Wat voor ras als je zwaar bent?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nona_row_cal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:31

een brede tinker !! zijn pony's en kunnen het gewicht van jou vriendin aan !!
een minder sterke pony zou ik niet doen dat is niet prettig voor de pony .
maar ik lees net dat iemand zegt dat pony's maar 80 kilo mogen dragen !
volgens mij is dat geheel afhankelijk van het ras en het gewicht van de pony!

marit_xx

Re: Wat voor ras als je zwaar bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 21:36

Een beetje koudbloedig paard denk ik.
de wat grotere tinkers, friezen
maar een grote kwpn'er kan ook nog wel.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 21:36

juist geen fries,veel friezen hebben wat wekere ruggen.

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 21:45

ayo schreef:
imka schreef:
Ik ben 1,80 en weeg 96 kilo, ik ben nu opzoek naar een 'wandel'paard omdat ik mezelf te zwaar vind om te gaan rijden. Ja, ik vind het erg jammer want mis het erg, maar door te gaan verzorgen/wandelen kan ik misschien afvallen (waar ik ook erg moeite mee heb, en wil sowieso 20 kilo eraf) en ben ik toch met paarden bezig en volgend jaar zomer kan ik dan lekker gaan rijden. Ik vind 100 kilo gewoon te zwaar voor een doorsnee paard. En al mis ik het ontzettend, eerst die 20 kilo en dan paardrijden (misschien ook een stimulans?)

Super van je, heel veel sterkte met afvallen.

Ik wandel ook met mijn pony waar ik niet meer op kan rijden, en het kan leuker zijn dan je denkt. Ideaal om van alles aan te leren en hem goed aan de stemhulpen te krijgen en andere lichaamshulpen. Verder kun je ook stukjes gaan rennen, word je zelf ook lekker fit van en het is niet zo saai in je eentje joggen.

Ik vind super van jullie dat je niet perse wil gaan rijden, omdat jullie denken ook aan de welzijn van de paarden. +:)+ ;) Dat vergeet veel mensen of je nou dik of dun bent.

Je kunt jezelf gaan verdiepen in grondwerk, vrijetijdsdressuur enz. Wandelen met je paarden is erg gezond voor jezelf en paard en zoals ayo zei, een stukje rennen met je paard is ook goed voor je conditie en daar wordt je hart sterker van. :P

Ik hoop dat je kan afvallen en dat je streefgewicht bereikt, maar je kan wel rijden als je 85 kg weegt in de toekomst. ;) Veel plezier met je hobby! :D

En voor starter van deze topic, je vriendin zou toch eerst moeten afvallen voordat zij gaat beginnen met rijden, want er zijn eenmaal weinig manegepaarden die ruiters boven 90 kg zonder (gezondheids)problemen kan dragen. Als zij 10% van haar huidige gewicht kwijt kan raken, dan boekt zij al enorme vooruitgang qua gezondheid en conditie. Voor paardrijden moet je wel redelijke conditie hebben.

Je vriendin kan gaan wandelen of nordic walking (met de laatste gebruik je meer spieren) of zwemmen. Tegenwoordig heb je speciale uren bij de zwembaden voor het geval als zij zich schaamt in haar badpak.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 22:45

Goldenflower schreef:
En voor starter van deze topic, je vriendin zou toch eerst moeten afvallen voordat zij gaat beginnen met rijden, want er zijn eenmaal weinig manegepaarden die ruiters boven 90 kg zonder (gezondheids)problemen kan dragen.

als dat waar zou zijn, zou paardrijden voor een groot deel van de mannen niet weggelegd zijn.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 22:56

ik denk dat het vooral om beginners gaat,die minder goed meezitten.

zelf vraag ik me af waarom die mannen opmerking vaak voorbij komt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:12

Snoevie schreef:
ik denk dat het vooral om beginners gaat,die minder goed meezitten.

zelf vraag ik me af waarom die mannen opmerking vaak voorbij komt.

idd en dat laatste snap ik ook niet!

ariana24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:18

ik vind het nergens op slaan die mannen opmerkingen dat zou dus betekenen dat de mannen ook lichtgewichten moeten zijn en rank gebouw ed maar in real life is dat natuurlijk niet zo

de meeste mannen zitten toch wel rond de 90 kilo gemiddeld dan he
ik denk dat het meer om de beginners gaat qua gewicht ivm het meerijden met je paard.

