Waarom ik geen paardenvlees eet en nooit zal eten.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: Waarom ik geen paardenvlees eet en nooit zal eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:17

Je kunt het zelfs bij de slachterij nog aangeven.
Dan voldoen ze ook wel aan je wensen.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:18

als mensen dat tegen mij zeggen zeg k: jij eet toch ook geen kat of hond? daarom eet ik geen paard ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:19

Jolliegirl schreef:
Je kunt het zelfs bij de slachterij nog aangeven.
Dan voldoen ze ook wel aan je wensen.

Dan gaan ze gewoon mee met de cat 1 containers naar de rendac of worden er nog wel bijproducten van gemaakt?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:20

Mindim: Jep. Dan worden ze verwerkt(geslacht) en gaan ze in kleine stukken mee.
Ik denk wel dat je dan loonkosten betaald aan de slager ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:37

Jolliegirl schreef:
Mindim: Jep. Dan worden ze verwerkt(geslacht) en gaan ze in kleine stukken mee.
Ik denk wel dat je dan loonkosten betaald aan de slager ;)

Dat zou voor mensen die dat echt niet willen toch geen probleem moeten zijn :D

Ik weet niet of ik meijn eigen paard voor consumptie zou mee geven. Ik heb er eentje van 26 die wordt ingeslapen, zou ook niet meer lekker zijn om te eten lijkt me. Maar die van 6, tja, die is al vanaf ukkie bij me.
Slacht vind ik wel humaan, maar dat ligt er aan per paard. Als ze gewend zijn om op de trailer te staan, dan zou er geen probleem zijn. Maar als de trailer al een heel stressding is, dan zou ik het laten. Die van 26 is zeer wantrouwig, naar vreemden zeker en angstig op vreemde locaties en op de trailer is ze binnen tien minuten van top tot teen zeikenat van de stress, zij gaat fijn thuis. Het liefst had ik thuis laten schieten, maar daar zitten dus nogal wat haken en ogen aan. Ik vraag me ook af hoe dat is voor de andere paarden, aangezien het of aan de openbare weg moet gebeuren of voor de neus van de andere paarden.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:40

Jolliegirl schreef:
Als het rot is, en rot ruikt, kan het ook best zijn dat de slager het dier laat afkeuren...
Want rotting in het vlees/dier is het slechtste wat je kunt hebben.

Het was alleen in de kootholtes. Voor de rest was het paard kerngezond. En bij mijn weten worden benen niet gegeten.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 00:18

Langcara schreef:
Jolliegirl schreef:
Als het rot is, en rot ruikt, kan het ook best zijn dat de slager het dier laat afkeuren...
Want rotting in het vlees/dier is het slechtste wat je kunt hebben.

Het was alleen in de kootholtes. Voor de rest was het paard kerngezond. En bij mijn weten worden benen niet gegeten.

Maar het telt wel voor de keuring ;) ondanks dat het vernietiging is.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 00:24

Jolliegirl schreef:

Dus ze willen alleen een kerngezond paard dat niets mankeert voor consumptie? Worden die er dan in zulke grote getale aangeboden?>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 00:31

Genoeg paarden die om 'onhandelbare' redenen worden aangeboden of met gebroken ledematen of afgekeurd voor de sport. Artrose bij een jong paard is geen reden tot afkeuring voor consumptie bijvoorbeeld.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 00:32

Mindim schreef:
Genoeg paarden die om 'onhandelbare' redenen worden aangeboden of met gebroken ledematen of afgekeurd voor de sport. Artrose bij een jong paard is geen reden tot afkeuring voor consumptie bijvoorbeeld.

