rijden van vroeger ( 1975)

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Norton
Berichten: 446
Geregistreerd: 29-04-06
Woonplaats: Rooi

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 12:58

Tandarts....veearts verder kwam het bij ons niet, 10 jaar later voor het eerst fysiotherapeut voor paarden gezien.

oline
Berichten: 57
Geregistreerd: 03-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 13:42

Geweldig al die mooie oude verhalen, ik herken er zoveel van! Het was ongeveer 10km fietsen naar de manege en ook weer 10 terug, maar wel elke week zo hard mogelijk erheen en zo laat mogelijk terug. Ik was toen 10 of 11 jaar. Daarna bij de boer vragen of je op een pony en later een paardje mocht rijden. helemaal gelukkig dat het mocht. Bij de manege hadden ze al echte veelzeidigheidszadels maar bij boertje kwam er eerst een leger zadel uit de kast zonde kussens met van die verstelbare houten plankjes eronder en een heel brede zitting. Dat zadel zat als een fauteuil en ik zou er wat voor over hebben om nog steeds zo'n zadel te hebben. Later mocht ik met die paardjes ook naar les, wij van hat bukte gebied haalden elkaar op en dan samen op pad naar de les. Over een verkeersplein over een hefbrug en in de winter ook nog door de halve stad. Voor we uurtje les waren we dan zeker 4 uur onderweg. Gevaarlijk? Ja dat wel want ook toen werd er met auto's keihard gereden en ben ik met paard en al ondersteboven gereden...
Paard had een gebroken been en dus was het einde verhaal.

Ach ja natuurlijk hebben we toen veel lol gemaakt. En natuurlijk hertog eren we vooral de leuke dingen. Nu rijden mijn twee meiden en ook die hebben lol met hun knol. Reden 8 en 4 tal gingen collega's aanmoedigen op de regio en de hip iade. Ook zij hebben geweldige herinneringen.
Mooi toch.

Ik heb nog niemand gehoord over Follyfoot dat was pas een mooie paarde serie. Over een meisje dat een rusthuis voor oude paarden had, natuurlijk met ontluikende liefde erbij
Zwijmeldezwijmel.

jamiroquai

Berichten: 2575
Geregistreerd: 29-03-10
Woonplaats: Remunj ( Roermond)

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 14:14

Oh ja,en de boekjes van Bianca en haar Paard, kent iemand die ook nog?

Ik denk dat ik nog maar eens 1 keer een Penny ga kopen, om het verschil te zien....

Trouwens, weet iemand uit de jaren 70- 80 nog dat ze een vliegendeken hadden????

maureen

Berichten: 315
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 14:17

Ja, Follyfoot herinner ik me ook nog, maar ik was nog wel wat jonger. Op woensdagmiddag keek ik ook altijd naar Roy Rogers met Trigger, zo'n zingende cowboy. Wat een paard vond ik dat <3
Afbeelding
Afbeelding

en vliegendekens, nee, die had ik toen nog nooit gezien, laat staan een masker. Op een gegeven moment zag je wel van die sliertjes soms voor de ogen maar dat was al heel wat.
Bianca en haar paard? Nee, die ken ik niet, wel natuurlijk Black de Zwarte Hengst serie, de tv serie van Polly (Polly is, polly is, het liefste pááárd.... :D )

de begintune gevonden van Polly *\o/*
http://youtu.be/Z41aX97gZz0
Laatst bijgewerkt door maureen op 03-09-11 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

tiwi1969

Berichten: 7697
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 14:27

ja, zo'n gehaakte vliegendeken met grote gaten, als je die over je zadel deed en dan ging rijden had je een geruite kont als je terug kwam :+

kim345

Berichten: 3294
Geregistreerd: 27-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 16:46

jamiroquai schreef:
Oh ja,en de boekjes van Bianca en haar Paard, kent iemand die ook nog?

Ik denk dat ik nog maar eens 1 keer een Penny ga kopen, om het verschil te zien....

Trouwens, weet iemand uit de jaren 70- 80 nog dat ze een vliegendeken hadden????


Bianca boekjes ken ik !
En ik ben pas 15 :+

jamiroquai

Berichten: 2575
Geregistreerd: 29-03-10
Woonplaats: Remunj ( Roermond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 16:47

Nu weet ik het inderdaad weer, een meisje was die zelf aan het haken. Maar die mazen waren zo groot, een beetje slimme vlieg kroop er gewoon onder.....

Polly, dat zegt mij dan weer niks....wanneer was dat?

