Waar zijn we mee bezig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 19:14

NatasjavE schreef:
Vanzichzelf bewoog Totilas helemaal niet zo extreem. Bij de PAVOcup viel hij geen eens echt op.
Hij heeft wel een exterieur die het mogenlijk maakt om zo te bewegen.
Maar dat is niet het exterieur wat men nu graag bij het KWPN ziet op de keuringen. Hij is zelfs een tikkie ouderwets.

Dat is nu precies het probleem. . . ik ben om eerlijk te zijn ook geen fan van het exterieur van Totilas, maar wie heeft zo'n paard gefokt? Okay de ouders van Totilas natuurlijk, maar vanuit het oogpunt van de mens. Wat zij mooi vinden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:25

Ik vindt hem werkelijk waar een fantastisch exterieur hebben. Prachtige schouderligging, mooi gevormde hals, helemaal in verhouding is ie. Correct gestelde benen.
Hij is ook niet doorgefokt. Hij is eerder een outcross product.

Als ze hem nou niet overvragen is dit het exterieur van een paard dat het gevraagde werk aankan.

http://www.totilas.nl/public/images/tot ... ndfoto.jpg

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 20:22

NatasjavE schreef:
Ik vindt hem werkelijk waar een fantastisch exterieur hebben. Prachtige schouderligging, mooi gevormde hals, helemaal in verhouding is ie. Correct gestelde benen.

Als ze hem nou niet overvragen is dit het exterieur van een paard dat het gevraagde werk aankan.

Zo heeft iedereen natuurlijk z'n mening over paarden. . . feit blijft dat wij mensen aan het bepalen zijn hoe zo'n paard er uit moet zien, om vervolgens een bepaald bewegings-mechanisme te kunnen vertonen. Voor de mens ;)

Je hebt mij ook niet horen zeggen dat hij doorgefokt is, zeker niet. . . maar hij is wel gefokt vanuit een bepaald ideaal.

Ailill

Re: Waar zijn we mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 20:24

Even on-topic, het gaat hier niet om Totilas maar om de imo zieke manier van fokken, ge en misbruiken van een paard voor ons eigen plezier. En als dan blijkt dat het paard niet goed genoeg is, willen ze hem of zo snel mogelijk verkopen. . . of ze gaan letterlijk over lijken om dat paard in een bepaald keurslijf te proppen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:24

NatasjavE schreef:

Kijk, dat bedoel ik nou net. Jij bent zo gewend aan het uiterlijk van zo'n warmbloedpaard dat je niet meer doorhebt hoe gek zo'n paard eruitziet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:25

En welke paarden zien er dan wel normaal uit?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:26

NatasjavE schreef:

Geen. Maar er zijn paarden die er wel bij in de buurt komen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:27

hestejente schreef:
NatasjavE schreef:

Geen. Maar er zijn paarden die er wel bij in de buurt komen.

Prima, welke dan?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:30

Moet je denken aan het type przewalski of shetlander. Vanaf het moment dat mensen paarden ergens voor gaan gebruiken zullen die paarden veranderen. De hedendaagse paarden danken hun bestaan aan samenwerking met de mens. Die samenwerking duurt al zo lang dat er geen paarden meer zijn die niet door de mens zijn aangepast.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 20:30

- Prezwalski.
- Konik paarden.
- Bep. inheemse rassen overal ter wereld.

Het zijn voornamelijk de rassen waar wij mensen weinig aan hebben gesleuteld, dat is nou precies wat er verkeerd gaat. Ik zat net te denken hoe we dit kunnen oplossen, lijkt me vrijwel onmogelijk. Ik bedoel je kunt moeilijk heel de wereld verbieden een ras te fokken/veranderen/verne*ken met als doel dat over 20/25 jaar het hele ras van de aardbodem is verdwenen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 20:31

hestejente schreef:
Moet je denken aan het type przewalski of shetlander. Vanaf het moment dat mensen paarden ergens voor gaan gebruiken zullen die paarden veranderen. De hedendaagse paarden danken hun bestaan aan samenwerking met de mens. Die samenwerking duurt al zo lang dat er geen paarden meer zijn die niet door de mens zijn aangepast.