Nou en dit paard heeft ook iets onder aan haar been. En dat lijkt me geen reden om het vlees af te keuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 00:51

SaBiNa_S schreef:
als mensen dat tegen mij zeggen zeg k: jij eet toch ook geen kat of hond? daarom eet ik geen paard ;)

Ow maar als dat hier normaal zou zijn, zou ik best een stukje kat eten hoor ... maar goed dat is een vreemde vergelijking in een land als NL want wij eten dat hier niet. En ja ik heb zelf een kat, idem met cavia. Ik zou op vakantie in een land waar ze dat eten, zeker een stukje proeven. Daar is het weer raar om een koe of varken te eten.

Ik eet geen paardenworst, ik lust dat niet. Ik ben wel helemaal gek op paardenrookvlees. Waarom een dier na zijn dood niet gebruiken? Nee dan komt de rendac het ophalen en gaat het de vermaler in. Wat is dan het verschil, dan heb ik liever een mooi stukje vlees op mijn bord :j Daarbij heeft een paard meestal een veel biologischer leven gehad dan de gemiddelde koe/varken/kip in NL. En we verspillen al genoeg eten.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 00:54

Langcara schreef:
Mindim schreef:

Nou en dit paard heeft ook iets onder aan haar been. En dat lijkt me geen reden om het vlees af te keuren.

Weet ik niet, soms kunnen in oppervlaktewonden, toch bacterien komen en hoever dat in een paardenlichaam doortrekt, weet ik niet.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:26

Langcara schreef:
Jolliegirl schreef:

Dus ze willen alleen een kerngezond paard dat niets mankeert voor consumptie? Worden die er dan in zulke grote getale aangeboden?>

Nee.
Maar paarden met ''open wonden'' worden zéér goed gekeurd na het slachten.
En als er ook maar iéts niet goed is, worden ze weggeknikkerd.
Zoals met mok,bulten,melanomen.

De paarden zijn gezond, zieke paarden slachten(wij iig) ze niet.
De paarden mankeren alleen lichamelijk iets, maar het vlees is gezond en niet ziek. (koliek bijvoorbeeld,kanker)

Zieke paarden gaan voor vernietiging,die mag je niet slachten.
Want je gaat geen ziek vlees eten.

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:16

Ik eet het ook niet uit principe. Ik heb een sterkere band met paarden als dan met koeien of kippen. Ik zie eerlijk gezegd zo goed als nooit een koe of een kip. Paarden heb ik jarenlang dagelijks gezien en van gehouden, moet er niet aan denken van ze te eten.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:26

idinn schreef:
SaBiNa_S schreef:

Ow maar als dat hier normaal zou zijn, zou ik best een stukje kat eten hoor ... maar goed dat is een vreemde vergelijking in een land als NL want wij eten dat hier niet. En ja ik heb zelf een kat, idem met cavia. Ik zou op vakantie in een land waar ze dat eten, zeker een stukje proeven. Daar is het weer raar om een koe of varken te eten.

Ik eet geen paardenworst, ik lust dat niet. Ik ben wel helemaal gek op paardenrookvlees. Waarom een dier na zijn dood niet gebruiken? Nee dan komt de rendac het ophalen en gaat het de vermaler in. Wat is dan het verschil, dan heb ik liever een mooi stukje vlees op mijn bord :j Daarbij heeft een paard meestal een veel biologischer leven gehad dan de gemiddelde koe/varken/kip in NL. En we verspillen al genoeg eten.....

en mensenvlees, zou je dat ook eten als je de kans kreeg?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:49

mensenvlees? :') nee, want dat heet moord

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:00

Apart.... :? jij ziet dus een hond en kat als je gelijke?
kat, hond , paard , koe , vlieg... dieren zijn dieren en mensen zijn mensen .... wat een vreemd weerwoord zeg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:05

idinn schreef:
SaBiNa_S schreef:

Ik vind het onnatuurlijk om roofdieren te eten, daarom alleen al zou ik het niet doen. En verder eet ik mijn vriendjes niet op.