Wat leuk Kim! Sommige dingen zijn tijdloos..... Grappig!

maureen

Berichten: 315
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 17:52

Begin jaren 70 volgens mij... Eigenlijk hadden we toen echt dus wel leuke paardenseries als ik eraan terugdenk, Black Beauty, Polly, Trigger, Follyfoot :D
volgens mij is er nu alleen Amika?? (denk ik??)

jamiroquai

Berichten: 2575
Geregistreerd: 29-03-10
Woonplaats: Remunj ( Roermond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:27

Ja , ik ben in 70 geboren, dus net iets later, maar ik mocht ook nooit tv kijken. Pas vanaf 7 uur begon de tv, maar ik moest om 7 uur of half 8 naar bed. :Z ..

Woensdagmiddag keek ik geen tv, dan was ik natuurlijk op de manege! :#

Ikima

Berichten: 3342
Geregistreerd: 01-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 20:17

Jaaaaaaaa Follyfoot farm, daar keek ik ook altijd naar.
Polly natuurlijk ook maar Follyfoot was het einde, stilletjes hoopte je ook ooit zoiets te kunnen gaan doen. :+

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 21:56

Wij keken op de Duitser naar de Immenhof. Feriën auf den Immenhof enzo. Was een hele serie van. Hordes kinderen die op schattige pony's rondgaloppeerden, ik meen zonder zadel. En dan zwemmen met de pony's enzo.

maureen

Berichten: 315
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 22:10

ah, dat liedje, gek is dat hè dat je dat zo weer meezingt :D

vond nog een foto van volgens mij de allereerste keer dat ik op een pony zat, Peppertje. M'n twee oudere zussen waren voor hun allereerste ponyrijles bij dhr. van Bommel in Hattemerbroek en de ene was meteen van deze pony afgestuiterd en durfde niet meer (later had ze denk ik het meest lef van ons drie en was dit haar favoriet :D ) maar goed, ik mocht erop zitten om hem uit te stappen aan de hand van een in mijn ogen toen, "grote" jongen Frits hihi.

Afbeelding

jamiroquai

Berichten: 2575
Geregistreerd: 29-03-10
Woonplaats: Remunj ( Roermond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 01:25

Tegenwoordig zit er een app op je I phone waarmee je ook dit soort hipstamatic fotootjes maakt... :')

Lightielight

Berichten: 758
Geregistreerd: 31-10-06

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 07:56

Follyfoot en jaaa Immenhof... dat vond ik zo super... dat racen op die pony's...... heerlijk........

mhollander

Berichten: 2387
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: pekela, groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 08:38

Wat een tijden zeg... mis het ook wel een beetje.

Op de fiets naar de manege alvast cap op en fietsen maar. Heerlijke tijd.
Grote mond hoefde je inderdaad niet te hebben want dan werd je direkt er uit gestuurd.

Immenhof geweldige serie. Heb laatst nog eens gekeken of ik ze niet ergens kon krijgen op dvd. Kon wel maar koste over de 200 euro.


edit: kon het niet laten heb even een klein stukje opgezocht van immenhof

http://www.youtube.com/watch?v=Bc2J8_u5 ... re=related

jamiroquai

Berichten: 2575
Geregistreerd: 29-03-10
Woonplaats: Remunj ( Roermond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 09:36

Wij speelden ook manege- tje op een speelveld bij ons in de wijk. Liepen we de hele tijd als mafkezen voltes en gebroken lijnen te maken in de bak. Voorbijgangers moeten ook wel gedacht hebben......... 8)7

Ik ging ook met 1 ander kind de weg op met een enkelspan... +:)+

joyce_eddy
Berichten: 4018
Geregistreerd: 01-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 09:58

Vientje schreef:
estja schreef:
Oh, en zelf halsters vlechten van strotouwtjes. Deden jullie dat ook?

Jaaaa, halsters én touwen, en we waren zo blij als er eens een aparte kleur touwtjes om het stro heen zaten voor de verzameling _O- Heb nu nog steeds een groen-wit zelfgevlochten halstertouw in de kast liggen, pure nostalgie :D



vet! zou je dit eens op de foto willen zetten?

mohica

Berichten: 1057
Geregistreerd: 14-06-08
Woonplaats: BELGIë !!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 10:51

jamiroquai schreef:
Wij speelden ook manege- tje op een speelveld bij ons in de wijk. Liepen we de hele tijd als mafkezen voltes en gebroken lijnen te maken in de bak. Voorbijgangers moeten ook wel gedacht hebben......... 8)7

Ik ging ook met 1 ander kind de weg op met een enkelspan... +:)+


Dit deden wij ook :D
Maar dan op de speelplaats :+
Heeft 3jaar geduurd en derna zijn we ermee gestopt

