KiWiKo schreef:Bitloze hoofdstellen komen veel harder in dan gewone hoofdstellen met de toegestane bitjes
Sorry hoor kiwiko, maar dat is gewoon onzin.
Mechanische hackamores uitgezonderd, dat zijn gewoon ondingen.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
KiWiKo schreef:Bitloze hoofdstellen komen veel harder in dan gewone hoofdstellen met de toegestane bitjes
KiWiKo schreef:sorrie, dat is wat ik meemaak in mijn omzwervingendus echt ZIE gebeuren
Bandida schreef:KiWiKo schreef:Bitloze hoofdstellen komen veel harder in dan gewone hoofdstellen met de toegestane bitjes
Sorry hoor kiwiko, maar dat is gewoon onzin.
Mechanische hackamores uitgezonderd, dat zijn gewoon ondingen.
Sheran schreef:Ondingen? Nee hoor. 't Ligt echt niet aan de dingen zelf. Het gebruik, dat kan waardeloos zijn. Maar de hacks zelf niet
Bandida schreef:KiWiKo schreef:sorrie, dat is wat ik meemaak in mijn omzwervingendus echt ZIE gebeuren
Dan zie jij toevallig (of door je beroep?) een concentratie aan onkundige bruuten. Ik zie zo goed als alleen bitloze ruiters die voor een volledige andere manier van rijden hebben gekozen, en dat is zonder teugelcontact. Ik zie dan ook nooit biloos (tenzij mechanisch dus) op wedstrijden (dat is hier jumping en cross). Een enkele uitzondering nagelaten, ik ken één man die een mooi parcourtje springt op een Cook-type. Het kan dus best, maar de interesse van de groep sportruiters ligt meestal niet in de eerste plaats bij het welzijn van hun paard.
En nu zullen we wel rel krijgen, want de bit-ruiters in dit topic vinden een bit gebruiken uiteraard niet afdoen aan het welzijn van hun paard. En ik wel.. onoverkomelijke kloof vrees ik
KiWiKo schreef:ook daar heb ik niet zoveel mee![]()
paardrijden is niet wiskundig te berekenen
Arabesk schreef:KiWiKo schreef:ook daar heb ik niet zoveel mee![]()
paardrijden is niet wiskundig te berekenen
wiskundig niet, maar paardrijden IS natuurkunde
Druk is kracht gedeeld door de oppervlakte. In formulevorm: N/m². Om druk te verlagen moet je dus ofwel de kracht (het gewicht) verminderen, of de oppervlakte waarop die kracht drukt vergroten.
Iemand die twee keer zo zwaar weegt als iemand anders, maar twee keer zo grote voeten heeft, oefent op de ondergrond dezelfde druk uit.
en natuurkundige kennis is nou net wat veel ruiters vaak niet hebben
Er wordt nog altijd gedacht dat lichtrijden beter is, terwijl onderzoek allang heeft aangetoond dat met lichtrijden het paard asymmetrisch belast wordt en jouw gewicht komt dubbel zo hard aan
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/physics.htm#licht
KiWiKo schreef:en karakter??????? kan je dat ook meten? ":)
Arabesk schreef:KiWiKo schreef:en karakter??????? kan je dat ook meten? ":)
karakter heeft geen invloed op drukverdeling
een lastig paard krijgt misschien meer druk op de teugels dan een braaf paard, maar de drukverdeling blijft hetzelfde, met een bit op een heel klein oppervlak en met een dr. cook op een groot oppervlak
Bandida schreef:Sheran schreef:Ondingen? Nee hoor. 't Ligt echt niet aan de dingen zelf. Het gebruik, dat kan waardeloos zijn. Maar de hacks zelf niet
Mensen kiezen toch voor een hack omdat ze de optie 'stoppen op dwang' er in willen houden? Naar mijn mening is dat onnodig.
Visconti schreef:Beetje een erg simpele redernering. Het gaat er niet hoeveel drukpunten er zijn, maar weer en welke zenuwbanen ze tegen komen. Een bit werkt direct in op de lagen, terwijl bij een bitloos hoofdstel er nog een stuk bot tussen zit. Wil dus niet zeggen dat er bij een bitloos hoofdstel geen druk is op de zenuwen maar een indirecte druk is imo een stuk minder heftiger.
suleilitha schreef:En iedereen die met bit rijdt!Lastig paard zie ik staan. Hm, in meer dan 99 % van de gevallen blijkt dat uiteindelijk het paard niet lastig is maar de aap die erop zit aan de touwtjes te trekken
Bovendien dient men een paard niet terug te rijden op de teugels maar op de zit en dat zou zeker iedere bitloosfanatiekeling ook moeten weten
suleilitha schreef:Lastig paard zie ik staan. Hm, in meer dan 99 % van de gevallen blijkt dat uiteindelijk het paard niet lastig is maar de aap die erop zit aan de touwtjes te trekken
Bovendien dient men een paard niet terug te rijden op de teugels maar op de zit en dat zou ...
Citaat:Beetje een erg simpele redernering. Het gaat er niet hoeveel drukpunten er zijn, maar weer en welke zenuwbanen ze tegen komen. Een bit werkt direct in op de lagen, terwijl bij een bitloos hoofdstel er nog een stuk bot tussen zit. Wil dus niet zeggen dat er bij een bitloos hoofdstel geen druk is op de zenuwen maar een indirecte druk is imo een stuk minder heftiger.
Arabesk schreef:die noodgevallen zitten eerder tussen jouw oren dan bij je paard. Je hebt 't nooit nodig gehad zeg je zelf, dus heb je de hack eigenlijk ook niet nodig
de ORS is een veel betrouwbaardere ' noodrem' dan 'stoppen met pijn'
Pijn is voor een paard nl een teken om nog harder te gaan rennen. Een paard dat gebeten wordt door een tijger zal niet denken 'goh ik ga stoppen met rennen'