Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_W

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 14:09

Hier vandaag wat tijd ingepland voor de pony's.
Dus even lekker geborsteld en daarna een stukje gewandeld.
Afbeelding
Afbeelding
En thuis weer heerlijk kroelen met Olivia <3
Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 15:29

Afbeelding

Ik hoef niet bang te zijn dat ze onvoldoende maat heeft.
Aangezien ze nog overbouwd is verwacht is er nog wel wat bij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 16:41

Gut wat een droppies allemaal zeg.

Hoe groot is jouw paardje Fransje23?

Karma is nu om en nabij de 1.60 maar het zou zo kunnen dat ze al weer gegroeid is. Mijn schatting zit/zat op 1.63m maar ik hoop dat ze de 1.65 gaat halen.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 17:28

@Fran
Bijna overal is het enorm nat.. Hier trekt het weer snel weg, maar als het continue regent valt dat een beetje tegen. Gelukkig zijn beide landen lekker hobbelig en bobbelig, dus het overtollige water gaat naar de lagere gedeeltes of richting de sloot.. Of hoe het ook heet.
Heb op sommige FB pagina's echt enorm veel water gezien, gewoon hele landen letterlijk onder water. :oo

Ik hoef ook niet bang te zijn dat Elano te klein zal blijven. Denk als hij 1.45 zal zijn ik er al heel makkelijk op ga passen. Met zijn verwachtte 1.50-1.55 zal ik er zeker wel op passen. Of ik er dan op kom is wat anders. Hij ziet er nu al soms best groot uit. Paar weken terug nog gemeten op 1.41 hoog met een officiele maatstok.

@karma
Jeetje, je hebt echt gewoon een ander paard hoor! Zou zo kunnen zeggen dat er minimaal een jaar tussen zit. :=

@Ren
Leuk! Ook een mooi hoofdstel zeg!

Nou, vandaag weer lekker bezig geweest. Was van plan om te gaan wandelen met Elano.. Alleen Elano was eerst super moe.. Dus toen hij lekker op de grond lag, heb ik met hem geknuffeld, zijn manen geborsteld en hoeven uitgekrabt.. En toen hij vlak ging even zijn koker weer nagekeken en de grote klodders er uitgehaald. Kan allemaal met een slapend paard, hij weet dat ik het ben.
Nou, ga ik dus een enkel uurtje later terug. Ligt meneer weer languit. _O-
Dus maar een kruiwagen gemest en daarna zijn vriendin in de rondte geslingerd. Wat zie ik Elano doen? Zijn kont krabben tegen het hek met volle gewicht.. Dat werd dus al geen wandelen meer.. Er moest een draadje gespannen worden.. Altijd leuk zo'n paard die liever een hek gebruikt dan een (paar) palen die je speciaal voor het krabben in de grond slaat. :roll:

Nou en in de tussentijd bekaf.. Morgen weer een dag. :')

Zo is het net een klein paardje. <3
Afbeelding

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 21:22

Mooi aan de maat Fransje en puppy.
Die van mij maak ik me ook geen zorgen om.

Hij staat weer een paar dagen in een box door t extreme weer en vandaag heb ik hem lekker gepoetst en gevlochten, hij laat het allemaal toe.. maandag weer een training waar ik zo ontzettend veel zin in heb. Daarna kan ik zelf lekker met hem oefenen met wandelen.
Ze zijn nu bezig met het maken van een soort uitloopstal, deze moet binnen twee weken gemaakt zijn en gaan ze lekker met zn drietjes in een soort paddock staan met een afkapping.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 21:48

Karma schreef:
Hoe groot is jouw paardje Fransje23?

Ik ben 1.75 dus hoe groot zal ze zijn.. ergens tussen de 1.55 en 1.60 . :=

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 22:34

Wat een leuke foto's komen er allemaal voorbij! De paardjes zien er goed uit. Die foto van Puzzle en Olivia is echt te schattig <3

Ik ben vandaag met Jack voor het eerst begonnen met clickertraining, en ik vind dat hij het echt goed oppikt! Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen, ik vind het wel een interessante manier van trainen :)

Sunny wilde ook heeeuuul graag meespelen :))
Afbeelding

En daarna nog een heel iniministukje gewandeld! Echt gewoon alleen de weg op en neer, maar dat waren al genoeg indrukken voor Jack :)

Op de heenweg liep hij eerst zo achter mij aan te sukkelen:
Afbeelding

Maar sommige dingen waren toch wel spannend, het leek net alsof ik een varkentje uitliet, zoveel was hij aan het knorren :')
Afbeelding

En zijn nieuwe halster ipv dat blauwe, pluizige ding:
Afbeelding

Ik weet dat hij bekapt moet worden, maar ik wilde hem eerst even de kans geven om te wennen op zijn nieuwe stal voordat ik er gelijk een hoefsmid bij zou halen. Want hij moet ook nog leren om fatsoenlijk voetjes te geven, dat vind hij nog lastig.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 08:41

Ik heb wat dat betreft echt geluk gehad met Miles, die kon echt gewoon alles al. Voetjes geven is nooit een probleem geweest, heb de smid meteen laten komen toen ik hem net had. Het is echt zo'n voorbeeldig kind. Als ik op Facebook zie hoe anderen hun jonge paard met een hengstenketting over straat nemen dan mag ik echt in mijn handjes knijpen.

