De eeuwige dooddoener op bokt eens uit de wereld helpen...!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wat denk je dat jij bent ?

Een paardenmens ?
381 (64%)
Een mens met paard(en)?
210 (35%)

Totaal aantal stemmen: 591

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:30

Goerroes die springen
KANGOEROES

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:31

Maar dan zijn het dus wel weer mensen die kunnen rijden detour..

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 19:31

Als je vanaf het begin gelezen had weet je wat ik van mezelf vind maar ik herhaal, mens met paard. Als je vanaf het begin gelezen had is het doel het uit de wereld te helpen, dat bereik je niet en nooit als iedereen er zijn eigen definitie aan koppelt. dus we moeten dan met een definfitie komen.....dat heb ik gepoogd, jij hebt er overheen gelezen en dan zijn we weer terug bij af helaas.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:32

haha
tja, daar gaan ze: de niet-ruiter paardenmensen, de westernpaardenmensen, de dressuurpaardenmensen, de menpaardenmensen. Die springen niet (vaak).
Geen paardenmensen.

Toch alleen goeroes dus ;)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:34

Perrokai schreef:
Als je vanaf het begin gelezen had weet je wat ik van mezelf vind maar ik herhaal, mens met paard. Als je vanaf het begin gelezen had is het doel het uit de wereld te helpen, dat bereik je niet en nooit als iedereen er zijn eigen definitie aan koppelt. dus we moeten dan met een definfitie komen.....dat heb ik gepoogd, jij hebt er overheen gelezen en dan zijn we weer terug bij af helaas.

Ik vind jouw defintie minder dan de mijne. ;)

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:38

Perrokai; Het was een reactie op iemand
stoffel schreef:
Inderdaad LDRD
ik ken jullie niet en kan niet oordelen over jullie kunnen
maar als je jezelf op een voetstuk plaats begint het bij mij te kriebbelen

en deze:
detour schreef:
Dus als mensen weten wat ze waard zijn of niet dan zetten ze zichzelf op een voetstuk?

daaruit concluderde ik dat.

Was geen aanval op jou hoor :(:)

Het is inderdaad hoe je de definitie ziet. :) Ik denk dat je met een talent (of gave) begint en dan heel ver kan komen doordat je dit kan gebruiken in je ontwikkeling. Voor mij is dit het het verschil (in het extreme) tussen iemand die met elk paard om kan gaan en weg kan rijden en iemand die veel kan met hun eigen paard, maar niet met elk paard...
Je kan veel leren met je paard, maar bij het afstemmen en het communiceren met vreemde (moeilijke) paarden moet je volgens mij niet alleen je kennis gebruiken, maar ook je instinct. Iemand die dit goed heeft ontwikkeld is voor mij een paardenmens...

Maarja, wie ben ik

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:39

Jij bent iemand waarvan ik vind dat je een mooie defintie geeft, hoor! ;)
En voel me niet aangevallen. :(:)

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 19:40

detour schreef:

En ik de jouwe haha... :+ en nu gaan we touwtje trekken ? hier komen we nergens mee.
Gebruik de zoekfunktie en lees wat paardenmensen volgens bokt paardenmensen maakt, dan zou ik voor geen goud een paardenmens willen zijn.
Lees gelijk wat mensen met paarden zijn volgens bokt.....minderwaardig dus tot slecht.

Sorry trisca ik had hem niet door....

detour

Re: De eeuwige dooddoener op bokt eens uit de wereld helpen...!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:41

Conclusie; We komen er toch niet uit..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:43

Daar kan ik me ook heel aardig in vinden. In die definitie :j

@perrokai. wat jij daar opschrijft wat een mens paardenmens zou maken dat is volgens mij de pennyversie van een paardenmens.
Slaapt bij de paarden, dachtutniet. Zelfs de goeroes van die pennies slapen echt niet bij de paarden.
verkopen nooit een paard, onder geen enkele omstandigheid. Mega-penny.
Ik zou mijn paarden niet snel verkopen, maar als ik ze niet meer kan verzorgen, dan toch wel hoor.
En zo hoort het ook. Je hebt een verantwoording namelijk.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:45

welke definitie hebben we het nu over? :o

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 19:45

Jawel, mijn optimisme zegt we komen er wel uit als we regels bepalen en ons er aan houden. Problemen zijn er om opgelost te worden en paardenmensen zouden dit best redelijk moeten kunnen.

