Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 15:55

speciale uitgave van de penny?? :') hahahaha grapje hoor

Ik ben en blijf van mening dat bitloos en met bit rijden beide goed en slecht kan zijn. Het is maar net hoe je ermee omgaat. Ik rijd mijn merrie bitloos maar ben echt niet tegen mensen die met bitrijden, het is maar hoe je ermee omgaat. Ik kan mijn merrie ook met bit rijden en haar op mijn zit/benen/stem blijven rijden zonder te veel aan de teugels e.d. te zitten.
In de paarden wereld is het altijd of goed of fout, het is niet zo zwart/wit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 16:04

Citaat:
Zamora schreef:
speciale uitgave van de penny?? :') hahahaha grapje hoor

:')

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 18:39

Toevallig sprak ik vandaag iemand die mij vroeg of het bitloos rijden goed gaat. Hij was tegen bitloos rijden, en zei dat nogal duidelijk. Want, je kunt je paard echt niet houden als ze er een keer vandoor willen gaan en het is gevaarlijk Zucht... geprobeerd uit te leggen dat het niet zo werkt maar had toch geen zin. Jammer als mensen zo kort door de bocht gaan.

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 18:44

Daan_Ordeal schreef:
Toevallig sprak ik vandaag iemand die mij vroeg of het bitloos rijden goed gaat. Hij was tegen bitloos rijden, en zei dat nogal duidelijk. Want, je kunt je paard echt niet houden als ze er een keer vandoor willen gaan en het is gevaarlijk Zucht... geprobeerd uit te leggen dat het niet zo werkt maar had toch geen zin. Jammer als mensen zo kort door de bocht gaan.

Ja maar als mijn paard die ik met bit rij er van door gaat dan hou ik dr ook niet meer hoor :P dus wat een klets dat hij niet wil horen dat het zonder bit net zo goed kan.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 18:47

Een paard stop je echt niet alleen met je teugels,daar heb je meer voor nodig.

Daan_O

Re: Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 18:50

Ja ik zei inderdaad ook dat een paard echt wel gaat als het wilt, maar volgens hem heb je met bit best wel wat te vertellen en sowieso meer dan zonder bit.

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 18:54

rij zelf niet bitloos, maar het lijkt mij onzin als je paard zijn bit vast pakt kun je dat volgens mij vergelijken met bitloos... dus veel verschil zal het niet maken als hij wil gaan dan gaat hij toch wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 19:19

Daan_Ordeal schreef:

Het is toch onbegrijpelijk dat er zoveel angst is voor paarden; angst voor hun gedrag en hun reacties.

Paarden zijn de enige dieren waarbij de mens een metalen mondstuk denkt nodig te hebben om 'm te kunnen hanteren.
In bepaalde landen wordt veel gewerkt met kamelen, ezels, ossen en olifanten. Ooit een olifant met een bit in gezien? Toch raar dan, want ze zijn toch vele malen groter, sterker en zwaarder dan een paard?
Tijdje geleden bijv bij Paul de Leeuw in het programma; er kwamen een stuk of 10 kamelen de studio binnen en 1 paard (een Fries). De kamelen liepen gewoon aan een touwtje mee en... jawel, het paard liep met een bit in.

Ik snap er werkelijk niks meer van. Is een paard nou zoveel sterker, onvoorspelbaarder, wilder, gekker, idioter, ontembaarder, oncontroleerbaarder, gevaarlijker, hysterischer etc etc dan welk ander diersoort dan ook? Zijn het nou echt de meest ongeleide projectielen van alle diersoorten?
Iedereen zou hier eens bij stil kunnen staan. Dan ga je vanzelf inzien dat een bit één van de meest onzinnige dingen is dat ooit is uitgevonden. Ontstaan vanuit angst en hang naar controle en macht.
En paarden verdienen beter, het zijn tenslotte niet voor niets edele dieren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 19:28

Het is jammer dat bitloze personen niet in staat zijn om mensen als aparte wezens te zien..... En ze 1 persoon laten spreken voor een hele groep. Ja, zonde. Dat maakt een discussie een stuk moeilijker.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 19:53

pharagirlke schreef:
Het is jammer dat bitloze personen niet in staat zijn om mensen als aparte wezens te zien..... En ze 1 persoon laten spreken voor een hele groep. Ja, zonde. Dat maakt een discussie een stuk moeilijker.

Deze opmerking begrijp ik echt niet?

Hoe bedoel je over een kam scheren: het is jammer als bitloze personen niet in staat zijn om mensen als aparte wezens te zien. Jij zegt hier dus letterlijk dat iedereen die bitloos rijdt dat niet kan. Dat is pas in hokjes stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:26

@ zamora beetje kinderachtig die opmerking van de penny vind je nie? ookal is het een grapje ;)
Voor je zoiets oordeelt lees het dan eerst zelf! Het is van dr Cook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:35

Afbeelding
mijn nieuwe bitloze hoofdstel! Met mooie brede neusriem 9 voor betere drukverdeling ) en mooie goudkleurige gespen :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:41

JoviBan schreef:
Het is toch onbegrijpelijk dat er zoveel angst is voor paarden; angst voor hun gedrag en hun reacties.

Paarden zijn de enige dieren waarbij de mens een metalen mondstuk denkt nodig te hebben om 'm te kunnen hanteren.
In bepaalde landen wordt veel gewerkt met kamelen, ezels, ossen en olifanten. Ooit een olifant met een bit in gezien? Toch raar dan, want ze zijn toch vele malen groter, sterker en zwaarder dan een paard?
Tijdje geleden bijv bij Paul de Leeuw in het programma; er kwamen een stuk of 10 kamelen de studio binnen en 1 paard (een Fries). De kamelen liepen gewoon aan een touwtje mee en... jawel, het paard liep met een bit in.