Ga je ook vrijheidsdressuur doen?

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 09:08

@Fran
Wat leuk! Wat voor training ga je doen/heb je gedaan? En hoe ging het?

@annikoe
Omg, die foto met dat shetje! :oo <3
Zijn nieuwe halster staat hem goed!
Elano moest bij mij een keer voor het eerst met de vrachtwagen, 2 min op stal en toen bekapt worden.. Om vervolgens de volgende dag afscheid te moeten nemen van zijn ballen. Nog een wonder dat hij geen trauma aan stal heeft. _O-

Maar hier ook 'mazzel' betreft wat Elano al kent. Toen ik hem kocht kende hij alleen het veulen ABC, toen ik de 2e keer langs ging even gepoetst en op het erf even stukje gelopen om te kijken hoe hij erop zou reageren. Nou super braaf natuurlijk. Toen hij het zat begon te worden begon hij te schrapen, dus hem terug gezet. Hoppa, gelijk commando terug geleerd in een paar seconde door simpel weg zachtjes tegen zijn borst te duwen. Hoe braaf wil je een anderhalf jarige hengst hebben? :))
En nog steeds super blij met hem. Kan hem nu gewoon slapend zijn hoeven doen. Zowel staand als liggend.

Was echt sachie vanochtend joh. Gister kwart voor 7 mijn wekker gezet, mistig.. Dat wordt hem niet met mijn heupen. (Gaat heel veel pijn doen). Dus vandaag weer wekker gezet.. Regen en onweer.. Vanacht ook paar flinke knallen joh.. Nou fijn, wéér geen strand. Dus als vanmiddag droog is maar via de duinen een groot rondje en anders morgen weer vroeg de wekker.
5 Min later was ik super blij. Kreeg een berichtje vanuit Hongarije.. Er is 99% kans dat ik rond april/mei naar Hongarije ga op vakantie! Wil echt super graag weer heen, mijn stage was daar echt geweldig! <3

Paar foto's tijdens mijn stage, voor degene die benieuwd zijn:
[ITP] Pony's in de Hongaarse bergen!

En toen mijn volgtopic:
[BEU] Mijn avontuur in Hongarije!

Elano zal niet meegaan. Beetje jammer dat het +/- 1500 km verderop is. _O-

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 09:48

Ik had dit topic schijnbaar perongeluk ontstipt :oo vond het al zo stil hier :+

Geronimo is eind september alweer 2,5 <3
Afbeelding

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 11:06

Miles ook *\o/*

Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 13:07

Knappe kinders. Zilver is 2.5 in december.

Zilver weer rustig aan het 'werk' gezet. Ze word erg vervelend van stilstaan. Ze wou ook echt niet rustig stappen. Het liefst full power draven. En dat kan ze! Echt een belofte voor de toekomst <3
Afbeelding
Afbeelding

Ze is zo braaf. Mijn puppy van 5 maand loopt er zo mee weg

Zilver kende nog niks toen ik haar had. Nu zo mak als een lammetje. Kwestie van oefenen. Bij geen enkel paard heb je hengstenkettingen nodig als ze fatsoenlijke opvoeding hebben gehad . Heb dat eerlijk gezegd ook nog nooit gezien Renee.

Puppy1128 wat leuk zeg! Veel plezier!

Ik heb binnenkort mijn eerste vrijheidsdressuur les

Leuke foto's annikoe! En geweldige pony haha

Renske wat lijkt ie daar volwassen zeg! Jeetje

Fransje die is al groot!

