Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 3

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lioony

Re: Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:40

Moet je ook niet vertellen hè haha! Mijn paard gaat ook lekker puberen! :D Lekker laten lu.llen! Comique is echt 1000 x mooier dan die merrie, en dat jou instructeur er geld in geïnvesteerd heeft zegt al heel veel. ;)
Ik zou dat sowieso vaag vinden als iemand zo mijn msn zou vragen! :=

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 20:43

Ik denk dat ik haar er maar gewoon afgooi, weg met dat gezeik. :)
En ik denk dat dat puberen nog wel mee valt, ken veel mensen met jonge paarden en maar een paar ervan zijn gaan puberen.
Mijn instructeur heeft zelfs nog nooit een paard meegemaakt dat ging puberen, terwijl hij er heel veel heeft opgevoed.
Dus dat zal wel goed zitten. En dan nog, laat hem dan maar puberen, komen we wel weer overheen.

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:47

EllaBellaah schreef:
Hij is goedgekeeeeurdddd :D :D!!!!

Proficiat. Heel veel plezier met 'm.

Lauste: gewoon blocken op msn. Daar moet je je niks van aan trekken.

Wat betreft de deken. Ik ga denk ik voor een regendeken, een 150 gr en een 300 gr. Ik ga Josie eens pben voor de prijzen.

Wat leuk overigens dat jullie allemaal zo'n leuke variaties hebben op Bumble-bee. Van auto tot transformer-karakter, die van mij is en blijft toch de leukste. :D

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:50

Goed idee, mens heb je toch verder nergens voor nodig :')

Heeft vaak vooral te maken met consequentie en weten waar je mee bezig bent. En het ene paard is wat dominanter dan de ander, maar dat kun je vaak toch al wel zien, ook als ze jonger zijn.
Courage gaat overigens wel naar een stal waar een goede ruiter hem even aan kan pakken, als hij écht gaat puberen en dan kan ik daar 2 keer per week onder goede begeleiding rijden. Maar dit is iets waar we niet vanuit gaan, maar wel gewoon al besloten hebben. :)

De auto is volgens mij het transformerkarakter haha! Dat denk ik inderdaad ook! Heb je nog wat foto's (hoort eigenlijk in andere topic thuis)? :D

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:51

Was net even naar hem toe om zijn paspoort te halen met mijn vader en broer, zij hebben hem allebei goedgekeurd :)! Had hem in de bak gezet hij de heletijd naar de achterkant racen om bij de andere paarden te komen, en weer naar voren bij ons even knuffelen, en weer naar achteren al bokkend haha. Morgen ochtend mag hij dr lekker bij!

Lauste: Lekker laten praten joh! Dat doen ze bij mij ook van nu is hij misschien wel braaf maar over een jaar gaat hij puberen blabla. Niet je onzeker laten praten hoor!

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 20:52

Oh dat is wel handig dat je daar alvast een oplossing voor hebt ja!
En inderdaad, mocht hij gaan puberen, kan mijn instructeur zich gaan uitleven. :D
Maar Comique is absoluut niet dominant, dat is mijn pony juist eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeenorm.
Dus als je die samen in de wei zet scheelt dat wel weer ruzie's, mijn pony moet en zal de baas over elk ander paard zijn.

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 20:54

Ik denk dat er grofgezegd nog altijd minder risico's zitten aan een 4jarige dan aan een Jazz. :')
Uitzonderingen daar gelaten.

Hoe oud is de jouwe ook alweer Ella?
Volgens mij hebben trouwens de meesten uit dit topic een jong paard gevonden! Wel grappig.
Zijn toch de meest verkochte paarden. :j

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:55

Ferro is in maart 3 geworden. Hij kent eigenlijk nog niet veel, ja zadeltje dr op gaat prima. Maar het longeren gaat nog niet helemaal soepel, daar ga ik hard op trainen dus!

