Goed nieuws voor wedstrijdruiters die bitloos dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Re: Goed nieuws voor wedstrijdruiters die bitloos dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 15:02

KiWiKo schreef:
Bitloze hoofdstellen komen veel harder in dan gewone hoofdstellen met de toegestane bitjes Lachen

Sorry hoor kiwiko, maar dat is gewoon onzin.
Mechanische hackamores uitgezonderd, dat zijn gewoon ondingen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 15:06

sorrie, dat is wat ik meemaak in mijn omzwervingen Lachen dus echt ZIE gebeuren Lachen

en daar baseer ik mijn mening op, niet op wat er op sites staat of iets dergelijks Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 15:12

@ Kiw, zie mijn post vorige bladzijde

Met een touwhalster zou ik ook afraden om met constante druk te rijden. Ik vind rijden met constante druk sowieso geen goed idee, maar da's weer een andere discussie Sigaar

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 15:14

ook daar heb ik niet zoveel mee Lachen Lachen paardrijden is niet wiskundig te berekenen Lachen

ik bekijk het liever altijd per paard en situatie Lachen

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 15:21

Dit is super Ja Ik vind het heel bekropt om te denken dat er alleen dressuur gereden kan worden met bit. Wel hoop ik dat de mensen die dit ook daadwerkelijk gaan doen wel met een net bitloos hoofdstel gaan rijden en geen touwhalster of iets in die trant. En er word hier heel overdreven gereageerd, maar ik geloof dat iedereen het beste voor heeft met zijn of haar paard en zijn of haar stijl ook aanpast op het paard. Iedereen heeft naturlijk andere ideeen over paardrijden Knipoog

Ruga

KiWiKo schreef:
sorrie, dat is wat ik meemaak in mijn omzwervingen Lachen dus echt ZIE gebeuren Lachen

Dan zie jij toevallig (of door je beroep?) een concentratie aan onkundige bruuten. Ik zie zo goed als alleen bitloze ruiters die voor een volledige andere manier van rijden hebben gekozen, en dat is zonder teugelcontact. Ik zie dan ook nooit biloos (tenzij mechanisch dus) op wedstrijden (dat is hier jumping en cross). Een enkele uitzondering nagelaten, ik ken één man die een mooi parcourtje springt op een Cook-type. Het kan dus best, maar de interesse van de groep sportruiters ligt meestal niet in de eerste plaats bij het welzijn van hun paard.

En nu zullen we wel rel krijgen, want de bit-ruiters in dit topic vinden een bit gebruiken uiteraard niet afdoen aan het welzijn van hun paard. En ik wel.. onoverkomelijke kloof vrees ik Knipoog
Laatst bijgewerkt door Ruga op 15-11-08 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Bandida schreef:
KiWiKo schreef:
Bitloze hoofdstellen komen veel harder in dan gewone hoofdstellen met de toegestane bitjes Lachen

Sorry hoor kiwiko, maar dat is gewoon onzin.
Mechanische hackamores uitgezonderd, dat zijn gewoon ondingen.

Ondingen? Nee hoor. 't Ligt echt niet aan de dingen zelf Lachen. Het gebruik, dat kan waardeloos zijn. Maar de hacks zelf niet

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 15:24

Sheran schreef:
Ondingen? Nee hoor. 't Ligt echt niet aan de dingen zelf Lachen. Het gebruik, dat kan waardeloos zijn. Maar de hacks zelf niet

Mensen kiezen toch voor een hack omdat ze de optie 'stoppen op dwang' er in willen houden? Naar mijn mening is dat onnodig.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 15:25

Bandida schreef:
KiWiKo schreef:

Dan zie jij toevallig (of door je beroep?) een concentratie aan onkundige bruuten. Ik zie zo goed als alleen bitloze ruiters die voor een volledige andere manier van rijden hebben gekozen, en dat is zonder teugelcontact. Ik zie dan ook nooit biloos (tenzij mechanisch dus) op wedstrijden (dat is hier jumping en cross). Een enkele uitzondering nagelaten, ik ken één man die een mooi parcourtje springt op een Cook-type. Het kan dus best, maar de interesse van de groep sportruiters ligt meestal niet in de eerste plaats bij het welzijn van hun paard.