En als er al zoveel weggegooid wordt, en er dus vreselijk respectloos met eten omgegaan wordt, denk je dan dat ik van mijn paard een stuk vlees laat maken (met het risico dat het gewoon weggegooid wordt, een stuk vlees, dat ooit míjn prachtige paard was, paard waar ik zoveel van hou) in een land waar al veel te veel vlees gegeten wordt...... I don't think so.......
Daar is ze mij te dierbaar voor, mijn dieren worden niet geslacht en opgegeten. Ze worden ingeslapen, en de honden en katten laat ik cremeren, en weet je wat? Misschien het paard ook wel.

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:14

maar dieren worden hoe dan ook weer opgenomen in de natuur(evenals mensen)... het is eten en gegeten worden imo(kanibalisme daargelaten).
Zodra het hart van een dier stopt is het cru gezegd een stuk vlees... voor hem/haar maakt het echt niks meer uit wat er met dat lichaam gebeurt...
ik hou zielsveel van mijn paarden... daarom wil ik ze juist naar de slacht sturen... omdat die mij pijnloser en sneller lijkt dan inslapen ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:18

Voor hem of haar maakt het idd niet uit.

Voor mij wel. Mijn dieren zijn geen eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:22

Yamcha schreef:
Ik vind het onnatuurlijk om roofdieren te eten, daarom alleen al zou ik het niet doen. En verder eet ik mijn vriendjes niet op.

Tja maar in de natuur eet het ene roofdier het andere ondergeschikte roofdier ook op. En wij hebben onszelf nu eenmaal bovenaan gezet als roofdieren? Ik eet mijn eigen kat ook niet op hoor ;) Ik vind koeien en varkens ook geweldige dieren, maar als ik later een varken in de tuin heb, ben ik echt niet spontaan vegetarisch om dat zijn soortgenoten daar toevallig in verwerkt zitten.

Tja en of je een paard laat inslapen of slachten .. zolang je niet kiest voor crematie, zal het toch in stukjes verdwijnen. En dan nog meer vlees gewoon weggegooid vind ik persoonlijk weer zonde. Maar het hangt wel per situatie af wat ik uiteindelijk zou beslissen. Crematie sowieso nooit, onwijs slecht voor het milieu en als mijn paard dood is, dan is die weg .. dat het omhulsel er nog is, tja dat is voor mijn gevoel mijn paard al niet meer. Maar iedereen heeft daar zijn eigen mening over, prima toch. Het scheelt misschien dat ik erg nuchter ben geworden door mijn opleiding. Dood = dood en dan probeer ik het nog zo nuttig mogelijk te gebruiken (al beland het na de rendac ook nog wel op nuttige plaatsen geloof ik?)

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:25

Dat kan. Dat is voor iedereen persoonlijk :)
Voor mij is het einde van mijn dieren belangrijk... dat dat snel en pijnloos gaat...
en wat daarna gebeurt? eerlijk is eerlijk, ik zit er niet op te wachten dat iemand mij een broodje vlees van enkel mijn paard aanbied... :')
maar als het vlees gewoon word verwerkt... dan is het maar de vraag of je je paard ooit opeet... ik kan er niet wakker van liggen. Dat stukje gevoel heb ik naast me neer kunnen leggen ... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:34

Denk dat de kans echt gigantisch klein is dat je je eigen paard eet. En wie weet hoor, misschien raak ik spontaan een paar maanden geen paardenrookvlees aan als mijn paard geslacht is :') Maar ik zou er niet vanaf blijven, omdat ik toevallig zelf een paard heb..

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:55

Horse321 schreef:
Apart.... :? jij ziet dus een hond en kat als je gelijke?
kat, hond , paard , koe , vlieg... dieren zijn dieren en mensen zijn mensen .... wat een vreemd weerwoord zeg...

waar zeg ik dat? Ik wilde alleen even weten of er toch niet ergens een grens lag. En voor sommigen lijkt moord het enige dat ze er van weerhoudt:
lifaya schreef:
mensenvlees? :') nee, want dat heet moord

;) :D

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 10:10

Vanwaar die knipoog? Ik vind dieren slachten en eten ect niet te vergelijken met mensen :)