Af laten maken of.......

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Af laten maken of.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:24

Ja, dat is waar :j

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 19:30

Lielle schreef:
Gabriellee schreef:
Het is wel super moeilijk om de keuze te maken!! iedereen doet dat anders. Ik zou mijn paard eerder een spuitje geven dan weet je dat het gebeurd is en dat het paard niet van hot naar her gaat en dat andere mensen mijn paard/pony niet op gaat eten. Klinkt raar maar zou voormij echt verschrikkelijk zijn!!

Maar ieders voor zich!;)

Xx

dat kun je allebei voorkomen, door te zorgen dat je er zelf bij blijft, en aangeeft dat je paard niet voor menselijke consumptie bestemd is.

Nou Lielle, dat dacht ik dus ook. Maar volgens Chipieke (2 pagina's terug) gaan ze dan dus soms nog de consumptie in. Al vraag ik me af of de belgische slachterij waar haar kennis werkt wel een graadmeter is als ze daar zo met beesten omgaan... :=

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 19:37

aangezien dat ook wettelijk verplicht is ivm medicijnen e.d. (zie het inlegvel tegenwoordig) heb ik daar toch wat meer vertrouwen in dan chipieke.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 19:41

Nou, dan ben ik gelukkig niet de enige die daar zo over denkt ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:33

@kim, wat lief van je! Ik ben er ook echt van overtuigd dat we de juiste keuze hebben gemaakt, maar jouw opmerking waardeer ik enorm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:14

Lielle, whatever, dan houden we toch het verhaal in stand dat het regel is dat paarden vechten tegen het spuitje en dat ze staand doodgespoten worden? Het gaat mij er niet om om de uitzonderingen te ontkennen, ik heb alleen iets tegen al die spookverhalen over paarden die heel lang moeten knokken tegen de dood. Toen mijn Lab ging moest ik ook tien keer extra vragen hoe het in z'n werk zou gaan, terwijl ik dat natuurlijk allang wist. Maar goed, die had nog nooit gevochten tegen welke verdoving dan ook, dus ook nu niet.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:20

ik word nog vaak vuil aangekeken als ik zeg dat mijn paard is geslacht. "dat doe je toch niet!! Oh wat erg!" Maar dan bedenken ze niet dat als je het paard een spuitje geeft, het in mijn geval al op de oprit moest staan. ( krijg een paard van 500 kilo maar eens uit de stal..) En dat het dan (misschien) moest vechten tegen het spuitje. ( mijn paard was een enorme doorzetter, en was in zijn hoofd nog supersterk..) Ik heb nadat hij geslacht is even geen fikandellen etc gegeten, maar nu denk ik.. wat hypocriet.. ik eet wel kip/varken etc die wss een baggerleven hebben gehad, en geen paard waarvan ik weet dat hij een super leven heeft gehad. Mjah, natuurlijk eet je je eigen paard niet op. Slachten gaat bij mij voor het spuitje, domweg omdat het paard daar niet tegen hoeft te vechten.

lovely: Bij honden is het met een spuitje vaak wel wat sneller gebeurt als bij een paard.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:44

Lielle schreef:
aangezien dat ook wettelijk verplicht is ivm medicijnen e.d. (zie het inlegvel tegenwoordig) heb ik daar toch wat meer vertrouwen in dan chipieke.

Ik kan alleen zeggen wat zij mij daar gezegd hebben, so don't judge me ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:50

I don't judge you, heb alleen meer vertrouwen in slagers dan jij.

@lovely, ik ben absoluut geen voorstander van spookverhalen over een spuitje (of over een slager), maar ik vind het wel zo reeeel dat mensen zich bewust ervan zijn dat het niet altijd zo mooi hoeft te gaan. Vaak wel, maar het kan dus ook anders, ook als de DA het goed doet. En dat is een overweging die je moet meenemen als je de tijd hebt om de keuze te maken, net zoals je moet bedenken of je paard makkelijk vervoerd kan worden, gewend is om op vreemd terrein te komen etc. En dan is het een kwestie van je paard goed kennen en proberen de juiste inschatting te maken.

Overigens is het IMO absoluut niet knokken tegen de dood, maar vechten tegen het vallen (= kwetsbaar zijn).

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:52

Ach, het verhaal dat je paard altijd op een bord terrecht komt als je hem laat slachten of dat ze dood kunnen ruiken en in paniek zullen geraken als ze je ze brengt wordt ook ondanks de hopeloze pogingen hardnekkig in stand gehouden :D .