LecyTinker

Berichten: 6578
Geregistreerd: 05-03-05
Woonplaats: Op een bergje in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 10:59

tegenwoordig gaat er veel meer geld in paarden dan vroeger.
Een goed passend zadel heeft eigenlijk geen sjabrak nodig.
Maar goed, dat terzijde.
Toen ik opgroeide met paarden, dan reed ik eigenlijk voornamelijk met halster en touw. Tegenwoordig is dit al uitzonderlijk.
Een goed stamboekpaard was voornamelijk voor de sport, de rest waren allemaal mengelmoesjes die van slachtwagons afkwamen of in iemand zn achtertuintje werd gefokt.
Buiten dat was KI toen nog helemaal niet gaande en dus nam je de hengst van de buren, niet een hengst van de andere kant van het land of zelfs wereld.
De ponietjes kregen hooi en wat oud brood, geen speciale paardenbrok.
Stonden op stal in stands en kregen geen dekens op.
Werden zelden beslagen en je reed met je oude afgetrapte dingen, totdat je wat geld bijeen gespaard had om iets nieuws te kopen.
Je had een pony voor het leven, niet elk jaar een ander als die je niet beviel. Je vocht het gewoon uit met je pony of paard, totdat het goed ging.
Er is erg veel veranderd in de tussentijd, zo ook qua rijstijl.
Je had ook zoveel keuze in bitten en zadels zoals je tegenwoordig hebt.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 11:07

Heb ook het idee dat we in die tijd veel makkelijkere pony's hadden. Niet zoveel bloed. Ik had een x arabier en dat was al heel wat! Iedereen was sneller tevreden. De winnende proef in de m van toen haald misschien nu nog geen eens een wp in de l1.
En wat iemand al schreef.....minder zieke paarden. Gewoon een simpel zadel en een simpel bitje aan een simpel hoofdstel met een frontriem die je zelf beplakte met tape in de kleur van de club. Op wedstrijd ging je in een heerlijke trui met een los colletje.

x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:00

Was het nog maar zo, ik wil ook een hoedje bij de pony's, staat zo leuk :')
Nederlanders: ga eens in België op wedstrijd kijken. Je kijkt je ogen uit :')

mhollander

Berichten: 2387
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: pekela, groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 14:03

jamiroquai schreef:
Wij speelden ook manege- tje op een speelveld bij ons in de wijk. Liepen we de hele tijd als mafkezen voltes en gebroken lijnen te maken in de bak. Voorbijgangers moeten ook wel gedacht hebben......... 8)7

Ik ging ook met 1 ander kind de weg op met een enkelspan... +:)+



Haha klinkt dat bekend!

Wij deden dat ook. We deden zelfs touwtjes aan onze stuur van de fiets. Dat waren dan teugels. Achteraf was dat best wel gevaarlijk maar ja toen was het vooral leuk.

jamiroquai

Berichten: 2575
Geregistreerd: 29-03-10
Woonplaats: Remunj ( Roermond)

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 16:52

Hiposjuhhh, wat is daat zo speciaal dan? Zijn ze in de 70's blijven hangen, of is het juist pracht en praal?

Voor de Pennymeisjes:

Herinnert iemand zich nog de verhalen van Wodka, en zijn baasje Monique Schins?
Dat meisje zat bij mij in de klas, die bestond dus echt. Geniaal!

Maaikee43

Berichten: 2266
Geregistreerd: 21-05-10
Woonplaats: Aan het strand

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 17:02

Ik heb heel veel (oude) penny's. En je ziet duidelijk verschil. Toendertijd was het lol met je knol. Nu is het trainen voor je wedstrijd! En reden immers zonder dekjes en andere rijrbroeken enz enz enz..

Vroeger ging ik altijd met halstertouwen wandelen met mn vriendin dat was mijn paard. Of touwen aan je fiets. Als een gek in 'bak' rennen als paarden. Wat een lol, geweldige zomer! Met je cap op je fiets, laarzen aan, snel naar de manege. De paarden poetsen etc in de longeerbak paardje spelen. Ja ga zo maar door..

Undefined
Berichten: 3768
Geregistreerd: 18-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:45

maureen schreef:
Ja, Follyfoot herinner ik me ook nog, maar ik was nog wel wat jonger. Op woensdagmiddag keek ik ook altijd naar Roy Rogers met Trigger, zo'n zingende cowboy. Wat een paard vond ik dat <3
Afbeelding
Afbeelding

en vliegendekens, nee, die had ik toen nog nooit gezien, laat staan een masker. Op een gegeven moment zag je wel van die sliertjes soms voor de ogen maar dat was al heel wat.
Bianca en haar paard? Nee, die ken ik niet, wel natuurlijk Black de Zwarte Hengst serie, de tv serie van Polly (Polly is, polly is, het liefste pááárd.... :D )

de begintune gevonden van Polly *\o/*
http://youtu.be/Z41aX97gZz0



Dat paard is toen toch ook opgezet? Kan me herinneren dat er een topic over was op bokt!