En nu zullen we wel rel krijgen, want de bit-ruiters in dit topic vinden een bit gebruiken uiteraard niet afdoen aan het welzijn van hun paard. En ik wel.. onoverkomelijke kloof vrees ik Knipoog

weet ik niet Badida Lachen zou het echt beter zijn en de prestatie ten goede komen dan switcht heel prof Nederland in ene keer over Lachen

dus het komt in de sport niet ten goede Lachen en dus ook het paard niet.......... want er is maar een ding belangrijk in de sport, en dat is het paard heel houden EN werkwillig Lachen want alleen heel en werkwillig brengt het dier geld op Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 15:28

KiWiKo schreef:
ook daar heb ik niet zoveel mee Lachen Lachen paardrijden is niet wiskundig te berekenen Lachen

wiskundig niet, maar paardrijden IS natuurkunde en natuurkunde is in tegenstelling tot wat veel mensen denken echt niet moeilijk

Knipoog

Druk is kracht gedeeld door de oppervlakte. In formulevorm: N/m². Om druk te verlagen moet je dus ofwel de kracht (het gewicht) verminderen, of de oppervlakte waarop die kracht drukt vergroten.
Iemand die twee keer zo zwaar weegt als iemand anders, maar twee keer zo grote voeten heeft, oefent op de ondergrond dezelfde druk uit.

een bit rust op twee smalle stukken kaak in de paardenmond, de druk wordt dus maar over 1 cm2 verdeeld

5 kg/0,5 cm2 => 5:0,5 => 10 kg/cm2

diezelfde druk wordt dus door een dr cook hoofdstel over een veel groter oppervlak verdeeld

5 kg/80cm2 => 5:80 => 0.0625 kg/cm2

simpeler kan het niet

Wat heb je liever? 10 melkflessen die via een pin van 1 cm2 op je hand rust, of een eetlepel water die op 1 cm2 op je hand rust?

Ruiters en instructrices zijn meestal niet gezegend met een grote hoeveelheid natuurkundige kennis en natuurkundig inzicht:

Er wordt nog altijd gedacht dat lichtrijden beter is, terwijl onderzoek allang heeft aangetoond dat met lichtrijden het paard asymmetrisch belast wordt en jouw gewicht komt dubbel zo hard aan

http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/physics.htm#licht
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 15-11-08 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 15:32

Arabesk schreef:
KiWiKo schreef:

wiskundig niet, maar paardrijden IS natuurkunde

Knipoog

Druk is kracht gedeeld door de oppervlakte. In formulevorm: N/m². Om druk te verlagen moet je dus ofwel de kracht (het gewicht) verminderen, of de oppervlakte waarop die kracht drukt vergroten.
Iemand die twee keer zo zwaar weegt als iemand anders, maar twee keer zo grote voeten heeft, oefent op de ondergrond dezelfde druk uit.

en natuurkundige kennis is nou net wat veel ruiters vaak niet hebben No Cheer

Er wordt nog altijd gedacht dat lichtrijden beter is, terwijl onderzoek allang heeft aangetoond dat met lichtrijden het paard asymmetrisch belast wordt en jouw gewicht komt dubbel zo hard aan

http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/physics.htm#licht

hihi dat klopt........... het is natuurkunde Lachen zeker als je erop zit........ alleen heb je niet alleen puur met natuurkunde te maken, je hebt ook karakters, bouw, manier van bewegen Lachen allemaal dingen die invloed hebben op de natuurkundige wetenschap Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 15:33

manier van bewegen = biomechanica

de mechanica, natuurkunde, van de biologie

zwaarte kracht blijft zwaartekracht, ongeacht het ras

drukverdeling blijft drukverdeling

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 15:34

en karakter??????? kan je dat ook meten? ":)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 15:36

KiWiKo schreef:

karakter heeft geen invloed op drukverdeling Knipoog

een lastig paard krijgt misschien meer druk op de teugels dan een braaf paard, maar de drukverdeling blijft hetzelfde, met een bit op een heel klein oppervlak en met een dr. cook op een groot oppervlak

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 15:39

Lastig paard zie ik staan. Hm, in meer dan 99 % van de gevallen blijkt dat uiteindelijk het paard niet lastig is maar de aap die erop zit aan de touwtjes te trekken Knipoog
Bovendien dient men een paard niet terug te rijden op de teugels maar op de zit en dat zou zeker iedere bitloosfanatiekeling ook moeten weten Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 15:43

Arabesk schreef:
KiWiKo schreef:

karakter heeft geen invloed op drukverdeling Knipoog

een lastig paard krijgt misschien meer druk op de teugels dan een braaf paard, maar de drukverdeling blijft hetzelfde, met een bit op een heel klein oppervlak en met een dr. cook op een groot oppervlak

maar heeft wel invloed op reactie Haha! Haha! de ene staat al stil als je ho denkt, de volgende moet je eerst tegen een muur parkeren Lachen

dus meetbaar gevoelig, is wat anders dan gevoelsmatig gevoelig Knipoog

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 15:52

Bandida schreef:
Sheran schreef:

Mensen kiezen toch voor een hack omdat ze de optie 'stoppen op dwang' er in willen houden? Naar mijn mening is dat onnodig.

Dat is dus weer de reden waarom mensen hem nemen, niet de functie van een hack zelf Lachen.