Anya ik denk dat je de verkeerde definitie gelezen hebt, dat is namelijk juist wat de gemiddelde paardenmens hier zegt over zichzelf.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:48

Perrokai schreef:
detour schreef:

En ik de jouwe haha... :+ en nu gaan we touwtje trekken ? hier komen we nergens mee.
Gebruik de zoekfunktie en lees wat paardenmensen volgens bokt paardenmensen maakt, dan zou ik voor geen goud een paardenmens willen zijn.
Lees gelijk wat mensen met paarden zijn volgens bokt.....minderwaardig dus tot slecht.

Sorry trisca ik had hem niet door....

jezus Perrokai :) waarom vind je dat je je zo moet verdedigen? waar wringt bij jou de schoen? Ik weet niet wat je nou van mij wil horen :)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:49

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:53

Awel.. ik dat rijtje is penny in mijn optiek. En dat zijn per defintie geen paardenmensen wat mij betreft. Tenzij ze wel enig talent hebben daarvoor en het er nog uit moet komen. Kids zeggen wel vaker domme dingen.

Overigens kom ik juist op bokt de meest fantastische pennypraat tegen die dan wordt gebracht alsof ze er alles van weten. Doorgaans betreft dat mensen van een jaar of 18 die een goeroe hebben. Heel vaak is dat een NH-goeroe. Nu heb ik helemaal niks tegen NH-goeroes. Er zitten hele fijne paardenmensen tussen, die met verstand van zaken werken en ook nog in staat zijn het via een video over te brengen aan anderen zodat paarden ietsjes beter worden begrepen. Ik zou dat niet kunnen. Ik heb echt iemand voor mijn neus nodig om iets over te brengen.

Maar goed: dat soort paardenmensen, vinden vooral zichzelf paardenmens.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 19:59

Citaat:
jezus Perrokai :) waarom vind je dat je je zo moet verdedigen? waar wringt bij jou de schoen? Ik weet niet wat je nou van mij wil horen :)

Van jou niets want het was niet tegen jou, ik verdedig mezelf niet, snap niet hoe je daar bij komt ook. Ik ben hier niet opgewonden over, niet boos niet teleurgesteld helemaal niets. Ik voer voor mezelf een prettige discussie hier hoor. Bij mij wringt er persoonlijk niets omdat ik mezelf op waarde weet in te schatten denk ik en ook mijn mening open hou voor andere visies voor het geval ik een fout er in maak. ;)

Citaat:

En vinden de mens met paard minderwaardig, alleen geld dat ook voor 40 plussers en beperkt zich niet tot onder de 18.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 20:00

Jouw onderste zin is wel een erg kort door de bocht getrokken conclusie, perrokai, ik als paardenmensje heb respect genoeg voor mensen met paarden. *D Vind het nl allemaal niet zo belangrijk, als men er maar goed voor is. :(:) ;)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 20:09

Perrokai schreef:
[
Citaat:

En vinden de mens met paard minderwaardig, alleen geld dat ook voor 40 plussers en beperkt zich niet tot onder de 18.

Nee. Dat maak jij ervan :j
Heb jij een aanvaring met iemand gehad, ben je boos en dan nu dit topic?
Want bedoel jij nu dat ik omdat ik mezelf (met enige twijfel) bij de paardenmensen ingedeeld heb, andere mensen minderwaardig vind?
Dat is namelijk absoluut niet zo.
Als je een paard koopt doe je dat namelijk om er op de een of andere manier van te genieten.
Alleen kan het dan zo maar voorkomen dat dat genieten omdraait in hopeloosheid/hulpeloosheid/frustratie. Omdat dat heel lieve paard bijt, of op buitenritjes zomaar omdraait en naar stal rent, of alleen nog maar steigertjes doet. Of hoeveel been je ook geeft, gewoon blijft staan: kwartje op, of bij het opstappen altijd de kont wegdraait en begint te lopen. En dat zijn doorgaans geen dingen die je rijtechnisch oplost. Dan zijn de dingetjes die met opvoeding te maken hebben. Daar gaat het dan soms mis bij de mensen met paarden.

