Kan ik een hengst aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

deruijter

Re: Kan ik een hengst aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:27

''De 2 belangrijkste paarden in een kudde zijn de merrie die leider is en de hengst. De merrie is de leider en let op gevaar door de omgeving in de gaten te houden. De hengst wordt eigenlijk ook als leider gezien, hij let nog meer op gevaar als de merrie en verdedigt de kudde als het moet. De andere paarden zijn aan de leider, eigenlijk 2 leiders, ondergeschikt. Hieronder op plaatje 1 zie je hoe de leider de omgeving in de gaten houdt'' Lees ik op de eerste beste site die ik kan vinden op google.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:28

deruijter schreef:
Nee volgensmij is dit niet zo, hengst is dominant. Maar het kan zijn dat ik het fout heb.
Maar als ik kijk naar animal planet dan denk ik toch dat de hengst de leider is.

aanschouw:

Citaat:
Paarden leven in kuddeverband. Hun belangrijkste verweer tegen roofdieren is vluchten. Ze werken samen om roofdieren zo snel mogelijk te kunnen ontvluchten. Paarden communiceren met lichaamstaal, in stilte. Hinniken doen wilde paarden alleen in uiterste noodsituaties. De 'familiekudde' wordt geleid door een oudere, ervaren merrie. De kudde telt ongeveer twaalf volwassen merries met hun veulens en een paar dekhengsten. Het merendeel van de puberende hengstveulens komt in de zogenaamde hengstenkuddes terecht.

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Paard_%28dier%29

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:29

De hengst beschermd, dat maakt hem geen leider :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:31

deruijter schreef:
Ik bedoel dat het onze paarden duidelijk is gemaakt
dat ze weten wanneer het dektijd of trainingstijd is.

En dat is een stukje opvoeding, en die opvoeding moet je daarna ook heel consequent blijven doorvoeren. Ik heb het vaak genoeg gezien, eigenaar kon met een hengst aan een los touwtje wandelen, bij een ander ging hij testen en was het naveltje bestuderen, ook al was het een stukje van box naar roundpen (waar nooit in gedekt werd)

Ik hoop ook weleens om me heen (en dat zijn mensen met bepaalde rassen, en familie en kenissen met paarden van exact dezelfde rassen) dat hun hengsten zo zoet zijn. Dus idd, kijk even buiten je eigen stal, en als je dat al doet, buiten het ras wat je in handen hebt en mensen om je heen ook in handen hebben.

Verder blijft het een verhaal van libido van een hengst. Ik heb ze gezien, staatsgevaarlijk, en toen de ballen er eenmaal afgingen, hartstikke zoet. En ik zie er ook een die als tweejarige in een kudde met drachtige merries was gezet, ontzettend op zijn donder heeft gekregen door die merries en zo heeft geleerd dat een merrie niet altijd gelijk is aan sex. Ik zou daar zelf mijn hengst niet aan willen wagen. Dan maar de ballen eraf. Een hengst moet verdienen hengst te blijven, en als hij hengst blijft, kwalitatief heel, heel goed zijn. Good stallions make great geldings.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:36

Een hengst loopt ook altijd achter de kudde aan.
De leid merrie voorop.
De hengst heeft zo het overzicht wat er met de kudde gebeurt, eigenlijk vergelijkbaar met een goede schapen herders hond.
De hond houdt de kudde bijelkaar, de achterblijvers worden weer naar voren gejaagd.
Doet de hengst ook.
Aanvallende dieren in de zijkant ziet hij zo aankomen en kan dan op tijd ingrijpen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:37

Nogmaals, de merrie is de leider :) Zo'n hengst kan ook zo verstoten worden door de leidende merrie :j Daarom vind ik paarden nou zo leuk, hier zijn de vrouwen de baas 8-)

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:38

Ninx schreef:
Een hengst heeft toegevoegde waarde wanneer hij in de dekdienst staat.

Anders vind ik het namelijk tamelijk egoïstisch... het dier heeft immer geen sociaal leven en wordt altijd los van de kudde/ groep gehouden.
Met sommige rassen kun je ze nog wel eens samen zetten met ruinen, maar veelal wordt dit toch knokken.

Dus mijn antwoord: voor het mooi, voor het temperament? Nee... niet doen.
Er zijn genoeg pittige paarden te vinden zonder ballen...