Annikoe schreef:
Wat een leuke foto's komen er allemaal voorbij! De paardjes zien er goed uit. Die foto van Puzzle en Olivia is echt te schattig <3

Ik ben vandaag met Jack voor het eerst begonnen met clickertraining, en ik vind dat hij het echt goed oppikt! Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen, ik vind het wel een interessante manier van trainen :)

Sunny wilde ook heeeuuul graag meespelen :))
[ [url=m/ALZRzp.jpg]Afbeelding[/url] ]

En daarna nog een heel iniministukje gewandeld! Echt gewoon alleen de weg op en neer, maar dat waren al genoeg indrukken voor Jack :)

Op de heenweg liep hij eerst zo achter mij aan te sukkelen:
[ [url=m/5bdRmf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar sommige dingen waren toch wel spannend, het leek net alsof ik een varkentje uitliet, zoveel was hij aan het knorren :')
[ [url=m/NjBhEe.jpg]Afbeelding[/url] ]

En zijn nieuwe halster ipv dat blauwe, pluizige ding:
[ [url=m/fzvPRc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik weet dat hij bekapt moet worden, maar ik wilde hem eerst even de kans geven om te wennen op zijn nieuwe stal voordat ik er gelijk een hoefsmid bij zou halen. Want hij moet ook nog leren om fatsoenlijk voetjes te geven, dat vind hij nog lastig.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 13:25

Ik zag toevallig gisteren dat een van mijn FB-vriendjes aan het wandelen was met een jong paard en een hengstenketting. En een ander liep met een veulen van dit jaar ook met een ketting. Dus ja, hier zie je het wel. En inderdaad, als je je paard fatsoenlijk opvoedt is het niet nodig, maar ik denk dat veel mensen ook gewoon bang zijn. Maar goed als je je paard al niet normaal aan de hand kunt laten lopen heb je er ook niets mee op de weg te zoeken. Bij mij volstaat een touwhalster gewoon.

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 13:29

_Reneee schreef:
Ik zag toevallig gisteren dat een van mijn FB-vriendjes aan het wandelen was met een jong paard en een hengstenketting. En een ander liep met een veulen van dit jaar ook met een ketting. Dus ja, hier zie je het wel. En inderdaad, als je je paard fatsoenlijk opvoedt is het niet nodig, maar ik denk dat veel mensen ook gewoon bang zijn. Maar goed als je je paard al niet normaal aan de hand kunt laten lopen heb je er ook niets mee op de weg te zoeken. Bij mij volstaat een touwhalster gewoon.

Aan de ene kant snap ik het wel dat je het wilt gebruiken voor de zekerheid.
Jack is bijvoorbeeld ook helemaal nog niet gewend om in zijn eentje weg te gaan. Daarom heb ik ook zijn touwhalster om gedaan ipv zijn gewone halster. Misschien dat sommige mensen het gebruiken gewoon 'voor het geval dat'. Al zou je een veulen wel moeten kunnen houden vind ik :o? Als je voor het eerst met een 3 jarige hengst op pad gaat is dat misschien een ander verhaal. Maar dan nog, dan is het misschien beter om je af te vragen of het dan wel verstandig is om de weg op te gaan als je voor jouw gevoel niet zonder hengstenketting kan. Kwestie van opvoeding idd.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 13:35

Ja toch? Ik ga de weg niet op met een paard dat ik niet onder controle heb hoor. Ik gebruik een touwhalster omdat dat net wat steviger inwerkt, maar als je met een veulen al met een ketting moet gaan lopen gaat er iets niet goed hoor. Veulen was een merrie trouwens. Een driejarige hengst vol met hormonen is wat anders, daar zijn die dingen ook voor gemaakt :')

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 13:42

@Drup
Ik heb dat ook best vaak.. Vreselijk irritand en dan 2 weken later ofzo pas achter komen. :')
Lieve foto van jou en Ger!

@Kab
Dankje! Leuk filmpje en leuke pup!

Op zich is een hengstenketting niks mis mee. Als je in principe met los touwtje loopt en hem alleen gebruikt als even nodig is met bepaalde situaties, is er niet veel aan de hand.
Als paard snuivend alle kanten op springt op het erf en je gaat dan wandelen met hengstenketting en continue aan trekken, ja dan klopt er iets niet helemaal. :+

Op de vorige stal liep ik ook met ketting. Meneertje had natuurlijk altijd honger in middag en avond en met mijn pols is dat geen handige combi, dan is zo'n ketting ook even fijn. Maar nu is hij niet meer hongerig dus wat dat betreft ook niet nodig.. Als ie nu hongerig is dan weet ik het ook niet meer. _O-

Voor de rest gebruik ik hem vooral voor tijdens het fietsen. Dan heb ik net even een extra noodstop voor het geval dat. Met wandelen sta je zelf sneller stil dus dan staat Elano ook sneller stil. Maarja zo'n fiets, eerst remmen en dan soort van afstappen en dan sta je als meezit stil. :')

Elano is pas begin oktober 2,5 jaar oud.

