Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Monique1963 schreef:Bokt is superfijn om van alles te leren.
Ik denk dat het in mijn Parijstijd ineens erger is geworden. John en vrouw hebben hun best gedaan om alles netjes te houden, maar hebben niet gepoetst. Had ik ook niet gevraagd. Leek me erg veel voor hen worden. Ik zag meer dingen in mijn verbeelding fout dan goed gaan.

die hagelslag. Prachtig hoe zoiets je te binnen kan schieten hé?
Iets om binnenkort ook eens te proberen met mijn "bijrijdpaard" 
Monique1963 schreef:Humpiedumpie, ja het is echt de bedoeling dat ik zo stil mogelijk blijf staan. Ik moet in principe niet het werk doen, maar zij.
.
Achterom schreef:En tja, Clinton Anderson... daar ben ik niet bepaald fan van. Als je zoekt naar zachte methodes moet je niet bij hem zijn.
Monique1963 schreef:....
Het is voor iedereen denk ik een interessante oefening, ook als je geen trt doet. Je kunt goed zien of je paard goed reageert op je (kuit)hulp, of hij jouw ruimte respecteert en of hij soepel is.
Ik zou zeggen, probeer het eens!
Als afwisseling zet ik ze ook wel eens op de 'circuston' met de voorbenen en laat ze dan met de achterhand er helemaal omheen draaien terwijl ze op de ton alleen de hoeven iets moeten verzetten tijdens het draaien
Het woordje "schik" of "om" is voldoende om ze zijwaarts laten draaien. Ik werk sowieso heel veel op stem met de paarden.
Het wijken leer ik langs de omheining. Ik loop eerst aan de hand met ze op de binnenhoefslag van de roundpen. Maak vervolgens een lichte ophouding en laat ze met het hoofd of met de achterhand richting omheining draaien en al lopende laat ik ze wijken. In beginsel met een ronddraaiende beweging van het eind van het halstertouw in de richting van het paard wat moet wijken. Ondertussen het stemcommando gevend. Al vrij snel is het touwtje niet meer nodig en gaat het op stem. Dat wijken langs de omheining vinden ze veel leuker. Trouwens ik weet nog een leuke oefening
Zet het paard in het midden stil. Aan het halster zit een lang touw of longeerlijn. Loop met het touw of longeerlijn achter het paard langs tot je langs de andere kant weer bij het paardenhoofd bent. Het paard moest dus al die tijd keurig stil blijven staan. Vervolgens oefen je druk uit op het laatste stuk van de longeerlijn en het paard moet dan van je afdraaien en voor de druk van de longeerlijn zijwaarts een soort van keertwending om de achterhand maken tot het hoofd weer bij jou is gekomen.