Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 12:26

Wat een verschil met bij ons... Het was bij mij de staleigenaresse die zelf initiatief nam en had gezegd tegen iedereen dat als ik bezig ben met Marie er geen mensen bij mochten en mij en Marie de eerste maanden met rust moesten laten. Nu is dit intussen allemaal geen probleem meer. Maar wij staan dan ook maar met een stuk of 7 pensionklanten en 2 klanten (waaronder ik) met een jong paard. Ik vrees toch dat je er weinig gaat aan kunnen veranderen als zij zelf het probleem niet zien, weet ook niet of van stal veranderen een goede optie is. Maar je kan altijd wel eens rondkijken? Ik vind een kleinschalige stal ook wel pakken fijner, zeker als je zelf ook snel overprikkeld bent. Zoals Sizzle zegt, een goede stal vinden is echt niet gemakkelijk. Ik wil als ik wat ouder ben echt heel graag de paarden thuis hebben.

PSvanLot

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 12:40

Ik stond tot voorheen op een stal met 15 paarden. Waarvan de meeste overdag kwamen en een aantal in de avond en niet eens iedere avond. Daar wilde ik naar terug, maar daar was geen plek.
Met mijn driejarige heb ik bij een vriendin gestaan, 3 maanden, met 3 paarden.
Nu sta ik bij een kennis, daar staan 2 20+ pensionpaarden en 2 driejarige.
Er stonden ook een merrie met veulen, die is afgelopen week gespeend en de merrie verkocht. Blijven straks met 4 over.

Ideaal, vooral omdat de eigenaresse al 40 jaar paarden heeft en ook heel goed weet hoe een paard in elkaar zit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 12:45

Te weinig is ook niet handig. Ik stond eerst met groepje van 5 paarden maar toen is er 1 ineens met 3 paarden vertrokken en was de hele groepdynamiek kapot. Ik ben toen ook maar weer gegaan.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 12:49

Ik was alweer vergeten hoe het vaak op pensionstallen gaat. :=
Maar als ik dit weer lees, dubbel zo blij met de paarden lekker thuis. :j

Niemand die zegt hoe of wat ik moet doen, met niemand rekening hoeven houden, ideaal haha. Er staan hier nu 8 paarden (waarvan 4 hengsten in opfok die volgende maand weer naar huis in Duitsland gaan), maar wil straks wel weer wat mensen in pension hebben. :j

Gisteren wel een heel ander avontuur, iemand had mijn achterste wei open gezet (die wei zien we ook niet vanuit huis). En mijn twee dames zijn samen op reis en onderzoek uitgegaan. Flink eind van huis, over het spoor richting de grote weg (90km per uur weg) en dus heel wat km gelopen. Godzijdank zijn ze niet de weg op gegaan en kwamen mijn buren ze onderweg naar huis tegen die ze de andere kant op gestuurd hebben, van de weg vandaan. Ze zijn verder wel heel braaf op de weg gebleven, niet eens offroad. _O-

Gelukkig waren ze ook heel erg rustig en kon ik meteen halsters om doen en ze weer mee naar huis nemen. Lijken gelukkig heel gebleven. Maar spannend was het wel, vooral ook de drachtige die altijd overal direct van in de stress schiet (nu dus niet...).

De jongste draak vond het wel een fantastische avontuur, vanochtend meteen in volle galop naar achteren kijken of de poort weer open was. -O- _O-

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 13:51

Sizzle schreef:
Te weinig is ook niet handig. Ik stond eerst met groepje van 5 paarden maar toen is er 1 ineens met 3 paarden vertrokken en was de hele groepdynamiek kapot. Ik ben toen ook maar weer gegaan.

Hier staat alles in aparte weides, naast elkaar. Dan is dat niet zo erg.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 13:55

Lastig probleem Vientje! Wat dat betreft ben ik echt heel blij met mijn stal: daar houden ze rekening met jonge paarden én kun je de bak reserveren voor lessen dus dan heb je gewoon alle ruimte voor jezelf. Ze houden dan ook redelijk rekening met het feit dat er lessen zijn, dan gebeuren er dus niet al te gekke dingen op het erf.

