Waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:50

En wat dat dan zegt over mensen die hun 3-jarige als onmetelijk dominant beschouwen (ben werkelijk nog nooit een 'dominante' 3-jarige tegengekomen.) :+

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:52

pol013 schreef:
helemaal mee eens!

Met als kleine kanttekening: een ieder die zijn paard wel opgevoed heeft weet hoe ontzettend moeilijk consequent zijn is. En hoeveel werk het blijft kosten om je paard netjes opgevoed te houden.
Dan weet je ook meteen waar het mis gaat.

Begin me ondertussen soms te ergeren aan opmerkingen als: goh, die van jou is echt heel erg braaf/ verkeersmak/hanteerbaar'. Daarbij menen ze vaak dat dat vanzelf gaat.....

Zo herkenbaar ;)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:54

Bandida schreef:
Het lijkt wel of ieders paard is dominant en eigenzinnig hier :+

Dat is een beetje mode in Nederland tegenwoordig zo'n gedachtengang aan ieder beest of mens mankeert wat en vandaar dat ze zo lastig doen. Kinderen met gedragsproblemen hebben hier ook altijd ADHD, of een stoornis in het autistische spectrum, of zijn hoogbegaafd, of hypersensitief en ga zo maar door. Is dat in België ook zo of zijn daar nog gewoon veel normale paarden en normale kinderen, die je dan gewoon normaal kunt opvoeden?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:00

Ik hoor op wedstrijd zelden van moeilijke paarden, wel hoor ik vaak dat ze mijn merrie moeilijk vinden terwijl die in feite niet moeilijk is.
Ook op mijn club lopen er geen moeilijke dieren rond, dus ik denk dat Belgie daar iets minder in is. (of ik zit op een goede plek)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:01

Hermelientje schreef:
Is dat in België ook zo of zijn daar nog gewoon veel normale paarden en normale kinderen, die je dan gewoon normaal kunt opvoeden?

Ik heb de indruk dat dat hier toch nog iets minder is. Maar ik kan eigenlijk niet goed vergelijken.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:04

eigenlijk zijn onopgevoede paarden nog niet het echte probleem
een dier wild uit de kudde kent paardentaal maar meer ook niet

het zijn juist de verkeerd opgevoede paarden die de problemen geven
paarden die geleerd hebben dat ze de mens aan de kant kunnen zetten, kunnen laten lopen voor hun, bedelen om snoepjes enz

vaak zijn de fouten al gemaakt in de kindertijd van het paard maar ook vaak met het voor het eerst in de hand komen na de opfok
hoeveel paardjes er nu op het moment van de opfok worden geplukt en in een paar weken zadelmak gemaakt worden
daar wordt geen tijd gestoken in opvoeding aan de hand en grondwerk

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:05

Als je een paard in een gemende groep zet met flink wat aantal aan paarden, dan kun je heel goed zien waar hij is betreft dominantie.
Ik heb 2 paarden, de ene staat boven aan, altijd zo geweest.
De ander staat ergens in het midden.
Dat merk je dus wel met het uittesten, zoals ik ook vertelde tegen Amanda. De ene gaat kijken wie hem buiten zet of binnen haalt. De ander niet, vind het wel goed.

Anoniem

Re: Waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:08

Spatter, het valt mij juist op dat de paarden die ik zo uit de opfok heb geplukt door de jaren heen, en die nauwelijks in de handen waren geweest, juist het makkelijkst waren. Daar kwam amper opvoeding aan te pas. Ze hadden elkaar namelijk al opgevoed in de opfok! En het is bij mij eerder regel dan uitzondering dat juist deze paarden binnen twee weken voorbeeldig lopen onder het zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:09

Randalinpony, ik heb wel te maken gehad met 3-jarigen die zich niet zomaar iets lieten vertellen en probeerden om aan de knoppen te zitten. Die hadden trouwens wel bijna allemaal tuigbloed. Die zouden in de volksmond dominant genoemd worden. Eigenlijk heb ik er een beetje een hekel aan als mensen altijd alles maar in termen van dominantie willen zien, je zit jezelf dan al gauw een probleem aan te praten namelijk.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:09

Kan ik helemaal bevestigen Suleilitha :j .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:10

Ja die categorie peerden ken ik ook maar al te goed, Lovely ;)
Ik heb het woord dominantie bij dit slag paard overigens nog nooit gebruikt, het zijn gewoon karakters op zich.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:12

LDRD schreef:
Kan ik helemaal bevestigen Suleilitha :j .

Mooi, dan ben ik niet de enige die deze ervaring heeft. Mijn ervaring is juist dat jonge paarden, waar veel te veel mee is getrut, ge-grond-werkt en ge-parellied en ge-click-erd, veel vervelender zijn in omgang dan eentje die lekker onbevangen is en nog niks heeft meegemaakt, dus ook geen spelletjes met de mens wie de baas is.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:13

dat zeg ik ook!
onopgevoede paarden zijn zelden een probleem(hebben niks verkeerd aangeleerd)
maar je moet wel weten hoe je zo'n paard inleert en de gemiddelde ruiter kan dat niet zo maar
verder kan zo'n paard dan wel zadelmak zijn maar dat wil niet zeggen dat hij bij een gewone ruiter of eigenaar makkelijk in de omgang is omdat dat verder niet geleerd is
dat moet hij alsnog gaan leren of de zadelmakmaker moet het paard dat ook bij brengen maar dat gebeurd volgens mij maar zelden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:14

Grappig dat je die ervaring hebt Suleilitha. Ik heb nu 2 jonge paarden vanaf veulen gehad en met hulp van een trainer zadelmak gemaakt. Ik heb daar veel mee gedaan en die paarden waren juist hartstikke braaf. Geen enkel probleem. Zadel erop en beide paarden keken even en verder niks.

