mag een hoefsmid je paard schoppen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Re: mag een hoefsmid je paard schoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 00:18

Ik denk dat veel mensen het ook verkeerd begrijpen.
Immers, een trap hoef je vaak maar een keer te geven, IMO dus ook beter dan blijven aanklungelen. Net als met rijden, je kunt beter een keer doorpakken, dan blijven sukkelen. Je moet kijken naar hetgeen wat het meest effectief is is op het moment. Deelt jouw paard -angst uitgesloten- een klap uit, dan mag je een trap teruggeven.

Je blijft dus niet trappen. Het gaat er ook niet om dat je zo hard mogelijk trapt. Je moet dus ook niet dagelijks zo met je paard omgaan, maar als ze een keer rare fratsen uithalen, mag het zeker! :))

Verder vind ik om 1001 redenen dat je paarden niet met mensen/kinderen moet vergelijken.

En bij veel mensen die zo denken, zie ik nogal eens dat de opvoeding dus ook ernstig tekort heeft geschoten, omdat ze behandelt worden als tere kinderzieltjes.. In plaats van krachtpatsers van 600kg. :)

Paard, stampen met je voeten is hier op stal niet toegestaan. In de hoek van de gang ligt een deken uitgespreidt op de vloer. Hier gelieve 10 min. af te koelen. Je kunt terugkomen wanneer je over je acties hebt nagedacht, en je je verontschuldigingen wilt aanbieden -oid-.
:')

Ik zie mijn merrie al braaf gaan liggen. :))

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 08:50

Mijn dochter trap ik inderdaad ook niet :+ , maar ik zie wel de overeenkomst tussen paarden en kinderen wat consequent zijn betreft. ;)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 09:25

Nou las ik een paar pagina's terug een hoop over die o zo wilde jonge hengsten? Sorry hoor, maar ik vind het je reinste onzin. Ik heb ook ervaring met jonge hengsten, heb er nu zelfs 1, maar het is echt niet nodig om die maar een klap te geven oid. Ook hengsten kan je opvoeden met rust en geduld. Trappen? Ik pak t been vast en na 3 minuten op 3 benen is de lol er snel af. Nee, sorry, ik begrijp al die verhalen over dat je hengsten harder moet aanpakken echt niet. Alerter moet je zeker wel zijn met een hengst, want een fout van jouw kant wordt onmiddellijk bestraft :P Maar ik heb de resultaten gezien van die stevige opvoeding, en geloof me, das niet aan mij besteed. Ik ben vriendelijk en rustig en heb die aanpak bij meerdere hengsten zien resulteren in een keurig opgevoed paard dat makkelijk naast een merrie kan staan. De anders opgevoede hengsten sprongen zowat over de staldeur. Dat even ter verdediging van hengsten :P Verder blijf ik erbij dat schoppen of slaan niet nodig hoeft te zijn. Als je ongewenst gedrag meteen in de kiem smoort heb je dergelijke straffen helemaal niet nodig.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:08

Nogmaals, je bent van harte uitgenodigt eens een dag mee te komen lopen. Als je denkt dat die jonge hengsten alleen maar braaf zijn, ben je nogal naief. Of je hebt idd nog niet zo veel ervaring. Niet om vervelend te doen, er zitten altijd brave, makkelijke paarden tussen. Maar het gros van de grote onopgevoede jonge hengsten die op stal komen zijn echt niet braaf.

En een KWPNer heb je sneller over de zeik dan bijv. een jonge Friese hengst. Want die kijken echt nergens na als ze gaan.. :+ Als je dan niet slaat oid. heb je toch echt het nakijken.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:09

En dan heb ik het nog niet eens over als ze dekken, want dat kunnen ook een stelletje doorgedraaide paarden zijn.. :))

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:11

Citaat:
En een KWPNer heb je sneller over de zeik dan bijv. een jonge Friese hengst. Want die kijken echt nergens na als ze gaan.. Als je dan niet slaat oid. heb je toch echt het nakijken.

Dit ben ik absoluut niet met je eens. Dit heeft niks met het ras of type paard te maken!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:13

Nouja. Ieder zijn mening.

Ik heb op Friezenstallen gewerkt, en op de gewone Warmbloed Rijpaard-stallen, en er is wel degelijk een heel groot verschil in omgang. Over het algemeen genomen, ik snap wel dat het voor ieder paard neit op gaat. :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:13

En begrijp me niet verkeerd, ik ga met beiden paarden hetzelfde om, maar qua afstraffing en correctie kan een Fries toch zeker héél veel lomper uit de hoek komen. :))

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:15

Een ras zegt niet per definitie of een paard al dan niet makkelijk is, nee. Dat is echt onzin. En nogmaals, ik ken vrij veel paarden en heb in mijn 39-jarige leventje heel wat paarden voorbij zien trekken. Ken maar weinig echt moeilijke paarden bij de smid, hoor. Maar hier op bokt doet men net alsof er zoveel paarden zo'n drama zijn, maar ik ben overtuigd dat het dan toch echt ligt aan de opvoeding en de benadering van paarden. ;)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:17

Tsja, mensen leggen graag drama in hun paard, en vermenselijken ze graag. De mijn ei sécht apart, nou, blabla, tsss...

