Een nieuw paard kopen deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 13:16

Als een paard niet goed is op de foto's dan kopen wij dat paard sowieso niet.
Waarom zou je zoveel tijd in een paard besteden, hem in te rijden, op concours uit te brengen
om hem vervolgens veel te goedkoop te laten gaan..
Al hebben ze helemaal geen last van het gedeelte waar ze op afgekeurd zijn,
dan nog willen de meeste mensen in de sport ze niet kopen, of heel goedkoop.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 13:19

ambre schreef:
Pion:ik wil bv geen chipje,maar als het paard voor de sport goedgekeurd wordt met een chipje dan zal ik de keuring moeten betalen.

Precies dat bedoel ik.
Paard wordt ggk maar door hoe zal ik het noemen 'persoonlijke voorkeur' zie je toch van de koop af. Dan is het paard ggk dus betaal je ook de keuring.
Alleen bij echt afkeuring splitsen of niet betalen als koper zijnde.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 13:21

Johnnydepony schreef:
[naam verwijderd], wat is nu precies je punt ? Keuren is onzin ? Afkeuren kosten verkoper is onzin ? Basissportruiters moeten genoegen nemen met een drietje ?

Ik vind het niet raar dat als je een paard koopt voor meer dan 5000 euro dat je enige mate van rontgenlogische gezondheid mag verwachten. En de verkoper is daar of al van op de hoogte (heeft zelf al laten keuren) of laat jou keuren en bij afkeuren zijn kosten voor verkoper. Alle randvoorwaarden omtrent die rontgelogische keuring kun je zelf met de verkoper invullen. Ik wil best kijken naar een paard met een chipje. Een 3 of 4 is een absolute no-go voor mij. Zelfs in de basissport. Mijn ervaring is toch dat dat in de meeste gevallen meer herrie oplevert dan een chipje. En voor de juiste prijs kun je zelfs overwegen om dat laatste te laten opereren (indien mogelijk uiteraard).

Keuren is geen onzin. Het is goed om te weten wat een paard mankeert, een soort nulmeting zeg maar. En om serieuze problemen te filteren zodat je niet thuiskomt met HKO-4, Spat-4, meervoudige OCD en/of hart/longproblemen.

Een chip is overigens een 3 op het keuringsrapport. Een 3 op een keuringsrapport is niets anders dan een signaal van een mogelijk risico op gezondheidsproblemen.
Persoonlijk zie ik liever een paard met een boel eentjes en een drietje op een onschuldige plaats, dan een paard vol met tweetjes maar (nu nog!) zonder drietje....

Maar goed, ik kijk bij aankoop verder dan het keuringsrapport van de DA.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 13:22

ikke schreef:
ambre schreef:
Ik bedoel de hoek vd röntgenfoto,ikke.
Die kan ik niet beoordelen,maar de DA wel.
Maar als ik de DA al niet wil laten komen,moet een verkoper zo'n dier dan wel willen verkopen?
Want als hij al hinkt bij een rondje slingeren op het harde,dan moet hij gewoon niet aan een argeloze particulier aangeboden worden!

Maar waarom een paard nergens voor kunnen dienen als jij van mening bent dat het paard niet geschikt is voor wat JIJ ermee wil doen? Zou een ander doel niet gewoon kunnen passen bij een paard en het dier nog een lang en gelukkig leven kunnen geven?

Ik wilde een paard voor de (basis)sport, zou mijn paard niet ggk zijn voor de sport (het doel waarvoor ik het paard wil) en het paard wordt aangeboden voor de sport, dan wil ik niet opdraaien voor de keuringskosten.
Verkoper weet na de keuring immers ook, paard is niet geschikt voor de sport, wel voor recreatie/fok of wat dan ook.
Ook 'zekerheid' voor de verkoper; hun paard is niet geschikt voor de sport en dient daar ook niet voor aangeboden te worden.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 04-02-12 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 13:25

Excuus je hebt gelijk ik bedoelde een 3 of 4 op straalbeen.

Tuurlijk kijk ik ook verder dan alleen dat keuringsrapport. Maar ik wil dat de verkoper voor de gezondheid van zijn paard in staat.

Maar waar zijn we het nu dan niet over eens ?