Ik doe als ze mij vragen altijd mijn best om mensen daarbij te helpen. En soms bied ik ook wel eens spontaan hulp aan. En het leuke is: doorgaans zijn die mensen daar ook blij mee. Ik zou niet weten waarom mensen met paarden minderwaardig zouden moeten zijn. Sterker nog: soms kunnen ze veel beter rijden dan ik :j

De mensen die andere mensen minderwaardig vinden zijn de mensen die zichzelf paardenmens vinden en dat uiten in een soort onafgebroken stroom van zo moet je het wel of niet doen. Zonder nuance, zonder gevoel voor verschillende paarden, die verschillende benaderingen nodig hebben, zonder gevoel voor verschillen in combinatie van mens/paard. Zonder gevoel voor rangordes, vaak goeroes klakkeloos volgend. Dat zijn de mensen die doorgaans weinig respect voor anderen hebben, en daarmee weinig respect voor zichzelf of hun paarden. Uiteindelijk dus.
Laatst bijgewerkt door Anya op 15-02-09 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 20:18

trisca schreef:
hihi

Bij mij komen dieren die bij andere als levensbedreigend worden bestempeld. Het grappige is inderdaad dat ik nog nooit rotzakken ben tegen gekomen als ik er mee omga ;)

Die ken ik ook :')

Edit: Maar dat zijn geen rotzakken trouwens! :+

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 21:06

Nee helaas allemaal fout, ik heb al bijna een jaar geen aanvaringen meer, dus vandaar niet dit topic. Jullie speculeren nu over mijn bedoelingen terwijl die toch erg duidelijk in de titel en openingspost staat. Ja ik heb het ook ooit tegen me horen zeggen maar heb dat ook gelijk duidelijk weerlegd en geen wroeging meer.

Bijna alle "paardenmensen" die hier zitten zijn mensen die juist niet negatief over de anderen denken en zij nemen de moeite prutsmuts mee te denken. Dat waardeer ik juist. Kijk je naar de poll dan weet je dus ook dat het gros hier niet durft te reageren. Gebruik je de zoekfunktie dan heb je je bewijs hoe er over mensen met paarden wordt gedacht op bokt, lees je het hele topic door dan weet je het ook. Dit geld dus niet voor alle "paardenmensen" dus je hoeft je niet direct aangesproken te voelen.

Iemand die reageert op de manier van: die hebben een paard maar weten er niets van en zijn niet goed voor dat paard mag zich wel aangesproken voelen.

Hopelijk is het nu duidelijker en hoeven er geen speculaties meer plaats te vinden over mijn motieven ?

Dan ga ik even een stapje terug en quote mezelf en reageer daar dan eens op aub.

Citaat:
Okee dan zetten we de definitie vast zodat er nooit meer mee gegooid en gesmeten kan worden om je monddood te maken:

Paardenmens: een mens met een bijzondere gave of eigenschap ongeacht de kennis en ervaring om met paarden om te kunnen gaan.

Mens met paard: een mens die al het mogelijke doet naar zijn kunnen om een paard op de juiste manier te benaderen, te houden en te rijden geholpen door kennis en ervaring of naar beste weten m.b.v. de kennis en ervaring van andere mensen met paard of paardenmensen.

Zo zijn beiden uit de negativiteit getrokken alleen blijven er wel heel wat minder paardenmensen over dan er gedacht wordt.
Wie wel of geen paardenmens is of mens met paard kunnen we dus van achter een schermpje nooit bepalen. Het heeft dus geen zin om jezelf of een ander tot 1 van de twee te bombarderen als je die persoon niet irl kent en meegmaakt hebt. Het heeft dus ook geen zin om mensen er nog monddood mee te maken.

Wat vinden jullie daarvan.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 21:11

Ieder mens met paard heeft er een doel mee voor ogen, de ene heeft plezier als NH'er de andere als wedstrijdruiter, de andere als menner en de volgende als westernruiter, fokker en nog een heleboel doelen of disciplines. Zo lang je niet in het echt weet hoe die mensen dat aanpakken waarom bij voorbaat redeneren dat ze slecht voor hun paard zijn of op zn zachsts gezegd minderwaardig zijn en geen paardenmens kunnen zijn ?