Ik ben het hier heel erg mee eens. Een hengst houden om een hengst te hebben is erg egoistisch.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:43

@Cassidy, TS wilt volgens mij een warmbloed hengst. En ik heb ervaring met warmbloed hengsten,
ik weet hoe de hengsten ook op andere stallen zijn, en ik geef aan waarom ik een hengst niet zo bijzonder vind, en dat TS echt wel een hengst kan rijden. daar is dit topic ook eigenlijk voor bedoelt. En jij zegt
''Dus idd, kijk even buiten je eigen stal, en als je dat al doet, buiten het ras wat je in handen hebt en mensen om je heen ook in handen hebben.''
waarom zou ik verder moeten kijken naar andere rassen, als deze rassen mij niks interesseren. Ik rijd warmbloeden en ik heb verder niks te maken met koudbloedrassen of volbloedrassen.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:44

@lifaya nou ik heb liever een beetje een dominant mannetje als zo'n zak patat haha.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:46

deruijter schreef:
@lifaya nou ik heb liever een beetje een dominant mannetje als zo'n zak patat haha.

Bedoel je dat over dat je liever een hengst hebt dan een merrie of liever een dominante hengst dan een saaie hengst? :') sorry, eff niet erbij :P

Ik heb overigens vooral ervaring met een draverxkwpn hengst (mijn verzorgpony) en moet zeggen, zonder halster alle 4 de hoeven uitkrabben buiten in de paddock en ook nog eens wassen en de hele tijd maar stil blijven staan... Weinig paarden (ongeacht geslacht) die dat doen :')

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:50

ja ik heb liever een jongen (hengst) die dominant is dan een jongen die maar achter zijn vrouwtje aan sukkelt met winkelen, snap je haha?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:50

Ariebren schreef:
Papa's schoppen zelfs hun eigen veulens dood.

Dat valt wel mee hoor.
Een merrie is heel wat gemener dan een hengst, dus die hengst wordt door de merries de kudde uitgetrapt.
Een merrie verdedigd haar veulen.
Maar oudere, jaarling, hengstjes met hormonen worden wel weggejaagd.[/quote]

Ik zeg dan ook niet dat dat standaard is, enkel dat ook dat gebeurt ;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:51

deruijter schreef:
ja ik heb liever een jongen (hengst) die dominant is dan een jongen die maar achter zijn vrouwtje aan sukkelt met winkelen, snap je haha?

Hahahaha :P dan begrijp ik het

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:05

Ik heb niet alles gelezen TS, maar als de mensen uit je omgeving al aangeven dat je het beter niet doet, dan zal daar wel een reden voor zijn denk ik.

Mijn eerste eigen paard was een enorm dominante merrie die oo nog eens had geleerd hoe ze de mens onder de duim kan houden. Klikte het niet dan botste het en ik kan je verzekeren, der zijn veel vonken afgeschoten tussen ons eer ik de baas was en haar respect kreeg.
Maar dankzij die merrie kan ik nu wel prima werken met m'n hengst, een 3,5 jarige warmbloed. En het spijt me, maar hij is zo flegmatiek en rustig dat zelfs de DA begin dit jaar nog aangaf dat castreren misschien niet de beste optie is omdat hij dan nog flegmatieker wordt. Hij laat werkelijk alles over zich heen gaan, kijkt van niks op.
Hij weet wél 100% dat hij hengst is, showen kan hij als de beste en een 5e been is oo met regelmaat paraat als er merries ind e buurt zijn. Maar dat is voor mij maar even stem verheffen en dat verdwijnt weer :)

Heb 'm nu zelf zadelmak gemaakt, geen voet zet hij verkeerd. Maar zoals anderen al zeggen, man man man wat kan hij lui zijn... Hij kent prima zijn grenzen bij mij en hij weet ook dat als hij 1x over de schreef gaat dat ik 'm radicaal en desnoods hard op zijn plek zet.

Ik kan m'n hengst 24/7 in het land houden mét een maatje momenteel; een ruin die nog dominanter is dan de hengst. Denk dat de ruin nog steeds niet doorheeft dat z'n ballen eraf zijn :')
En zolang dat lukt mag hij lekker hengst blijven hij gedraagt zich dan wel erg stoer naar de dames in vrijheid, aan het halster weet hij prima wie er de baas is: ik.
Komt er 1x een probleem opzetten, dan is het ballen eraf hoor.

