Uit de gratie geraakte ruitersportartikelen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

deedee19

Re: Uit de gratie geraakte ruitersportartikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:15

Oh en van die chaps met van die franjes er aan. Vreselijk!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:35

Citaat:
vroeger droeg iedereen zijn oude versleten kleding op stal, nu draagt iedereen de duurste rijbroeken, shirtjes van 1 of ander duur merk... In 'mijn' tijd liepen wij rond in een oud trainingspak met rubberen laarsjes onder

Zo lopen we hier nog steeds hoor. Tenminste in mijn stalletje, in de nieuw gebouwde stal loopt bijna iedereen in de allernieuwste mode.
Goeie oude tijd. :D

Overigens gebruik ik nog steeds mijn webband longeerlijn, dat ding is ook niet stuk te krijgen. Dit jaar wordt hij 15 jaar oud :D
En mijn pot hoefvet stamt ook nog uit de eind jaren 80. Een halster uit diezelfde periode is ook zeker 10 jaar oud geworden.
Het was mijn eerste.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:33

ik reed heel vroeger in de zomer ook gewoon in een legging trouwens...

elske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:07

Pasterza schreef:
Chaps met klitterband!
Die ik na goed zoeken vorig jaar nog ergens nieuw kon kopen, want ik heb een hekel aan ritsen.

En chaps met van die franjes zie je (gelukkig) ook bijna niet meer :D

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:27

Vroeger.....

Moesten wij allemaal met rode trui in de bak verschijnen.
Moesten wij een hoofddeksel op (om het eender wat van zuidwester tot hoedje van papier in een jolige bui :D ).
Moesten wij allemaal katoenen bandages met lintjes gebruiken.
Moesten wij iedere dag een schoon KATOENEN zadeldek op doen.
Moesten wij met lange mouwen in de bak verschijnen.
Moesten wij alle sieraden af doen.
Moesten wij de laarzen blinkend als een spiegel gepoetst hebben.
Moesten wij de teugels over het hoofd doen als we het paard aan de hand mee voerden.
Moesten wij beleefd groeten naar de instructeur.
Moesten wij 10 minuten in stappen
Moesten wij 15 minuten uit stappen
Moesten wij het niet wagen tegen ons paard tekeer te gaan, in zijn mond te trekken of te schoppen.
Moesten wij 10 minuten zonder beugels draven.
Moesten wij het paard met stro droogwrijven alvorens er een katoenen laken met daarover een wollen deken ging.
Moesten wij de hoeven krabben vóór en ná het rijden.
Moesten we het niet wagen een mindere ruiter uit te lachen.
Moesten we elkaar helpen zonder dat erom gevraagd hoefde te worden.
Moesten we beleefd elkaar voorrang geven.
Moesten we ...... moesten we..... moesten we.....

Ja, vroeger was het streng, vroeger had je van die heerlijke ouderwetse spullen die maar niet stuk leken te gaan.
Vroeger had je instructeurs, die je discipline bijbrachten, je leerden rijden, zitten én verzorgen.
Vroeger moest je 10 keer slikken, niet janken en gewoon hard trainen.
Om het daarna bere gezellig te hebben in de kantine.
Uitgeput, soms gefrustreerd, maar altijd weer wat nieuws geleerd.

Geef mij nog maar wat van die ouderwetse spullen, discipline én instructeurs. :D

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:31

Klinkt goed ;)

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:33

Dat was het ook. :D
Al voelde ik me soms erg afgebeuld :Y)

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:35

elske_ schreef:
Pasterza schreef:
Chaps met klitterband!
Die ik na goed zoeken vorig jaar nog ergens nieuw kon kopen, want ik heb een hekel aan ritsen.

En chaps met van die franjes zie je (gelukkig) ook bijna niet meer :D

:o Die van mij zijn nu ruim 20 jaar oud, en worden dus ook al 20 jaar bijna dagelijks gebruikt....
Heb de franjes als eerbewijs lekker laten zitten.
Jongens, ouderwets goed, degelijk spul! Niet kapot te krijgen, gelukkig. 8-)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:44

Arabesk schreef:
En op welke manege heb je nu nog van die plastic sleutelhanger labeltjes aan de hoofdstellen? Volgens mij doen ze dat niet meer.

gebruiken we bij de ponyclub en onze vereniging nog, overigens wel handig soms :)

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:46

Die plastic sleutelhanger labeltjes hang ik aan mijn hoofdstel en zadel als ik op buitenrit ga met mijn naam en telefoonnummer en een spoedtelnummer erop. Voor als er wat gebeurd... :j

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:55

Nexus schreef:
Die plastic sleutelhanger labeltjes hang ik aan mijn hoofdstel en zadel als ik op buitenrit ga met mijn naam en telefoonnummer en een spoedtelnummer erop. Voor als er wat gebeurd... :j

Goh, nog zo'n ouderwetse zot als ik. :+

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:28

Blauwe nylon bijzetteugels met een rode rubberen ring. Heb ze in deze eeuw nog weinig gezien :+

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:05

Pessade schreef:
Vroeger.....