Is in Noordlaren, direct aan het bos. Wel alleen buitenbak maar die wordt as we speak voorzien van drainage. We hebben nog wat plekjes vrij, mocht je het overwegen :))

Dat is ook wel heel spannend Quir! :oo

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 15:14

Ik ben heel blij met mijn huidige stal, enige nadeel is af en toe nieuwe paarden wat zorgt voor onrust in de groep. Daarentegen liever dat dan de paarden apart hebben staan :) We hebben een gemixte kudde zowel qua leeftijd, ras, als geslacht en dat is super voor de paarden. Ruimte om te bewegen, te spelen, onbeperkt hooi op meerdere voerplaatsen etc.

Ik heb nu 4 stalgenoten en dan lopen er nog twee verzorgers rond. Wat mij betreft zou iets meer mensen wel gezelliger zijn maargoed, kom vaak genoeg nog iemand tegen :) Verder worden we heel vrij gelaten en mag je de bak gewoon voor alles gebruiken en dat gaat altijd goed, als we toevallig een keer gelijktijdig zijn houden we gewoon rekening met elkaar :)

Verder gaat het nog steeds goed hier, rijd nu 2 of 3 keer per week. Wissel dan af in bitloos en met bit en ook waar ik op oefen. Zaterdag heb ik eindelijk weer eens les en dinsdag ga ik weer naar het bos :D
Wil binnenkort wel een halve kerstboom aan verlichting gaan aanschaffen zodat ik ook na het werk nog een rondje kan wandelen ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 15:17

PSvanLot schreef:
Sizzle schreef:

Hier staat alles in aparte weides, naast elkaar. Dan is dat niet zo erg.

Dan maakt het inderdaad niet uit, maar dat wil ik expliciet niet. Ik heb altijd veel moeite gestoken in het vinden van goede opfokadressen die bij het type paard passen zodat het sociaal leert zijn. Dan ga ik het daarna niet alleen zetten.
Dat is denk ik een ander verhaal als je je paarden niet al vanaf veulen hebt gehad.
Finesse kon zelfs niet alleen (2x geprobeerd als tussenoplossing). Het leek wel of dat geen probleem was en stond er kalmpjes bij maar die was dan onder het zadel echt niet meer te rijden, totaal gestressed van ieder opstuivend stofje. Als ze met een groep stond (hoe groter hoe beter) dan was ze bomproef, zelfverzekerd en hooguit iets te brutaal.
Bjelle is in een groep dan weer niet perse optimaal, dan is ze de hele dag aan het „regelen“ en doodmoe. Met z‘n 2en is super.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 16:36

Ik zou ze ook echt niet alleen willen. Feyre heeft sowieso de aanspraak, de gezelligheid en de veiligheid van de groep nodig. En Sil (mijn volwassen paard) is ook helemaal ingeburgerd in de groep, die zou volledig neurotisch worden in haar eentje := Nee hoor, lekker samen! In de zomer hebben we altijd één grote weide groep, in de winter gaat die wel uit elkaar omdat een aantal paarden 's nachts op stal gaan (en overdag in de paddock) en een aantal blijft 24/7 op de wei. Dat gaat ook al jaren goed, omdat ze altijd met een bekende in de paddock/weer op de wei komen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 16:43

Hoe je huisvest heeft met zoveel factoren te maken.
Als ik ze voor mezelf zou hebben, dan zou ik ook kiezen voor groepen.

De staan toen hun derde in de opfok en daarna komen ze op stal.
Ik heb ze voor de sport en verkoop. Ze blijven max 2 jaar en dan worden ze verkocht. Dan is in een groep plaatsen vaak niet handig. Maar dat neemt niet weg dat welzijn belangrijk is. Ze moeten sowieso naast een ander staan en als het eventueel kan ook contact kunnen maken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 16:45

Voor verkoop is inderdaad sowieso een ander verhaal.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 16:50

Sizzle schreef:
Voor verkoop is inderdaad sowieso een ander verhaal.

