb wel gevraagd wat ze kreeg.
Maar heb gewoon het "stalvoer" gegeven (kwam aardig overeen) en daarna langzaam over op m'n eigen voer.
Ruwvoer gewoon direct gewoon van stal. Daar kreeg ze ook royaal voordroog, bij ons ook.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 08:45

Spannend zondag Seven!

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 09:08

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 09:13

Die staat al een hele tijd te koop, in een eerder topic is hij ook wel eens voorbij gekomen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 09:15

Vind m ook aansprekend. Maar voel idd hetzelfde bij dat filmpje. :o

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 09:17

Die DD is erg aansprekend! Denk dat de vp vrij hoog zal zijn...

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 09:18

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 09:22

:D Niet goedkoop dus!

Steffiiy, succes vandaag! Ben benieuwd....

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 09:23

VP tussen de 10.000 en de 15.000 euri ;)

Maar... een paard wat los om de pas van galop wisselt, daar zou ik niet zo blij mee zijn. Vaak is dat een kwestie van balans.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 09:40

Mijn paard is over gegaan op voer vn stal. Verschil was er bijna niet.
Wel koliek gehad maar dat had n hele andere reden.

Linni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 10:43

Ik meld me in dit topic weer als meelezer! Heb in het vorige topic zelf mijn nieuwe maatje al gevonden maar ben wel benieuwd wanneer jullie hem/haar vinden! Succes met jullie zoektochten!

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 10:52

Even een vraagje, hoe doen jullie het met weten van dit is het paard als je er nog niet op kunt rijden? Beetje lastig gevraagd, maar mist even niet hoe ik het anders moest benamen.
ik ga dus vanavond bij een onbeleerde kijken, maar wat moet je dan zoal doen?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:01

bertine37 schreef:
Succes Steffie.

Men, wat gaan jullie hard zeg !
Even een vraagje; vragen jullie brokjes mee voor de eerste paar dagen op de nieuwe stal om langzaam het voer om te zetten, of schakelen jullie gelijk over op nieuw voer nadat het paard verhuisd is ? iemand ervaring ?

Ik heb wel gevraagd wat ze aan voer kreeg om een beeld te hebben wat ze gewend was, maar voer wel gewoon mijn eigen voer. Mijn jonge paard heb ik de eerste dagen vooral op stengelige voordroog gezet met heel weinig krachtvoer erbij om haar wat tot rust te laten komen. Het is gewoon per paard wisselend wat verstandig is. Vraag aan de oude eigenaar of er bijzonderheden zijn, sommige paarden zijn gevoelig op bepaald voer of kunnen op een andere manier niet uit de voeten met bepaalde zaken. Handig als je dat vantevoren weet ;)

Welmoed, je kunt kijken hoe het paard beweegt, in jouw geval een sprongetje erbij (vrijspringen), kijk hoe het paard zich gedraagt in de omgang, is het braaf en beleefd opgevoed, laat het zich waar nodig corrigeren, hoe reageert het op iets dat hij niet kent, etc.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:06

welmoed__ schreef:
Even een vraagje, hoe doen jullie het met weten van dit is het paard als je er nog niet op kunt rijden? Beetje lastig gevraagd, maar mist even niet hoe ik het anders moest benamen.
ik ga dus vanavond bij een onbeleerde kijken, maar wat moet je dan zoal doen?

Gewoon contact maken met het dier, wandel er een stukje mee, wellicht aan de longe indien al gewend, til eens een hoefje op en zie hoe hij of zij erop reageert. Dat zijn al veel handelingen waaruit je karakter van het dier kunt afleiden. Hoe is zijn/haar interesse naar andere paarden, laat het zich makkelijk uit de kudde weghalen etc.

Met een onbeleerde is het altijd wat lastiger, maar een dier dat direct zenuwachtig wegstuift bij het dichtslaan van een autodeur doet al het vermoeden rijzen dat je met een zenuwpees te maken hebt die onder het zadel niet heel veel anders zal worden etc. Logisch nadenken en op basis daarvan een inschatting maken van wat voor vlees je in de kuip hebt.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:07

@welmoed: hem een keer goed in de ogen kijken.. uiteindelijk heeft het rijden bij mij niet de doorslag gegeven (daar twijfelde ik eerst over) maar de omgang... een keer goed in de ogen gekeken en toen wist ik het wel. Omgang bevestigde dat alleen nog maar. Er moet gewoon een klik zijn, bepaalde feeling. Het was bij mij gewoon liefde op het eerste gezicht zodat dat zelfs eventuele kleine twijfels met rijden wegvaagde ;) Toen ik 'm een keer goed had aangekeken had ik echt zoiets van, strikje erom en meenemen die handel :))
Dus ik zou gewoon kijken hoe ze is met poetsen, kan je haar overal aanraken? hoe reageert ze op jou? hoe is haar communicatie? Is ze geïnteresseerd en nieuwsgierig? Hoe reageert ze in de bak op je? Vind ze je interessant en volgt wat je doet. Dan voel je denk ik wel of je er een klik mee hebt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:09

Onbeleerd is een ruim begrip, echt zo uit het land geplukt of zit er al wat basis in :) ?

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:37

Zo jullie gaan weer snel! Ik lees ook weer mee.
Ben benieuwd wie er dit topic weer een paard vinden.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:39

Is dat de onbeleerde die wel betuigd is? Zoja kan je al goed zien hoe het dier daarin op het werk reageerd.