Hoe oud was je toen je begon met rijden??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ammaretto1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:54

Was 1 toen ik voor het eerst op een paard zat en was 5 toen ik ging rijden.
Op mijn 6e kreeg ik een Shetlander van mijn ouders en reed voor het eerst een paard in op mijn 11e

lottex

Re: Hoe oud was je toen je begon met rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:05

Op mijn 8ste begonnen op een manege,
na 5 jaar veranderd omdat ik er niets meer bijleerde,
nu zit ik op hele goede manege :)

Sinds mijn 13e heb ik een shetlander,
daar rijd ik natuurlijk niet mee, maar wel andere dingen

En verzorg/bijrijdpaard mag ik niet van mijn ouders :\

jackiejtjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:26

ik was 4 jaar toen ik ging rijden op de manege was eigenlijk nog te klein en te jong maar me vader bleef doorgaan dus mocht ik toch meerijden eerst wel een proeflesje gehad om te kijken of ik er wel bij paste:D

Ma_ris_ka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 14:20

Ik was 10 toen ik begon. Ben nu 25 en krijg dit jaar mijn eerste eigen paardje :D Nou ja, 'krijg' :P Jullie weten vast wel wat ik bedoel :j

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 14:33

Vanaf mijn geboorte stonden er al paarden bij ons thuis en reden m'n vader en ik rondes op de kar wat is als klein kind prachtig vond. Vanaf me 9e ben ik op de manege gaan rijden en toen ik 11 werd kreeg ik mijn eigen pony en rijd nog steeds :D

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 14:33

ik was 6 :j

bakbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:02

ik wou sinds me 3e al gaan rijden maar dat was natuurlijk wel een beetje jong dus ben ik echt begonnen toen ik 6 jaar was. :)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:03

iklieftponys schreef:
Hallo!

de titel zegt het al:
"hoe oud was je toen je begon met rijden?"

En hoeveel jaar later had je eigen paard?
En hoe lang reed je al toen je je 1e paardje inreed??

ik was 7 jaar, heb nog steeds geen eigen helaas maar OOIT komt die dag! moet gewoon anders word ik gek en ik heb nog geen paardje echt ingereden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 01:20

6 of zo, tijdje gestopt en rond men 13 a 14 terug begonnen

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 01:22

8 jaar oud dat ik begon met rijden.
15 of net 16 dat ik voor het eerst een paard inreed.
21 dat ik mijn eerste (enige) paard kocht

Voske1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:02

Ik geloof dat ik 8 was toen mijn vader onze eerste shetjes kocht

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:09

Ik was 7 jaar toen ik voor het eerst een proefles nam op de manege :)
En 16 jaar toen ik mijn bijrijdpaard ging verzorgen en stopte op de manege.

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:09

3 jaar toen i kvoor het eerst een rondje hobbelde, zo eens een keer in de maand of twee maanden bij mijn nicht op haar shet, toen op een grotere pony maar pas toen ik 11 was echt serieus leren rijden bij de stal waar ik nu nog steeds met liefde en plezier werk en rijd, geen eigen paard, heb ik ook niet nodig, mag op stal heel veel en dat maakt mij gelukkiger dan dat ik een eigen paard zou hebben, heb voor het eerst twee pony's zadel mak gemaakt een half jaar geleden dus toen was ik 14,5

Deejay_Simba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:46

ik ben mn hele leven al met de paarden bezig, maar toen ik 3 jaar oud was, werd ik voor het eerst op een shetlander gezet, daarmee had ik 2 keer in het jaar een shetlander wedstrijd, nu ben ik bijna 14, en rijdt ik nogsteeds, ik heb ongeveer 2x in de maand wedstrijd, en heb er nogsteeds heeeel veel plezier in. :D
Ik heb nu verschillende paarden ingereden, ik was 9 toen ik mn eigen pony ging inrijden, maar wel met hulp van mijn ouders.

Anielcaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 13:05

op m'n 6j begonnen in een manege, 9j (verzorg)pony van m'n grootvader, 10j eerste eigen pony, 10.5j 2e pony, intussen rijd ik een half jaar op mijn paard die in februari 4 geworden is.

sandravra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 13:09

Ik was pas 26 en rij nu pas 5 jaar. Vroeger wel heel veel belangstelling, maar we hadden het thuis niet breed genoeg om paardrijden te betalen.
Eerlijk gezegd denk ik wel dat je op latere leeftijd altijd iets banger blijft. Ik heb nooit op een shetlander gesjeesd....
Ik heb nu sinds 2 jaar een eigen paard en dat bevalt prima. Hoeft ook helemaal niet zo duur te zijn. Ik ben nu 30 Euro per maand meer kwijt dan toen op de manege voor 1 x in de week. Heb nog wel steeds priveles omdat ik denk dat ik nog aardig wat te leren heb.

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 13:27

Ik ging op mijn 5de af en toe rijden bij vrienden van mijn ouders die een paar paarden en een pony hadden, en vanaf mijn 7de bij een manege. Mijn eigen pony heb ik sinds mijn 9de.

Twitchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:15

sandravra schreef:
Ik was pas 26 en rij nu pas 5 jaar. Vroeger wel heel veel belangstelling, maar we hadden het thuis niet breed genoeg om paardrijden te betalen.
Eerlijk gezegd denk ik wel dat je op latere leeftijd altijd iets banger blijft. Ik heb nooit op een shetlander gesjeesd....
Ik heb nu sinds 2 jaar een eigen paard en dat bevalt prima. Hoeft ook helemaal niet zo duur te zijn. Ik ben nu 30 Euro per maand meer kwijt dan toen op de manege voor 1 x in de week. Heb nog wel steeds priveles omdat ik denk dat ik nog aardig wat te leren heb.

goed om te horen dat ik niet de enige ben die pas op dr 26e is begonnen met rijden :-) ben ook nog wel wat bang af en toe maar na het rijden op oudjaarsdag met al het vroege vuurwerk en de paarden constant in paniek, vallen de keren dat t paard nu schrikt wel mee qua heftigheid. paniekhouding gaat nu bijna als automatisme :)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:23

Ik was 9 toen ik voor het eerst rijles kreeg, daarvoor had ik al wel een paar keer wat rondgehobbeld.

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:30

Ik was 7 toen ik begon met rijden op een manege (want toen mocht het pas daar :P), 10 toen ik begon met verzorgpony's voor vier keer in de week, 12 toen ik mijn eerste pony kreeg en 14 toen ik mijn paard kreeg. Heb nog nooit een paard ingereden en rijd momenteel even helemaal niet meer helaas...

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:41

ik was 7 toen ik begon op een manege (mocht toen ook pas beginnen.. leeftijd minimaal 7) daarna elke week gewoon 1x gereden (1x per week).
Na 4 jaar rijden overgestapt op andere manege (manege waar ik nu nog rij) en toen daar 4 jaar gereden voor ik mijn 1e eigen paard kreeg. Ik kreeg toen die 4 jaar (voor ik eigen paard kreeg) 2x per week les.
Nooit een verzorgpaardje gehad voordat ik eigen paard kreeg, maar was ook niet in mijn omgeving.
Mijn 1e paardje was net 5 geworden toen ik hem kreeg en heb gewoon alles geprobeerd met hem. Hij had amper
concours ervaring en met wel meer dingen weinig ervaring (buitenrijden e.d.) maar we hebben samen alles ontdekt!
2e pony kwam een jaar later. mijn ouders vonden een 1e eigen paard pas verstandig rond mijn 15e. Dan was ik meer een "puber" en konden ze zien of het wel echt mijn passie was of dat het dan uit zou gaan naar jongens. Ook was ik dan meer verantwoordelijk e.d.
Maar aangezien paarden mijn passie bleven, kreeg ik toen dus mijn eerste echte paard. Een 5 jarige KWPN ruin, een corland. Een boefje, heel cool in zijn hoofd, geen echte fratsen.. echt een leuk paard! Gaat ook nooit meer weg!

Toen een jaar later, kreeg mijn broertje zijn eerste eigen pony, hij was 13,5 jaar en reed toen net weer 2 jaar na zijn stop. Hij was namelijk ook begonnen op zijn 7e. Is toen na 2 jaar gestopt en toen toch weer begonnen. Hij vond deze pony de leukste manege pony (pony was er net 3 maanden) maar pony was een vreselijke bokpony! Heel veel problemen gehad met hem en nu na zo'n 2 jaar is het een schat, maar zo af en toe nog steeds met gekkigheid!

Heb nog nooit een paardje ingereden, maar ben dat wel van plan over een jaartje of 2 a 3.

_Ilsee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 18:52

ik was 6/7 ik weet eingenlijk niet zo goed meer xD
ik heb nooit echt een pony ingereden, wel is een keer een shetlander met een vriendin half mak gemaakt maar dan zonder zadel en toen het echt goed begon tegaan werd ze verkocht :( was toen nog een verzorg shet .
nu heb ik een superleukelieve Welsh x Arabier :) heeft zo haar nukken maar nooit vervelend :D deze is wel van mij zelf maar helaas niet bij ons staan ( ik woon in nieuwbouw ) .

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 18:59

Ik was 5 toen ik ging lessen bij een kleinschalige buitenmanege, na een paar jaar verhuisd naar een echte manege. Een paar jaar later heb ik de pony van mijn opa "ingereden", maar dat kon je niet echt inrijden noemen...
Op mijn 12e kreeg ik mijn eerste pony en op mijn 16e heb ik mijn huidige paard gekocht.
Laatst bijgewerkt door xxappiexx op 25-03-11 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 19:04

Ik begon met 8 echt paard te rijden. Dat is overigens op veel meneges ook een minimumleeftijd, in ieder geval in mijn tijd.

toen ik 17 was ben ik op een handels/fok stal komen te werken waar ik mocht gaan inrijden. Vanaf dat moment heb ik 5 paarden vanaf 0 mogen oppakken. Veel jonger kan ik overigens ook niet aanraden, ik houd bij voorkeur een minimum van 16 aan, omdat jongere kinderen nog te impulsief en inconsequent zijn om een paard een gedegen opvoeding te geven. Bij zo'n jong paard is een onuitwisbare fout erg snel gemaakt!

Een leasepaard heb ik gehad, toen ik 17 was. Ik kon hem in principe als van mij beschouwen en zo ging ik ook met hem om. Ik had ook een grote keuze in leasepaarden, dus het kwam op veel vlakken overeen met een eigen paard. Maar voor een eigen paard heb ik simpelweg de tijd en middelen op het moment niet. Maar ik heb veel meer geleerd van de maneges, handels- en fokstallen waar ik nu heb mogen werken. Daar heb je op mijn leeftijd veel meer aan dan als je op je 14, 15, 16, 17, 18e meteen een eigen paard krijgt en niets anders kent. Van veel paarden en veel verschillende bedrijven wordt je als ruiter IMO vele malen veelzijdiger, en dat komt ook bij een later eigenpaard erg goed van pas! :))

jessicaduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 19:39

ik ben 15 en begon met mijn 5e jaar aan paardrijden:D ik ben nooit gestopt dus rijd al 10 jaar paard..