Wie vindt zonder cap rijden onverantwoord?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Abeltje77

Re: Wie vindt zonder cap rijden onverantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 22:45

Ik denk dat iedereen heel goed weet wat de consequenties kunnen zijn van het rijden zonder cap. Dat is gewoon een risico dat je neemt, en dat doe je willens en wetens. Dat is ook egocentrisch, want als er echt iets ernstigs gebeurd is ook het leven van je dierbare onherstelbaar verwoest.
Als dat ergst denkbare echt gebeurd, en je bént zo'n dierbare wiens partner voor de rest van zijn leven in een rolstoel zit, dan moet je wel van steen zijn wil je daar niet even heel erg boos om worden.
Je hebt gewoon verantwoordelijkheid te nemen, niet alleen voor jezelf, maar ook voor degene die van je houden. Dát is ook echte liefde.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:12

Mijn partner en ik willen alleen dat de ander gelukkig is en doet wat die ander het gelukkigst maakt zonder elkaar restricties op te leggen.
Mocht er iets ergs gebeuren, heb ik genoeg troost in het idee dat ze deed wat ze het liefste deed.
'Been there, done that!' ;)
Ik zou niet anders willen en geen partner die er anders over denkt.

RobinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 19:29

ik vind het je eigen verantwoordelijkheid,
ik heb een bijrijdster gehad waar tegen ik had
gezegd dat ze gwn met cap moest rijden,
omdat ik niet verantwoordelijk wil zijn als zij valt en haar nek breekt.
toch hoorde ik via via dat ze zonder cap had gereden,
dat kan je toch niet maken?
ze reed m'n paard nog niet zo lang en wist
totaal niet wat ze uit de kast zou kunnen halen,
toen was het ook gelijk klaar.

future4eveah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 20:41

Eerlijk gezegt heb ik ook een hekel aan m'n cap.
MAAR ... heb ooit een keer met m'n pony onder stroom gestaan terwijl ze in een plas water stond.
Ze begon dus eerst allemaal te bokken en te steigeren gevolg: whiplash :o
Toen viel ik er ook nog eens af boven op me hoofd en me cap in 4 stukken gebroken.
Was heel erg blij dat ik hem op had want in het ziekenhuis zeiden ze ook anders was het je hoofd geweest ...

StippTwingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 10:49

Bij mij is het eigelijk 50-50 soms doe ik mn cap op,soms niet, ligt eraan.
Maar in de winter heb ik hem eigelijk altijd op, maar in de zomer bijna nooit dat gaat dan plakken en zweten enzoo :n
Ik krijg heel vaak reakties op fotos zovan: je moet een cap op of normale mensen doen een cap op en dat soort dingen, en dan heb ik zoiets van..als ik dood ga omdat ik geen cap op doe dan is het toch MIJN probleem en niet die van hun... ;)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 10:53

dikke van dale schreef:
Onverantwoord: zo riskant dat het niet te verantwoorden is
Onverantwoordelijk: zich geen rekenschap gevend van de gevolgen van zijn daden

Nou ja, da's natuurlijk precies wat rijden zonder cap is. Het is riskant, en daar kan je feitelijk niets tegenin brengen. Iemand die dus zonder cap rijdt houdt onvoldoende rekening met de gevolgen.

Dat je er geen zin in hebt, of dat je het niet lekker vind zitten. Moet je helemaal zelf weten. Je hoeft je cap ook helemaal niet op te doen als je het niet wil. Maar dat neemt niet weg dat het weldegelijk onverantwoord is.

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 10:56

Het is natuurlijk je eigen verantwoording, maar ik rijd altijd met cap.
Een cap kan opzich je leven redden; je moet maar verkeerd terechtkomen en je hebt al een probleem..
Maarja ; of je een cap moet dragen , daar bemoei ik me verder niet mee ;)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:27

Anoeska schreef:
dikke van dale schreef:
Onverantwoord: zo riskant dat het niet te verantwoorden is
Onverantwoordelijk: zich geen rekenschap gevend van de gevolgen van zijn daden

Nou ja, da's natuurlijk precies wat rijden zonder cap is. Het is riskant, en daar kan je feitelijk niets tegenin brengen. Iemand die dus zonder cap rijdt houdt onvoldoende rekening met de gevolgen.

Dat je er geen zin in hebt, of dat je het niet lekker vind zitten. Moet je helemaal zelf weten. Je hoeft je cap ook helemaal niet op te doen als je het niet wil. Maar dat neemt niet weg dat het weldegelijk onverantwoord is.