Vind ik ook, maar vind ook niet dat een paard het per definitie niet goed heeft als ze alleen staan, naast anderen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 16:55

Ik ook niet perse hoor :)
Maar om een goed sociaal paard in langdurig eigen bezit in z‘n eigen weitje te gaan zetten is gewoon niet voor mij. Ik heb ook altijd vrij hondsbrutale merries (past bij mij _O- ) en die hebben sowieso ietwat de neiging om dan maar gewoon zelf het hek open te maken en op zoek te gaan naar een kudde als het ze te saai wordt.
Dallas heeft ooit een heel hekwerk spijker voor spijker uitelkaar gehaald omdat ze het niet gezellig genoeg vond en Finesse had ik hierboven al uitgelegd. Naast een ander was voor deze dames zeker niet voldoende :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 18:48

Ik heb jaren een paard op een stal gehad waar ze alleen of hooguit met twee op een landje stonden. Mijn merrie was nogal dominant dus stond alleen.
Toen ik haar verhuisde kwam ze weer in een kudde met 6 andere merries. Toen zag ik dat ze beduidend gelukkiger was :j
Daarna heb ik besloten nooit meer een, gezond, paard alleen te zetten. Sociaal contact, echt contact, is zo belangrijk.

Balen dat het zo onrustig rond de bak is Vientje!
Ze is trouwens echt groot :wow:

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 22:01

Ik ben van mening dat een paard niet gescheiden gehuisvest zou mogen worden tenzij er een (tijdelijke) onoverkomelijke reden is die het paard echt in gevaar zou brengen.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 22:23

Ik meld me hier. Vorige week een 4 jarige gekocht die nog helemaal groen is.
Wel een heel braaf en nuchter dier.
Ze blijft nog even bij de verkoper om rustig een begin met beleren te maken zodat ze wat kan wennen.

Gelukkig net bericht van een fijne stal met groepshuisvesting en veel ruimte dat ik daar terecht kan.
Ik vind het wel belangrijk, zeker voor zo'n jong beestje dat van 24/7 buiten komt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 22:31

Leuk sosha om je te volgen met je nieuwe paard. En benieuwd

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 22:33

Ik lees jullie capriolen al even mee en dat maakt me steeds nieuwsgieriger hoe het ons zal vergaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 08:23

Welkom en gefeliciteerd met je paard :)

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 09:16

Sizzle schreef:
Welkom en gefeliciteerd met je paard :)

Dank :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 14:11

Welkom Sosha! Leuk dat je hier mee komt kletsen.

Ook voor de verkoop zou ik ze zelf niet alleen willen hebben, maar toch minstens één ander paard erbij.

Maar goed, mijn ideaal is dit dus dat is sowieso al anders :))
Afbeelding
Ik kan tegenwoordig niet bij de wei komen ‘s ochtends zonder ze zo aan te treffen. Ze slapen langer uit dan ik _O-

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 14:28

Heerlijk relaxed, je zou er zo bij gaan liggen :D

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 13:46

Hoi! Ik lees al een tijdje mee en wil mij nu ook melden hier. :D Ik heb 3 weekjes geleden mijn PRE hengst opgehaald uit de opfok. Nu rustig beginnen met wat basics. Nadat hij volledig beleerd is krijgt hij eerst weer enkele maanden rust. :) Hij geeft nergens om dus dat is erg fijn!

Hier vandaag de eerste keer met zadel gelongeerd. Geen pas verkeerd gedaan! :D

Afbeelding
Afbeelding

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 14:28

Die gaat lekker MightyJoe :)

Die van mij heeft inmiddels ook een hoofstelletje en singeltje omgehad en netjes aan de lange lijnen gelopen. Ze laat het allemaal maar gebeuren. Voorlopig nog even rustig zo verder zodat ze er goed vertrouwt mee kan raken. :(:)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 15:11

Zo wat een knappe vent <3