Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:42

Bravo als ik de beide filmpjes vergelijk dan snap ik dat dit voor jou teleurstellend voelt. Ik herken namelijk precies dit beeld toen ik met mijn m2paard waarover ik al eerder schreef bij Rien ging lessen. Ik had wel gedacht wat mooier te kunnen rijden dan zo. Maar ik voelde ook dat als ik het maar volhield dat het beter zou worden en dat werd het ook.

Als ik je 2 filmpjes vergelijk zit ik bij het tweede filmpje steeds te klikken van kom op nou en dat zit in het aantrekken van het achterbeen want dat doet hij niet. Dus ja hij loopt keurig ronder maar er komt niks uit het achterbeen waardoor je niks kan opvangen en de energie zeer neerwaarts is (als mijn eigen paarden zo lopen dat ik er voor niks mee kan omschrijf ik dat voor mezelf als standje duikboot). Als ik kijk naar het filmpje van je les zie ik een achterbeen wat in de juiste richting beweegt en waar je ministukjes dat ook voor verwerkt krijgt en dan krijg je aanspanning. Vanuit die aanspanning ga je veel verder kunnen komen.

Dus ik snap je gevoel want dit beeld voelt niet mooi, maar ik weet ook zeker als je doorzet dat je er beter uit komt

knollentuin
Berichten: 10413
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:46

Bravo, ik heb je filmpjes bekeken en ik ga mee met de andere posters , hier zal je doorheen moeten, ten eerste en als prio zit de activiteit, en die mis ik , er zit geen , 0.0 voorwaartse flo in. Als je zelf overtuigd bent van filmpje 2 ben je, en sorry dat ik het zo bout neerkalk op de verkeerde weg. Eerst gang en gas en onvoorwaardelijke go, dan pas de rest, ik zie alleen maar een remmende ruiter en een remmend paard en ik zit te klikken en knijpen op m'n stoel ... Rijd m voorwaarts! En richt m dan recht

enjoy86
Berichten: 839
Geregistreerd: 04-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:48

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook een heel ander filmpje verwacht had. Ik vind dit niet stuurloos en rennerig. Ik denk dat jij voorheen het gevoel had dat je meer controle had omdat ze wat op je hand hing en dat voelt als controle, maar ik begrijp haar aanpak wel. Al is het heel jammer als je veel betaalt en het dan niks vond.

oji

Berichten: 4298
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:52

Hier ook een stille meelezer. Ik ben het volledig met de intstructrice eens. Het is uit jouw comfort zone omdat jij waarschijnlijk makkelijker zit en meer controle hebt in het trage. Het gevoel dat ie meer wil zakken. Maar dat trage gaat je op de lange termijn niets brengen. Ik vind het beeld in het filmpje van de les echt vele malen beter voor een 4-jarige als in het filmpje eronder waar ik idd de hele tijd denk, kom ga eens aan de gang met die achterhand. Eerst de motor aan is mijn uitgangspunt altijd, de voorkant komt later wel.

En dat zijn dochter met slof rijdt, wil niet zeggen dat Rien het ermee eens is. Maar in het geval van een brutale jonge aap kan het puur een veiligheidsmaatregel zijn (hoewel ik er ook dan geen fan van ben, want als je er eentje hebt die omhoog wil kunnen ze enorm klimmen in de slof en daardoor achterover klappen. Maar voor eentje die onder je vandaan speert en gaat knallen kan het je veiligheid bieden). Je zegt zelf dat de slof wel vriendelijk erop zat dus ik vermoed dat het een veiligheids issue is.

Sjolvir

Berichten: 25315
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:57

@BravoT, vind het tempo zo gek nog niet op het filmpje van je les, al is het je laatste 10 minuten. Snap wel dat het voor jou wat stuurloos voelde, maar dat gaat snel beter als je dit met een jonkie aantal keren consequent doet. Vind het er goed uit zien hoor, dit is wel de manier van het oplossen. Dacht nou komt er een straaljager door de baan vliegen, maar dat viel gelukkig mee.