Bovenstaande is gericht aan de paardenmensen die mensen met paard minder vinden dan zichzelf. Dat sluit, Detour, Kiwiko, Anya en heel veel anderen uit want die vinden ze niet minderwaardig zijn hun eigen woorden. Nu is het nog duidelijker denk ik ? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 21:17

Ooh de eeuwige discussie, grappig eigenlijk. Ik krijg bij bepaalde mensen echt zo'n ''paardenmens-gevoel''. En dat zijn totaal verschillende mensen, die totaal verschillend met hun paard omgaan en ook totaal verschillende dingen met hun paard doen. :) Het is gewoon bij mij een gevoel wat ik bij mensen krijg. Maar eigenlijk zijn het vaak wel de mensen die andere dingen laten liggen voor het paard en veel met het beessie (beestjes) optrekken. En de ''mensen-met-paarden''? Dat zijn imo de meeste mensen die een paard bezitten, als vaak 1 van hun vele hobbies. En die kunnen net zo goed voor het beestje zijn, en er nog zoveel van houden, maar daar krijg ik een ander gevoel bij (en dat bedoel ik zeker niet slecht). Dit geldt trouwens niet alleen voor mensen met eigen paarden hoor, kan net zo goed iemand op een manege of ''paardenverzorger'' zijn.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 21:21

* knip *

Edit: Ik was iets te snel, na overleg hebben we besloten om dit topic weer open te doen.
Excuses hiervoor.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 15:23

Okee :D ....

Laten we nu proberen dan om niet weer oneindig in discussie te gaan hierover maar voor eens en voor altijd duidelijkheid te scheppen als jullie mee willen werken daaraan. Anders gewoon maar dit Topic links laten liggen en op iets voor jullie interessanters over te gaan. Zou ik ook doen als het me niets interesseert. Het heeft nu ook even geen nut om elkaar er op aan te vallen wie wat is omdat de definitie van beide nog steeds erg onduidelijk is en elkaar vreselijk overlappen. Het is iedereen vergeven hoe ze over de ene of de andere groep denken tot nu okee ?

Er zijn idd al eerdere Topics over geweest maar niet met als doel het nu eens op te lossen maar om eindeloos elkaar op elkaars ideeen aan te vallen, althans zo verliep het meestal. Ik hoop dat ik mag quoten uit die ander Topics zonder namen erbij te zetten want ook deze personen die toen een topic opende hierover waren niet op de hoogte van wat wat nu eigenlijk is. Dus val ook die mensen er niet op aan aub...

De openingsposten van een van die topics:

Citaat:
Als je het mij vraagt, komen er steeds meer mensen met paarden. Vrijwel iedereen kan een paard aanschaffen, een stukje land huren, of least een paard, al dan niet samen met iemand anders. Kleine, te renoveren boerderijtjes worden steeds meer gekocht door de paardenliefhebbers en zijn niet langer voorbehouden en boerengezinnen. Paarden houden is "hot" en hierdoor stijgt het aantal paardenbezitters gestaag.

Wat mij dan echter gruwelijk tegen de borst stuit, is dat er steeds minder paardenmensen lijken te komen.

Wacht eens... zei je zojuist niet dat...? Nee, lees eens goed: Ik maak een duidelijk onderscheid tussen "Mensen met paarden" en "Paardenmensen". In mijn ogen een wezelijk verschil! Iedere boerenpummel kan een "mens met paard" zijn. Het enige wat je daar voor nodig hebt, is geld. Maar omdat je toevallig een mens met paard bent, ben je nog niet per definitie een paardenmens. Dát, dames en heren, is slechts voorbehouden aan de zogeheten "lucky few".

Paardenmens zijn, dat kun je eigenlijk niet leren. Dat ben je of dat ben je niet. Dat is het enige wat niet te koop is in de paardenwereld, jammer genoeg zou ik bijna willen zeggen. Daar waar dure sportpaarden en het perfecte gereedschape en harnachement te koop zijn voor ieder met een bovenmodaal budget, is de feeling die oh zo belangrijk is voor het succesvol paardenhouden, nergens te koop of te huur.