Ik snap er werkelijk niks meer van. Is een paard nou zoveel sterker, onvoorspelbaarder, wilder, gekker, idioter, ontembaarder, oncontroleerbaarder, gevaarlijker, hysterischer etc etc dan welk ander diersoort dan ook? Zijn het nou echt de meest ongeleide projectielen van alle diersoorten?
Iedereen zou hier eens bij stil kunnen staan. Dan ga je vanzelf inzien dat een bit één van de meest onzinnige dingen is dat ooit is uitgevonden. Ontstaan vanuit angst en hang naar controle en macht.
En paarden verdienen beter, het zijn tenslotte niet voor niets edele dieren.

waarschijnlijk ben ik de enige bitruiter met de volle overtuiging dat je een paard beter "de baas kan' zonder bit dan met bit........ als het om gekkigheid gaat........

met de meeste bitloze optomingen heb ik een paard in twee passen piafferend op de plaats als het moet........... dat spul werkt zoveel sterker in dan een bithoofdstel ooit kan doen......

maar een bit heb ik nodig voor de dressuurmatige verfijning.......... en dat kunnen nou net veel bitloze ruiters niet begrijpen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:43

@ Kiwkio waarom denk jij dat een bitloos hoofdstel zoveel beter inwerkt dan een bit dan? want daar ben ik t nie mee eens uitleg enzo staat al op meerdere eerdere pagina's en ga ik niet nog een keer typen :P )

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:45

Joviban heb jij enig idee hoe een olifant wordt opgevoed? Of hoe een os wordt meegenomen (was dat niet ring door de neus en daar een touwtje aan). Of laten we beren noemen. Leren ze die niet dansen op hete kolen. Kijk dat je tegen bitten bent, dat is bekend. Maar kom me niet aan met al die methoden die veel liever zouden zijn dan een stuk 'ijzer' in de mond.

Los daarvan. Het maakt mijn paarden oprecht niet uit of ik ze met een stuk ijzer rijd of zonder. Maar met een stuk ijzer komen sommige hulpen wel verfijnder over.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:46

Kiwiko rij jij ook wel bitloos dan? En met welke optomingen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:47

bitloos werk veel scherper in omdat het veel meer contactpunten heeft.......

practisch kijken cinnepin, even de theorie uit het boek vergeten en gewoon practisch kijken waar wat inwerkt.

dus pak je hoofdstellen, kijk hoe het zit, zie hoe de drukverdeling is en waar nou de druk precies komt en hoe groot het oppervlakte is van die druk.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:47

Helemaal mee eens KiWiKo!
Mij maakt het bijvoorbeeld helemaal niet uit of ik met of zonder bit rijd en zelfs op een voor mij vreemd paard stap ik met de optoming die dat dier gewend is. Kan me helemaal niet schelen. MAAR ik ben dan ook geen bijzonder goede ruiter en kom niet verder dan wat basisdingen.
Kan me heel goed voorstellen dat voor de betere ruiter een bitje een fijn communicatiemiddel kan zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:50

Daan_Ordeal schreef:
Kiwiko rij jij ook wel bitloos dan? En met welke optomingen?

25 jaar geleden, en gewoon mijn teugels aan mijn lage neusriem vastgeknupt.............. dus ik reed al bitloos voordat mensen wisten dat paarden ook zonder bit gereden konden worden........... daan :)

Afbeelding

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:52

Ik ken niet alle bitloze optomingen, maar wat Kiwiko zegt geldt zeker voor een parelli hoofdstel (4 plekken druk: op de knoopjes, achter de oren en aan de grote lus onder als je opneemt) en voor een bosal. Dat bitloze hoofdstel dat onder de kin kruist heeft daar ook een behoorlijke druk op een relatief klein oppervlakte.

Hoe je het ook wendt of keert: iedere vorm van hoofstel met bit of zonder bit werkt met druk. Een paard doet iets om de druk te ontwijken.

En iedere vorm van optoming, met bit of zonder bit is zo hard als de hand van de ruiter.
Laatst bijgewerkt door Anya op 06-02-09 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:53

Proest: dat was ook mijn eerste bitloze optoming. Tezamen met een stalhalster en een halstertouw trouwens.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:54

Ja ok, dat deed ik vroeger ook (maar dan met halster), maar rij je nu nog bitloos? En welke optomingen? Gezien je opmerking dat je met de meeste bitloze optomingen een paard in twee passen piafferend op de plaats hebt als het moet.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:58

Ik denk dat dat Kiwiko wel lukt hoor DaanO.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:58

jahoor........... als het moet rij ik gewoon bitloos........

mijn enigste eigenste monster is makkelijker te rijden bitloos als met bit....... want bitloos kan ik hem makkelijker op de hohouwer krijgen als met bit.

zowizo is het zo dat hoe meer drukpunten hoe makkelijker te corrigeren. met een gewoon hoofstel heb je allen de drukpunten in de mond.......... met een bitlooshoofdstel over bijna het hele hoofd plus de schedel.......

en daar heb je elk vluchtend paard zo mee op de hohouder

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:01

Anya schreef:
Proest: dat was ook mijn eerste bitloze optoming. Tezamen met een stalhalster en een halstertouw trouwens.

hihihi heerlijk die ponietijd :) :) echt geweldig :) :)

ik heb zoveel lol gehad van dat dier :)

wij hadden een weiland van zeker 400 meter lengte.......... dier kon mij geen groter plezier doen dan achterin het land staan...... sprong ik erop, en hoppa in volle galop zonder enige optoming richting stal :) :)