rijstijl bij springen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bij het springen moet ook gekeken worden naar de rijstijl.

Mee eens
212 (85%)
Niet mee eens
36 (14%)

Totaal aantal stemmen: 248

Jess1989

Re: rijstijl bij springen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 00:44

En nu ga ik toch echt naar mn bed :') Niet teveel babbelen allemaal, anders kan ik wéér 10blz door gaan neuzen morgen :=

Trusten!

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 00:52

papagroom schreef:
JessAndHope schreef:

En waarom word de gehele sport dan niet grondig onder de loep genomen en, bijvoorbeeld, de sporen afgeschaft? Als je toch met je kuit drijft, kan je die dingen net zo goed af doen

sporen zijn geen martelwerktuigen maar juist bedoelt om de hulpen verfijnder en suptieler door te kunnen geven.....

Subtieler :=

Snap ik, het was dan ook maar even een voorbeeldje :j Ben niet anti-spoor oid, maar omdat hier werd genoemd dat de sporen niet gebruikt worden, nouja... dan haal je ze er toch helemaal af ;)

En dan zeg ik toch weer: met de juiste training heb je geen sporen nodig. Dan vind je andere manieren om de hulpen verfijnder door te geven :j[/quote]

kan niet....het raakvlak van een hak ,is nu een keer veel groter, als dat van een spoor....

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 09:18

JessAndHope schreef:
Miska schreef:
Heb vaak zat een tik gehad, en ben er toch zeker niet slechter van geworden hoor :) Maar dat even ter zijde

Nou dat is dan een mooi voorbeeld van hoe mensen anders tegen exact hetzelfde aan kunnen kijken :) En dan is dan ook meteen wat ik bedoel met dat de discussie veel dieper gaat dan alleen de rijstijl van springruiters. Zelfs als we allemaal over precies dezelfde informatie en ervaring zouden beschikken, dan nog zouden de meningen uiteenlopen. En vandaar dat ik me ook volledig aansluit bij jouw vorige opmerking Wat ik gruwelijk vind om te zien, vind jij waarschijnlijk doodnormaal. Vandaar dat ik meer misstanden zal zien, dan dat jij zal zien.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 10:23

JessAndHope schreef:
ik WIL niet eens 1.40 rijden, puur omdat ik kotsmisselijk word van de beelden die ik (per toeval, ik zoek ze niet op) zag langs komen.
Zoals ik al eerder aangaf, rijd een kleine volte om het paard terug te nemen, van mij part 5.... maarja, dat mag niet, want dan win je niet. En dát kan eeeecht niet :n

Je kán niet zomaar eventjes een kleine volte rijden in zo'n parcour. En die paarden trekken aan tot zo'n sprong, dat hoort, hoeveel voltes je ook maakt. Je ziet ze ook echt niet zo hard trekken als ze van sprong tot sprong rijden, alleen in de aanrijding, tenzij ze al geen goed tempo hebben, maar dat is logisch. Dat 'aantrekken' moet je zelf onder controle zien te houden, anders kan het verkeerd aflopen. (en geloof me dat kan zelfs verkeerd aflopen bij een sprong van een meter..) Het ene paard trekt meer aan als de ander, dus de ene ruiter is strenger in de hand dan de ander, gelukkig maar.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 10:29

JessAndHope schreef:
Electra63 schreef:
Miska,
Ik nam dit topic niet heel serieus (want dit soort topics worden dagelijks geopend), maar als je werkelijk vindt dat de visie van Hitler en de visie van sportruiters hetzelfde is: uiterlijk vertoon, dan ben ik eigenlijk uitgesproken.

Misschien doe je er goed aan het wél serieus te nemen en eens na te denken over dingen die worden gezegd. Kan geen kwaad, lijkt mij.

Ach, ik heb liever dat de poster over de vergelijking met Hitler eens goed nadenkt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 10:31

JessAndHope schreef:
Electra63 schreef:
Ik heb de TV aan nu, ik ga eens kijken wat een misstanden er te zien zijn.
Ik was paar weken geleden live aanwezig bij het CHIO in Rotterdam, daar heb ik ook niet veel misstanden gezien, maar op TV zie je het misschien beter?

Wat ik gruwelijk vind om te zien, vind jij waarschijnlijk doodnormaal. Vandaar dat ik meer misstanden zal zien, dan dat jij zal zien

Dan is dus de vraag: wat is gruwelijk? Wie of wat bepaalt dit?
Een paar bokkers of de FEI? Er is nl. bij dit soort wedstrijden altijd toezicht.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 12:02

Electra63 schreef:
Dan is dus de vraag: wat is gruwelijk? Wie of wat bepaalt dit?
Een paar bokkers of de FEI? Er is nl. bij dit soort wedstrijden altijd toezicht.