Zo heb ik dat mee gemaakt met mensen die met hun merrie kwamen om haar te laten dekken, en als het niet lukte was de merrie een kieskeurige, een aparte, een intelligente, wat een gelul; vaak was ze nog niet hengstig genoeg; het zijn zoogdieren met hormonen.
Ik word daar wel eens beetje moe van.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:22

Ik heb gelukkig momenteel geen enkel paard op stal met problemen bij de smid. Alleen een merrie de de praam op moet, that's it.

Hahaha, Detour. En dan de volgende keer een hengst door de merrie uit laten kiezen door haar foto's voor de neus te houden?

Al moet ik eerlijk bekennen dat een van mijn merries bij de inseminator in deze regio onmogelijk drachtig wordt. Hij kan niet eens voorbij de baarmoederwand komen, en het liefst slaat ze hem verrot. Terwijl bij alle andere inseminatoren het nooit een probleem is geweest en ze gelijk drachtig is. :)) Toen we ander belden om met hetzelfde sperma te insemineren was ze gelijk dragend.. :') Maar zij had gewoon niet zo veel met mannen.

Dat het vermenselijken een probleem wordt zie ik inderdaad ook. Heb hier klanten gehad die 5 verschillende soorten voer hadden gehaald. Alle zakken losgetrokken en mocht het paard ruiken en kiezen welke hij had lekkerst vondt. Toen het paard van meerdere een hap naam, alles ruikt immers lekkers, kregen hij een mengsel.. :')

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:23

Twiggy2008 schreef:
Een ras zegt niet per definitie of een paard al dan niet makkelijk is, nee. Dat is echt onzin. En nogmaals, ik ken vrij veel paarden en heb in mijn 39-jarige leventje heel wat paarden voorbij zien trekken. Ken maar weinig echt moeilijke paarden bij de smid, hoor. Maar hier op bokt doet men net alsof er zoveel paarden zo'n drama zijn, maar ik ben overtuigd dat het dan toch echt ligt aan de opvoeding en de benadering van paarden. ;)

Is het ook. Maar daarom is het nogal banketstaaf een hoefsmid klappen te laten vangen zonder gevolgen voor je paard, terwijl jij gebrekkig bent met je opvoeding.

Of zie ik dat verkeerd? :)

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:45

amyz schreef:
Nou las ik een paar pagina's terug een hoop over die o zo wilde jonge hengsten? Sorry hoor, maar ik vind het je reinste onzin. Ik heb ook ervaring met jonge hengsten, heb er nu zelfs 1, maar het is echt niet nodig om die maar een klap te geven oid. Ook hengsten kan je opvoeden met rust en geduld. Trappen? Ik pak t been vast en na 3 minuten op 3 benen is de lol er snel af. Nee, sorry, ik begrijp al die verhalen over dat je hengsten harder moet aanpakken echt niet. Alerter moet je zeker wel zijn met een hengst, want een fout van jouw kant wordt onmiddellijk bestraft :P Maar ik heb de resultaten gezien van die stevige opvoeding, en geloof me, das niet aan mij besteed. Ik ben vriendelijk en rustig en heb die aanpak bij meerdere hengsten zien resulteren in een keurig opgevoed paard dat makkelijk naast een merrie kan staan. De anders opgevoede hengsten sprongen zowat over de staldeur. Dat even ter verdediging van hengsten :P Verder blijf ik erbij dat schoppen of slaan niet nodig hoeft te zijn. Als je ongewenst gedrag meteen in de kiem smoort heb je dergelijke straffen helemaal niet nodig.

Er wordt ook niet gezegd dat alle hengsten zo zijn en dat ALLEEN hengsten zo zijn.. Er worden voorbeelden aangehaald. En het ging al niet meer over het alleen maar trappen bij de hoefsmid.
Niet alle paarden kun je over een kam scheren. Er wordt gesproken over wat te doen wanneer een paard wel ongewenst gedrag laat zien en hoe dan te handelen. En ook de aanpak is bij elk paard verschillend. Ook ik ben vriendelijk en rustig, maar als ik een paard tegenkom die wel gericht naar me trapt en het na meerdere vriendelijke waarschuwingen nog niet snapt dan word ik toch iets minder vriendelijk.

