DubbelFun schreef:De Veluwe spant de kroonwat gezien de aantallen wolven ook niet verbazingwekkend is.
Ik zie Drenthe de hoogste cijfers hebben. Wat gezien ontbreken van groot wild geen grote verrassing is.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
tienus63 schreef:Een tabelletje uit het spreadsheet document wat ik paar posts geleden gedeeld heb.
Ik weet nog niet over welke tijdspanne de waarnemingen gedaan zijn.
(Gezien het feit dat de roedel midden-Drenthe is meegenomen, denk ik zelf dat het de periode ‘23 is geweest. In ‘22 zat daar nl geen roedel.)
Enfin, hier een overzicht van het aantal slachtoffers onder landbouw/hobby dieren per roedel.
NB, let op dat de nakomelingen uit een roedel zullen gaan jagen op de manier waarop ze groot gebracht worden en dat de jongen op een gegeven moment een eigen roedel en leefgebied zoeken.
[ [url=m/jITi2j.png]Afbeelding[/url] ]
Volledige bron is hier te vinden:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... A/htmlview
Citaat:De periode van de complete data.
Is niet helemaal zuiver omdat een trekker meer slachtoffers maakt (normaal) en dan nog niet in een roedel zit. Als hij/zij zich vestigd wordt het individu aan een roedel gehangen en de schade aan de roedel toegekend. Anders om als individu uit roedel vertrekt geldt zelfde. Aantal slachtoffers gaan met individu mee en blijven niet bij de roedel. Zal kijken of ik de schade per roedel ook nog kan specificeren op jaar/seizoen. Dan wordt het misschien iets nauwkeuriger.
Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Beetje technisch verhaal
SusanH schreef:DubbelFun schreef:De Veluwe spant de kroonwat gezien de aantallen wolven ook niet verbazingwekkend is.
Ik zie Drenthe de hoogste cijfers hebben. Wat gezien ontbreken van groot wild geen grote verrassing is.
DubbelFun schreef:Maar was hij met de schapen op pad of stonden ze 'thuis'?
DubbelFun schreef:Voor zover ik weet heeft hij geen KBH's, maar honden om de schapen te 'sturen', vorige jaren heb ik wel eens gezien dat ie er een andere hond bij had om de loslopende honden op de hei bij de kudde vandaan te houden om paniek te voorkomen. Die hielden loslopende honden goed op afstand, maar deden niets qua werk met de kudde. Veelal in de vakantieperiodes was dat wel nodig.
SusanH schreef:DubbelFun schreef:De Veluwe spant de kroonwat gezien de aantallen wolven ook niet verbazingwekkend is.
vilheide schreef:Volgens mij heeft Henk idd altijd border collie's maar jaren geleden had hij er ook een Hollandse Herder bij lopen.
DubbelFun schreef:De Veluwe spant de kroonwat gezien de aantallen wolven ook niet verbazingwekkend is.
DubbelFun schreef:Ik heb duidelijk een regeltje gemist in dat staatje, my bad...
Maar gezien het aantal wolven/roedels nog toe neemt én de hertjes/zwijnen zo langzamerhand 'opraken' het aantal boederijdieren hier waarschijnlijk sterk zal gaan toenemen. Dit punt is waarschijnlijk in het noorden al bereikt.
pillow schreef:DubbelFun schreef:Ik heb duidelijk een regeltje gemist in dat staatje, my bad...
Maar gezien het aantal wolven/roedels nog toe neemt én de hertjes/zwijnen zo langzamerhand 'opraken' het aantal boederijdieren hier waarschijnlijk sterk zal gaan toenemen. Dit punt is waarschijnlijk in het noorden al bereikt.
In het noorden zijn geen herten en zwijnen, dus dat punt was vanaf het begin al bereikt. En ja als de populatie op de Veluwe volgend jaar nog een keer verdubbeld dan hebben ze daar een heel heel heel groot probleem.