slachten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PaolaPromise

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:44

Lielle schreef:
Paola, heel veel sterkte Verdrietig Het vechten tegen de narcose herken ik trouwens maar al te goed helaas Verdrietig

ik heb dat uitgezocht, het nadeel ervan is dat je ze wel moet laten verbloeden en dat wil je niet in je wei.

Bedankt..

Volgens mij heb ik het hier op bokt eens gelezen, er stonden ook foto's van het paard bij. Het was een witte oude ruin (volgens mij) met luchtwegproblemen... Ik vond dat zo mooi, is me altijd bij gebleven.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:46

Lielle schreef:
Paola, heel veel sterkte Verdrietig Het vechten tegen de narcose herken ik trouwens maar al te goed helaas Verdrietig

ik heb dat uitgezocht, het nadeel ervan is dat je ze wel moet laten verbloeden en dat wil je niet in je wei.

Nee, dat lijkt me inderdaad ook geen mooi gezicht.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:13

Lielle schreef:

Meneer van Veen (slachthuis Nijkerk, waar ook de excursie was) had hier ook een oplossing voor.
Wat precies weet ik niet meer, voor meer info over "thuisschieten" kan je hebt beste de slagers opbellen voor info.

@ paola:
Ik heb alleen ervaring met van Veen in Nijkerk. Deze man biedt zelfs aan dat je paard (als die bijvoorbeeld erg nerveus wordt van transport) de avond er voor komt, en dan bij hem in de wei kan staan, bij zijn pony's (mits hij natuurlijk niks besmettelijks heeft).
Daarbij is meneer van Veen een man van zijn woord.
Als een paard vandaag komt, wordt hij ook vandaag geslacht, en niet morgen.

ZwYzWyLoVeRr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 18:03

Ik zelf heb dit ook moeten meemaken
ik was 6 lekker op vakantie naar zeeland
Toen stond het paard bij mn oom,
Was uitgebroken en bijna bij m'n neefje en nichtje het zwembad ingesprongen
I.V.M Epelepsie Aaanval
Daar waren we dus achter gekomen
We moesten haar wel laten in slapen omdat als ze zo'n aanval en ik erop zit nou dan kon ik het wel schudden
Dus Mn oom opgebeld naar me pa
En gezegd dat hij moest worden ingeslapen
Me pa mee ingestemd
Ik helemaal verdrietig Hele vak. Naar de knoppen natuurlijk
Ik ben er 2 jaar later achter gekomen dat ze naar de slacht is gebracht
Vreselijk!! Boos!
Maar even terzake
Nou ik denk dat het "Spuitje" Wel vredig is maar ik denk dat het misschien net zoals een hond het paard het gevoel heeft
Te Stikken
Dus
De Slacht?
Dan zijn ze wel 1 keer dood maar nouja ik weet er niet zo heel goed raad mee
De 1 wil dit en de ander wil dat Bloos Ach gut
Kuss

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 09:56

Slachten vind ik maar niks........schieten op vertrouwd terrein zou ik een geweldig iets vinden. Alleen moet inderdaad het paard dan op een plek liggen waar het kan leegbloeden. Die liters wil ik niet in mijn wei.
Vorig jaar gekozen voor het laten inslapen. Ging naar alle tevredenheid! Op de kliniek, klem staand tussen de zachte kussens en zachte ondergrond kreeg ze het narcose- spuitje en binnen no-time lag ze in dromeland. Daarna de definitieve spuit. Al die tijd hield ik haar vast en ging het erg relaxed. Op de kliniek hebben ze ons zeer lief begeleidt en alle gelegenheid gegeven om in alle rust afscheid te nemen.

PaolaPromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 11:54

FlyingHigh schreef:
Slachten vind ik maar niks........schieten op vertrouwd terrein zou ik een geweldig iets vinden. Alleen moet inderdaad het paard dan op een plek liggen waar het kan leegbloeden. Die liters wil ik niet in mijn wei.
Vorig jaar gekozen voor het laten inslapen. Ging naar alle tevredenheid! Op de kliniek, klem staand tussen de zachte kussens en zachte ondergrond kreeg ze het narcose- spuitje en binnen no-time lag ze in dromeland. Daarna de definitieve spuit. Al die tijd hield ik haar vast en ging het erg relaxed. Op de kliniek hebben ze ons zeer lief begeleidt en alle gelegenheid gegeven om in alle rust afscheid te nemen.

