Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Citaat:vroeger droeg iedereen zijn oude versleten kleding op stal, nu draagt iedereen de duurste rijbroeken, shirtjes van 1 of ander duur merk... In 'mijn' tijd liepen wij rond in een oud trainingspak met rubberen laarsjes onder
).
elske_ schreef:Pasterza schreef:Chaps met klitterband!
Die ik na goed zoeken vorig jaar nog ergens nieuw kon kopen, want ik heb een hekel aan ritsen.
En chaps met van die franjes zie je (gelukkig) ook bijna niet meer
Die van mij zijn nu ruim 20 jaar oud, en worden dus ook al 20 jaar bijna dagelijks gebruikt....
Pessade schreef:Vroeger.....
Moesten wij allemaal met rode trui in de bak verschijnen.
Moesten wij een hoofddeksel op (om het eender wat van zuidwester tot hoedje van papier in een jolige bui).
Moesten wij allemaal katoenen bandages met lintjes gebruiken.
Moesten wij iedere dag een schoon KATOENEN zadeldek op doen.
Moesten wij met lange mouwen in de bak verschijnen.
Moesten wij alle sieraden af doen.
Moesten wij de laarzen blinkend als een spiegel gepoetst hebben.
Moesten wij de teugels over het hoofd doen als we het paard aan de hand mee voerden.
Moesten wij beleefd groeten naar de instructeur.
Moesten wij 10 minuten in stappen
Moesten wij 15 minuten uit stappen
Moesten wij het niet wagen tegen ons paard tekeer te gaan, in zijn mond te trekken of te schoppen.
Moesten wij 10 minuten zonder beugels draven.
Moesten wij het paard met stro droogwrijven alvorens er een katoenen laken met daarover een wollen deken ging.
Moesten wij de hoeven krabben vóór en ná het rijden.
Moesten we het niet wagen een mindere ruiter uit te lachen.
Moesten we elkaar helpen zonder dat erom gevraagd hoefde te worden.
Moesten we beleefd elkaar voorrang geven.
Moesten we ...... moesten we..... moesten we.....
Ja, vroeger was het streng, vroeger had je van die heerlijke ouderwetse spullen die maar niet stuk leken te gaan.
Vroeger had je instructeurs, die je discipline bijbrachten, je leerden rijden, zitten én verzorgen.
Vroeger moest je 10 keer slikken, niet janken en gewoon hard trainen.
Om het daarna bere gezellig te hebben in de kantine.
Uitgeput, soms gefrustreerd, maar altijd weer wat nieuws geleerd.
Geef mij nog maar wat van die ouderwetse spullen, discipline én instructeurs.
Als je naar het zin van de insructeur onterecht je paard aanpakte mocht je er naast gaan lopen! Zou voor veel verwende paardenmeisjes niet slecht zijn om eens zo les te krijgen.
maar een Groen jasje, stropdas en een creme blouse aan. Bruine rijbroek en idd leren gepoetste laarzen. crossmonster schreef:Helemaal mee eens pessade, alleen moesten we op Deurne geen rode truimaar een Groen jasje, stropdas en een creme blouse aan. Bruine rijbroek en idd leren gepoetste laarzen.
Gepoetst tuig, een geheel schoon paard, een paar bandages aan.
En idd teugels over hoofd, opstellen op middenlijn etc etc.
Ik mis dat discipline ook zeker weten, zou een hoop slechte ruiters schelen, want die geven het idd in die periode wel op.
Eentje van voor de oorlog zo ongeveer.
Terwijl ik toch in alle gelederen van de paardenhouderij rare dingen zie, niet alleen bij kinderen op de maneges.
Sweetdreams schreef:een kinbandje bij je cap om je kin te beschermen, of is die al genoemd? die was weer weggehaald omdat het toch niet veilig bleek te zijn.

en is vervolgens in de kast beland.

Shadow0 schreef:Toch fijn dat hier en passant weer even flink wat schuld bij de maneges gelegd wordtTerwijl ik toch in alle gelederen van de paardenhouderij rare dingen zie, niet alleen bij kinderen op de maneges.
Morrow_Less schreef:Ik wil niet meer zo een ouderwetse lesgever hoor. Niet dat ik verwend bne ofzo maar het was neit leuk meer. Hij sloeg me altijd met een dressuurzweep als men tenen naar buiten stonden en raad eens dat deden ze ook.
Geef mij nu maar de nieuwere generatie lesgevers die alls rustig uitleggen en ook naar je luisteren.