Ik had laatst ook niet veel stuur meer met mijn 7 jarige in de les met changementen... daar heb ik normaal ook gewoon controle op en nu reed ik een staander om.. later paar pionnen en bijna de instructeur, maar daar moesten we ook gewoon doorheen. En daar baalde ik toen ook van, ook dat de hindernissen $%@$ gingen die ze normaal netjes doet, omdat ze al over de rode was, maar ook dat moet ze leren.

mirjamalvaro

Berichten: 14661
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 19:12

Ik vind dan weer tweede filmpje fijner. :')
1e filmpje ruiter en paard in onbalans, loopt over tempo (en nee ziet er niet super hard uit), loopt daardoor als plank door de bochten. Weggedrukte rug.
Het constante hoge tempo gaat dit paard volgens mij niet opeens aan de hulpen zetten en voorwaartser doen denken.
2e filmpje ziet er misschien wat traag uit, maar wel met juiste buiging, over de rug. Zosls ik het zie heeft dit paard trage, ruime gangen. Zou eerder vanuit dit punt veel overgangen gaan maken zodat paard minder lang en op de voorhand gaat lopen. Steeds kleine stukjes galop meepakken voor de voorwaartse drang.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 19:19

Ik vind dat het tempo, in draf, wel meevalt hoor in filmpje 1. Hij draagt daar achter ook meer dan in filmpje 2 waar hij meer stuwt/z'n benen op trekt.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 19:33

Even ook als meelezer, leuk dat je dit filmpje plaatst :)

Uiteindelijk wil je natuurlijk de controle van filmpje twee en het voorwaartse van filmpje één, maar ik snap de aanpak wel. Vind hem mooi voorwaarts op filmpje één en niet rennerig of over het tempo.
Mooie is dat ze wel echt alleen focust op het voorwaartse en al het andere even (tijdelijk) laat zitten. Als je één ding wil verbeteren, dan gebeurt het meestal dat je al het andere even tijdelijk kwijt bent. Je maakt het heel verwarrend voor je paard als je de voorwaarts echt wil bevestigen, maar dan ondertussen allerlei andere dingen vraagt. Die focus op één ding tegelijk verbeteren vind ik heel positief.
Uiteindelijk zou het mooi zijn als je meer reactie zou krijgen op minder been, maar ik snap dat ze je in een les even wil laten voelen hoe voorwaarts ze wil dat je paard gaat en dat het haar op dit moment even minder gaat om de hoeveelheid hulpen.

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 19:40

Meelezer meldt zich ook, ik snap volkomen waar ze naar toe willen in het eerste filmpje. Het tweede filmpje is pappen en nathouden en zorgen dat de ruiter een fijn gevoel heeft. Maar soms moet je een tijdje door een rotgevoel heen om weer op de juiste weg te komen. Helemaal met een jong paard.

Die stallen bij Rien zijn al jaren zo klein, die zijn nog in de tijd gebouwd dat dat de normale standaard boxen waren. Ik heb niet het idee dat daar zoveel geld wordt verdiend dat er ff een nieuwe hal gebouwd mag worden met ruime boxen. Soms moet je het doen met de dingen die je hebt, al ben je er niet blij mee.

oji

Berichten: 4298
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 19:44

Het zou echt eeuwig zonde en een gemiste kans voor jou en voor jouw paard zijn als je deze les nu zou afdoen als totaal nutteloos en "snel vergeten". Je had je oordeel volgens mij al gevormd voor je überhaupt begonnen was. Als je dan vervolgens ook nog eens uit je comfort zone wordt gehaald en op een manier moet rijden die voor het paard echt beter is maar jou op dit moment een minder fijn/gecontroleerd gevoel geeft. Volgens mij heb je je totaal afgesloten om echt te voelen wat er onder je gebeurt en dat als positief te ervaren.

Heb je wel eens op een paard gezeten dat echt van achteruit actief doorwerkt. Want dan zou je nl nooit genoegen nemen met het trage beeld uit het tweede filmpje.

Het zou jou en jouw paard zoveel brengen om echt aan de slag te gaan met datgene wat je in de les geleerd is. Om echt ergens te komen, moet je altijd je comfort zone verlaten.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 19:49

Malle1970 schreef:
Die stallen bij Rien zijn al jaren zo klein, die zijn nog in de tijd gebouwd dat dat de normale standaard boxen waren. Ik heb niet het idee dat daar zoveel geld wordt verdiend dat er ff een nieuwe hal gebouwd mag worden met ruime boxen. Soms moet je het doen met de dingen die je hebt, al ben je er niet blij mee.

Vraag me ook af of ze daar überhaupt een vergunning voor kunnen krijgen. Ik weet niet precies waar in WW hij zit maar als dat ook in de kroondomeinen is dan mag er nog bijzonder weinig helaas.

