Wat is het maximale gewicht wat een paard mag dragen? mening

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:29

ik heb een vraag, niet vervelend bedoeld maar nieuwsgierigheid. Hoe kan het dat het zo ver komt tot bijvoorbeeld 120 kilo. We zijn allemaal niet zo geboren..? Waarom komt het zo ver?

voor de mensen die zoveel kwijt zin niets dan respect, en voor de mensen die zich aangevallen voelen.
Ik ben zelf een lichtgewichtje ( vroeg geboren ) en zal dit ook altijd wel blijven, maaar je wil ook niet weten wat
voor opmerkingen ik in mijn leven al gehoord heb. Ik ben volgens BMI nog te licht, maar mijn dokter zegt dat het
voor mij niet te licht is. Ik heb gewoon mijn vrouwelijke vormen, alleen ben een minimensje.
Wat opvalt is dat hier zwaardere mensen heel erg veel afgeven op slanke / dunne mensen.
THINK, je voelt je zelf aangevallen over een bepaalde post, dus je vind het niet leuk, voelt je er niet fijn bij.
Doe dat dan ook niet bij andere groepen mensen ;)

En ik blijf erbij als je 120 kilo bent, vind ik persoonlijk ook dat je beter kan gaan mennen. Ook al zie je er niet
uit als 120 kilo...

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:41

@randie:

Zoiets komt niet van de één op andere dag... het sluipt er in. En dan ineens zie je die weegschaal en schrikt je te pletter. En dan is het ook een kwestie van: doe je er iets mee of niet? Ik heb voor het eerste gekozen, maar dat heeft ook wel even geduurd.

Bij mij is het een combinatie van jo-jo lijnen, zeer slechte stofwisseling, onregelmatig eten, troost-snoepen, niet weten wat ik eet en verkeerd eten. Nu ik dat weet en bewuster ben geworden ben ik slank(er). En komt het ook niet meer zo ver dat ik dik wordt. Maar geloof me, ik heb nooit afgegeven op dunne mensen, ik heb er altijd graag mee willen ruilen en nóg. Ik zou er veel voor over hebben om zelfs té licht te willen zijn. Liever te dun dan te dik.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:45

Voor jou heb ik echt veel respect barmat :), jij bent iemand die het realistisch bekijkt geen excusses
zoekt en inderdaad niet op andere mensen afgeeft +:)+. Je ziet hier in het topic nl. wel anders
voorbij komen en dat is natuurlijk hartstikke jammer. Merk jij nu ook verschil in het rijden nu je
lichter bent...?

met te licht zijn, zijn er ook nadelen met rijden :). lesgeefser: MAAK JE EENS ZWAAR..
Ehhh ok maar hoe :+ , dieper dan dit zitten kan ik niet hoor.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:58

Het verschil merk ik in zoverre, dat ik vind dat ik mooier zit, het plaatje mooier is en dat ik met vertrouwen rijd. Voorheen had ik toch altijd zoiets van: blah, het ziet er niet mooi uit. Vooral als ik op wedstrijd ging, die billen in die witte rijbroek, die buik die er dan zo onderuit stak, putten in mijn dijen....
Omdat ik er heel bewust voor gekozen heb om keihard te sporten, is het gelukkig heel strak gebleven, geen hangend vel oid. Ben ik blij om, ben al bijna 36 :P

Maar een hopsend pak vet ben ik nooit geweest, om het maar even zo lomp te zeggen, ik ben altijd, ondanks gruwelijk overgewicht, altijd een hele nette ruiter geweest, die ook altijd voor houding en zit een 8 op het protocol had staan.

Maar nu ben ik pas echt dat harmonische, perfecte plaatje zoals ik het graag zou zien, lekker lichtvoetig als het ware :j

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:21

Moderatoropmerking:
Het gaat nu al weer even goed, maar graag ontopic en met respect blijven reageren. Bedankt voor de medewerking.

MarielleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 22:46

Animo_Italia schreef:
Afbeelding
Tsjah...what can is say, ben ook wel eens geobserdeerd geweest wat mijn gewicht betreft. Nu 62 kilo lichter zit ik weer fijner in het zadel en kijken de vrouwen meer naar me :)

Knap hoor, ik heb net even in je profiel gekeken want ik ben wel erg nieuwschierig naar hoe het er dan uit zag om met dat gewicht in het zadel te zitten. (niet ter belediging hoor, maar gewoon kijken of je dan anders zit etc.). Maar op je foto;s weeg je geen 155 kilo meer. Heb je hier nog een foto van tijdens het rijden? Ik ben benieuwd hoe het dan zit met het kantelen van je bekken etc.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 23:06

randie schreef:
ik heb een vraag, niet vervelend bedoeld maar nieuwsgierigheid. Hoe kan het dat het zo ver komt tot bijvoorbeeld 120 kilo. We zijn allemaal niet zo geboren..? Waarom komt het zo ver?