Moesten wij allemaal met rode trui in de bak verschijnen.
Moesten wij een hoofddeksel op (om het eender wat van zuidwester tot hoedje van papier in een jolige bui :D ).
Moesten wij allemaal katoenen bandages met lintjes gebruiken.
Moesten wij iedere dag een schoon KATOENEN zadeldek op doen.
Moesten wij met lange mouwen in de bak verschijnen.
Moesten wij alle sieraden af doen.
Moesten wij de laarzen blinkend als een spiegel gepoetst hebben.
Moesten wij de teugels over het hoofd doen als we het paard aan de hand mee voerden.
Moesten wij beleefd groeten naar de instructeur.
Moesten wij 10 minuten in stappen
Moesten wij 15 minuten uit stappen
Moesten wij het niet wagen tegen ons paard tekeer te gaan, in zijn mond te trekken of te schoppen.
Moesten wij 10 minuten zonder beugels draven.
Moesten wij het paard met stro droogwrijven alvorens er een katoenen laken met daarover een wollen deken ging.
Moesten wij de hoeven krabben vóór en ná het rijden.
Moesten we het niet wagen een mindere ruiter uit te lachen.
Moesten we elkaar helpen zonder dat erom gevraagd hoefde te worden.
Moesten we beleefd elkaar voorrang geven.
Moesten we ...... moesten we..... moesten we.....

Ja, vroeger was het streng, vroeger had je van die heerlijke ouderwetse spullen die maar niet stuk leken te gaan.
Vroeger had je instructeurs, die je discipline bijbrachten, je leerden rijden, zitten én verzorgen.
Vroeger moest je 10 keer slikken, niet janken en gewoon hard trainen.
Om het daarna bere gezellig te hebben in de kantine.
Uitgeput, soms gefrustreerd, maar altijd weer wat nieuws geleerd.

Geef mij nog maar wat van die ouderwetse spullen, discipline én instructeurs. :D

Hihi, dit komt mij idd bekend voor! Alleen die rode trui niet. :P Als je naar het zin van de insructeur onterecht je paard aanpakte mocht je er naast gaan lopen! Zou voor veel verwende paardenmeisjes niet slecht zijn om eens zo les te krijgen. :=

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 06:56

Helemaal mee eens pessade, alleen moesten we op Deurne geen rode trui := maar een Groen jasje, stropdas en een creme blouse aan. Bruine rijbroek en idd leren gepoetste laarzen.
Gepoetst tuig, een geheel schoon paard, een paar bandages aan.

En idd teugels over hoofd, opstellen op middenlijn etc etc.

Ik mis dat discipline ook zeker weten, zou een hoop slechte ruiters schelen, want die geven het idd in die periode wel op.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 08:32

crossmonster schreef:
En wat denk je van tape om de manen... zoooo 1990 :')

Hahaha, ja briljant, wat een gedoe was dat! En inderdaad 1990! Menn...

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:10

crossmonster schreef:
Helemaal mee eens pessade, alleen moesten we op Deurne geen rode trui := maar een Groen jasje, stropdas en een creme blouse aan. Bruine rijbroek en idd leren gepoetste laarzen.
Gepoetst tuig, een geheel schoon paard, een paar bandages aan.

En idd teugels over hoofd, opstellen op middenlijn etc etc.

Ik mis dat discipline ook zeker weten, zou een hoop slechte ruiters schelen, want die geven het idd in die periode wel op.