Het is gewoon nu eenmaal een feit dat je niet kan zeggen 'ik kies voor het spuitje, want dat gaat ALTIJD vredig. Ik begrijp niet dat mensen voor de slacht kunnen kiezen' Nee, zelfs met de beste voorzorgsmaatregelen KAN het mislopen. Dat wil niet zeggen dat 90% van de paarden gaat vechten. Nee de meerderheid zal snel weg zijn, maar je kan altijd pech hebben om die ene te zijn waarbij het net niet werkt...

Mààr daar staat ook tegenover dat je niet kan zeggen 'Ik begrijp niet dat mensen hun paarden laten inslapen, dat wordt toch vechten. Ik kies voor de slacht, dat is snel en pijnloos, het paard is weg voordat hij het beseft.' Want je moet maar net het paard hebben dat zich toch onveilig voelt op dat nieuwe terrein, die de emoties en spanningen van het baasje sterk aanvoelt en er heftig op reageert..of net de slager hebben getroffen die toch niet zo vriendelijk was zoals je eerst dacht en die met een ochtendhumeur het paard van je wegrukt, of dat het vallende paard toch iets is waar je 's nachts van wakker wordt...' Het verhaal kan langs beide kanten als een sprookje gaan, maar ook aan beide kanten als een nachtmerrie gaan, je moet alleen beseffen dat welke keuze je ook maakt, je nooit 100% veilig bent voor doemscenario's en dat je eigenlijk moet kiezen welk doemscenario je het allerliefste zou vermijden. Is dat het doemscenario van het nerveuze paard bij de humeurige slager die toch op het bord terrecht komt ondanks je het gevraagd hebt van niet, goed dan moet je kiezen voor inslapen. Maar hou in je achterhoofd dat inslapen vechten kan worden, en dat werkt natuurlijk vice versa voor als je besluit te gaan slachten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:59

dat is precies wat ik bedoel, Katleen.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:10

per paard moet je kunnen bekijken wat de beste oplossing is. Een goed baasje doet dat, en kiest het beste voor het paard, en niet voor zichzelf.

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 08:51

pinuts schreef:
per paard moet je kunnen bekijken wat de beste oplossing is. Een goed baasje doet dat, en kiest het beste voor het paard, en niet voor zichzelf.

Juist en dat moeten mensen onthouden niet kijken naar wat jezelf het prettigst zou vinden om te zien/horen.

Mijn paard heeft na 1,5 jr lang dokteren een hekel aan veeartsen gekregen en zodra hij er maar 1tje rook ging hij al over de zeik dus in laten slapen was om een van die redenen ook geen optie aangezien hij op het laatst amper aan te raken was voor een vreemde. Dus mijn beslissing is weloverwogen genomen om hem de minste stress te bezorgen en dat werd dus de slager. En horror verhalen dat mis kan gaan heb je altijd en overal.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 11:04

Eerlijk gezegd zou ik nu niet meer weten wat ik zou kiezen en al helemaal niet wat dan de 'beste' oplossing zou zijn voor mijn paard (of had geweest)... de twijfel is alleen maar groter geworden door al jullie ervaringen te lezen. :s

Ik had in eerste instantie gekozen voor een spuitje omdat ik dacht dat het de meest 'diervriendelijke' optie was maar het was de eerste keer dat ik zelf een dier moest laten inslapen. Ik kende mijn paard heel goed en ik weet voor 100% zeker dat hij angstig had geweest had ik hem naar het slacht gedaan. Hij was gewoon heel gevoelig voor die dingen (was snel bang) en hij was ook heel moeilijk te laden in de trailer.
Het rare is dat hij altijd heel gemakkelijk was om te verdoven, de dierenarts moest altijd heel voorzichtig z'n dosis bekijken om te verdoven want daar reageerde hij heel fel op, vandaar dat ik dacht dat een spuitje ook de beste optie was. Had ik geweten dat het op die manier zou gaan, mja dan zou ik er wellicht anders tegenover gestaan hebben. Al zegt de dierenarts dat hij er niets van gemerkt heeft, dat hij al te ver weg was...

Ik begrijp trouwens ook wel dat er mensen voor slacht kiezen uit practische overwegingen, het is idd niet echt doenbaar om een dier in de stal te laten inslapen, krijg ze maar is uit de stal nadien en op de oprit zou ik hun nu ook niet meteen doen...

Ik vind het echt een moeilijke keuze

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 11:10

Allebei mijn paarden hebben niks gemerkt van het inslapen. Kregen eerst iets om ze suf te maken, toen verdoving dat ze voorzichtig gingen liggen en daarna een overdosis verdoving ipv dodelijke injectie...

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 11:11

Ik kies voor mijn paard het spuitje.
In zijn eigen land.

