Wat doen jullie met je paard als het overlijdt ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 16:35

aagje26 schreef:
Maar 1 ding snap ik niet.

Als jullie dood zijn willen jullie tog ook worden gecremeerd of begraven??? Dan zal jullie familie toch ook niet zeggen: maak er maar een kroket van want die leeft toch niet meer.

Of begrijp ik dat nou verkeerd ??? :?

In de eerste plaats wordt er over paarden door de meesten ook niet zo ongenuanceerd gesproken in de trant van kroketten van maken, in de tweede plaats kun je paarden niet met mensen vergelijken vind ik.
Hoeveel ik ook van al mijn dieren houd, ik zie echt nog wel verschil tussen mensen en dieren... en het overlijden van een mens is wel even wat anders dan het overlijden van een dier ... maar misschien moet je dat meegemaakt hebben om dat te snappen?! :\

cissie

Re: Wat doen jullie met je paard als het overlijdt ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 16:50

Ben het simodi eens, moet eerlijk toegeven dat ik in mijn jongere jaren ook wel eens geroepen heb dat mijn paard nooit opgehaald zou worden door de rendac en dat mensen die dat wel deden geen geld wilden uitgeven aan een paardwaardige 'verwerking' na de dood van hun geliefde dier. (maar goed toen was ik 12/13 jr).
Nu ik wat ouder ben en het nodige heb meegemaakt wbt overlijden van dierbare en paarden kan ik dit beter relativeren wat niet wil zeggen dat de volwassen (of jongere) onder ons die wel graag hun paard laten cremeren dat niet kunnen.
Maar ik ben wel anders naar dieren gaan kijken in de loop van de jaren, ik geef veel om mijn paarden....maar vind het gewoon zonde van mijn geld om mijn paard te laten cremeren, ik zie het als een betaling voor iets wat toch niet meer onomkeerbaar is.
Tot de laatste adem van mijn paard zal ik er alles aan doen om hem leed te besparen en zo netjes als mogelijk met hem om te gaan, daarna als mijn paard eenmaal overleden is kijk ik er nuchter en misschien in de ogen van sommige wat kil tegenaan.....ik zou al erg verdrietig zijn als mijn paard dood gaat maar ik wordt nog verdrietig als ik daarna nog eens €1500,- van mijn bankrekening af zou laten schrijven door een bedrijf wat zogenaamd mijn verdriet zou verminderen, voor vele werkt dat wel zo, maar bij mij niet.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 17:08

Cissie , herkenbaar hoor. En cremeren is als je daar een filmpje over maakt ook geen prettige vertoning....... Wordt paard eerst opgehaald om naar de crematorium te gaan , en als je dan in de oven zou filmen , denk ik dat je emotionele dingen ziet die je moeilijk vindt. Over de hele linie blijft het moeilijk omdat de keuze opties met zo n verdrietige beslissing nou eenmaal een harde werkelijkheid vertegenwoordigen , je raakt je dierbare kwijt........

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 17:21

cissie schreef:
Iedereen moet doen wat hij/zij zich prettig bij voelt laat dat duidelijk zijn.

Tuurlijk is de rendac geen prettige goedvoelende optie, als je daar een keer geweest bent wil je eigenlijk dat geen enkele paard of ander dier dar terecht komt.
Maaaarr.......ik vind het van de zotte (voor mezelf dan) om ruim €1500,- neer te leggen voor een crematie, ik heb dit geld wel dus daar gaat het niet om, maar dit geld is eigenlijk voor mijn haflinger en evt spoedgevallen en operaties.....dit geld zou dan van mijn paardenrekening afgaan......en dat geld is eigenlijk voor mijn levende dieren in nood, dus als ze met spoed geopereerd moeten worden, ik houdt dat geld daar ook liever voor.
Alle dieren zijn bij mij bijna heilig (bij wijze van spreken) en ik houdt ontzettend veel van ze, maar eenmaal dood = toch gewoon dood, tja dan geef ik er liever niet teveel geld meer aan uit dat besteed ik liever aan de paarden die nog leven en dan kan dit geld nog van enige betekenis zijn....Ik ga simpelweg geen €1500,- betalen voor een emotie, verdrietig ben ik toch of het paard nou gecremeerd wordt of opgehaald door de rendac.