@Bravo: Ik snap het gevoel wel wat je hebt hoor. Je hebt nu voor veel geld een les gehad wat een andere instructeur je ook had kunnen vertellen en je had verwacht meer dan dit uit deze les te kunnen halen.

oji schreef:
Het zou echt eeuwig zonde en een gemiste kans voor jou en voor jouw paard zijn als je deze les nu zou afdoen als totaal nutteloos en "snel vergeten". Je had je oordeel volgens mij al gevormd voor je überhaupt begonnen was. Als je dan vervolgens ook nog eens uit je comfort zone wordt gehaald en op een manier moet rijden die voor het paard echt beter is maar jou op dit moment een minder fijn/gecontroleerd gevoel geeft. Volgens mij heb je je totaal afgesloten om echt te voelen wat er onder je gebeurt en dat als positief te ervaren.

Heb je wel eens op een paard gezeten dat echt van achteruit actief doorwerkt. Want dan zou je nl nooit genoegen nemen met het trage beeld uit het tweede filmpje.

Het zou jou en jouw paard zoveel brengen om echt aan de slag te gaan met datgene wat je in de les geleerd is. Om echt ergens te komen, moet je altijd je comfort zone verlaten.


Mee eens. Ik loop er zelf nu tegenaan dat ik gaandeweg mijn paard steeds minder aan het lopen had omdat ik - wederom - gaandeweg steeds minder aan de voorkant ben gaan zitten tot het moment waarop ik helemaal geen contact meer zocht want van druk en weerstand bieden gaat ie misschien wel stuk. Met als resultaat dat het paard gewoon stopte als m'n been eraf ging. En je comfort zone verlaten is oh zo moeilijk! Ik vind het zeg maar lastig om een tussenweg te vinden. Rien zei vd zomer tijdens een clinic dat als je paard zichzelf vangt, hij voor niet snel genoeg weg is. Ik merk met mijn 'omscholing' nu dat als ik iets door rij ipv sukkel, paardlief achter meer begint te dragen ipv te stuwen met een holle rug en het zichzelf vangen daarmee ook weg is.
En ja, in het verleden heb ik wel goed gereden paarden te rijden gehad en ik kon ze leuk laten lopen maar blijkbaar was het toch meer meeliften op hun talent en niveau want bij m'n eigen paarden krijg ik het niet voor elkaar. Ik ben te lief en zit ze niet genoeg achter de vodden.
Laatst bijgewerkt door Caritas op 29-12-18 20:02, in het totaal 2 keer bewerkt

dresjoepie

Berichten: 2529
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 19:49

Hij zou van mij echt nog veeeeel harder/ atiever mogen Bravo Ik snap heel goed wat de instructie wilde bereiken! Maar ik zie ook dat jij uit balans raakt omdat dit nieuw is voor je om die beweging en kracht onder je te voelen! Probeer zelf ook duidelijker licht te rijden en je beugels misschien 1 of 2 gaatjes korter maken je komt nu nauwelijks uit je zadel waardoor je wat achter de beweging aan rijdt!

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 19:52

Het gaat nog niet eens om het harde tempo, want dat is helemaal niet hard. Maar om het aanpakken, zo noem ik het altijd, dat als je been geeft dat je voelt dat het paard niet sneller gaat, maar een meer krachtige pas naar voren maakt en daarbij jouw hand op zoekt. Als je dat niet voor elkaar hebt ( en helaas wordt er amper nog op die wijze les gegeven) dan kun je nooit je paard naar de hand houden.

oji

Berichten: 4298
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 20:02

En wat betreft de opmerking over het lichtrijden. Ik proef uit de manier waarop je het schrijft dat je daar afkeurend tegenover staat, maar ook daar ben ik het volledig mee eens. Jouw gebrek aan iets uit kunnen zitten mag nooit een reden zijn om je paard dus maar te beperken in zijn voorwaartse drang en activiteit. Dus als je het niet kan uitzitten om je paard actief te laten lopen, dan blijf je lichtrijden en werk je maar buiten dit paard om aan je vermogen om de activiteit leren uit te zitten.

Spenk
Berichten: 21852
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 20:05

Goh inderdaad dit filmpje is helemaal niet te hard gejaag.. de 2e veel te veel van voor naar achteren. Ik denk echt dat je bij Romy juist op de goede weg was.

Iriscope

Berichten: 8610
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 20:09

Sussie85 schreef:
Pipodipo, precies wat Joki zegt. Denk dat ze dat duidelijk verwoord heeft. En wat betreft de instructie zeg ik ook in mijn eerdere antwoord dat ze dat niet handig aangepakt heeft. Ze moet gemerkt hebben dat wat ze wilde niet lekker overkwam. Heel jammer!