Paardenmensen, je moet ze met een lichtje zoeken. Hoe herken je deze mensen eigenlijk? Niet zozeer aan de collectie Anky-dekjes (het liefst met bijpassende bandages) of het dure merk-zadel in dé mode-kleur van dit seizoen. Ook herken je dit slag niet aan de luxe stallen waar dik ingepakte paarden staan te glimmen, wachtend op de volgende kür op muziek die verreden wordt in Lutjebroek.

Vaak zijn dergelijke mensen te herkennen aan de betoverende uitstraling wanneer ze te paard de ring verschijnen. Het gevoel wat ze geven - meer paardengevoel in hun pinken dan een ander in hun hele (in Cavallo kleding gestoken) lichaam. De Harmonie tussen paard en mens. Het is iets onuitspreekbaars, iets wat je eigenlijk niet uit kunt leggen.

Mensen met verstand, gevoel en een zekere vorm van nuchterheid. Hun paard is hun beste vriend, maar ze zijn ook niet te beroerd om deze vriend met een welgemikte dreun duidelijk te maken dat bepaalde dingen binnen de vriendschap niet getolereerd worden, zonder dat ze daarbij te boek staan als dierenbeulen.

Paardenmensen zijn eerlijke mensen. Zij zijn nuchter genoeg om te weten dat hun kameraad niet van suiker is, maar zullen, in recreatie en in sport, altijd eerlijk zijn tegenover hun metgezel. Ze overvragen niet en luisteren vooral naar wat het paard aangeeft.

Als je mij vraagt met welk type mens ik het liefst van doen heb, dan kies ik voor de laatste groep - de échte paardenman of -vrouw. Eén die niets geeft om uiterlijk vertoon, maar voor wie slechts één ding telt: paardenwelzijn pur sang.

Wat jammer dat er steeds meer mensen met paarden komen. De simpele paardenmens, eenzaam en alleen in de wei, hoofdschuddend en in het gezelschap van zijn beste kameraad, het circus aan zich voorbij ziet trekken.

In bovenstaande post is het duidelijk dat er dus echt negatief gedacht word over de mens met paard en als men dat tegen je zegt op bokt betekent dat dat je niet goed met je paard(en) omgaat en er weinig tot niets van weet. Ook als je de reacties er op leest, op alle topics zul je zien dat men geen hoge pet op heeft van de mens met paard. Ook door sommige die hier positief reageren op mensen met paarden reageren daar negatief, is geen ramp alleen maar een bewijs dat ze minderwaardig zijn een heel stuk minderwaardig. Dat is dus niet mijn mening maar de mening op bokt. Als je dit wil gaan ontkennen moet je eerst maar ens alles lezen.

Nu begrijpt iedereen ook waarom de poll zo uitvalt en er zoveel echte paardenmensen zijn opeens. En als je sommigen kent die zichzelf paardenmens noemen in het echt dan weet je ook dat er velen zijn die zich enorm overschatten. Omdat je ZZ rijdt maakt je dat geen paardenmens maar je kunt er best wel 1 zijn maar niet om die reden alleen. Als je een NH'er bent kun je je zelf ook paardenmens noemen maar ook dat is niet genoeg kriterium om een echt paardenmens te zijn. Echter degenen die fulltime met paarden bezig zijn als is het een paardonvriendelijke handelaar zou zich ook paardenmens kunnen noemen want ja het is zijn leven. Maar de mensen met paarden is een enorm grote groep wordt er gesuggereerd die ronduit slecht voor hun paarden zijn. Die zijn er ook, die misbruiken of mishandelen paarden. Ik als mens met paard wil daar niet bij ingedeeld worden, in geen van beide eerlijk gezegd zoals het er nu voor staat.

Dus kunnen we er een definitie aan plakken die niet te lang en omslachtig is om eens duidelijk te scheppen. Als je daar aan mee wilt werken, heel fijn en welkom. Zo niet ook goed maar ga dan niet weer over in de eeuwige discussie want die raakt nooit over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:25

Het is maar hoe negatief je het zelf maakt, Perrokai ;)