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:56

haha :P Courage is wel vrij dominant (en ernstig macho := ) tegenover andere paarden, maar tegenover mensen niet. Hij is echt fantastisch opgevoed, afspuiten en vliegenspray vind hij echt NIET leuk, maar hij gaat alleen een beetje lopen draaien, hij zal nooit, maar dan ook nooit dwars door je heen gaan of wegrennen (hangen dan wel :D ). Hij kan ook zo stuiterend in z'n stal staan, op de poetsplaats komt hij alleen beetje achter me aan lopen, maar blijft daarna wel stil staan. En als je hem meeneemt naar z'n weide terwijl de rest al buiten is, zou je een bom verwachten, maar je kan 'm zo met een los halstertouw en paard achter je meenemen. :)

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:19

Even heel offtopic, ik zie dat NonaWen en Laura (Lauste) lekker op dreef zijn op hyves hahahaha! :))

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 21:26

Hahaha ohja. Je moet toch wat op de maandagavond he, hou stiekem wel van een beetje rellen. O:)

Ella, okee! Ik vind dat juist wel een mooie leeftijd. Op die manier groeien jij en je paard ook mooi naar elkaar toe.
Kun je hem alles helemaal op je eigen manier leren.
Ik denk dat het erg leerzaam is, leerzamer dan zo'n automaat in ieder geval. :)

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 21:28

Tootje, volgens mij zijn Courage en Comiqu allebei op dezelfde leeftijd ongeveer geruind.
Comique is vorig jaar in mei geruind, een maand voor zijn 3e dus, wel redelijk laat en Courage was ook bijna 3 toch?
Je merkt het eigenlijk alleen aan hem doordat hij telkens alles in zijn mond heeft, zet je hem vast aan een touw,
heeft hij de hele tijd dat touw in zijn mond enzo. :')
Maar hij was als hengst ook altijd al een schatje, eigenlijk helemaal geen macho.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:29

Ella: gefeliciteeeeeerd! Wat zal je blij zijn?!
Qua dekens heb ik uitrijddeken, zweetdeken van eskadron, rambo regendeken 0gr en rambo onderdeken van 200gr. Als de onderdeken gaat schuren of niet goed blijft liggen, ga ik alsnog voor een rambo winterdeken van 200gr.

Meiden, nog 2 nachten slapen, ben er best gespannen om. Had vannacht al nachtmerries :(

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:31

haha ja ik zag het, en ik ben daar ook altijd wel voor! :D

Courage op 2,5, dus waarschijnlijk iets eerder. :)

Oei das niet fijn Jotoma! :=

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 21:33

We duimen allemaal voor je Jotoma! Echt, ik hoop heel erg voor je dat hij wordt goedgekeurd! :)

Oh oké, maar alsnog vind ik dat ze wel veel theoretische overeenkomsten hebben. _O-
Ruin, 4 jaar, later geruind dan normaal (?).

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:35

Lioony schreef:
Yelly schreef:
Gefeliciteerd EllaBellaah!

Ik vind Courage op die foto helemaal niet zo heel aansprekend, terwijl ik hem dat op al jouw foto's wel vind, Lioony :o

Ik wil zo mijn dekens gaan bestellen, maar nu is de vraag: wat precies? Ik ben echt een leek op dekengebied, want bij mijn bijrijdpaarden werd er altijd gewoon gezegd welke wanneer op moest ;) Unique komt elke dag buiten (tenzij het weer zeer slecht is, zoals vandaag waarschijnlijk) ;)

Ik wil nu bestellen:
- Zweetdeken (heb ik al, maar ik wel een nieuwe) :P
- Regendeken 0 gram
- Deken 150 gram, waterdicht
- Deken 300 gram, waterdicht

Dit wordt een rib uit m'n lijf, haha :o Maar maak ik met deze dekens een goede keuze of zouden jullie mij wat anders aanraden? Ik ben niet zo van van onderdekens in combinatie met een regendeken of iets dergelijks..

Als ze in een kudde/groep staat Rhino/Rambo. Anders is Amigo ook goed te doen. :j Maar als ze in een groep staat is ie anders gegarandeerd gesloopt. En ze gaan gewoon echt heel lang mee! Deken van de merrie die ik altijd reed heeft 14 jaar (weet neit precies, maar zeker meer dan 10 jaar!) dienst gedaan op die merrie en er was alleen een klittebandje wat niet meer plakte. Ligt nu op de moeder van die merrie en gaat nu ook alweer 2 zomers mee! Heeft het weer van vandaag ook overleefd! Dat is dan wel een Bucas trouwens, die zijn ook heel fijn! Deken van m'n bijrijdpaardje is ook al 10+ en heeft vandaag ook overleefd!