Ik sluit me hierbij aan.
Gek genoeg denk ik dat als mijn paard aan de weg zou liggen ik wel ruim de tijd heb om afscheid te nemen en te beseffen dat het gewoon over is.
Daarnaast vertrouw ik mijn DA gewoon 100% dat het allemaal rustig gaat.

Ik ben heel lang voor de slacht geweest vooral omdat het zo snel gaat, maar ik kan niet wennen aan het idee dat ze daarna helemaal gevild worden.

Ik hoop dat het nog vele jaren mag duren en mocht cremeren tegen die tijd 300 euro zijn dan zou ik het wel doen Y;( .

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:38

ik hoop dat dat nog heeeeeeeeeeeel lang gaat duren voordat ik die beslissing moet nemen..
Maar wil hem gecremeerd trg krijgen..
maar wil wel bij de crematie zijn.. wil wel zeker weten dat ik zijn as krijg en niet een hoopje zand

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 10:31

Geloof mij maar, dat wat je terugkrijgt is met de beste wil van de wereld niet te vervangen door zand, het lijkt namelijk niet eens op zand. Veel mensen denken dat de as van een paard een soort poeder is, maar dat is echt niet zo, ik heb wel een foto van de as van mijn paard, die zou ik eventueel wel willen laten zien, ook al is het best wel persoonlijk. As bestaat uit allemaal kleine stukje verbrand bot en dat zie je ook duidelijk.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:03

bello2005 schreef:
maar wil wel bij de crematie zijn.. wil wel zeker weten dat ik zijn as krijg en niet een hoopje zand

Dat vind ik ook wel zo! Straks jij je het verkeerde terug ofzo ;)

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 13:08

Ik denk dat dat echt wel mee zal vallen hoor. Daar waar mijn paard gecremeerd werd waren ze in ieder geval erg zorgvuldig.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:15

Dat is en ding wat zeker is, en er wordt maar een paard per dag gecremeerd.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:08

Mijn fjordje gaat mee met de rendac, die dag gaat helaas binnenkort komen....

Mijn tinker wil ik laten cremeren.

En waarom het verschil, tja omdat ik een veel betere band heb met mijn tinker. En mijn fjordje voelt niet zoveel van mij als dat mijn tinker dat is.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:51

onne schreef:
Dat is en ding wat zeker is, en er wordt maar een paard per dag gecremeerd.

Ja? Is dat zo? Dan zal het idd wel zorgvuldig gaan.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:17

Ze zijn echt heel zorgvuldig. Tenminste, daar waar ik was. Alles was ontzettend netjes, ik mocht ook alles bekijken, maar mijn paard was toen al gecremeerd.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:06

Als het zover is dan laten wij onze (huis)dieren in hun eigen vertrouwde omgeving, dus thuis of in de wei/stal, inslapen.

De kleine(re) dieren begraven we hier zelf en de paarden worden in principe gecremeerd.

Nog niet zo lang geleden had je geen keus als je je paard thuis liet inslapen: Rendac was de enige optie.
Weten wat er dan met het lichaam ging gebeuren wisten we wel, maar die gedachte drongen we weg omdat er nu eenmaal geen keus was.

Nú kunnen we gelukkig wel kiezen; niet alleen over de uiteindelijke eindbestemming van het lichaam maar ook over de wijze van ophalen door Rendac.
Rendac biedt tegenwoordig ook de service om een paard afzonderlijk met een speciale trailer op te halen. Het lichaam wordt dan weliswaar daarna bij Rendac net zo 'gestript' (sorry, kan het niet anders noemen) als dat van de soortgenoten die door de vrachtwagen worden opgehaald, maar een belangrijke (emotionele) drempel valt voor heel wat mensen weg door dit aangepaste vervoer: nml. het gebruik van een grijper om het lichaam boven in de laadbak van een vrachtwagen te laden op de rest van de 'vracht' van die dag.

