slachten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsex

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 16:42

Offtopic hè dan kom je bij zulke dingentjes , whaha wie word mijn sponsor voor me paard Tong uitsteken.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 00:59

Heel lang heb ik meegediscusseerd in dit Topic, wel of niet slachten wel of niet een spuitje. Nooit gedacht dat ik 10 maanden na de koop van mijn eerste eigen paard ook nog die beslissing moest nemen op zo'n korte termijn...........

Dankbaar ben ik dat ik hier me er wel op voor heb kunnen bereiden op zo'n moeilijk beslissing en van velen de voors en de tegens gelezen heb. Ik ben hier gestopt met de gedachte, het is helemaal afhankelijk van de situatie en dat is vandaag waar gebleken.

Mijn paard had in zijn stal door te rollen vermoed ik zijn drinkbak aan gort getrapt en daarmee zijn pezen doorgesneden en beide botten gebroken. Hij moest met spoed op de trailer en naar de kliniek. Daar aangekomen bleek hij niet meer te redden en heb ik afscheid van hem moeten nemen...........hij is heengegaan d.m.v. een spuitje.

En waarom ? Als ik het van te voren geweten had dat hij niet meer te redden was dan had ik hem die reis bespaard. Hoe eerder dood hoe beter voor hem en dan maar bij de slager om de hoek desnoods. (en ik was tegen slachten gevoelsmatig)
Eenmaal in de kliniek ga je hem niet weer in de trailer slepen om hem alsnog naar een slager te brengen.........dus het spuitje.

Ik heb hem nog gevraagd of hij het wel goed zou doen, voldoende zou geven etc. want ik had gehoord.......nou ja jullie kennen de verhalen wel inmiddels.
Hij heeft me verzekerd dat dat bij hem nooit zou gebeuren en dat daar ook wel eens van gehoord had, mensen kwamen juist bij hem voor het inslapen omdat hij zo goed bekend stond.

Sam was in shock en nee ik ben er niet bij gebleven, juist vanwege al die verhalen hier. Maar daar heb ik ook geen spijt van.....het is goed zo......

Ik weet helaas nu dus zeker dat je van alles kunt roepen over hoe en wat maar dat je op het moment zelf het enige goede moet doen wat hem uit zijn lijden verlost, slager of spuitje wie er het snelst kan zijn of waar jij het snelst naar toe kan......
En je paard of pony zal je dankbaar zijn.........

Rust zacht Sam ik zal je zo vreselijk gaan missen.......

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 01:35

Perrokai wat een vreselijk verhaal, de nachtmerrie voor iedere paardenbezitter...
Heel erg veel sterkte gewenst Ach gut
Jouw verhaal is een duidelijk voorbeeld van hoe onverwachts je voor die beslissing kan komen te staan, een beslissing waarvan velen hier in dit topic heel makkelijk zeggen dat ze de ene dan wel andere keus maken, maar die in de praktijk vaak 'komt zoals het uitkomt'...En op zo'n moment doe je wat je MOET doen om verder je paardje verder leed te besparen....Ik vind het heel erg voor je dat je al zo snel in het echt moet ervaren hoe zoiets is, maar ik vind dat je het op een mooie manier verwoordt hebt.
Alle respect voor jou keuze en ik hoop dat je in de toekomst langer van je (eventuele) paarden mag genieten....

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 11:50

slik...

sterkte meis...

xx

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 11:59

Jeutje.... wat erg zeg !!!
Heel veel sterkte.

Natuurlijk moet je doen wat op dat moment het beste is. Op dat moment neem je een beslissing die je niet meer terug kunt draaien. Achteraf kun je spijt hebben maar daar leer je van voor een volgende keer.

Nu zeg ik: Chico gaat naar de slacht, heb er al velen gebracht, naar Jan in Nijkerk. Gaat altijd goed..
Maar ik heb nog nooit mijn eigen paard gebracht, altijd anderen...
Nu zeg ik: IK DOE HET ZELF!! als de situatie het toelaat... en ik het emotioneel aankan.
Het ligt aan de situatie... bij een breyuk gaat hijmeteen inslapen, waar hij ook is. Uit principe laat ik geen breuken of koliek opereren.
In andere gevallen waarbij hij nog zonder pijn kan lopen gaat hij naar de slacht...
Hopelijk duurt het nog even voor ons...

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:35

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:39

Kijk, de eerste prijsvechter in crematieland Haha!