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 13:30

Ik ben al een tijdje een meelezer.
Over het keuren van een te kopen paard: ik doe altijd een klinische en standaard rontgenolische keuring ook bij jonge paarden <2000 euro. Had een Oklund gekocht voor 1600 euro zo uit het land en die was kapot van binnen. Nu heb ik een adres die per foto beoordeeld en pas verder gaat als de gemaakte foto goed was. Dit was de 2e foto die was gemaakt dus dat scheelde geld. Ik was nog geen 100 euro kwijt. Hier was het wel ongeacht uitslag kosten voor mij. Normaal doe ik afkeuren kosten verkoper.
Als ik een paard verkoop is zij klinisch en rontgenologisch gekeurd. dan zijn de kosten echt voor de koper. Ze mogen bij wijze van alle delen van het paard op de foto zetten maar ongeacht de uitslag KK. Goedgekeurd voor de sport is bij mij goedgekeurd alleen wil ik zelf geen paarden meer kopen met een chip bij aanschaf

Die 8 jarige vos is een leuk dier. Er staat Z niveau bij maar ik denk dat die nog nooit op CC is geweest,

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 13:32

Ik heb er hier eentje (min of meer) te koop staan. Geen idee of die goed is op de foto's. Dat kan ik als verkoper ook niet zien vanaf de buitenkant. Maar ondertussen ga ik ook niet eerder keuren dan dat er werkelijk een koper is die kan aangeven aan wat voor keuringseisen het dier moet voldoen om het te kopen.

Bij de verkoop voor de prijs die ik in het hoofd heb, gaat de keuring inderdaad wel op voorwaarde van 'bij goed, kosten koper, bij niet goed kosten verkoper'. Geen probleem mee, als koper zou ik het ook niet anders willen.

Echter: als het paard onverhoopt een drie ofzo hebben, dan wil het nog niet zeggen dat het een waardeloos paard is waar alleen een slager nog interesse voor zou mogen hebben. Want een paard is meer dan alleen zijn keuringsrapport. Dit paard is bijvoorbeeld zo braaf in zowel rijden als omgang dat het ook voor beginners een fijn paard zal zijn om beginnend de sport mee in te gaan. Zou zo'n paard dus een drietje hebben, is het dan ongeschikt voor dat doel? Ik dacht het niet!

De meeste beginnende B-L ruiters rijden hun paard kapot. Niet zozeer kwa beenwerk maar wel kwa rijmanieren en ruggebruik. Je leert per paard, vraag het de betere ruiters van NL maar.
Het is een echt utopie te denken dat wanneer die ruiters een jong paard kopen, zij daarvan mogen verwachten dat ze er mee naar ZZ-licht gaan rijden. Dus waarom zou het jonge paard bij aankoop daar dan al aan moeten voldoen wat betreft kwaliteit?

Overigens, als ik ooit een paard verkoop voor 2.000 euro of minder en er komt een koper die alleen wil kopen bij rontgenologisch goed, dan kan die bij mij mooi de pot op hoor :D

ambre

Re: Een nieuw paard kopen deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 13:41

Dees.logisch dat je dat paard met een 3 niet naar de slager doet,maar zolang het paard zichzelf nog niet bewezen heeft in de sport drukt het wel de prijs.
Klinisch weegt dan ook zwaarder mee dan röntgenologisch.En bij een paard van 2000?Lekker op de foto laten zetten,maar zelf betalen!
Ik zou zo'n paard als die van jou bij het aanbieden voor verkoop al ff een sportkeuring laten doen.
Weet je wat voor vlees je in de kuip hebt!

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 13:42

Gerjanne_s schreef:
Duuk2011 schreef:
Hier nog een meelezer!
Ik ben nieuw hier..

Wil o zo graag mn eigen paardje maar dit is (nog) niet het juiste moment.. Rijd momenteel een paard van iemand anders die ik deze zomer moet uitbrengen op wedstrijd.

Maar stiekem ben ik toch altijd aan het zoeken naar mijn "droompaardje"... Wie weet als ik hem tegenkom..

Mijn wensen zijn:
Allrounder/Springpaard
Tussen de 160 - 175 cm
Leeftijd minimaal vanaf 6 jaar.. Dus liever niet te jong (Rijd momenteel een 4jarige en er gaat zoveel werk in zitten!)
Ongeveer B-L niveau springen met wel wat wedstrijd ervaring.
Braaf in omgang op alle fronten. Zowel met rijden als buiten in de bossen, op concour en in de trailer.
Geslacht/kleur etc maakt me niets uit. Gezondheid is belangrijker.

Tot max 2500 euro.

Ik blijf lekker doorzoeken!

Ik heb er een uitgeprobeerd vorige week

http://link.marktplaats.nl/503834134

Was echt een schat van een merrie! Alleen met rijden had ik de klik niet, heb je soms. Maar verder een braaf paard met ervaring.

Hey dankje voor het plaatsen van deze advertentie!

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 13:43

ambre dat had ik ook gedaan, als hij op de foto's er super opstaat dan kan de prijs misschien ook wel omhoog.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 13:50

ambre schreef:
Bij ons is afkeuring nog 1 enkele rit waard,of er moet iemand zijn die zin heeft om tijd en geld te steken in een paard wat niet goed is.