Nu we dus wél kunnen kiezen, kiezen wij voor het cremeren van de paarden mits het financieel haalbaar is.

Al onze paarden zijn voor de dood (met afkoopregeling) verzekerd.
Het geld wat na het overlijden vrijkomt wordt in principe voor de crematie gebruikt.
Mocht het echter zo zijn dat er bv. na het betalen van eventuele kliniekkosten etc. geen geld meer is voor zo'n mega uitgave, dán gaan de belangen van de (nog) levende have voor.
In zo'n geval 'kiezen' we dan sowieso voor de speciale ophaalservice van Rendac en proberen we het beeld van 'gestripte' paarden maar weer weg te dringen ..

Overigens ben ik het met iedereen eens dat het gebeuren ná het overlijden van ondergeschikt belang is ten op zichte van de zorg en het welzijn van het dier vóór die onheilsdag .. maar voor onze eigen verwerking vinden wij het belangrijk te weten dat niet alleen bij leven en welzijn respectvol met het dier is omgegaan .. maar ook ná de dood.

Echt .. vaak, heel vaak denk ik terug aan de dieren die wel door Rendac verwerkt zijn.
Natuurlijk weet ik dat de dieren zelf daar uiteraard geen besef van hebben .. maar ík des te meer en ík moet daar dan ook verder mee zien te leven, bv. met de wetenschap dat Nanda's schitterende manen zonder meer 'gestript' zullen zijn voor een of ander doel.
Sorry, de wetenschap dat het lichaam van een maatje zó verminkt, zó uit elkaar geplukt en getrokken wordt .. dat blijft me misselijk en verdrietig maken ..

Daar tegenover staat dat ik vele, vele malen 'geruster' ben als een lichaam in totaliteit begraven of gecremeerd wordt .. gewoon zoals het dier er bij leven 'in gewoond' heeft ..

Sorry .. onderbouwde mening, dus lang verhaal :o

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:32

Daar hoef je geen excuses voor te maken, helder verwoord en precies zoals ik het ook zie.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 10:14

Het is moeilijk maar ik denk wanneer mijn paard dood is ook naar de slager gaat.
(als het kan wordt ze wel op de stal ingeslapen)

In mijn hart zou ze altijd bij mij blijven.
Zal genoeg foto's hebben die mij aan der blijft herhinneren.

Is er iemand eigelijk wel eens naar een reading geweest van hun overleden paard? Zoja wat zijn de ervaring dan?

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 10:24

Mijn pony heb ik in sept in moeten laten slapen. Ik heb haar op laten halen met de rendac. Bij het ophalen zelf wilde ik niet bij zijn. Ik hoorde van mijn vriend, dat de man van die vrachtwagen de pony had laten vallen, omdat de pony erg klein was. Toen ik dat hoorde ging er wel even een rilling door me heen.
Cremeren is natuurlijk heel mooi, maar ook vrij prijzig. En de ziel van een paard blijft altijd bij je of hoe je er dan ook in gelooft. Bij cremeren heb ik ook wel eens gehoord dat ze meerdere paarden tegelijk cremeren (sorry als ik het fout heb). Dus hoe weet je dan zo zeker dat het de as is van jou paard??

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 10:49

kensha schreef:
Is er iemand eigelijk wel eens naar een reading geweest van hun overleden paard? Zoja wat zijn de ervaring dan?

Joycexlynn12 heeft dat gehad met haar overleden paard. Misschien kan je haar even PB'en?

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 10:50

Haha ja ik heb dat gehad inderdaad.. daaruit kwam ook dat ze het prima vond om met rendac opgehaald te worden. Ze zag niet eens in dat dat haar hoopje lichaam was.

Maar dit kan beter via PB omdat het niet echt in het topic past..

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 11:42

winston21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:51

Zelf heb ik vorige week op de 24e afscheid moeten nemen van Winston.
Ik heb hem individueel laten cremeren, nu een paar dagen later had ik
hem in huis. In een voerton heb ik zijn as, die ik in de lente in de polders
rondom de Oude Maas in Rhoon ga verstrooiien. Ik geef hem dan terug aan
de natuur.