voor de mensen die zoveel kwijt zin niets dan respect, en voor de mensen die zich aangevallen voelen.
Ik ben zelf een lichtgewichtje ( vroeg geboren ) en zal dit ook altijd wel blijven, maaar je wil ook niet weten wat
voor opmerkingen ik in mijn leven al gehoord heb. Ik ben volgens BMI nog te licht, maar mijn dokter zegt dat het
voor mij niet te licht is. Ik heb gewoon mijn vrouwelijke vormen, alleen ben een minimensje.
Wat opvalt is dat hier zwaardere mensen heel erg veel afgeven op slanke / dunne mensen.
THINK, je voelt je zelf aangevallen over een bepaalde post, dus je vind het niet leuk, voelt je er niet fijn bij.
Doe dat dan ook niet bij andere groepen mensen ;)

En ik blijf erbij als je 120 kilo bent, vind ik persoonlijk ook dat je beter kan gaan mennen. Ook al zie je er niet
uit als 120 kilo...

Gelukkig ben ik geen 120 kg en ook geen 100. Maar ik probeer wel de vraag te beantwoorden.

Ik zag een Belgische documentaire waarin de vraag gesteld werd, hoe het kan dat sommigen dik worden en anderen 'vanzelf' slank lijken te blijven.
Natuurlijk komt het van eten, maar er zit wel een genetisch kantje aan. Ze lieten een aantal bijzondere onderzoeken zien.
Zo werd peuters in een peutergroep een flinke maaltijd verstrekt. Nadat iedereen verzadigd was, kregen ze een kleurplaat en een schaal met snoepgoed. Er is een categorie die dan gewoon gaat kleuren maar ook een categorie die toch het lekkere snoepgoed niet kan laten liggen, ookal zijn ze verzadigd. Men denkt dat dit een genetisch bepaald iets is, en wat dus bij de tweede categorie zal leiden tot overgewicht.
Tweede experiment; een aantal zeer slanke mensen kreeg een dikmakend dieet. Dat ging met zeer veel moeite en tegenzin naar binnen. Na een maand waren ze allen een paar kg gegroeid. Daarna mochten ze weer eten wat ze lekker vonden, en ze vielen allemaal weer af naar hun gewone gewicht. Blijkbaar is hun eetlust afgestemd op hun 'natuurlijke' gewicht.
Derde experiment;
Een groep mensen, zowel met gezond gewicht als te zware mensen, werden opgenomen in een gesloten ziekenhuis. Allereerst werd de groep met overgewicht zo op een gezond gewicht gebracht, doormiddel van een caloriebeperkt dieet. Toen de stand gelijk was tussen de beide groepen, kregen ze beide een langere tijd een dieet met exact de caloriebehoefte. Een dieet om op gewicht te blijven dus.
Er werden hersenscans gemaakt. Wat blijkt? De groep die overgewicht had, bleek aantoonbaar sterk hongergevoel (nee geen trek maar echt honger) te hebben. Eigenlijk zou je zeggen, dat dit hongergevoel 'onterecht' is, omdat ze genoeg kregen. Maar dat is niet waar. Simpelweg; mensen met de aanleg om dik te worden, hebben eenvoudigweg honger.
Dat geeft meteen aan waarom het practisch onmogelijk is, om blijvend af te vallen. Een tijdje hongerlijden, dat lukt je wel, maar de rest van je leven.....ondoenlijk.

En ikzelf? Ik ben nooit echt slank geweest, als baby was ik al een negenponder en dat is nooit meer overgegaan.
Chips lust ik niet, McDonalds kom ik niet meer sinds de kids groot zijn en koekjes eet ik eigenlijk ook niet. De snackbar zie ik enkele malen per jaar van binnen, en dan ook nog in plaats van warm eten. Ik ben wel gek op warm eten, houd van vet en een stukje kaas 's avonds. Tuurlijk komt het ergens vandaan. Uiteraard probeer ik wel 'op te letten' en aan troosteten doe ik al helemaal niet; ik ben een evenwichtig en gelukkig mens.
Maar eten laten staan? lukt eenvoudigweg niet. En krijg ik iets aangeboden, dan eet ik het op. Zelfs al heb ik er eigenlijk geen zin in. heel raar...
Tot mijn 35ste was ik weliswaar iets aan de zware kant, maar stabiel. Na je 35ste word je stofwisseling toch wat trager, dat is algemeen bekend.
Tja, en als je dan 2 kg per jaar aankomt, is dat in tien jaar wel 20 kg....
Ik ben al blij dat ik de laatste 2 jaar weer stabiel heb weten te houden. Meer (minder) zit er ook echt niet in.