Bij Promise ging het bijna precies zo, ook in de kliniek... ze hebben me ook erg goed ondersteund. Alleen Promis vocht nog wel tegen de narcose, dat vond ik vreselijk om te zien, deed jouw merrie dat niet?

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 12:05

FlyingHigh schreef:

Ik heb hetzelfde mee gemaakt.
Gelukkig niet met mijn eigen paard maar van een stalgenoot.
Hij had het been gebroken op 8 plaatsen.
Ik vind dit een fijne oplossing.

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:21

PaolaPromise schreef:
Bij Promise ging het bijna precies zo, ook in de kliniek... ze hebben me ook erg goed ondersteund. Alleen Promis vocht nog wel tegen de narcose, dat vond ik vreselijk om te zien, deed jouw merrie dat niet?

Mijn merrie hebben ze tussen de kussenwanden gezet, een roesje trouwens vooraf en een grote shot narcosemiddel gegeven toen ze er tussen stond. Hoofd liet ze paar tellen later zakken en vervolgens ging ze keurig op de knieen. Dan laten ze langzaam de kussenwanden wijken en hebben we haar op haar zij gelegd. Ze was toen gelijk in diepe slaap.
De laatste spuit verslapt alle spieren en uiteindelijk ook de hartspier. Toen ze geen hartactiviteiten meer had, heeft haar lijf nog wel enkele stuiptrekkingen gehad, maar daar waarschuwden ze me al voor.

Hier een foto van de plek waar mijn merrie uiteindelijk ook is ingeslapen, 2 jaar later. Op de foto mijn jaarling-ponietje vlak voor zijn castratie onder narcose.....

De zachte kussenmuur en de zachte vloer, de verplaatsbare muur moeten ze hier nog 'dichtrijden', waardoor hij dan helemaal klem tussen de kussens komt te staan.
Afbeelding

Hij ligt........en de kussenmuur is weer weggerold waardoor hij nu gestrekt ligt om uiteindelijk aan de lier op de tafel getild te worden.
Afbeelding

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:23

Pff schrok al.. Je staat er lachend bij.
En niet toen je paard werd ingeslapen lijkt me Lachen
Maar het is dus gewoon een foto van de plek Lachen

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:26

Toen ik met mijn merrie daar stond, moest ik ook bijna aan het infuus...........doos Kleenex onder de arm en stoppen met huilen kon ik niet meer. Mijn merrie was stukken witter.

PaolaPromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:31

FlyingHigh schreef:
Toen ik met mijn merrie daar stond, moest ik ook bijna aan het infuus...........doos Kleenex onder de arm en stoppen met huilen kon ik niet meer. Mijn merrie was stukken witter.

Promise stond ook tussen 2 rubbere schotten maar er zat een klein hout plintje onder. Hij ging niet uit zichzelf liggen, hij bleef staan tot hij niet meer kon en toen stortte hij in elkaar. Precies met z'n knie op dat plintje... Maar toen hij viel was hij al wel in slaap denk ik. Hij had inderdaad ook eerst een roesje gehad...

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:35

Mmmmm, daar is niet goed over nagedacht blijkbaar, brengen ze op die plek ook paarden onder narcose voor operaties?!? Mmmmm, vaak ook knie- blessures waarschijnlijk! Best stom dus zo'n constructie. Zoals je ziet op mijn foto's, kan het paard rustig gaan liggen en dat doen ze ook. Ik heb er 3 daar gehad die allen onder narcose moesten en allemaal gingen ze zeer relaxed door de knieen.

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 21:30

Maar als de kussenmuur weg gehaald wordt is hij nog onder narcose en voelt toch nog dat ie valt?