Niks tegenin te brengen? Wie zegt dat het riskant is? Hoe kun jij dat voor mij bepalen?
Niet dus.
Of vind jij roken enz ook onverantwoord?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:30

Ja, roken ook net zo onverantwoord. Je weet dat er negatieve gevolgen aan vast zitten, en dat je dat risico zelf neemt.

En natuurlijk is het risico op hoofdletsel groter zonder cap dan met cap. Wat wil je daar nou tegenin brengen. Als je op je hoofd valt, dan kan je er toch beter iets hards omheen hebben. Dat bepaal ik helemaal niet voor jou, da's gewoon logica.

Is helemaal niet erg om af en toe iets te doen wat onverantwoord is. Is helemaal je eigen beslissing. N*ken zonder condoom, roken, rijden zonder cap. Je neemt bewust een risico, en dat vind ik onverantwoord. (Maar dat maakt je niet meteen een slecht mens ;) )

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:33

Hoevaak ben ik mijn cap al wel niet dankbaar geweest...
Ook al is het vaak alleen maar voor een laaghangende tak. :D

Maar ik kan me er eigenlijk niet druk om maken, iedereen moet doen waar hij of zij zich het beste bij voelt.
Kan wel gaan zeggen hoe gevaarlijk het wel niet kan zijn, maar mét een cap zitten er net zo goed risico's aan.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:45

Ik vind het ieders eigen keuze ;)

Het is misschien fout :o maar op mijn eigen paard zet ik doorgaans geen cap op als we thuis trainen. Gaan we op buitenrit of elders trainen zet ik wel altijd mn cap op! Ook als ik een paard of pony van iemand anders rijd, zet ik zonder fout mn cap op!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:50

sflj schreef:
zorro schreef:
*knip* Waarom neem je het risico? *knip*

Snap je dat echt niet?
Oke, nog maar een keer:

Om dezelfde reden waarom mensen roken, alcohol drinken, onbeschermd seks hebben, lekker bij de macdonalds eten, bergbeklimmen, parachute springen enz enz

Oftewel; omdat ze het wíllen. Omdat ze het leuk vinden. Omdat ze vinden dat het hun kwaliteit van het leven verhoogt enz enz.
En daar heeft helemaal niemand ook maar ene moer mee te maken. Zolang het niet verboden is en/of directe schade aan anderen toebrengt mag niemand het een ander verbieden. Nooit.

Nee sorry, ik snap het echt niet. :) Jij draagt geen cap omdat je geen cap wilt dragen, omdat je het leuk vind om geen cap te dragen, en omdat je vind dat het de kwaliteit van het leven verhoogt zonder cap. Ik kan me hier met de beste wil ter wereld niets bij voorstellen. Waar hebben we het nou over dan?! Een cap, een hoofddeksel wat je hoofd beschermt. Zonder bescherming vind jij het leuker om te rijden. Prima, eigen keus, zelf weten. Maar met de beste wil ter wereld: ik kan het niet begrijpen. Gelukkig hoeft dat ook niet, jij mag je mening hebben en ik mag mijn mening hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:25

Ik rij altijd met cap.. voor mijn eigen veiligheid, en omdat mijn verzorg pony nogal een klier is, waardoor ik er aardig vaak naast lig, en omdat ie dingen nogal onverwachts doet.. Dan ben ik toch wel blij dat ik em op heb.. :)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:35

Zorro, begrijp je wel waarom mensen naar de Mac Donalds gaan?
Of anders: draag jij je cap tijdens het poetsen, longeren of aan de hand hebben van je paard? Of op de fiets?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:42

Ik weet dondersgoed dat ik onverantwoordelijk bezig ben, als ik zonder cap op mijn paard stap en toch doe ik dat soms. Het zit lekkerder, kan er niets anders van maken. :D

Op de fiets draag ik ook geen helm trouwens. :D

En heb ooit eens les gehad van iemand die bij het los werken (los longeren) van mijn paard al een cap op deed. Sorry, maar dat gaat mij te ver, hoor. :+

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:50

Ik vind het wel erg onverantwoordelijk. Want je kan misschien wel zeggen dat de cap alles door geeft aan de nek maar daar ben ik het niet mee eens. Stel jij valt op de bakrand met je hoofd hoeft niet eens hard te zijn. Waarschijnlijk heb je een gat in je hoofd dan. Met cap zit er een stuk tussen en dat is knoeihard scheeld toch echt weer een gat in je kop met de gevolgen van dien.
En ik vind het ook geen moeite om zo ding niet op te hebben. Ik erger me er niet aan beter nog met regen is het heerlijk :D en ja ik zit op het paard ik hoef er dan niet mooi uit te zien :+