Animo_Italia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:32

MarielleB schreef:
Animo_Italia schreef:
Afbeelding
Tsjah...what can is say, ben ook wel eens geobserdeerd geweest wat mijn gewicht betreft. Nu 62 kilo lichter zit ik weer fijner in het zadel en kijken de vrouwen meer naar me :)

Knap hoor, ik heb net even in je profiel gekeken want ik ben wel erg nieuwschierig naar hoe het er dan uit zag om met dat gewicht in het zadel te zitten. (niet ter belediging hoor, maar gewoon kijken of je dan anders zit etc.). Maar op je foto;s weeg je geen 155 kilo meer. Heb je hier nog een foto van tijdens het rijden? Ik ben benieuwd hoe het dan zit met het kantelen van je bekken etc.

Lees voorafgaande pagina, daar staat dat ik tijdens mijn hoogtij jaren niet reed. Wel geprobeerd in het zadel te komen echter vondt ik het niet nodig een 19.5 inch te gaan rijden...
Paard stond in training, dus nee..heb geen foto's waarop te zien is hoe ik hortend, stotend en puffend met zweetstraaltjes en een rood hoofd aan het rijden ben. :9

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 10:14

Ja wanneer ben je té zwaar, denk wel dat je paard dat aangeeft hoor!
Ik ben ook niet slank...weeg zo'n 93kg denk ik...ben 171cm groot (heb wel geen lange benen,normale lengte)
De paarden die ik rijdt hebben geen moeite met mij, zoals hier al meer vermeld wordt ik kán wél paardrijden!Ben geen aardappelzak en maak me dus lichter dan ik werkelijk ben, mijn man weegt zo'n 75kg en is 181cm en lange benen. Wij rijden hetzelfde paard en die loopt bij mij zeker niet minder als bij hem (hij is nog meer ruiter als ik wedstrijd dan)..
Ben het wel eens dat als je dunner bent (ook ik ben dat ooit ,62,5kg , geweest wel in een stress periode), dat je dag zelf gemakkelijker op je paard zit.
Ik wordt niet sneller moe en geef ook niet op..
Ben wel stijver geworden maar dan krijg ik te horen "je wordt al ouder mama" :o
Daarin tegen is er iemand uit Aarle-Rixtel.....ja daar pas ik 3x in,zij is heel groot maar durf absoluut niet haar gewicht te schatten. Denk ook niet dat er een breeder persoon dan haar i kring Helmond rijdt!
Ze heeft Z-dressuur gereden en is nu weer met een jonge bezig (onwijs mooi en groot paard)!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:16

vivana schreef:
Ja wanneer ben je té zwaar, denk wel dat je paard dat aangeeft hoor!

Ik denk dat je dan al te laat bent.
Daarbij is het ook nog zo dat veel mensen de meeste signalen niet eens zien.
(Ik weet iig dat ik ook nog het 1 en ander mis, want ze geven stééds signalen.)

Door zwaar lichamelijk werk, krijg je eerder slijtage dan licht lichamelijk werk (zonder lichamelijke bemerkingen). Wanneer je pijn krijgt door slijtage ben je dus al te laat.

Ook vinden veel paarden het werk leuk (werkwillig). De aandacht en de beloningen zijn het waard.

Dan nog het instinct, die zorgt dat een paard pas laat pijn of ongemak aan geeft.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:22

Citaat:
Ik denk dat je dan al te laat bent.
Daarbij is het ook nog zo dat veel mensen de meeste signalen niet eens zien.
(Ik weet iig dat ik ook nog het 1 en ander mis, want ze geven stééds signalen.)

Door zwaar lichamelijk werk, krijg je eerder slijtage dan licht lichamelijk werk (zonder lichamelijke bemerkingen). Wanneer je pijn krijgt door slijtage ben je dus al te laat.

Ook vinden veel paarden het werk leuk (werkwillig). De aandacht en de beloningen zijn het waard.

Dan nog het instinct, die zorgt dat een paard pas laat pijn of ongemak aan geeft.

Ben ik het niet mee eens.
OOit een pony zien lopen met een te groot én zwaar iemand...die kan bijna niet meer met de achterbenen van de grond,alsof ze atacties zijn!
En dat zie je METEEN!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:30

vivana schreef:
Ben ik het niet mee eens.
OOit een pony zien lopen met een te groot én zwaar iemand...die kan bijna niet meer met de achterbenen van de grond,alsof ze atacties zijn!
En dat zie je METEEN!

Alleen door deze ervaring ben je het er niet mee eens?

Ik heb pony's gezien met een zware ruiter, die in stilstand hun benen iets verder uit elkaar zetten. Dit zullen de meeste ruiters niet voelen (denk dat ik het zelf ook niet zou voelen)
Toch een logische reactie, omdat je zelf ook anders gaat staan met een zware last.

Kuggur

Re: Wat is het maximale gewicht wat een paard mag dragen? mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:33

Dannybakker, welkom op bokt.
Let even op de datum van de berichten waar je op reageert; vorige bericht is meer dan vijf jaar geleden gepost, dan heeft reageren geen zin meer.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:44

Daarbij staat er in koeienletters dat er al langere tijd niet meer is gereageerd.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:01

Gezien de leeftijd van dit topic zal ik deze sluiten.