Iriscope, De hele tijd vooruit drijven is niet de bedoeling. Het paard moet zelf vooruit denken en blijven lopen. Van overgangen rijden wordt het paard actiever en beter aan het been. Maar dit niet altijd genoeg om het paard echt vooruit te laten denken. Dan is even flink naar voren rijden tot hij echt zelf in uitgestrekte draf rondloopt en dat ook blijft doen als je geen been meer geeft beter. Maar zoals ik zeg geen uur lang, maar hooguit een paar rondjes. Als je die reactie hebt ga je weer terug. Overgangen rijden en een paar keer testen of hij meteen vertrekt als je been geeft. Je zoekt dan dus weer de controle op. Als je voor uitgestrekte draf been geeft moet hij ook meteen vertrekken in uitgestrekte draf. Geef je voor een kleine verruiming been dan moet hij voor een kleine verruiming vertrekken. Maar een uur lang het paard over zijn tempo jagen heeft naar mijn mening geen nut. Je gaat altijd terug naar een voorwaarts arbeidstempo (met een jong paard) waarin het paard zijn passen kan afmaken. Wellicht zag de vrouw van Rien het arbeidstempo graag wat hoger dan bravoT zelf rijdt met haar paard. Maar dan is er nog wat mis gegaan in de communicatie. Nu is ze gefrustreerd afgestapt en heeft niks geleerd. Alleen hoe ze het niet wil doen, maar dat kan niet de bedoeling zijn van een les.

Exact hoe ik erover denk, maar beter verwoord!

Ik denk zeker ook dat je paard niet voorwaarts genoeg denkt, aan het filmpje af te zien. Hij mag best wel pittiger gaan draven en uit zichzelf maar naar voren toe willen gaan. Snap nu een stuk beter waar haar instructies vandaan komen. Soms moet je even een stap terug doen naar iets wat onwennig voelt, maar uiteindeljk ga je ervan vooruit!

knollentuin
Berichten: 10413
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 20:21

Fijn dat er meer mensen zien wat ik zie, mirjamalvaro, dit paard moet nog veel en veel meer naar voren, ik krijg echt de neiging tot klikken en tikken als ik de filmpjes zie. Alles zit op de rem.dit paard gaat losser en beter bewegen als t in z'n hele hoofd en lijf meer naar voren kan, de ruiter zal hierin veel actiever moeten worden zonder overdreven te gaan drijven, dat geeft weer werkspanning waarop het paard zat terugleunen.
Er begint hier ook iemand over dragen, dat is dus echt nog 17 hoofdstukken te ver voor deze combinatie. En idd blijven lichtrijden naar de overgang galop gebruik ik heel veel bij jonge onstabiele paarden of bij ruiters die het paard in de overgang storen, het werkt super om de voorwaartse beweging maar de galop niet te hinderen.
Zoals sussie oji en anderen hier posten, geen verloren les, ik zal je zeggen, bij mij had je soortgelijke opdrachten gekregen....

mirjamalvaro

Berichten: 14661
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 20:36

Tja ik zie het nut dan weer niet om zo'n paard een uur lang zo naar voren te zetten terwijl de balans niet goed is?
Steeds even kort ferm naar voren en "wakker" maken, oke. Maar dit snap ik niet zo goed.

Nu ben ik wel race miepjes gewend, dus niet echt ervaring met de "slomere" paarden. :+

Iriscope

Berichten: 8610
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 20:38

Vandaag heb ik ook eindelijk een filmpje kunnen maken van het rijden.
Ik ben erg blij met hoe zijn galop er nu uit ziet, die is een stuk beter aan het worden nu hij sterker wordt van achteren. Je ziet naar het einde van het filmpje toe dat hij moe begint te worden en meer op mijn hand wil leunen en sneller begint te draven. We zijn erg bezig met het terug rijden en daar balans in vinden, maar dat kost natuurlijk veel kracht! Wijken pakken we ook mee, om het binnenachterbeen te trainen, maar die oefening is natuurlijk nog verre van bevestigd.

Verder probeer ik echt op mn houding te letten, maar zie je in de oefeningen dat ik daar nog terug val in mn oude gewoonte van in elkaar duiken. Oh well,het is al heel wat dat hij me tegenwoordig stukjes laat doorzitten :+ Mijn linkerhand is nog een probleem, die wil ik wel eens teveel vastkrampen in mn elleboog. Gelukkig schreeuwt mn instructrice dan altijd hard naar me en wordt het al beter.