Hihihi

De betreffende instructeur was een voormalige Deurne docent. :wow: Eentje van voor de oorlog zo ongeveer.
Je kunt je voorstellen wat ik heb "geleden". :D

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:14

Denk toch dat het voor een heleboel ruiters toch goed zou zijn. Ik zie nu kinderen op de manege die niet eens weten dat als een paard erg zweet ze hem droog moeten wrijven en een zweetdeken op moeten doen enz enz. Ik vind dat dat toch wel eens moet worden bijgebracht.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:25

Toch fijn dat hier en passant weer even flink wat schuld bij de maneges gelegd wordt ;) Terwijl ik toch in alle gelederen van de paardenhouderij rare dingen zie, niet alleen bij kinderen op de maneges.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:31

die disipline zou idd op veel plekken weer terug mogen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:21

Wat bij alle stallingen/noem maar op wel weer terug mogen komen..
Naar buiten die paarden!
Hoe zal me een worst wezen, op de wei of in een paddock, maar het in de winter nagenoeg alleen maar keus hebben in een stal van 3x3 word ik toch zo moe van.
-Nee ik ben geen natural, gewoon iets wat me irriteert..-

Iedereen weer discipline! :Y)

Sweetdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:56

een kinbandje bij je cap om je kin te beschermen, of is die al genoemd? die was weer weggehaald omdat het toch niet veilig bleek te zijn.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:01

Sweetdreams schreef:
een kinbandje bij je cap om je kin te beschermen, of is die al genoemd? die was weer weggehaald omdat het toch niet veilig bleek te zijn.

ik was net op netlog aan het kijken (is zo'n profielensite)
en ik kom net iemand tegen met zo'n cap op met zo'n ding om je kin te beschermen :+
en dat is een recente foto dus ik ga er vanuit dat je dat nog wel hier en daar kan kopen :=

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:21

Het ouderwetse 'dopje' ben ik zo snel nog niet tegengekomen. Je weet wel, zo'n cap zonder aerodynamische luchtgaten of driepuntsgordel onder je kin.
Gewoon zo'n zwarte cap met elastiekje onder je kin. En als dat elastiekje niet om je kin zat, mocht je mooi naar de middenlijn en dat alsnog doen. En reed je achteraan, 's zomers in de stof van de voorgangers, 's winters in andermans gespetter van modder in de buitenbak...
Fluitbit: eerste bit van onze Tom, bij het hoofdstel gekregen. Heeft 3 dagen liggen weken ivm alle etensresten erin :r en is vervolgens in de kast beland.
Het volgende bit was zo'n zwaar koperen bit, onder het mom van: gewicht werkt beter dan scherpte. Het werkte.

Enneh, er is niks mis met chaps met franjes, maar dan echt zo'n broek!
Die heb ik al zo'n dikke 20 jaar en geen franje of rits is gesneuveld! Ik pas het niet meer, maar mijn dochter wel en ook zij vindt het ideaal tegen wind en regen. Die chaps gaan dus generaties mee! :D

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:53

Ik wil niet meer zo een ouderwetse lesgever hoor. Niet dat ik verwend bne ofzo maar het was neit leuk meer. Hij sloeg me altijd met een dressuurzweep als men tenen naar buiten stonden en raad eens dat deden ze ook.
Geef mij nu maar de nieuwere generatie lesgevers die alls rustig uitleggen en ook naar je luisteren.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 06:54

Shadow0 schreef:
Toch fijn dat hier en passant weer even flink wat schuld bij de maneges gelegd wordt ;) Terwijl ik toch in alle gelederen van de paardenhouderij rare dingen zie, niet alleen bij kinderen op de maneges.

Dat vind ik zat meevallen hoor...

Maar eerlijk is eerlijk, de meeste mensen beginnen op een manege, en goed geleerd ....
Dus zou niet verkeerd zijn om wat meer discipline bij te brengen zodat ruiters meteen leren wat belangrijk is mbt verzorging.

Morrow_Less schreef:
Ik wil niet meer zo een ouderwetse lesgever hoor. Niet dat ik verwend bne ofzo maar het was neit leuk meer. Hij sloeg me altijd met een dressuurzweep als men tenen naar buiten stonden en raad eens dat deden ze ook.
Geef mij nu maar de nieuwere generatie lesgevers die alls rustig uitleggen en ook naar je luisteren.

Geef mij maar de oude generatie, die hadden tenminste nog verstand van lesgeven.
Als ik nu zie wie er allemaal les geeft :x
Om te huilen, cursussen stellen geen ene fluit meer voor, er is geen opleiding meer in nederland waar je nog echt leert rijden en lesgeven.
En dat zie je terug op de maneges.
Op maneges staan enkele instructies met veel verstand en gevoel, maar grootste gros kan echt niet lesgeven ...