verder zou ik dan kijken voor een forse tinker oi

ben zelf ook niet een van de " lichtgewichten " maar rijd zelf op een uit de kluiten gewassen arabier en die heeft er echt geen moete mee

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:20

Inderdaad, afvallen is natuurlijk nooit verkeerd, maar ik denk dat je met 100 kilo toch best op een flinke kwpn er moet kunnen rijden. Ik zal wel half bokt over me heen krijgen, maar ik stap gewoon op mijn paard. Ik weeg bijna 100 kilo (98). 100 is voor mij wel de grens, als ik dat bereik, stap ik niet meer op. Overigens ben ik wel aan de lijn nu, wil toch wel graag 15 kilo kwijt.

Ik heb zelf niet echt het idee dat mijn paard er last van heeft. Ik laat 2x per jaar de rug van mijn paard helemaal controleren door fysio/osteo. De rug van mijn paard is volgens haar nog nooit zo goed geweest, veel beter dan toen ik mijn paard kocht.

Overigens vind ik het onzin dat sommige gewicht en goede conditie aan elkaar koppelen. Ik ben van mening dat je met overgewicht een prima conditie kan hebben.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:15

ariana24 schreef:
ik vind het nergens op slaan die mannen opmerkingen dat zou dus betekenen dat de mannen ook lichtgewichten moeten zijn en rank gebouw ed maar in real life is dat natuurlijk niet zo

ik denk dat het meer om de beginners gaat qua gewicht ivm het meerijden met je paard.

ben zelf ook niet een van de " lichtgewichten " maar rijd zelf op een uit de kluiten gewassen arabier en die heeft er echt geen moete mee

Jammer dat mensen toch blijven door gaan met dat excuus. De gemiddelde man weegt 83 kilo. Er zullen vast en zeker veel mannen zijn die 90 kilo wegen 120, 70 en 80, maar het gemiddelde is gewoon 83.

_Miistral_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:16

Je hebt trekpaarden, shires..

en afvallen is ook een optie.. dan kan ze zowel als op meer paarden rijden, en volgens mijn is het ook een stuk prettiger voor haar niet?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:20

ayo schreef:
Jammer dat mensen toch blijven door gaan met dat excuus. De gemiddelde man weegt 83 kilo. Er zullen vast en zeker veel mannen zijn die 90 kilo wegen 120, 70 en 80, maar het gemiddelde is gewoon 83.

En dan nog zou ik geen volwassen (zware) man als beginner een uur op mijn paard laten stuiteren/rijden.

ariana24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:28

_Miistral_ schreef:
Je hebt trekpaarden, shires..

en afvallen is ook een optie.. dan kan ze zowel als op meer paarden rijden, en volgens mijn is het ook een stuk prettiger voor haar niet?

lees ff topic door in het begin eerste pagina staat dat afvallen moeilijk is ivm ziekte!

ariana24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:28

ayo schreef:
ariana24 schreef:

sorry!! heb ik daar overheen gekeken flaptop was ook beetje aan t klooien..... dus bij deze excuus

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:32

een Quarter ?

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:37

barbara28 schreef:
Inderdaad, afvallen is natuurlijk nooit verkeerd, maar ik denk dat je met 100 kilo toch best op een flinke kwpn er moet kunnen rijden. Ik zal wel half bokt over me heen krijgen, maar ik stap gewoon op mijn paard. Ik weeg bijna 100 kilo (98). 100 is voor mij wel de grens, als ik dat bereik, stap ik niet meer op. Overigens ben ik wel aan de lijn nu, wil toch wel graag 15 kilo kwijt.

Ik heb zelf niet echt het idee dat mijn paard er last van heeft. Ik laat 2x per jaar de rug van mijn paard helemaal controleren door fysio/osteo. De rug van mijn paard is volgens haar nog nooit zo goed geweest, veel beter dan toen ik mijn paard kocht.

Overigens vind ik het onzin dat sommige gewicht en goede conditie aan elkaar koppelen. Ik ben van mening dat je met overgewicht een prima conditie kan hebben.