Sommige mensen lezen het, denk ik, verkeerd en denken meteen dat wanneer je een keer trapt je dagelijks een paard compleet mishandeld.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:07

Ik las toch echt dat (even vrij vertaald, sorry) als je jonge hengsten meemaakt, nou, probeer het dan maar eens zonder een hengstenketting en een paar klappen. (en nee, er is niet erg veel ruimte voor foutieve interpretatie in dit geval).

Ik heb toch echt mn fair share aan hengsten wel voorbij zien schuiven en gehandled, dus ook ik weet waarover ik praat. Maar heb verdorie ruinen gezien die een heel stuk linker waren dan jonge hengsten hoor :P Natuurlijk verschilt het per paard en ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat er gewoon vreselijke etterbakken tussen zitten. Maar het werd een paar pagina's terug gewoon zo neergezet dat het overkwam alsof alle jonge hengste gevaarlijk waren en aangepakt moesten worden, en wie het daar niet mee eens was had de uitzondering op de regel óf had onvoldoende ervaring met hengsten. Vandaar dus mijn pleidooi in het voordeel, ben niet zo voor sexediscriminatie :+

Buiten dat; ik denk beslist niet dat iemand die zn paard een keer trapt een dierenbeul is oid, maar ik ben simpelweg van mening dat er ook andere manieren zijn, zelfs met de enorme etterbakken.

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:08

Chaos schreef:
Paard, stampen met je voeten is hier op stal niet toegestaan. In de hoek van de gang ligt een deken uitgespreidt op de vloer. Hier gelieve 10 min. af te koelen. Je kunt terugkomen wanneer je over je acties hebt nagedacht, en je je verontschuldigingen wilt aanbieden -oid-.
:')

Ik zie mijn merrie al braaf gaan liggen. :))

Sorry maar ik vind dit een beetje een domme vergelijking. Je snapt toch zelf ook wel dat we een paard geen time-out gaan geven.

Ik heb het over het respect en het wederzijdse vertrouwen (wat ik nu al 3 keer ofzo heb gezegd) en niet over dat je een paard een time-out moet gaan geven o.i.d..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:18

Het is geen vergelijking. Ik maak me er een voorstelling van.. :)
Ik zeg toch ook niet dat jij dat zegt?.. ;)

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:21

Neuh, mijn paarden zullen niet zomaar schoppen, dus mijn hoefsmid hoeft niet te schoppen.

Bovendien vraagt hij altijd of de eigenaren er bij willen zijn bij moeilijkere paarden. (de eerste paar keer).

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:23

amyz schreef:
Ik las toch echt dat (even vrij vertaald, sorry) als je jonge hengsten meemaakt, nou, probeer het dan maar eens zonder een hengstenketting en een paar klappen. (en nee, er is niet erg veel ruimte voor foutieve interpretatie in dit geval).

Ik heb toch echt mn fair share aan hengsten wel voorbij zien schuiven en gehandled, dus ook ik weet waarover ik praat. Maar heb verdorie ruinen gezien die een heel stuk linker waren dan jonge hengsten hoor :P Natuurlijk verschilt het per paard en ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat er gewoon vreselijke etterbakken tussen zitten. Maar het werd een paar pagina's terug gewoon zo neergezet dat het overkwam alsof alle jonge hengste gevaarlijk waren en aangepakt moesten worden, en wie het daar niet mee eens was had de uitzondering op de regel óf had onvoldoende ervaring met hengsten. Vandaar dus mijn pleidooi in het voordeel, ben niet zo voor sexediscriminatie :+

Buiten dat; ik denk beslist niet dat iemand die zn paard een keer trapt een dierenbeul is oid, maar ik ben simpelweg van mening dat er ook andere manieren zijn, zelfs met de enorme etterbakken.

Ahzo.

Nee, ik snap dat het niet geldt voor hengsten an sich. Zo is de opmerking van mij ook niet bedoelt.
En er zijn idd altijd betere manieren, hoewel ik een hengstenketting niet zo erg vindt, maar qua opvoedmaatregelen als slaan en schoppen heb ik het dan.
Maar op de meeste stallen waar véél hengsten gestald zijn, en waar verloop is, is geen tijd om het snel én vriendelijk op te lossen. Want een heeeeeeel erge etterbak, heb je niet met een week oefenen braaf, daar gaat veel langer overheen.

En nogmaals het geldt niet voor alle hengsten, de meesten willen graag leren en passen zich uiteindelijk heel fijn aan. Maar er blijven erbij die altijd moeilijk zullen blijven, en dus ook regelmatig een klap nodig hebben. :)

En over ruinen. Ja, zo heb ik er ook een paar meegemaakt.. :') Moet ik wel zeggen dat die 3 toevallig allemaal met de fles zijn opgevoed.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:25

Snap dat niet. Mijn hengst is superbraaf. Heeft in een opfok gestaan waar ze gewoon moesten leren netjes stil te staan, door middel van een soort opvoelbox (maar dan groter).