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 21:45

Ik hoop dat ik nog heel lang geen beslissing hoef te nemen,toch staat het voor mij al helemaal vast, je weet maar nooit wat er plotseling kan gebeuren.
Ik heb 4 paarden maar laat ze echt alle 4 inslapen dmv een spuitje, heb ik altijd al gezegd en zo gaat het ook gebeuren, het paard weet het
in dat geval niet meer, maar ik moet verder en heb geen goed gevoel bij de slacht.
Vind ook dat gewoon ieder zijn eigen beslissing gerespecteerd moet worden of het nu de slacht of een spuit is.
In heb zelf gekozen voor een spuitje omdat ze dan in hun eigen omgeving kunnen zijn, lukt dat niet dan helaas maar bij de kliniek maar niet naar de slacht.
Denk dat het ook wel met mijn vroegere verzorgpaard te maken heeft, ze had een veulen die is met slapen onder het draad doorgeschoven en in
de andere weide terecht gekomen. De moeder helemaal in paniek door het draad gegaan, het draad zat echt helemaal om haar benen gewikkeld
resultaat 1 been gebroken en meerdere pezen doorgesneden.
Toen hebben ze een noodslachting gedaan, ik was 13 jaar toen het gebeurd is ben nu 34 maar zie het nog dikwijls voor me vond dat echt heel erg.
Het veulentje is toen meegenomen voor de slacht het was toen 5 dagen oud, omdat de boer geen tijd/zin had om de voedingen te doen.
Weet wel dat een noodslacht heel anders is dan de slacht, maar kan het zelf gewoonweg niet een paard van mezelf naar de slacht doen.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 21:50

_Tamara schreef:
Maar als de kussenmuur weg gehaald wordt is hij nog onder narcose en voelt toch nog dat ie valt?

Volgens mij ligt hij dan al, en als hij onder narcose is voelt hij niks meer........

We moeten ook niet te kleinzerig worden vind ik. Dan kun je namelijk je paard als hij ziek is ook niet laten opereren en moet je wachten tot hij van de pijn doodgaat of de ellende. Of laat je hem slachten omdat ie gecastreerd moet worden......
Het is dezelfde narcose, is ie weg dan is ie weg..........
Mijn paard is twee weken geleden ingeslapen, had hij geopereerd kunnen worden had hij diezelfde narcose moeten krijgen had hij net zo hard wel of niet gevochten dus ik vind het een beetje een vreemde redenering. Stuiptrekkingen ook zoals iemand hier al vertelde, dat is normaal.
Dat voelt hij niet.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 22:19

Perrokai schreef:
We moeten ook niet te kleinzerig worden vind ik. Dan kun je namelijk je paard als hij ziek is ook niet laten opereren en moet je wachten tot hij van de pijn doodgaat of de ellende. Of laat je hem slachten omdat ie gecastreerd moet worden......
Het is dezelfde narcose, is ie weg dan is ie weg..........
Mijn paard is twee weken geleden ingeslapen, had hij geopereerd kunnen worden had hij diezelfde narcose moeten krijgen had hij net zo hard wel of niet gevochten dus ik vind het een beetje een vreemde redenering. Stuiptrekkingen ook zoals iemand hier al vertelde, dat is normaal.
Dat voelt hij niet.

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Sterkte met het verlies van sam.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 10:31

Dinsdag tussen 9 uur en half 10 sochtends, word mijn lieve mooie sterke merrie Izzy opgehaald.. om naar de slacht te gaan.

Ik heb hier zelf voor gekozen omdat ik zoals ik al menigmaal in het topic duidelijk heb gemaakt meer vrede met een snelle pijnloze dood heb dan als ze tegen narcose zou moeten vechten, het een paar dagen onder een zijl bij de stal moet ligegn, en de grote enge grijparm die haar op zal komen halen.

Ik zal mijn lieverd ontzettend erg missen, en word al misselijk bij de gedachten dat Dinsdag niet lang meer duurt...

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 19:04

Heel veel sterkte voor dinsdag.

Ilsex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 22:35

Sterkte met izzy ! Ach gut

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 10:13

Veel sterkte PinkyBubble...

cojolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 10:22

Sterkte PinkyBubble

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 18:08

Heel erg edankt allemaal Lachen Ik zal het nodig hebbem.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 18:27

Ik veel kracht gewenst dinsdag PBubble...

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:26

Ja PBubble ook veel sterkte van deze kant gewenst, ik jank wel met je mee stiekem het is allemaal nog zo vers...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:33

ik pb je even....