Maarja zo maakt iedereen zijn/haar eigen grenzen. Want toen ik nog mijn paardjes had dan zou ik er niet meer op willen stappen als ik boven de 70kg zou komen (ben 63). Nu had ik wel wat kleineren, een pony van 1.43m en een KWPN x Engelse Volbloed van 1.54. En ik bekeek dat dus ook vanuit mijn perspectief, want zeker op het paardje van 1.54 zou eigenlijk echt nog wel iemand van 70kg kunnen rijden. Maar ik heb dat gewoon liever niet.
Maar ik denk dat als je zelf een grote KWPN'er hebt en je bent 65kg, dat je dan anders tegen het maximale gewicht van wat het paard kan hebben aankijkt dan als je 95kg weegt met hetzelfde paard.
Vind het trouwens wel super dat je aan het lijnen bent! :)

PatriesCarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:28

ik zou persoonlijk gewoon eerst naar een manege gaan en vanuit daar kijken hoe of wat

100 kilo is geen lichtgewicht maar geen reden om niet te kunnen paardrijden vind het zelfs onzin als je een goed gespierd paard hebt en die goed gebowud is waarom niet je kunt niet op een arabiertje stappen maar ik ken toch iemand van dik 110 kilo en rijdt een prachjtige hengst en neem maar van mij aan dat het paard er geen moeite mee heeft

ik zou met 100 kilo toch voor een mooie volle belg gaan

PatriesCarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:30

vind het trouwens zelf heel nerg hoe hier over het overgwicht gepraat wordt beetje neerhalend naar de dikke vrouwen

ariana24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:15

PatriesCarm schreef:
vind het trouwens zelf heel nerg hoe hier over het overgwicht gepraat wordt beetje neerhalend naar de dikke vrouwen

sluit ik me bij aan!

_DLS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:19

Lisetjee schreef:
http://www.stal-coen.be

Als je toch iets anders zoek dan een trekpaard...
Deze paarden zijn over het algemeen iets sieker dan belgische trekpaarden.

Zelf hebben wij ze ook ( 3 ) kijk in me profiel voor meer info

meer info ? pb staat altijd open !

Edit :

Comtios is ook een heel mooi ras.
Gaan we binnenkort kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:24

Love_Sanne schreef:
Volgens mij heet ze Engelina@Bokt, en die heeft een trekpaard die ze in de B uitbrengt ;)

ik zag mijn naam voorbij komen.

even een foto ter bewijs dan maar.
Afbeelding

topic van tijd terug
[RT-HAW] pol de knol @ dresuur (herkansing)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:04

ariana24 schreef:
PatriesCarm schreef:

sluit ik me bij aan!

ik ben zelf ook vrij stevig,maar ik vind het best wel meevallen in het topic

belangrijkste is gewoon dat je het juiste paard kiest

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 08:30

Loose schreef:
barbara28 schreef:

Maarja zo maakt iedereen zijn/haar eigen grenzen. Want toen ik nog mijn paardjes had dan zou ik er niet meer op willen stappen als ik boven de 70kg zou komen (ben 63). Nu had ik wel wat kleineren, een pony van 1.43m en een KWPN x Engelse Volbloed van 1.54. En ik bekeek dat dus ook vanuit mijn perspectief, want zeker op het paardje van 1.54 zou eigenlijk echt nog wel iemand van 70kg kunnen rijden. Maar ik heb dat gewoon liever niet.
Maar ik denk dat als je zelf een grote KWPN'er hebt en je bent 65kg, dat je dan anders tegen het maximale gewicht van wat het paard kan hebben aankijkt dan als je 95kg weegt met hetzelfde paard.
Vind het trouwens wel super dat je aan het lijnen bent! :)

Dank je wel! inderdaad heeft ieder zo zijn eigen grens, voor mij is dat 100, voor een ander ligt die misschien weer heel anders.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 09:23

barbara28 schreef:
Dank je wel! inderdaad heeft ieder zo zijn eigen grens, voor mij is dat 100, voor een ander ligt die misschien weer heel anders.

Onze eigen grenzen doen er niet toe.... De feiten/ dus het rekensommetje, dat je moet los laten op de combinatie paard/ruiter geeft de doorslag.
Ieders eigen smaak, mening of voorkeuren doen er niet toe... dan kun je immers doen waar je zin in hebt en loopt het volledig uit de hand....

Ik vind dat er met respect gesproken wordt, anderzijds valt me ook op dat sommige mensen zo rigide in hun mening zijn dat zelfs een DA ze niet op andere gedachten kan brengen.... in zo'n geval trekt het paard aan het kortste eind vrees ik.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 09:24

het paard trekt in veel gevallen aan het korste eind.
maarja het rekensommetje zegt ook niet altijd alles,er kunnen zoveel andere factoren ook meespelen.