Ik woon in de wind van de RENDAC, het stinkt idd hoor.... hoewel het de laatste jaren wel minder geworden is.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 18:28

@ Perrokai; heel veel sterkte! 'Fijn' dat je je onbewust voor hebt kunnen bereiden via dit topic, maar schrikken dat het zo plotseling op deze manier werkelijkheid is geworden... Ach gut

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 18:39

Sorry voor even off-topic:
@ Perrokai: tjonge, wat erg. Wil je heel veel sterkte wensen .....

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 19:55

Ik heb al in Perro's eigen topic gereageerd, dat jullie niet denken dat ik een of andere harteloze Trees ben he Vriendjes zijn? Bloos

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 20:08

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik het niet weet. Zoals Perrokai's bericht. Het kan allemaal zo snel gaan dat het beste een spuitje is. Het spreekt voor zich wat ik ermee bedoel.
Ik denk dat er in dit topic bokkers zijn die het verhaal van beantsje hebben meegekregen. In zo'n geval ga ik voor slachten.

Ik kan nu heel moeilijk zeggen slachten of inslapen. Heb ik de tijd zoals beantsje dan wordt het slachten. Snel en vredig.

Ten alle tijden hoop ik geen van beide gevallen mee te maken.

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 20:10

Het zal toch een keer moeten gebeuren denk ik, je paard leeft niet voor eeuwig jammer genoeg..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 20:11

_Tamara schreef:
Het zal toch een keer moeten gebeuren denk ik, je paard leeft niet voor eeuwig jammer genoeg..

Dat snap ik heel goed. Jammer dat die droom zelden bestaat. Maar ik weet donders goed dat dit erbij hoort. Idem met de hamsters die ik heb moeten laten inslapen. Da's anders dan een paard maar het gevoel blijft hetzelfde. Zeker als je een 7 jarig klein meisje bent.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 23:47

Bedankt voor jullie medeleven.

Ik bedoelde duidelijk te maken dat je vooraf gevoelsmatig je voorkeur of afkeur kunt hebben maar dat de situatie bepaald wat het beste is dat je kunt doen op dat moment. Dan moet je dus niet aan je eigen voorkeur denken maar in het belang van je paard op dat moment en nergens anders aan. Kroketten paardworst, cremeren, niets telt meer mee op zo'n moment, lijm knopen en de rendac ook niet. Daar op dat moment moet je zo snel mogelijk zijn lijden beeindigen.
Ben je zoals ik in een kliniek of bij de DA met een paard wat vreselijk veel pijn heeft maar je hebt iets tegen spuitjes omdat dat misschien wel eens een kwartiertje langer kan duren, dat is vele malen minder erg dan je paard weer in de trailer te laten strompelen op drie benen waar echt het bloed uitstroomt en dan maar weer naar de slager rijden want daar is hij eerderd dood. Nee dus hij heeft een langere lijdensweg, En andersom exact hetzelfde.
Of ik er vrede mee heb de manier waarop het gebeurt is niet belangrijk, zolang mijn paard maar zo snel mogelijk verlost is.

Dit geld dus in noodsituaties zoals bij mij. In alle overige situaties zonder pijn of zonder tijdsdruk kun je voor jezelf kiezen, waar jij vrede mee hebt.....

En ik baal er enorm van dat ik op alle onderwerpen op Bokt redelijk onervaren ben en nu juist in dit Topic uit ervaring spreek.
Ik kan er nog steeds niet helemaal bij af en toe....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:06

Verdrietig wat ontzettend k* perrokai Ach gut maar ik heb wel respect voor de manier waarop je er mee omgaat en de manier waarop je het hier neerzet. Ik kan het alleen maar volkomen met je eens zijn.

Ilsex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 16:52

@ Perrokai : Zo wel heftig vind ik , echt goed dat je het wilt vertellen. Veel sterkte , met het verlies Ach gut

Simtan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 20:16

Ik kies zelf absoluut voor het Spuitje!
Dan kan die thuis bij z'n vertrouwde plekje dood gaan.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 12:32

@Perrokai:
Ik heb dan wel zelf (overtuigd) voor de slacht gekozen, maar dat was natuurlijk voor MIJN paard in MIJN omstandigheden. Natuurlijk is dat niet altijd de beste (lees: minst slechte) keuze.

