Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
deruijter schreef:Nee volgensmij is dit niet zo, hengst is dominant. Maar het kan zijn dat ik het fout heb.
Maar als ik kijk naar animal planet dan denk ik toch dat de hengst de leider is.
Citaat:Paarden leven in kuddeverband. Hun belangrijkste verweer tegen roofdieren is vluchten. Ze werken samen om roofdieren zo snel mogelijk te kunnen ontvluchten. Paarden communiceren met lichaamstaal, in stilte. Hinniken doen wilde paarden alleen in uiterste noodsituaties. De 'familiekudde' wordt geleid door een oudere, ervaren merrie. De kudde telt ongeveer twaalf volwassen merries met hun veulens en een paar dekhengsten. Het merendeel van de puberende hengstveulens komt in de zogenaamde hengstenkuddes terecht.

deruijter schreef:Ik bedoel dat het onze paarden duidelijk is gemaakt
dat ze weten wanneer het dektijd of trainingstijd is.
Zo'n hengst kan ook zo verstoten worden door de leidende merrie
Daarom vind ik paarden nou zo leuk, hier zijn de vrouwen de baas
Ninx schreef:Een hengst heeft toegevoegde waarde wanneer hij in de dekdienst staat.
Anders vind ik het namelijk tamelijk egoïstisch... het dier heeft immer geen sociaal leven en wordt altijd los van de kudde/ groep gehouden.
Met sommige rassen kun je ze nog wel eens samen zetten met ruinen, maar veelal wordt dit toch knokken.
Dus mijn antwoord: voor het mooi, voor het temperament? Nee... niet doen.
Er zijn genoeg pittige paarden te vinden zonder ballen...
deruijter schreef:@lifaya nou ik heb liever een beetje een dominant mannetje als zo'n zak patat haha.
sorry, eff niet erbij
Ariebren schreef:Papa's schoppen zelfs hun eigen veulens dood.
deruijter schreef:@mindim waaraan zie jij dan dat ik iets letterlijk overneem? Ik zeg dat ik uit sommige reacties kan halen dat
mensen vinden dat hengsten een geval apart zijn en dat ze gevaarlijk kunnen zijn, volgensmij is
dit niet letterlijk iets overnemen als ik goed heb opgelet op school.
Ik kijk niet verder dan mijn eigen erf. Ik heb het ook over
de stallen van mijn famillie, vrienden en bekenden.
En ik snap dat oudere mensen meer ervaring hebben dan mij,
heb ik daarover dan iets gezegd, waardoor jij over mijn leeftijd gaat beginnen? Ik ga toch ook niet over jou
leeftijd beginnen?
Citaat:En in de paddock mogen ze best gaan uitdagen, steigeren weet ik wat, ze kunnen elkaar
toch niet ernstig verwonden. Maarja dit kan ook komen doordat ze dat is duidelijk gemaakt.
Citaat:EN nee je leest mijn reactie verkeerd. Ik bedoel dat het onze paarden duidelijk is gemaakt
dat ze weten wanneer het dektijd of trainingstijd is.
Cassidy schreef:deruijter schreef:@barcelano wat bedoel je met de laatste zin?
Ik denk zomaar dat Barcelano bedoelt dat jij nog zo voorzichtig kunt zijn met een hengst op momenten dat jij op stal bent, maar aangezien dat zelden 24h per dag zal zijn, en een ander een hengstige merrie net voor je box aan het poetsen is, heb je een gefrustreerde hengst. Laat dat vaak genoeg voorkomen, en je hebt een probleem met je hengst, veroorzaakt door een ander.
Jep dat bedoel ik inderdaad...Barcelano schreef:Jep dat bedoel ik inderdaad...
En dan ben jij als eigenaar weer even bezig op bepaald gedrag wat geprikkeld te weer in te dammen...
En dat zijn dus dingen waar op ik zeg hengsten houden kan best vermoeiend zijn..
Mindim schreef:Barcelano schreef:Jep dat bedoel ik inderdaad...
En dan ben jij als eigenaar weer even bezig op bepaald gedrag wat geprikkeld te weer in te dammen...
En dat zijn dus dingen waar op ik zeg hengsten houden kan best vermoeiend zijn..
Als ik het goed begrepen heb, staan ze bij de ts aan huis. Waar ze ook een merrie en een ruin heeft en niet de mogelijkheid de omheining aan te passen voor de hengst.
Ariebren schreef:Nee hoor hengsten zijn heel gezellig en ze maken je op tijd weer even wakker.
Je bent en blijft bezig met dieren die heel wat groter en zwaarder zijn dan de standaard kat of hond.
Mijn hengst, ziet eruit als een watje.
Maar zijn hormonen werken echt nog.
deruijter schreef:@mindim,
1.zie jij mij zeggen dat iedereen die 'tegen' een hengst is, een hengst staatgevaarlijk vind? Volgensmij niet. Ik zeg alleen dat 'sommige' in dit topic een hengst maar een gevaarlijk ding vinden.
En dit is dus niet letterlijk overgenomen, wat jij dus beweerd.
2. De enigste manier waar ze op kan bewijzen dat ze klaar is voor een hengst is een hengst te gaan rijden.
3. Daarom moet je ook niet voor een hengst kiezen die erg dominant is etc. je gaat ook geen rotmerrie kopen als je een brave merrie kan kopen.
4. Als jij overal een heftiger beeld van gaat maken, kan je haar geen enkel paard adviseren.
5. Ik weet niet over welke reactie je het hebt, maar dat was niet naar jou bedoelt dus dan hoef jij mijn
leeftijd er niet bij te halen.
6. mijn welgemeende excuses ik heb het verkeerd beschreven.