Ik heb zelf ook een hack, en ik moet eerlijk toegeven dat ik hem ook heb om de noodgevallen beter op te kunnen vangen. Maar dat is nog nooit nodig geweest, en dan is het echt geen onding maar een erg fijne optoming.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 15:54

die noodgevallen zitten eerder tussen jouw oren dan bij je paard. Je hebt 't nooit nodig gehad zeg je zelf, dus heb je de hack eigenlijk ook niet nodig Knipoog

de ORS is een veel betrouwbaardere ' noodrem' dan 'stoppen met pijn'

Pijn is voor een paard nl een teken om nog harder te gaan rennen. Een paard dat gebeten wordt door een tijger zal niet denken 'goh ik ga stoppen met rennen'

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 15:56

dat bedoel ik Lachen je kan het nog zo rekenkundig onderbouwen Lachen maar ik kijk liever naar het paard ........... en wat die nodig heeft, waar die het, het beste op doet Lachen voor onze en het dier zijn veiligheid en hoe ik het paard het beste heel houd Lachen

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 16:08

Visconti schreef:
Beetje een erg simpele redernering. Het gaat er niet hoeveel drukpunten er zijn, maar weer en welke zenuwbanen ze tegen komen. Een bit werkt direct in op de lagen, terwijl bij een bitloos hoofdstel er nog een stuk bot tussen zit. Wil dus niet zeggen dat er bij een bitloos hoofdstel geen druk is op de zenuwen maar een indirecte druk is imo een stuk minder heftiger.

Goed omschreven!

suleilitha schreef:
Lastig paard zie ik staan. Hm, in meer dan 99 % van de gevallen blijkt dat uiteindelijk het paard niet lastig is maar de aap die erop zit aan de touwtjes te trekken Knipoog
Bovendien dient men een paard niet terug te rijden op de teugels maar op de zit en dat zou zeker iedere bitloosfanatiekeling ook moeten weten Knipoog
En iedereen die met bit rijdt!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 16:12

suleilitha schreef:
Bovendien dient men een paard niet terug te rijden op de teugels maar op de zit en dat zou ...

IEDEREEN moeten weten

Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 16:14

absoluut..........

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 16:21

Citaat:
Beetje een erg simpele redernering. Het gaat er niet hoeveel drukpunten er zijn, maar weer en welke zenuwbanen ze tegen komen. Een bit werkt direct in op de lagen, terwijl bij een bitloos hoofdstel er nog een stuk bot tussen zit. Wil dus niet zeggen dat er bij een bitloos hoofdstel geen druk is op de zenuwen maar een indirecte druk is imo een stuk minder heftiger.

Dit is dus ook niet waar.
De druk op de lagen is een gevoeligere plek dan op de neus.
Maar onder de huid zit fascia en daar doorheen lopen alle zenuwbanen, dus dit zit nog op het bot.
Alleen op de deze plek word de druk wat meer verdeelt (even afhandelijk van welk bitloos hoofdstel je gebruikt) dan op de lagen.
Laatst bijgewerkt door annebe op 15-11-08 16:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 16:21

Jammer genoeg zijn er nog heel veel mensen, goed ik had even iets over de kop gezien, die dat níet weten. En zeker maakt dan bit of loos niet uit.
Maar het begint al in de opvoeding, Ho is het eerste woord wat ik ze leer, ongeacht hóe jong.
Een paard wat bij ons vandaan kwam is een keer geschrokken bij een volgende eigenaar. Te korte draai en de kar wipte om. Man was doodsbang, paard ook, maar paard had genoeg aan een luid en duidelijk Ho en bleef netjes staan tot de boel weer op de wielen stond.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 16:52

Arabesk schreef:
die noodgevallen zitten eerder tussen jouw oren dan bij je paard. Je hebt 't nooit nodig gehad zeg je zelf, dus heb je de hack eigenlijk ook niet nodig Knipoog

de ORS is een veel betrouwbaardere ' noodrem' dan 'stoppen met pijn'

Pijn is voor een paard nl een teken om nog harder te gaan rennen. Een paard dat gebeten wordt door een tijger zal niet denken 'goh ik ga stoppen met rennen'

Die eerste zin, daar ben ik het niet mee eens. Dat jij je ziektekostenverzekering nog nooit nodig hebt gehad, wil ook niet zeggen dat je het niet nodig hebt/zult hebben.

De ORS ben ik ook aan het aanleren trouwens. Natuurlijk is dat een betrouwbaardere stop en veel wenselijker. Maar vlak voordat een paard wegrent (de mije dan) is er nog een klein momentje dat je haar weer even bij jezelf kan laten komen. Even iets 'scherps' waardoor ze op andere gedachten wordt gebracht, zoals het aannemen van de hack (niet trekken ofzo hoor, gewoon beetje druk).