Ambre, wat bedoelde jij dan met die ene enkele rit...
Ik lees daarin dat je dus paarden bij afkeuring gewoon naar de slager rijdt.
En daarom klom ik in het toetsenbord, ten behoeve van de nuancering.

Paarden met drietjes hoeven voor heel veel ruiters helemaal niet waardeloos te zijn.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 13:55

Dan bedoel ik paarden die het niet meer waard zijn om tijd/geld in te steken.
Bij een 4 ed.Die krijg je nu nog niet weggegeven.Zeker niet als ze groen zijn.
Wij hebben het gelukkig nog niet meegemaakt,gezonde fokkerij.
Maar een paard met een 3 maken we niet eens mak.Levert het geld niet op.
Die mag weg voor welke gek zich maar aanbiedt.Met zulke merries wordt dan ook niet gefokt.
Als een ander er nog veel plezier mee kan hebben,graag.Maar als je hokken overvol staan en er komen weer nieuwe jonge paarden vh land dan moet je beslissingen nemen.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 14:57

Dees, dan zijn we het in wezen toch niet heel erg oneens met elkaar ?

Of je je paard vooraf wel of niet al laat keuren is eigen keuze. En ik snap wel waarom je dat niet zou doen. Heb jij 22 foto's laten maken bij de Watermolen. Wil koper de foto's over laten nemen door de Linghehoeve oid. Een ander laat er rug en halsfoto's bij maken. En je kunt als verkoper ook best een limiet stellen aan een rontgenlogische keuring. Aan de andere kant als als handelsstal oid al je 2 of 3 jarigen vooraf laat keuren weet je wel waar je je tijd en geld wel in moet steken en waar niet in.

Maar als ik bel voor een paard van 7500 euro (en das dan ook mijn budget :D) en verkoper zegt alles leuk en wel, hij mag gekeurd worden, maar de kosten zijn ten alle tijden voor jou dan ga ik een deurtje verder.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 15:01

die grote vos vertrouw ik ook niet, heb toen hij 5000 koste ook een paar mailtjes met de verkoper gewisseld. Kreeg er geen goed gevoel bij dus ben niet gaan kijken. Nu 3200, foute boel, ik eet mijn schoen op als die goed is ;)
grote paarden zijn juist wel in trek volgens mij, er waren in dit vorige topic meerdere die een reus zochten.

Cissi_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 15:08

Ik heb mijn paard klinisch laten keuren nadat ik de foto's die er al lagen heb laten bekijken door mijn dierenarts. Niks afgesproken over voor wie de kosten zijn als ze afgekeurd zou worden maar ze was recentelijk goed gekeurd dus ging er vanuit dat het goed zou gaan.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 18:44

Tjappie112

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 18:49

ikke schreef:
Silly1972 schreef:

Zo dat klinkt wel wel erg cru zeg!
Ik vindt het niet meer dan logisch om niet te betalen bij afkeuring als je al weet dat het paard goed is, maakt het toch nietuit

Nee, dat is volkomen terrecht!
Waarom zou de verkoper op moeten draaien voor de kosten voortkomend uit de onkunde van de koper? Als jij niet in staat bent te (laten) herkennen of een paard geschikt is voor het gestelde doel, waarom zou een verkoper daarvoor op moeten draaien?

Ik stel het nog wat scherper: de verkoper op laten draaien voor de kosten bij afkeur is een bewijs van eigen onvermogen.

Dan zul je niet veel paarden verkopen.

Ik zal het nog sterker vertellen. Als jij zo van je eigen paarden overtuigd bent, dan doe je helemaal niet moeilijk over bij afkeuring opdraaien voor de kosten. Jij weet immers toch dat ze goed zijn? Dan worden ze toch niet afgekeurd... Tenzij je ze hebt laten keuren bij een of andere 2e rangs dierenarts.

Tjappie112

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 18:51

ikke schreef:
ambre schreef:
Beetje vreemde stelling ikke.
Een paard kan prima klinisch in orde zijn,maar een dikke chip in een gewricht hebben wat later voor slijtage kan zorgen.
Hoe moet ik dat kunnen zien aan de buitenkant?Ik heb geen röntgenogen en ken ook niemand die dat wel heeft.
Ik vind dat iedere koper garant moet staan voor een gezond paard,maar snap ook dat je,beneden een bepaalde prijs,niet garant staat voor een röntgenologisch perfect paard.
Maar boven de 4000 euro vind ik dat je een normale sportkeuring,dus 20 foto's en klinisch,moet betalen bij afkeuring.
Zo duur is dat niet en eigenlijk hoor je bij aanbieding van een paard,die keuring al achter de rug te hebben.