Vergeleken met vorige keer stapt hij nu beter in takt, 2 takt komt weinig meer voor, zijn galop heeft betere takt, aanleuning is een stuk constanter en hij begint ook zijn buikspieren te gebruiken. Daarbij kan hij nu over de rug galopperen, iets waar we toen ik hem in maart kocht niet eens van durfden te dromen. Hij doet ook geen halve telgang meer van galop naar draf *\o/* Ik durf zelfs te zeggen dat ie tegenwoordig meer richting horizontale balans begint te gaan.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden!


Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 20:42

Enige nut wat ik niet zie is om uberhaupt een uur te lessen met een 4 jarig paard. Half uurtje is zat.

knollentuin
Berichten: 10413
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 20:44

mirjamalvaro schreef:
Tja ik zie het nut dan weer niet om zo'n paard een uur lang zo naar voren te zetten terwijl de balans niet goed is?
Steeds even kort ferm naar voren en "wakker" maken, oke. Maar dit snap ik niet zo goed.

Nu ben ik wel race miepjes gewend, dus niet echt ervaring met de "slomere" paarden. :+


Laat m eerst maar eens z'n natuurlijke balans vinden terwijl hij naar voren loopt.
De meeste race miepjes lopen te rennen omdat ze ...? Geen balans hebben! Verschillende paarden verschillende oplossingen, maar vaak geld - lage activiteit in het achterbeen, een paard kan rennen en snel zijn en toch traag achter zijn, iets met snelheid versus toerental, als in, ik wil met m'n paard stil kunnen staan met hoog toerental- piaffe snap je?
Grootste fout is met snelle paarden dat mensen traag gaan rijden- remmen en mensen met trage paarden blijven drijven.

knollentuin
Berichten: 10413
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 20:45

Malle1970 schreef:
Enige nut wat ik niet zie is om uberhaupt een uur te lessen met een 4 jarig paard. Half uurtje is zat.


Een uur kan, mits veel stap tussen door

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 20:48

knollentuin schreef:
Malle1970 schreef:
Enige nut wat ik niet zie is om uberhaupt een uur te lessen met een 4 jarig paard. Half uurtje is zat.


Een uur kan, mits veel stap tussen door


Dat vind jij, ik vind van niet. Jonge paarden moet je kort belasten en goed belasten. Veel stappen werkt juist averechts bij zo'n grote trage.

mirjamalvaro

Berichten: 14661
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 20:51

Maar heeft het bij zo'n paard niet meer zin om veel overgangen te rijden, steeds wat anders, ene keer vlugger etc. Dat het echt op gaat letten en dus voorwaarts gaat denken?
Zo deed ik het toen ik nog op andere hun paarden reed en deze niet fijn voor de hulpen waren.
Een constant hoger tempo zorgt er toch niet voor dat het paard opeens denkt van heee moet voorwaarts denken. Bovendien is dan de kans dat de ruiter zich kapot werkt vrij groot?

(Ik probeer de logica te begrijpen, dus geen commentaar zeg maar :') )


Mee eens trouwens dat race miepjes vaak in onbalans zijn en op de voorhand knallen. Bedoelde meer dat ik gewoon heel ander type paard gewend ben :D

Tuittuit

Berichten: 520
Geregistreerd: 24-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 20:58

Ik vind een uur ook te lang en normaal rij ik dit ook niet. Maar ik vind dat dit een uur doen met zo goed als geen overgangen totaal niet werken. Dan kan het ook mijn paard zijn. Maar juist als ik overgangen rijd en consequent ben dan gaat ie lopen. Door alleen maar door te stomen wordt ie alleen maar luier en dover voor mijn been. Ook al geef ik een korte duidelijk hulp en doe ik daarna niks hij werd er narrig van. Duidelijk ook paar x aangeheven dat hij eerder een staker was en stil ging staan en alleen maar bokken. Dit is er niet een waar je het afdwingt. Op een gegeven moment gaf ie om been, spoor en zweep niks meer en dit deed ie in het begin ook niet en had hem net zover dat ik er wel reactie op had. Laat zeggen ik weet dat ie voorwaarts moet maar op deze manier gaat dit met ons niet goed komen. Ik ga meer overgangen rijden thuis en wil meer reactie op het been daarbij en kom dan vanzelf verder. Er zijn meer wegen naar Rome, maar deze volg ik niet meer.