Wat iemand gruwelijk vindt is subjectief... Er kunnen slechts algemene regels gegeven worden voor wat wel en wat niet is toegestaan. En ik neem aan dat die zoveel mogelijk worden gebaseerd op onderzoek en (wetenschappelijke) feiten, dus wat dat betreft zit het wel goed met de regels van het FEI (daar ga ik dan maar van uit). Dat er toezicht is, wil echter niet altijd alles zeggen. Zo hebben juryleden tijdens dressuurwedstrijden ook de veranwoordelijkheid om mensen te diskwalificeren als ze "over de schreef gaan". En toch zie je dat het ene jurylid wel ingrijpt daar waar de ander dat niet doet. Er is geen vaste lijn denk ik...

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 12:12

Ik heb nu een 18 jarig ex jacht en spring paard.
Meneertje sprong 1m50.
Hij gaat écht niet normaal naar een hindernis hoor.
Hij vind het gewéldig om te springen,rijd ik langs een piste met hindernissen raakt ie al excited.
Tuurlijk,ik word niet altijd blij als ik bepaalde mensen zie springen (ik verschoot gisteren van een paar Zweden in die EK wedstrijd gisteren := ) maar mijn paard negeerd je gewoon als je niet duidelijk maakt wat je wil.Ik rijd hem op een dubbelgebroken trensje en ik heb echt moeite om hem rustig en relaxed te houden in parcour.We raken rond maar niet altijd even soepel.
Mijn houding is niet goed,ik heb scoliose en engels staan scheef,denk aan een pinguin dus het is voormij verschrikkelijk moeilijk om mijn hakken uittedrukken en mijn tenen naar binnen te huiden maar mijn paard heeft echt geen last van mijn kapstokjes.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 12:56

Zo de ju, heb even alle pagina's doorgelezen van dit topic. Koste me wel een aantal uren maar goed.

Naar mijn mening is een soms wat hardere inwerking gewoon echt nodig, voor ieders plezier en ieders veiligheid. Juist die top ruiters weten donders goed waar ze mee bezig zijn, die kunnen hun paarden zeker weten op pinken en kuit en zit rond sturen. Hebben ze echt niet die "ijzerwinkel" voor nodig zoals enkele hier leuk noemen. Al valt dat ijzerwinkel best mee als ik deze foto zie; http://www.gelderlander.nl/multimedia/a ... 02680a.jpg ;)

Echter worden paarden nu eenmaal heet & sterk en willen ze graag, die adrenaline en alles wat vrij komt vergis je daar ook niet in! Ik vraag me af wat de ruiters moeten doen die hun paarden inderdaad zonder hoofdstel / zadel rijden en het paard schrikt zich rot in een buitenrit om het tot bedaren te krijgen. Denk niet dat jullie dat redden op een simpel zit hulp en een hoooo... :n Maar nee jullie paarden gaan er nooit vandoor want ze zijn erop getraind, echter kun je het paard inderdaad wel van z'n angst af helpen aan dingen gewend laten raken en leren dat het dan bij jou moet blijven. Maar een paard van z'n enthousiasme afhelpen om iets wat ie erg leuk vind gaat je denk ik niet lukken, en naar mijn mening ben je dan ook niet echt paardvriendelijk bezig. Waarom zou je hem van iets beroven wat ie juist leuk vind? En hoe wil je zo'n parcours of proef door komen als het dier niet de power en de wil heeft om te stralen? Te springen? Te presteren? Als een paard niet wil doet ie het niet, en dat behoren enkele hier naar mijn mening toch wel erg goed te weten.

Ik heb dan wel nooit op een springstal gewerkt, of een dressuurstal, of bij een andere top ruiter gewerkt of ooit maar eens een keer een bezoekje gebracht op zo'n stal. Nee, heb ze alleen van dichtbij in de losrijpiste of in de ring mogen bewonderen, en ja tuurlijk zie je dingen die ik ook te ver vind gaan maar lang niet iedereen doet dit. :n Dit zie je ook bij de recreatie ruiters (nog meer zelfs, allemaal onkunde).

En ja ik maak ook genoeg fouten, maar heb dan ook nog erg veel te leren! Gelukkig leer ik elke dag nog weer erg veel heb ik echt goede begeleiding en heb ik een jaar mogen mee lopen bij een fokker waarvan z'n fokproducten een goede kans hebben de nieuwe toppers te worden. Zijn dit dierenbeulen? Nee, ze kijken juist erg zorgvuldig naar karakter en kwaliteiten, de veulens wennen al aan een hoop dingen die belangrijk zijn voor de rest mogen ze vooral lekker paard zijn. Echter kun je het bij de veulens al merken die behoren in goede handen te komen willen ze daadwerkelijk toppers worden, bij de willekeurige ruiter die om de hoek woont zullen ze het niet halen laat staan dikke kans dat ze in het handels wereldje belanden aangezien ze gewoon te "heet" zijn, ze willen te graag en je moet weten hoe je daarmee om moet gaan lang niet iedereen kan dat.