Ik vind dit ook het zelfde verhaal als een bodyprotector. Zo ding beschermt gewoon heel veel in je lichaam en vooral met springen is dit heel erg belangrijk. Hoe lief braaf je paard ook is het is en blijft een vluchtdier. Stel hij schrikt ergens van hij vliegt er van door en als jij dit te laat door hebt lig je er gewoon naast. Daar hoef je niet eens goed voor te kunnen rijden.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:55

Ik vind het ook onverantwoordelijk..
Er zijn tegenwoordig legio caps te koop allerlei soorten en maten en prijzen..
Zonder klep aan de voorkant, met, met een losse klep. Je kan mij niet vertellen dat daar geen een cap tussen zit die niet bij je past.

Je hebt niet alleen je zelf ermee als je hersenletsel oploopt, maar ook je partner, kinderen en familie. Als je het dan niet voor jezelf doet, doe het dan voor hen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:58

Ik ben het met jullie eens, hoor, daarom rij ik ook vrijwel altijd met cap. Maar van de week had ik even een moment dat ik effe zonder ging uitstappen en dan ben ik me wel bewust dat ik geen cap draag. Moet gewoon eerlijk zeggen dat het zalig zat zo zonder in het zonnetje. :o

Smurfinnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:02

Ieder mag het zelf weten, maar ik denk dat het voor echte beginners wel slim is er 1 op te zetten, puur omdat ze een veel grotere kans hebben om te vallen. Jonge kinderen zou ik er ook altijd 1 opzetten.

Ikzelf doe er liever wel 1 op, maar dat is ook omdat ik gewoon al een aantal ervaringen heb gehad waarbij een cap me in ieder geval van behoorlijk hoofdletsel heeft gered

Milouhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 23:44

ik vind altijd dat mensen zelf moeten weten of ze met cap of niet rijden. Als iemand eraf wie geen cap op heeft. Dan zal ik echt geen medelijden met die persoon hebben. Een cap is gewoon een stuk veiliger ik rij altijd met cap. Ook al vind ik het af en toe een rot ding maar ik weet voor mezelf dat het veiliger is.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 23:53

Ik rijd op mijn eigen pony zonder cap. Altijd al gedaan en zal dit ook niet veranderen. Wel met springen en naar buiten gaan, omdat dit in mijn situatie meer consequenties kan hebben.

Overigens vind ik wel dat het voor ieder zijn eigen verantwoording is. Ik zal dus nooit tegen iemand zeggen doe een cap op. Nee, ik kan het slechts adviseren en het aan de persoon overlaten wat hij/zij er mee doet.

Overigens wil ik er ook nog bij zeggen, dat ik 8 jaar geleden een ongeluk heb gehad met een paard. Deze struikelde waardoor we beiden op de grond vielen waarbij ik met mijn hoofd. Lang leve de dure cap, ik heb wel 4 dagen in het ziekenhuis gelegen met een hersen kneuzing (lees kneuzing, zwaarder als hersenschudding) en daardoor is mijn korte termijn geheugen naar de knoppen...

Voor de mensen die niet weten wat een korte termijn geheugen is use google :D Dus zo veilig is een cap niet in mijn ogen. Ook heb ik diverse keren meegemaakt dat mijn goedpassende/ correcte dragende cap over mijn hoofd ging en met het riempje mijn keel dichtkneep. Wat ik al zei hij pastte goed en ik droeg hem ook correct. Paard schoot er vandoor en wat heb je aan een cap als hij je luchtwegen dichtdrukt?

Een cap is in mijn ogen dus niet in alle opzichten veilig. Mensen moeten zichzelf ook niet voornemen ; een cap is veilig dus mij overkomt niks. Lees bovenstaande wat ik zélf heb meegemaakt....

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:48

Kan natuurlijk bst dat je mét cap een hersenkneuzing hebt opgelopen. Maar wat denk je dat er dan gebeurt was als je géén vap op had gehad?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:03

als je cap goed past over je hoofd schuift past hij dus niet,en idd wat denk je dat er met je hoofd was gebeurd zonder cap(zoals anoeska zegt)?

een cap geeft geen garanties als in 'mij gebeurd niks' maar volgens mij beweert ook niemand dat.

xmaureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:56

ik vind het onverantwoord als mensen zonder cap rijden maar aan de andere kant is het ook ieders eigen keus !

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 20:12

eigenlijk vind ik het net zo iets als een gordel om doen in de auto,
voor mij heel vanzelfsprekend
maar dat is niet voor iedereen zo
eigen verandwoording