Ik ben zeer tevreden over hoe hij is ingeslapen en hoe voorzichtig hij na het
stervensproces in een foetushouding werd gelegd. Met alles heb ik zelf
meegeholpen om het zo zacht mogelijk voor hem te doen. Uiteindelijk
heb ik afscheid genomen in de oven. Nadat de deur dichtging, heb ik zelf
de over in werking gezet door op de knop te drukken.

Als je nog meer wilt weten dan mag je alles weten. Winston heb ik 6 jaar
geleden ontmoet, hij was verwaarloosd en uitgemergeld. Afgedankt door mensen
, nu heeft hij toch een mooie afsluiting gehad de laatste 6 jaar bij mij en dan
de normale crematie.

Vr.groeten; Michel.Freekenhorst

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 17:49

Hier worden ze ook opgehaald of weggebracht. Maar het is anders wanneer iemand 1 paard heeft, of wanneer iemand bijvoorbeeld meerdere paarden heeft zoals een manege.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:00

Misschien een beetje off-topic .. maar ik wil Michel (winston21) hier toch enorm veel sterkte toewensen met het verwerken van het verlies van Winston.

Michel, jij hebt Winston in zijn laatste levensjaren tot en met zijn allerlaatste ademtocht laten voelen dat er zoiets bestaat als een onvoorwaardelijk houden van tussen mens en dier ..
Hij heeft dit absoluut gevoeld, ervan genoten en vervolgens heeft hij zich nu in alle rust en in jouw bijzijn kunnen overgeven aan het onvermijdelijke.

Ik weet het .. het verdriet, de onmacht is nu alles overheersend maar eens komt de rust en de wetenschap dat jij hebt gedaan wat je kón en uiteindelijk móest doen.

Sterkte Michel, ik heb diep respect voor je !

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:20

kensha schreef:
Het is moeilijk maar ik denk wanneer mijn paard dood is ook naar de slager gaat.
(als het kan wordt ze wel op de stal ingeslapen)

Dat kan toch niet? Als je paard naar de slager gaat moet hij in het slachthuis geschoten worden, inslapen gaat dan niet en zeker niet thuis..

Ik zou kiezen voor inslapen en gewoon door de rendac op laten halen, misschien wel individueel (met de trailer) als ze dan niet naar de weg versleept hoeft te worden. Bij de rendac worden ze uiteindelijk ook grotendeels verbrand. Voor het paard zelf maakt het niks uit, het is dan alleen nog een lichaam, voor mij betekend dat niet zo heel veel meer.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:23

Een dood paard is maar een leeg omhulsel. Hij voelt niks meer van die destructiemachine. De enige die het voelt ben jij en dan met name in je portomonnee als je hem laat cremeren. Voor dat geld kan je een ander paard kopen.

Ik laat mijn paarden inslapen en ophalen door de Rendac, ze gaan niet naar de slager.

Asmaryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:43

Lilliputter schreef:
Inderdaad, maar met de gedachten dat mijn buurman misschien mijn paard op zijn bord heeft liggen wil ik niet leven...

Hoezo? Dan is er toch nog iemand die tevreden is met mijn beslissing.
Ik doe er echt niet moeilijk over. Mijn vorige paard is wel ingeslapen in februari en naar een
destrucie bedrijf (die vaker genoemde in dit topic)
Maar ik vind ook dood=dood... Als je je paard ziet en weet dat het niet beter kan worden is het echt niet meer jouw paard. want dan zijn alle kleine dingetjes die je zo leuk aan hem/haar vond verdwenen omdat hij zo'n pijn heeft of vermoeid is van het vechten.
Het is echt niet zo dat de mensen die hun paard naar de slacht brengen bij het minste of geringste al zeggen:

"ja, die is niet goed meer he? laten we hem maar naar de slacht brengen"

Iedereen doet het anders in de paardenwereld, en dat is hier mee dus ook zo.