Sowieso, als je in de omgang met een hengst steeds tikken en schoppen moet verkopen, moet je hem gewoon ruinen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:32

Als particulier wel. Als jij een machtig mooie hengst hebt staan voor de hengstenkeuring/fokkerij, sport, verkoop. Dan kan ik me voorstellen dat je hem hengst laat! :D

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:35

Een kennisje loopt idd een hengstenstage, daar is het heel normaal om een hengst met een plank voor zn kop te slaan alsie niet luistert :n

Maar dat is idd het jammere, dat er vaak geen tijd is om een hengst of andere etterbak op een nette manier op te voeden.. en dat levert in mijn ervaring het soort hengsten op die het heersende vooroordeel ook daadwerkelijk waarmaken. Mijn hengst is de grootste sul die je onder de paarden zult vinden denk ik zo'n beetje, maar das idd een mazzeltje, dat weet ik gerust ook wel :P Opvoeding is lang niet alles, karakter weegt ook ernstig mee..
Maar goed, ik dwaal af :)

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:36

als je een toch al nerveus zenuwachtig paard hebt vind ik het absoluut not done en kan de smit ophoepelen.
als het paard gewoon zich verveeld en dan maar wat gaat staan klooien vind ik mag de hoefsmit best eventjes op treden.. maar een paard dan gaan trappen of gereedschap in de buik of waar dan ook slaan vind ik absoluut not done.. !!
ik heb een smit gehad die dat deed.. en toen had ik er nog een andere mening over.. maar nadat die smit toen dik 2 uur op mijn paard bezig is geweest omdat hij zijn geduld niet kon bewaren en ik daar een paard aan over hield wat heel moeilijk werd met voete oppakken en elk onverwachte beweginkje of beweging wat leek op willen slaan flipte die door.. sinds dien ben ik dus van mening dat een hoefsmit zijn geduld hoort te bewaren.. eventjes boos worden kan maar dat kan je ook op andere manieren uiten maar een paard dan trappen of met gereedschap slaan is totaal not done..
ik heb nu een smit die heel rustig is en daardoor ook is mijn merrie heel braaf en kan ze nu zelf aan lang touwtje of zelfs los staan.. met geduld berijk je meer dan met geweld.. ! ;)
Laatst bijgewerkt door XxLiEsJuHhxX op 01-10-10 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:39

amyz schreef:
Een kennisje loopt idd een hengstenstage, daar is het heel normaal om een hengst met een plank voor zn kop te slaan alsie niet luistert :n

Maar dat is idd het jammere, dat er vaak geen tijd is om een hengst of andere etterbak op een nette manier op te voeden.. en dat levert in mijn ervaring het soort hengsten op die het heersende vooroordeel ook daadwerkelijk waarmaken. Mijn hengst is de grootste sul die je onder de paarden zult vinden denk ik zo'n beetje, maar das idd een mazzeltje, dat weet ik gerust ook wel :P Opvoeding is lang niet alles, karakter weegt ook ernstig mee..
Maar goed, ik dwaal af :)

Zo heb ik altijd ergens erg prettig mogen werken. Was toen 15. Totdat er een uitging en ik met de eigenaar kwam te werken. Hij ging alle paarden met een bamboestok langs, want paarden hadden pas respect voor hem op het moment dat ze achter in een hoekje gingen staan op het moment dat hij het stalgebouw binnenkwam. Niet luisteren? Ook dan een bamboestok. Hij heeft het mij ook letterlijk zo gezegd, na die dag ben ik gestopt. Compleet in shock. Gelukkig daarna altijd bij fijne stallen gewerkt. :) En bamboe komt écht heel hard aan.

Tika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:46

Een hoefsmid mag dit NOOIT doen, dan heeft hij niet het goede vak gekozen, hij had een grote bek gekregen en kon meteen vetrekken, ook al mag een paard niet slaan, een hoefsmid heeft meerdere kunstjes om een paard te laten doen zoals het hoort, tenminste een officieel hoefsmid die er voor geleerd heeft en "echt" diploma daar voor heeft en geen zwartwerker! Direct wegwezen en je gaan verdiepen in een goede hoefsmid met diploma's!

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 17:21

Vienna2007 schreef:
Snap dat niet. Mijn hengst is superbraaf. Heeft in een opfok gestaan waar ze gewoon moesten leren netjes stil te staan, door middel van een soort opvoelbox (maar dan groter).

Sowieso, als je in de omgang met een hengst steeds tikken en schoppen moet verkopen, moet je hem gewoon ruinen.

Maar helaas heb je daar niet altijd wat over te zeggen. Als de eigenaar het paard, om welke reden dan ook, hengst wil laten dan moet je roeien met de riemen die je hebt.