Ik heb een hoop respect voor de ruiters aan de top..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 13:41

FEI hanteert echt wel strenge regels idd, die hebben er geen belang bij als deelnemers van hun wedstrijden te boek zouden staan als dierenmishandelaars. Dat schaadt hen namelijk ook. Las trouwens met verbazing de tip om je paard maar op een volte te zetten als het niet uitkomt ipv te "rukken en plukken" die ruimte IS er niet in een technisch parcours zoals dat er op het EK staat. Lijntje waar denk ik de meeste mensen over vallen is vanaf de sloot naar het steiltje, dan moet je even flink gas geven om de sloot over te gaan, en weer terugnemen om goed voor de steilsprong uit te komen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 13:44

Plus dat daarbij een volte uitsluiting betekent..

Was het nou wel toegestaan, was er de ruimte voor, zou het mij niet verbazen als ruiters er dan ook gebruik van maken. ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 13:46

Dat wist ik niet eens! Weer wat geleerd ;)

Denk niet dat ruiters het zouden doen hoor, de tijd is vaak zo krap gezet dat het teveel tijd en dus strafpunten zou kosten. Je bent toch zo een paar seconden verder voor je het weet.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 14:12

Nouja in de basissport betekent een volte uitsluiting (dat is in de B dus al zo), lijkt mij dat dat op het niveau van hen ook zo is. ;)

Vraag me trouwens af wat enkele bokkers uit dit topic op dit rondje aan te merken hebben (vast wel genoeg), het is bitloos en gewonnen. :+

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 14:15

_Marinke_ schreef:
Nouja in de basissport betekent een volte uitsluiting (dat is in de B dus al zo), lijkt mij dat dat op het niveau van hen ook zo is. ;)

Vraag me trouwens af wat enkele bokkers uit dit topic op dit rondje aan te merken hebben (vast wel genoeg), het is bitloos en gewonnen. :+

Dit is ook erg zielig hoor, want het is een hackamore (of iets dat erop lijkt) :+ Dus dit zal vast ook niet goed genoeg zijn.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 14:18

Heb er gisteren ook een paar gezien die hun paard op een trensje de piste rondstuurden dus niet iedereen heeft zo'n ijzerwinkel erin hangen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 14:21

Quebelle, dat geeft dus juist aan dat het prima kan en dus ook al gebeurd. En geeft maar wat goed aan dat die top ruiters zeker niet over 1 kam te scheren zijn, en er dus daadwerkelijk wel wat tussen zitten die een iets andere weg inslaan. :)

Edit; Kan er dan ook persoonlijk niet tegen dat er een paar bokkers hier zijn die de hele boel dus maar over 1 kam scheren en alleen maar dat "getrek en gepluk en dat ijzerwinkel" zien.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 14:23

precies,ik heb een dubbelgebroken bitje erin hangen en het gaat perfect.
soms moet ik even wat harder zijn alsie weer de mongool uithangt (= zo hard mogelijk op een hindernis afstormen = schouder weer breken omdat we vallen :') )

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 14:24

Als ik het goed heb begrepen heeft TS het ook niet over ALLE springruiters, ze noemt ook uitdrukkelijk een engelsman en een duitser. En TS heeft het over het invoeren van een beoordeling van rijstijl. Dus als de rijstijl prima is, zal die beoordeling ook goed zijn, toch? Snap dan ook niet waarom er een filmpje van Gerco Schroder wordt getoond in dit topic. TS valt over de rijstijl van een aantal springruiters. Het aanhalen van die ruiters die niet zitten te sleuren en trekken is dan niet echt relevant. Het bewijst misschien zelfs dat TS gelijk heeft en dat dat "geruk en gepluk" zoals het wordt genoemd, niet nodig hoeft te zijn... Anders zouden ze het allemaal wel doen?

Althans, zo had ik het begrepen...

Is er misschien ook een filmpje van die duitser en fransman? (vraag aan TS)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 14:33

Het gaat mij niet alleen om wat TS aanhaalt, in dit topic is er meerdere keren aangehaald dat het allemaal gerek en gepluk is op topsport niveau, dat ze allemaal te hard in werken, en er altijd een heel ijzerwinkel in de mond gehangen word. Dat topsport niveau eigenlijk gewoon dierenmishandeling is. En dat wou ik laten zien dat DAT dus niet zo is. ;)

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 14:34

Ik vond Nick Skelton wel leuk,
reed ook mooi rond op 'n trensje :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 14:36

Ik vind Nick ook een erg fijne rijstijl hebben :j

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 14:37

Vind het ook een heel leuk paard :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 14:39

Quebelle schreef:
Vind het ook een heel leuk paard :)

Dat zeker! Die achterbenen _/-\o_

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 17:52

Quebelle schreef:
Ik vond Nick Skelton wel leuk,
reed ook mooi rond op 'n trensje :)

Heeeeeeeeeel fijn om naar te kijken :)

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 20:01

Je kan gewoon niet alle springcombinaties over 1 kam scheren.
Sommige paarden zijn echt heet in het parcour en dan haalt een trensje gewoon niets uit.
Dat is in alle disciplines zo,je kan de paarden niet met elkaar vergelijken.
Ruiters ook niet,je hebt er in elke discipline die hard met hun handen werken of 'ijzerwinkels' erinhangen.