maar de plot is dus eenvoudig: begin er niet aan als mensen het je afraden, voor het temperament hoef je het ook al niet te doen en het omvat echt zoveel meer geregel voor stallen en weide dat je er flink zoet mee bent. En niet iedereen ziet je even graag langskomen met een hengst op de trailer. Als er wat misgaat schuiven ze dat haast altijd iw jouw schoenen zelfs al heb je er soms niet eens wat mee te maken. De hengst is altijd in fout.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:19

deruijter schreef:
@mindim waaraan zie jij dan dat ik iets letterlijk overneem? Ik zeg dat ik uit sommige reacties kan halen dat
mensen vinden dat hengsten een geval apart zijn en dat ze gevaarlijk kunnen zijn, volgensmij is
dit niet letterlijk iets overnemen als ik goed heb opgelet op school.
Ik kijk niet verder dan mijn eigen erf. Ik heb het ook over
de stallen van mijn famillie, vrienden en bekenden.
En ik snap dat oudere mensen meer ervaring hebben dan mij,
heb ik daarover dan iets gezegd, waardoor jij over mijn leeftijd gaat beginnen? Ik ga toch ook niet over jou
leeftijd beginnen?

Niet iedereen die 'tegen' een hengst adviseert voor ts, vind dat hengsten staatsgevaarlijk zijn, maar wel kunnen worden in de handen van een niet consequent iemand. Jij vind dat TS prima een hengst kan kopen, het liefst een met concourservaring, maar ook daar kan je niet de teugels laten vieren en denken dat daar het werk maar gedaan is. Ze zal eerst moeten bewijzen dat ze hem de baas kan en als ik verder in haar posts lees, denk ik gewoonweg niet dat ze daar aan toe is en dat is een hele andere insteek die velen in dit topic hebben. Je pikt hier en daar er uit dat men zegt dat ze staatsgevaarlijk zijn, maar dat valt wel mee, volgens mij wordt dat niet zo veel gezegd.

Verder is er nog een hele hengstenwereld buiten de 'brave' hengsten bij de stal waar jij rijdt en niet alle hengsten zijn zo lief en braaf en kun je er een kind op zetten of worden niet warm of koud van een merrie. Je kunt wat dat betreft als toekomstig hengsteneigenaar maar beter een wat heftiger beeld hebben van een hengst, dan met het idee rondlopen dat het met een beetje liefde een mak paard wordt, zoals ts enigzins overkomt.

De reactie op jouw leeftijd is gemaakt op het stukje tussen jou en iemand eerder in het topic, wat ik niet erg netjes vond. Waar je openlijk iemand in twijfel trekt over haar ervaring met hengsten.

Citaat:
En in de paddock mogen ze best gaan uitdagen, steigeren weet ik wat, ze kunnen elkaar
toch niet ernstig verwonden. Maarja dit kan ook komen doordat ze dat is duidelijk gemaakt.

Citaat:
EN nee je leest mijn reactie verkeerd. Ik bedoel dat het onze paarden duidelijk is gemaakt
dat ze weten wanneer het dektijd of trainingstijd is.

Ik lees dat niet verkeerd ;)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:21

Cassidy schreef:
deruijter schreef:
@barcelano wat bedoel je met de laatste zin?

Ik denk zomaar dat Barcelano bedoelt dat jij nog zo voorzichtig kunt zijn met een hengst op momenten dat jij op stal bent, maar aangezien dat zelden 24h per dag zal zijn, en een ander een hengstige merrie net voor je box aan het poetsen is, heb je een gefrustreerde hengst. Laat dat vaak genoeg voorkomen, en je hebt een probleem met je hengst, veroorzaakt door een ander.

:j Jep dat bedoel ik inderdaad...
En dan ben jij als eigenaar weer even bezig op bepaald gedrag wat geprikkeld te weer in te dammen...

En dat zijn dus dingen waar op ik zeg hengsten houden kan best vermoeiend zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:24

Barcelano schreef:
En dan ben jij als eigenaar weer even bezig op bepaald gedrag wat geprikkeld te weer in te dammen...

En dat zijn dus dingen waar op ik zeg hengsten houden kan best vermoeiend zijn..

Als ik het goed begrepen heb, staan ze bij de ts aan huis. Waar ze ook een merrie en een ruin heeft en niet de mogelijkheid de omheining aan te passen voor de hengst.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:26

Mindim schreef:
Barcelano schreef:

Als ik het goed begrepen heb, staan ze bij de ts aan huis. Waar ze ook een merrie en een ruin heeft en niet de mogelijkheid de omheining aan te passen voor de hengst.

Dat is aan de ene kant een groot voordeel :D
Maar op concour kan het zelfde gebeuren..