Maar vervolgens roept bijna heel Bokt dat je de keuring van de verkoper nooit moet vertrouwen! Hoe moet ik dat dan rijmen?
Beetje keuring zoals jij die beschrijft kost 1000 - 1500 euro. Best; wil ik als verkoper wel regelen, maar dan gaat de prijs gewoon 2000 euro omhoog (het kost me ook tijd) en dan is herkeuring in ieder geval voor de koper!
Ik blijf het daarnaast een beetje vreemd vinden dat we het normaal vinden dat de koper bij een autokeuring wel zelf die kosten betaald (jij kunt ook niet in de motor kijken), maar bij paarden opeens niet. Leg DAT nu eens uit.

Daarbij is het risico dat een paard verrot gereden is vele malen groter dan inwendige problemen in het skelet en dat slecht gereden zijn van een paard is dus uiterst simpel te herkennen.
Want dat valt me dan ook op. Ik zie paarden langs komen waarvan ik op de film al afhaak omdat het gewoon nergens over gaat (bouw, rijkunst, risico), maar daar wordt dan over gesproken alsof het de nieuwe Salinero betreft!

1000/1500? Nou echt niet hoor. 500 euro komt eerst.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 18:52

Tjappie112 schreef:

Ik zal het nog sterker vertellen. Als jij zo van je eigen paarden overtuigd bent, dan doe je helemaal niet moeilijk over bij afkeuring opdraaien voor de kosten. Jij weet immers toch dat ze goed zijn? Dan worden ze toch niet afgekeurd... Tenzij je ze hebt laten keuren bij een of andere 2e rangs dierenarts.

Hoeveel paarden heb jij gekocht en verkocht zien worden?

Tjappie112

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 18:54

ikke schreef:
Tjappie112 schreef:

Meer dan ik kan tellen. Maar nu vraag je naar mijn kunde? Hoeveel heb jij er verkocht zijn worden als je denkt dat een sportkeuring met 20 foto's 1000/1500 euro kost?

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 18:59

tjappie, bij ons is dat gewoon de regel die wij met de stallen hebben. Als ze vragen aan ons of wij betalen bij afkeuring vind pap dat ook goed, want wij kopen alleen maar paarden die goedgekeurd zijn!
En je kan niet zomaar zeggen dat je dan niet veel paarden zal verkopen want daar kan jij helemaal niks over zeggen. Wie weet verkoopt Ikke wel elke week een paard voor wie weet hoeveel. Je mag hier niet over gaan oordelen omdat jij een andere mening hebt.

Tjappie112

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:01

deruijter schreef:
tjappie, bij ons is dat gewoon de regel die wij met de stallen hebben. Als ze vragen aan ons of wij betalen bij afkeuring vind pap dat ook goed, want wij kopen alleen maar paarden die goedgekeurd zijn!
En je kan niet zomaar zeggen dat je dan niet veel paarden zal verkopen want daar kan jij helemaal niks over zeggen. Wie weet verkoopt Ikke wel elke week een paard voor wie weet hoeveel. Je mag hier niet over gaan oordelen omdat jij een andere mening hebt.

Ik ga me niet uitlaten over jou handel... Dat interesseert me niet zoveel en ieder doet dingen op zijn eigen manier en dat vind ik prima.
Maar ikke verkoopt niet iedere week een paard dat weet ik zeker en zeker niet in de hogere prijsklasse want dan weet je wat een keuring kost...

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:02

Laten we het gezellig houden en het topic gebruiken waarvoor het bedoeld is....

Mocht er iets uit geruziet moeten worden kunnen jullie dat beter per pb doen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:03

Tjappie112 schreef:
ikke schreef:

Meer dan ik kan tellen. Maar nu vraag je naar mijn kunde? Hoeveel heb jij er verkocht zijn worden als je denkt dat een sportkeuring met 20 foto's 1000/1500 euro kost?

Ik trek jouw kunde in twijfel, dat heb je goed gelezen.

Een degelijke keuring, met goede foto's, beoordeling en uitgebreide rapportage, redt jij niet voor 500 euro. 20 foto's voor 500 euro, dat is 25 euro per foto. Daar kun je inderdaad een foto voor maken, maar als je daar een uitgebreid rapport bij moet schrijven, dan kom je toch echt wat te kort.......

Ik keur niet dagelijks paarden maar ik kan wel rekenen en ben zeer goed op de hoogte van tarieven. DAT doe ik namelijk voor de kost.......
Laatst bijgewerkt door ikke op 04-02-12 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:04

Dames, dames, ieder zn eigen mening.
Dit is een leuk 'ik zoek een paard topic', geen 'de zin en onzin van keuren topic'.

:)