JoviBan schreef:Het is toch onbegrijpelijk dat er zoveel angst is voor paarden; angst voor hun gedrag en hun reacties.
Paarden zijn de enige dieren waarbij de mens een metalen mondstuk denkt nodig te hebben om 'm te kunnen hanteren.
In bepaalde landen wordt veel gewerkt met kamelen, ezels, ossen en olifanten. Ooit een olifant met een bit in gezien? Toch raar dan, want ze zijn toch vele malen groter, sterker en zwaarder dan een paard?
Tijdje geleden bijv bij Paul de Leeuw in het programma; er kwamen een stuk of 10 kamelen de studio binnen en 1 paard (een Fries). De kamelen liepen gewoon aan een touwtje mee en... jawel, het paard liep met een bit in.
Ik snap er werkelijk niks meer van. Is een paard nou zoveel sterker, onvoorspelbaarder, wilder, gekker, idioter, ontembaarder, oncontroleerbaarder, gevaarlijker, hysterischer etc etc dan welk ander diersoort dan ook? Zijn het nou echt de meest ongeleide projectielen van alle diersoorten?
Iedereen zou hier eens bij stil kunnen staan. Dan ga je vanzelf inzien dat een bit één van de meest onzinnige dingen is dat ooit is uitgevonden. Ontstaan vanuit angst en hang naar controle en macht.
En paarden verdienen beter, het zijn tenslotte niet voor niets edele dieren.
waarschijnlijk ben ik de enige bitruiter met de volle overtuiging dat je een paard beter "de baas kan' zonder bit dan met bit........ als het om gekkigheid gaat........
met de meeste bitloze optomingen heb ik een paard in twee passen piafferend op de plaats als het moet........... dat spul werkt zoveel sterker in dan een bithoofdstel ooit kan doen......
maar een bit heb ik nodig voor de dressuurmatige verfijning.......... en dat kunnen nou net veel bitloze ruiters niet begrijpen