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:28

@mindim,
1.zie jij mij zeggen dat iedereen die 'tegen' een hengst is, een hengst staatgevaarlijk vind? Volgensmij niet. Ik zeg alleen dat 'sommige' in dit topic een hengst maar een gevaarlijk ding vinden.
En dit is dus niet letterlijk overgenomen, wat jij dus beweerd.
2. De enigste manier waar ze op kan bewijzen dat ze klaar is voor een hengst is een hengst te gaan rijden.
3. Daarom moet je ook niet voor een hengst kiezen die erg dominant is etc. je gaat ook geen rotmerrie kopen als je een brave merrie kan kopen.
4. Als jij overal een heftiger beeld van gaat maken, kan je haar geen enkel paard adviseren.
5. Ik weet niet over welke reactie je het hebt, maar dat was niet naar jou bedoelt dus dan hoef jij mijn
leeftijd er niet bij te halen.
6. mijn welgemeende excuses ik heb het verkeerd beschreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:29

Blijft er toch een merrie onder zijn neus, zonder een geschikte omheining. Wel een voordeel dat ze aan huis zijn idd.

kirishu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:32

hey!
ik las dat je een hengst wilde voor het uiterlijk en het temprament. dan kun je natuurlijk ook nog gaan voor een laat geruinde 'hengst'. dan heb je de 'looks', maar wel een stuk minder hormonen in de weg zitten...
al moet ik eerlijk zijn dta je idd ook wel gewoon een pittige ruin of merrie kan vinden.......

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:33

Nee hoor hengsten zijn heel gezellig en ze maken je op tijd weer even wakker.
Je bent en blijft bezig met dieren die heel wat groter en zwaarder zijn dan de standaard kat of hond.

Mijn hengst, ziet eruit als een watje.
Maar zijn hormonen werken echt nog.

Afbeelding

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:34

Kirishu heeft wel gelijk, sommige ruinen hebben ook nog de looks van een hengst maar niet meer de hormonen! is ook wel handig
als je geen dragende merries wilt :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:37

Ariebren schreef:
Nee hoor hengsten zijn heel gezellig en ze maken je op tijd weer even wakker.
Je bent en blijft bezig met dieren die heel wat groter en zwaarder zijn dan de standaard kat of hond.

Mijn hengst, ziet eruit als een watje.
Maar zijn hormonen werken echt nog.

Afbeelding

Dit is het resultaat als ze altijd samen lopen.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:40

deruijter schreef:
@mindim,
1.zie jij mij zeggen dat iedereen die 'tegen' een hengst is, een hengst staatgevaarlijk vind? Volgensmij niet. Ik zeg alleen dat 'sommige' in dit topic een hengst maar een gevaarlijk ding vinden.
En dit is dus niet letterlijk overgenomen, wat jij dus beweerd.
2. De enigste manier waar ze op kan bewijzen dat ze klaar is voor een hengst is een hengst te gaan rijden.
3. Daarom moet je ook niet voor een hengst kiezen die erg dominant is etc. je gaat ook geen rotmerrie kopen als je een brave merrie kan kopen.
4. Als jij overal een heftiger beeld van gaat maken, kan je haar geen enkel paard adviseren.
5. Ik weet niet over welke reactie je het hebt, maar dat was niet naar jou bedoelt dus dan hoef jij mijn
leeftijd er niet bij te halen.
6. mijn welgemeende excuses ik heb het verkeerd beschreven.

Het gaat niet alleen om het rijden, maar om een hengst met een merrie onder zijn neus aan huis te hebben en als je dan niet consequent bent dan lijkt me dat niet verstandig. Als je er dan er naast al niet de baas over kan worden, dan moet je er misschien ook niet op gaan zitten.

Het ene paard kan bij de ene heel braaf zijn (vaakk bij de consequentere persoon) en bij de ander een klier. En met een hengst heb je dan toch wat meer paard in handen.

Je kan maar beter met dit soort dingen voorzichtig zijn en erbij nadenken dat een hengst het nodige aan gedrag kan leveren en dan kan het nadien meevallen. Dan er van uitgaan dat de hengst wel braaf zal zijn en er dan te laconiek mee omgaan en dan voor een vervelende verrassing komen te staan.

Mensen hier in het topic vertellen over hun ervaring met hengsten, soms al jaren lang en die neem je mijn inziens niet serieus en suggereert dan dat dat wel zal komen dooradat men ze verkeerd heeft opgevoed. Dat bedoelde ik met je leeftijd, in eerste instantie zonder het hele voorbeeld er bij te noemen, maar daar vraag je zelf naar. Dat er mensen zijn die heel wat meer aan hengsten bewust hebben meegemaakt, dan jij met je leeftijd zou kunnen.