Dominantie bij jonge paarden, mijn (niet al te grote) ervaring is dat juist het aan het werk zetten (bijv inrijden) al heel goed helpt bij dit soort paarden en dat evt dominantieproblemen snel verdwijnen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:16

suleilitha schreef:
Spatter, het valt mij juist op dat de paarden die ik zo uit de opfok heb geplukt door de jaren heen, en die nauwelijks in de handen waren geweest, juist het makkelijkst waren. Daar kwam amper opvoeding aan te pas. Ze hadden elkaar namelijk al opgevoed in de opfok! En het is bij mij eerder regel dan uitzondering dat juist deze paarden binnen twee weken voorbeeldig lopen onder het zadel.

Mee eens. Dat waren meestal geen moeielijke paarden.

Overigens heb ik 1 veulen gekend dat als veulen al op je af kwam met de mond open. Had niets ergs mee gemaakt bij moeders. Ook geen getrut van de eigenaar. Dus dat leek me echt wel aangeboren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:16

Nou dan vergis je je toch heel erg, Spatter.
Je bent al fout bezig als je er toch op gaat terwijl het paard alle kanten op springt en overal bang voor is. Alleen bij een groentje vanuit de opfok is dit eigenlijk nooit het geval, die heb je binnen een halve dag handmak. Verder is het onmogelijk een paard zadelmak te krijgen wat voor je wegrent, alleen dit is eigenlijk nooit het geval bij driejarigen die vers van de opfok komen.

Niels, je wilt niet weten hoeveel paarden er door ondeskundige mensen al totaal zijn verziekt, nog ver voor ze ook maar een zadel hebben gezien of geroken.

Ik zou deze week een paard zadelmak maken, maar dat dier was zo kleverig en zo vermenselijkt, dat ik deze bij mijn eigen driejarige in het land heb gezet, daar vis ik haar over een maand wel weer uit. Even beetje laten afwennen van mensen, zal haar goed doen en dan er lekker mee aan de slag.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-04-09 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:17

Een dominantieprobleem 'is' er niet, je moet er zelf toe besluiten, maar mensen roepen het gewoon een beetje graag omdat het een goed excuus is om vooral niet je beste beentje voor te zetten iets te doen aan de verhoudingen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:23

suleilitha schreef:
Mooi, dan ben ik niet de enige die deze ervaring heeft.

2-1 dan, want mijn ervaring is het niet, ik vind de voordelen van correct opvoeden vanaf veulen makkelijk boven 'er 3 jaar afblijven' gaan. En verkeerde opvoeding aan grondwerken of clickeren toewijzen vind ik ook een brug te ver.

Al is afblijven wel nog steeds te verkiezen boven 3 jaar veel contact met mensen, maar van een verkeerde soort.
En dat is dan weer nog steeds te verkiezen over 3 jaar gelijk wat met mensen, maar geen contact met zowel leeftijdsgenoten als oudere paarden.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:24

sulei(huplupup, wat een moeilijke naam :o )
ik bedoel met opvoeding niet een paard wat tam wordt maar een paard wat meewerkt en de regels kent
netjes voetjes geeft, aan de kant gaat als ik er aan kom, rustig stil staat, vast gebonden kan worden, je netjes volgt(tot in de trailer)
zich gewillig overal laat aanraken tot in zijn koker aan toe
oortjes vrij laat knippen, laat toileteren enz

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:26

Ho Bandida, mag ik dan even toevoegen dat ik er geen 3 jaar afblijf, maar ze zolang ze als veulen thuis staan wel het een en ander leer. Voetjes geven, meelopen, vast staan enz. Daarna gaan ze naar de opfok en ga ik weer verder prutsen als ze 3 jaar zijn...of zelfs dan nog niet eens.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:27

Onopgevoede paarden....

Ach, vroeger, was het qua opvoeding simpel: zwart/wit. Paard is braaf en wordt beloond, of het paard is stout en krijgt een lel. :)
Tegenwoordig krijgen veel paarden de stempel sensibel. 'Oh nee, als je die een keer aanpakt, nou dan heb je de poppen aan het dansen.' 'Die pikt dat niet.' 'Het is een heel slim paard en weet precies hoe hij jou terug moet pakken.' :r
Dat vind ik echt te hinderlijk. :7

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:27

randalinpony schreef:
Overigens is will to please bij paarden een heeeeeel onderschatte gedragseigenschap.

Je slaat de spijker op de kop. Helaas zie je die "will to please" niet als je steeds aan het corrigeren of straffen bent, die zie je pas als je het over belonen hebt, daarom is het natuurlijk ook zo'n onderschatte gedragseigenschap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:28

Ja, dat bedoel ik ook spatter!

Imo is de beste manier van een paard 'grootbrengen' in een gemengde kudde paarden maar ook dagelijks in de hand zijn (op correcte wijze!). Is alleen zo jammer dat er maar weinig paarden zo opgroeien.

Anoniem

Dejavu, het meeste is gewoon aangeleerd hoor, door toe te laten dat een paard 'het niet pikt' of 'je terug pakt', het past namelijk helemaal niet in de aard van een paard, maar wel in de aard van de mens.

dejavu

Lovely schreef:
Een dominantieprobleem 'is' er niet, je moet er zelf toe besluiten, maar mensen roepen het gewoon een beetje graag omdat het een goed excuus is om vooral niet je beste beentje voor te zetten iets te doen aan de verhoudingen.

Klopt als een zwerende vinger. Het is te gemakkelijk om je eigen tekortkomingen af te schuiven op het paard.