Ik heb: - Eskadron fleecedeken (droogt heel fijn)
- Eskadron dralon zweetdeken (is dikker en neemt meer vocht op, topdeken!)
- Rambo Helix Cooler (is van een apart stofje, dun en ideaal voor lente/zomer, gaan ze niet na zweten, maar drogen wel super!)
- Rambo vliegendeken
- Rhino 0 grams regendeken
- Rambo onderdeken 300 grams
- Rambo winterdeken met halsstuk 370 grams
En ik wil nog een rambo 100 of 200 grams onderdeken, wilde dus eigenlijk al een 200, maar kreeg die 300 :+ Gelukkig zijn die dingen niet zo duur.

Courage vind ik daar idd ook niet zo mooi, lijkt ook heel anders qua verhoudingen.

Ah, fijn dat alles al gedaan is Laura! Das echt top! :j

Roelien kom is op msn, ben benieuwd :P

Ze staat alleen samen met een ruintje (grote pony, ook een koffievos, wel een grappig gezicht) :D De andere paarden kan ze wel zien, maar die staan op andere landjes :) Hier is voor gekozen omdat de merriegroep al een heel duidelijke rangorde had en er zich echt koppeltjes hebben gevormd. Verder is er nog een gemengde ponygroep, een ruinengroep en een groepje van drie Shetlanders. Ze heeft ook even bij de Shets gestaan, maar die waren haar telkens aan het opjagen :+ Nu is de ruin ook wel het baasje van de twee, maar verder gaat het gewoon prima en ze staan ook vaak te kroelen enzo :)

Ik twijfel of ik niet eerst voor wat goedkopere dekens ga.. Mijn oude bijrijdpaarden hielden hun goedkopere dekens (HH, huismerken en dergelijke) ook eigenlijk altijd wel heel.. Maargoed, als ik ze allemaal na een paar weken weg kan gooien is goedkoop duurkoop is dat geval ;) Maar dat weet ik dus vooraf niet!

Iemand ervaring met de (winter)dekens van Robby's?

Afbeelding

@ Lauste: Laat dat mens lekker praten :P Je hebt altijd je instructeur nog in de buurt, die het paard heel goed kent :) Ideaal toch :)

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:39

Valt wel mee toch haha? :P

Ze hebben inderdaad wel veel overeenkomsten, alleen is Comique ukkie vergeleken met Courage :(:)

@ Yelly
Het gaat dan nog niet eens om het kapotmaken, maar ze gaan vaak toch wel 10 jaar mee en dat scheelt echt. :j
Vandaag heeft het hier heel de dag geregend, en ik heb Courage en de merries binnengehaald om half 5. Dekens opgelaten, zodat ze niet doorlekker naar de binnenkant, als je ze oplaat drogen ze goed. 2 paarden hadden Rhino op (Courage 1 die net nieuw is en andere merrie van 1 van 1 jaar oud) en die waren na anderhalf uur droog, 1tje had er 1 van QHP op van 1 jaar oud, ook droog, mijn oude bijrijdpaardje had een Bucas van een jaar oud op en die was toen nog vochtig , mijn bijrijdmerrie heeft een Rhino op van 10+ jaar oud en die was ook vochtig, maar alleen de buitenkant (bij allemaal trouwens, geen een die nat was van binnen!) en oude merrie bij ons op stal heeft een hele oude deken op van 12+ jaar oud van Bucas en die was nog echt nat van buiten toen ik hem na 2 uur toch afhaalde. En er stond erook nog 1 onder een Pagony, die was denk ik toch licht vochtig aan het worden aan de binnenkant. Had het denk ik niet lang meer gehouden! :n Maar was wel weer redelijk opgedroogd na 2 uur, alleen de onderkant niet.
Laatst bijgewerkt door Lioony op 18-07-11 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:42

Ik moet ook even kijken voor dekens, ik ga mr. Jones namelijk ook in de winter scheren. Leggen jullie er (in de wei) er dan een 400 of 450 grams deken op? als hij helemaal geschoren is ?

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:42

@ Ella; Gefeliciteerd met Ferro! Hoop dat je veel plezier van hem hebt en krijgt! Heb jeh em ook rontgen laten keuren of?