Slachten kan met paniek gaan, spuitje kan met paniek gaan.
Maar beide kan ook goed gaan.
En dan kies ik voor een spuitje en hoop dat dat goed gaat.
Wel kies is voor eerst narcose zoals ook bij liggend castreren gebeurd.
3 spuitjes in totaal dus.
sufmaker, dan narcose zodat ze al gaan liggen en dan het uiteindelijke spuitje.

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 11:21

pinuts schreef:

Dat vind ik ook..
Voor mijn pony leek het me altijd de beste oplossing om het te laten slachten.
Hij ging niet makkelijk liggen, en was een echt baasje, dus dit leek me dan het prettigst.

Totdat hij plotseling een acute koliekaanval kreeg waarbij de behandeling niet aansloeg. Dat beestje had zoveel pijn, dan kies je gewoon voor inslapen, hoe erg het me altijd heeft tegen gestaan. Hij was al zover verdoofd en in shock toestand, dat het allemaal snel is verlopen gelukkig.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 11:36

vorame schreef:
Ik kies voor mijn paard het spuitje.
In zijn eigen land.

Slachten kan met paniek gaan, spuitje kan met paniek gaan.
Maar beide kan ook goed gaan.
En dan kies ik voor een spuitje en hoop dat dat goed gaat.
Wel kies is voor eerst narcose zoals ook bij liggend castreren gebeurd.
3 spuitjes in totaal dus.
sufmaker, dan narcose zodat ze al gaan liggen en dan het uiteindelijke spuitje.

Dat is bij mijn paard op precies die manier gegaan (ook op z'n eigen land trouwens), eerst een spuitje om hem al wat slaperig te maken, daarna een spuitje voor onder narcose te brengen en als hij dan goed en wel op de grond lag te slapen (toen ging alles nog goed) heeft de dierenarts pas het uiteindelijke spuitje te geven en toen begon hij te beven als gek, dat duurde ongeveer 10min. Hij is niet meer recht gekomen ofzo maar het is wel echt heel bizar als je dat ziet gebeuren... maar misschien gaat het spuitje altijd gepaard met stuiptrekkingen? of niet? Misschien was het voor mij gewoon een enge ervaring maar voor m'n ruin misschien niet... ik weet het echt niet
Laatst bijgewerkt door Brando090309 op 16-06-09 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 11:37

Daarom gaven ze bij mijn kliniek ook overdosis narcose ipv die dodelijke injectie. Daar krijg je dat niet van...

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 11:39

En hoe komt dat dat ze bij overdosis narcose niet beven? Weet je dat toevallig?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 11:42

Eigk niet? Misschien omdat door die dodelijke injectie het hart in 1 keer stopt en er dan stuiptrekkingen komen en bij narcose het steeds langzamer gaat en uiteindelijk stopt.

Na die 3e spuit narcose duurde het nog paar minuten voordat ze beide stopten met ademen, gingen steeds langzamer en toen stopten ze.

mupjekarel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 11:42

Ik zag net wat berichten over het spuitje en dat er een stap werd overgeslagen.
Gister is hier de hon ingeslapen en ik heb nog op het potje gekeken van het euthanasie middel voor honden, runderen en paarden. Daarop staat dat je narcose MOET geven omdat anders de werking van dit middel te heftig is...........
Het is natuurlijk niet niks die troep, hoe wil je anders een hart stil laten staan?

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 11:49

MyWishMax schreef:
Eigk niet? Misschien omdat door die dodelijke injectie het hart in 1 keer stopt en er dan stuiptrekkingen komen en bij narcose het steeds langzamer gaat en uiteindelijk stopt.

Na die 3e spuit narcose duurde het nog paar minuten voordat ze beide stopten met ademen, gingen steeds langzamer en toen stopten ze.

Ik ga het eens vragen aan m'n dierenarts, al vind ik het niet zo'n makkelijke opdracht... zo van 'zou je in de toekomst het niet beter zo doen?' dat lijkt het wel of ik zeg hoe hij z'n werk moet doen :s

Alvast bedankt voor de info.. het is iets dat ik zeker niet meer vergeet

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 11:53

Je kan natuurlijk ook gewoon zeggen dat je er wel eens van gehoord hebt dat het ook wel eens zo en zo gedaan wordt en wat daar de voordelen van zijn oid?

Sterkte iig

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 12:06

Voor mij is het al achter de rug, ik hem m'n paard laten inslapen in maart maar had ik toen deze info gehad...
Maar ja, paarden houden,het is niet alleen rozegeur en maneschijn...
Al krijg je er toch veel van terug maar dat maakt het eens zo zwaar als je dan zulke beslissingen moet nemen he