We zitten aardig op lijn merk ik ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:37

Prezwalksi kan je niet met de huidige(gedomesticeerde bedoel ik dan, niet de warmbloed) paarden vergelijken. Ze hebben een ander chromosoomaantal. Je zou anders de zebra er ook bij kunnen zetten.

Koniks zijn stammen af van de Tarpan. Verder had je het Noord europeese Bospaard daar stammen alle koudbloeden vanaf.

Onze moderne warmbloeds stammen af van de zuidelijke rassen. De Iberische rassen, de arabische rassen en de inheemse engelse rassen. Als je die ziet zal je merken dat Totilas daar veel minder vanaf staat dan je zou denken.

Kijk maar naar de kaspische pony...daar stamt de arabier vanaf.

Dit is wel interessant
http://www.easpstamboek.nl/index2.php?p ... Orientalis
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 07-03-12 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:39

De ijslander. Word in iedergeval wel zuiver gehouden door alleen ijslands bloed te gebruiken. Alhoewel je tegenwoordig ook wel de sporttypes hebt, hoog op de benen en slank postuur. Maar in welk ras kom je dit niet tegen. Het paard is van landbouw/bosbouw paard naar rijpaard gegaan. En om rassen te behouden zullen ze aan de vraag 'rijtype' moeten voldoen.

Maar ik vind het ras waar het in dit topic allemaal mee begonnen is de TWH nou niet bepaald een doorgefokt paard ofzo. Ze worden zo extreem door die al die atributen die erbij gebruikt worden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:42

Naturel twh's en sb's zijn zoooo leuk!
Maar dat is met alle show rassen zo. De world champion amha herken je niet in weideconditie ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:44

Naturel vindt ik ze ook erg leuk. Prachtige halzen.

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:45

Cowgirl schreef:
Maar ik vind het ras waar het in dit topic allemaal mee begonnen is de TWH nou niet bepaald een doorgefokt paard ofzo.

Correctie! Het topic begon over een vreemd gebouwde Saddlebred.
*even om duidelijk te maken dat dat geval iig geen walker is* :P

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:46

Die zie je niet met 20cm haar erop ;)

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:46

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:47

Die ziet er inderdaad leuk uit.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:51

En je hebt natuurlijk ook gewoon aparte en unieke rassen met rare kleurtjes en noem maar op :))
Neem de curly of de marwari! Achal teke is ook een voorbeeld van een 'heel ander type dan wij zijn gewend'

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:53

Achal Tekiner is ook een goedvoorbeeld van een natuurras. Tis een typisch orientaals ras.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:55

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:57

Mikkee schreef:
Cowgirl schreef:
Maar ik vind het ras waar het in dit topic allemaal mee begonnen is de TWH nou niet bepaald een doorgefokt paard ofzo.

Correctie! Het topic begon over een vreemd gebouwde Saddlebred.
*even om duidelijk te maken dat dat geval iig geen walker is* :P

Okay :P

Heb net even een korte geschiedenis van de TWH gelezen en ben erachter gekomen dat de saddlebred ouder is als het twh. De saddlebred heeft een bijdrage gedaan aan het ontstaan van de TWH. De eerste TWH zijn geboren rond 1850. Van oorsprong een plantage paard.
In 1935 werd de eerste associatie opgericht en in 1939 was de eerste Celebration(de wedstrijd die we nu kennen als die van de extreem lopende paarden). pas in 1950 is het ras officieel erkend.

Dus eigenlijk nog een heel nieuw ras en ik vind ze geweldig :D Wil er graag nog eens eentje uit proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:58

marwari - kathiawari <3

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:58

Cheetahfan schreef:
:n

Maar waar ik me nog meer zorgen over maak, wat zijn dat voor rare lussen en hoefijzers aan zijn voorbenen?

Hier hetzelfde...
Arm, arm ding...