Ik zit met een mini dilemma;; Paardje waar ik zaterdag dus om weg was, heeft dus een miniscul los botfragmentje, tis al ingekapseld en zit er wss al sinds zn veulentijd (Tis geen OCD!)
Hij loopt gewoon M1 oefeningen en loopt verder ook niet gevoelig. De Da zegt; afblijven.
Ik heb de foto's meegekregen en ik kan hem amper zien, zo miniscul is ie (2 paardenartsen moesten er eerst naar kijken)
In 2006 zat hij er dus ook al maar is hij dus niet opgevallen door de Paardenarts.. toen hij vorig jaar opnieuwe rontgen werd gekeurd kwamen ze er naa heeeel lang zoeken em tegen. Hij zit op zn voorknie LV. Geen vervelende plek.
Maarh ij zat er in 2006 dus ook al.. verder geen reacties op het bot of er om heen..
Ik zal toch van de week even met Paardenarts overleggen en foto;s laten zien, toch weet ik dat zo'n paard moeilijk weer te Verkopen is, mocht dat ooit gebeuren.
Maar goed.. hoeveel paarden op die leeftijd lopen er wel niet met een chippie rond.. in de Z. Denk ik dan maar weer.
een 3 jarige met Chip had ik dan zo ie zo af gekapt.. je weet niet wat het gaat doen met het trainen.
Deze is gewoon al 5 jaar in training en tis verder nooit gaan " zwerven"...

Hmmhmmm..

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:44

Zolang hij er geen last van krijgt zal ik het persoonlijk gewoon laten zitten. Ferro heeft ook een schieffel al heel lang in zijn linker voorbeen maar de DA zei al lekker laten zitten daar krijgt hij toch nooit last van aangezien het op een gunstige plek is en niet groot.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:45

xJasmijn schreef:
Ik moet ook even kijken voor dekens, ik ga mr. Jones namelijk ook in de winter scheren. Leggen jullie er (in de wei) er dan een 400 of 450 grams deken op? als hij helemaal geschoren is ?

Hier dan 400 grams bij m'n bijrijdmerrie met een hals. Is een echte koukleun, maar dat gaat prima. :j Is dan dus oook geschoren! Staat wel heel de dag op stal en 2-4 uur in de paddock per dag. Andere bijrijdpaardje gewoon 300, ook geschoren en zonder hals, maar die heeft het niet snel koud.
Courage gaat onder een 370.

Lastig Romanoff! Chip hoeft niet erg te zijn, goed naar laten kijken door verschillende DA's (second opinion) :j

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:02

Oei Romanoff, lastig. Ik zou ook voor een 2nd opinion gaan.. Foto's aan andere arts laten zien..
Ik zou het zelf misschien doen als ik heel erg voor t paard zou zijn gevallen en daarnaast advies vragen aan mensen die er objectief naar kunnen kijken. Voor jou is het lastiger omdat je gevoel mee speelt.
Als ik woensdag tegen t zelfde aan loop, zou ik t ook niet zonder advies van bijv instructrice kunnen doen.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:09

Hm, denk ook niet dat een instructrise daar veel mee kan :)
Als 2 paardenartsen zeggen (verschillende praktijken); Hij zit ingekapseld en is in die 5 jaar dus niet gaan zwerven.. Ja het blijft een risico, maar goed een los botfragmentje valt nog weg te halen, het is geen OCD dus dat zn gewrichten al naar de hel zijn.. hij is ook makkelijk te verwijderen, dus mocht ie gaan klieren.. Maar goed zijn weer extra kosten en een revalidatie verder..

Tpaard is verder gewoon ook wat ik zoek, toen ik op hem stapte was het meteen een vertrouwd gevoel en dat heb ik niet bij elk paard.

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 22:18

Heb geen ervaring met die dekens Yelly, maar hij ziet er wel leuk uit! :)

Haha klopt Tootje, dat feit heb ik dan ook maar even achterwege gelaten, haha. Groeien ze eigenlijk nog een beetje op 4jarige leeftijd?
Ja sorry, heb totaal geen verstand van jonkies. Heb altijd een oudje gehad. :')
Comique is nu 1.65, ben ik zelf ook, vind ik wel fijn dus!
Nog een overeenkomst; beide een Franse naam. :D

Gewoon veel advies vragen Romanoff! Maar zoals je het nu omschrijft klinkt het niet heel ernstig.
Wat voor paard was het ook alweer?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:36

@romanoff: ik bedoelde meer dat ik mijn instructrice zou vragen omdat zij me goed helpt relativeren, een da heeft er natuurlijk meer verstand van. Maar in het kader van objectief kijken heb ik veel aan mn instructrice gehad :).