Vandaag weer gewandeld. Zonnetje scheen en Elano kwam vet lief naar mij toe, hij wilde weer wat gaan doen. :D
Dus gelijk mijn kans gepakt en maar goed ook, ben nu 20 min thuis en zonnetje schijnt al niet meer.
2 uur onderweg geweest en lekker 'door' de duinen gegaan. Kwamen ook 2 paarden tegen. Toch wel vreemd voor Elano en wist niet zo zeer wat ie er mee moest. Het liefst loopt ie in hun kont, maar beide vonden dat niet zo'n strak plan en ik ook niet. Prima dat hij een klap krijgt, leert ie het in 1 keer af. Maar ik hoef die klap niet. :))
En toen tijdens de terug weg het ene paard de andere kant op ging, wilde Elano oversteken richting het paard toe. Heb hem even een klap gegeven, is ie nou gek geworden. Hij weet dondersgoed dat dat niet de bedoeling is. 8)7

Daarna was ie ook weer heel braaf. Hij had het waarschijnlijk even niet door dat ie zo aan het drammen en doen was. 'Beetje' afgeleid door het paard. :')

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 15:13

Het was niet de bedoeling om een hengstenketting discussie op te zetten :')

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 15:14

Kabayo schreef:
Het was niet de bedoeling om een hengstenketting discussie op te zetten :')

Jawel! Altijd leuk. :+

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 15:22

Wilde ik ook niet hoor.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 18:35

Wat een geluk dat jullie paarden al het veulen abc kende!
Ik heb jack gekocht toen hij 4 maanden oud was, toen had hij nog nooit een mens van dichtbij gezien := (alleen bij de geboorte en daarna met de kudde op wei gegooid)

Heb hem toen nog 1,5 maand bij zijn moeder kunnen laten en in die tijd hem halster en mens mak kunnen maken aangezien de fokker heel dicht bij mij woont :D

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 19:17

Leuke foto's allemaal!
En grappig filmpje van zilver met de hond Haha.
Dex is ook eind van de maand 2,5.
Morgen precies 2 jaar in mijn bezit!
Tijd vliegt :p
Gister met de kaptoom geoefend, ging super goed.
Zelfs al in stap op de volte kunnen krijgen, hij snapte er eerst niks van Haha
Afbeelding

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 19:19

Kan iemand mij helpen? Ik ben een beetje aan het kijken voor een bekapper, maar ik zie door de bomen het bos niet meer :o

Traditioneel of natuurlijk.. Is natuurlijk echt zoveel beter? Als ik bij mensen bij mij op stal vraag krijg ik de naam van een traditionele, een natuurlijk bekapper en een natural balance bekapper... Jezus daar had ik nog helemaal niet overna gedacht :')
Een jong paard dat nog niet bereden wordt, maakt het dan echt al zoveel uit hoe hij bekapt wordt?

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 19:28

Annikoe schreef:
Kan iemand mij helpen? Ik ben een beetje aan het kijken voor een bekapper, maar ik zie door de bomen het bos niet meer :o

Traditioneel of natuurlijk.. Is natuurlijk echt zoveel beter? Als ik bij mensen bij mij op stal vraag krijg ik de naam van een traditionele, een natuurlijk bekapper en een natural balance bekapper... Jezus daar had ik nog helemaal niet overna gedacht :')
Een jong paard dat nog niet bereden wordt, maakt het dan echt al zoveel uit hoe hij bekapt wordt?

Nou had laatst een natuurlijke bekapper gezien, maar die nam wel héél erg ruim de tijd, om 5 uur lang te vijlen ofzo.. Of nouja, zo vond ik het aanvoelen. Dat wil ik mijzelf en Elano niet aandoen, geheid dat hij het op den duur zat wordt.. Continue heel lang op 3 benen moeten staan. Nee dank je, wil graag dat ie braaf blijft bij de smid. :=

Komt er geen verschillende smeden op je erf? Anders bij ze een keer meekijken? Heb ik ook gedaan en gelijk Elano even na laten kijken bij 1 hoef, was dus blijkbaar rotstraal.. Werkte rustig en zover ik kon zien ging het allemaal prima. :P

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 19:42

Jawel, maar zoals je op de foto kan zien is het best nodig (denk ik, het is voor mij natuurlijk ook allemaal nieuw), dus ik weet niet hoe lang ik daar nog mee kan wachten.
Stel dat die hoefsmeden verdeeld over 2 maanden komen, dan moet hij nog best lang zo rondlopen.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 19:45

Je kan bij de eerste smid vragen als die je (redelijk) bevalt, of die nog extra tijd heeft. Bevalt het daarna toch niet, is ie bekapt en kan je verder kijken.
Bevalt het al niet als je kijkt, dan zou ik kijken hoelang de volgende komt.. En desnoods aan je stalgenoot vragen of die toevallig eerder komt en hoe die bevalt en WAAROM je stalgenoot hem/haar zo goed vind.