Je hebt weloverwogen geprobeerd het beste voor je paard te doen en dat is altijd goed. Welke keuze je ook maakt, het is altijd een afschuwelijk besluit dat je echt moet verwerken. Heel veel sterkte!

cojolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 17:00

Ja meis begrijp je frustratie ook ik ben al 2X ervaringsdeskundige, en dat is balen geloof me

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 17:24

toen ik in het verleden werkzaam was op een manege heb ik beide mee gemaakt
de discussie was toen het zelfde als nu het geval is.
in twintig jaar is het nog steeds moeilijk en voor iedereen een persoonlijke keuze ( uitgezondert nood situaties )
ik kan me de schimmel Nancy nog herinneren
twintig jaar trouwe dienst als manege paard ,op de veemarkt gekocht uit de vrachtwagen die ze aan het laden waren voor transport naar frankrijk.
wij vonden het toen eerlijker tegen over het paard om hem te slachten.
in die tijd ging er nog wel ees iets mis met het spuitje.
wij wilden ook niet dat hem (het was inderdaad een ruin) een lange reis naar een slachthuis in frankrijk of Italie te wachten stond en heb hem toen zelf naar de slacht gebracht.
ik kan me herinneren dat we op een bepaalde tijd moesten komen voordat er ander vee werd geslacht en de medewerkers daar deden er alles aan om hem op zijn gemak te stellen en zonder dat we er erg in hadden was het gebeurd.
ik heb er een goed gevoel aan over gehouden en wat mij tegen staat aan het spuitje is wat er na afloop met het kadaver, als het aan huis of bij je op de stal gebeurd.
hoe je het ook went of keert ,beide zijn momenten die je niet wilt meemaken maar het is het laatse wat je verplicht bent aan je kameraad, hoe zwaar het ook is voor ons

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 17:36

Zadelboer schreef:
toen ik in het verleden werkzaam was op een manege heb ik beide mee gemaakt
de discussie was toen het zelfde als nu het geval is.
in twintig jaar is het nog steeds moeilijk en voor iedereen een persoonlijke keuze ( uitgezondert nood situaties )
ik kan me de schimmel Nancy nog herinneren
twintig jaar trouwe dienst als manege paard ,op de veemarkt gekocht uit de vrachtwagen die ze aan het laden waren voor transport naar frankrijk.
wij vonden het toen eerlijker tegen over het paard om hem te slachten.
in die tijd ging er nog wel ees iets mis met het spuitje.
wij wilden ook niet dat hem (het was inderdaad een ruin) een lange reis naar een slachthuis in frankrijk of Italie te wachten stond en heb hem toen zelf naar de slacht gebracht.
ik kan me herinneren dat we op een bepaalde tijd moesten komen voordat er ander vee werd geslacht en de medewerkers daar deden er alles aan om hem op zijn gemak te stellen en zonder dat we er erg in hadden was het gebeurd.
ik heb er een goed gevoel aan over gehouden en wat mij tegen staat aan het spuitje is wat er na afloop met het kadaver, als het aan huis of bij je op de stal gebeurd.
hoe je het ook went of keert ,beide zijn momenten die je niet wilt meemaken maar het is het laatse wat je verplicht bent aan je kameraad, hoe zwaar het ook is voor ons

Zo was dat bij Remco ook..

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:25

Ik ben er in het verleden 2 keer bij geweest toen een paard wer ingeslapen. Het eerste paard was mijn bijrijdt paard. Het dier raakte na het spuitje in paniek en sloeg achterover, bijna de greppel in. Daarna heeft het zeker nog 50 minuten geduurd (kan ook iets korter zijn geweest, maar naar mijn gevoel was het wel zo lang) eer het eindelijk voorbij was. In de tussen tijd moesten we ook nog de hele tijd vliegen en muggen wegmepen die op het bloed afkwamen dat uit de canule uit haar nek kwam. Het tweede paard waar ik bij was (zou mijn paard gaan worden als eigenaresse zou gaan emigreren) werd ook ingeslapen. Deze zakte vrioj snel na de injectie door de benen en was binnen 10 minuten weg.
2 weken geleden hebben we het paard van de ex van mijn vriend naar de slager gebracht. Hij was 23 jaar en stond al bij mijn vriend sinds hij hem als 2 jarige hengst had gekocht. Hij had een woekering achter zijn oog, waardoor het oog steeds meer naar buiten kwam. Je merkte aan hem dat hij pijn begon te krijgen en ook geen levenslust meer had. Hij liep rustig mee de trailer op. Bij de slager liep hij ook gewoon rustig mee de slachtplaats op. Hij bleef gewoon rustig staan toen hij het schietmasker tegen zijn hoofd kreeg. Een knal en het was meteen voorbij. Mijn vriend en ik zijn er de hele tijd bij gebleven totdat ze hem op gingen takelen. Dat wilden we allebij niet meer zien (net zo confronterend als dat kadaver door rendac wordt opgehaald)
Ik moet zeggen dat ik er, nadat ik beide manieren van nabij heb meegemaakt, bij mijn eigen paard eerder voor de slacht zou dienen dan voor inslapen (zoals in het eerste geval) Het komt gewoon toch redelijk vaak voor dat een paard in paniek raakt op het moment dat hij voelt dat hij de macht over zijn benen verliest. Dat is echt geen prettige aanblik.
Maar dat inslapen ook rustig kan verlopen heb ik in het tweede geval ook meegemaakt.
Ik hoop gewoon dat ik de eerstkomende jaren die keuze niet hoef te maken voor mijn paard. Want het blijft een moeilijke keuze en zal afhankelijk zijn van het paard en de omstandigheden.

PaolaPromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 11:57

2 Weken geleden werd dmv rontgenfoto's op de kliniek geconstateerd dat mijn paard longkanker had. Hij was sterk vermagerd omdat hij haast niet meer kon eten, daardoor dus ook erg verzwakt. Ik heb er toen voor moeten kiezen hem in te laten slapen omdat het niet eerlijk zou zijn hem langer te laten leven. Een keuze op welke manier had ik dus ook niet. Hij kreeg gewoon een spuitje.. Eerst een roes, daarna de narcose waar hij tegen probeerde te vechten, hij wou niet gaan liggen Verdrietig ... Het was vreselijk hem er tegen te zien vechten, uiteindelijk zakte hij door zijn knieen en viel op de grond... Toen hij in diepe slaap was, kreeg hij de definitieve spuit. Ik ben al die tijd bij hem gebleven...

Ik zou nooit weer kiezen voor een spuit, maar ik had nu geen keus. Maar zelfs zo'n verzwakt paard probeerde er nog tegen te vechten.

Ik heb eens gelezen dat iemand zijn paard gewoon in het weiland heeft laten neerschieten... het paard stond gewoon te grazen, kreeg van de schutter een aai over de bol en paf... weg was hij... ik ben echt van mening dat dat de allermooiste manier is. Maar natuurlijk is dat niet altijd mogelijk.

De slager zou ik enkel doen, als het echt meteen gebeurd, ik zou mijn paard daar niet nog een nacht op zijn dood laten wachten. Of hij moet in een paardwaardige omgeving komen te staan. Ik ken iemand die zijn paard bij de slager bracht en daar heeft hij een nacht op het beton moeten staan zonder stro of hooi, vreselijk!!

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:21

PaolaPromise schreef:
2 Weken geleden werd dmv rontgenfoto's op de kliniek geconstateerd dat mijn paard longkanker had. Hij was sterk vermagerd omdat hij haast niet meer kon eten, daardoor dus ook erg verzwakt. Ik heb er toen voor moeten kiezen hem in te laten slapen omdat het niet eerlijk zou zijn hem langer te laten leven. Een keuze op welke manier had ik dus ook niet. Hij kreeg gewoon een spuitje.. Eerst een roes, daarna de narcose waar hij tegen probeerde te vechten, hij wou niet gaan liggen Verdrietig ... Het was vreselijk hem er tegen te zien vechten, uiteindelijk zakte hij door zijn knieen en viel op de grond... Toen hij in diepe slaap was, kreeg hij de definitieve spuit. Ik ben al die tijd bij hem gebleven...

Ik zou nooit weer kiezen voor een spuit, maar ik had nu geen keus. Maar zelfs zo'n verzwakt paard probeerde er nog tegen te vechten.

Ik heb eens gelezen dat iemand zijn paard gewoon in het weiland heeft laten neerschieten... het paard stond gewoon te grazen, kreeg van de schutter een aai over de bol en paf... weg was hij... ik ben echt van mening dat dat de allermooiste manier is. Maar natuurlijk is dat niet altijd mogelijk.

De slager zou ik enkel doen, als het echt meteen gebeurd, ik zou mijn paard daar niet nog een nacht op zijn dood laten wachten. Of hij moet in een paardwaardige omgeving komen te staan. Ik ken iemand die zijn paard bij de slager bracht en daar heeft hij een nacht op het beton moeten staan zonder stro of hooi, vreselijk!!

Het is inderdaad geen fraai gezicht als je je paard zo ziet verzetten. Vond de kogel ook de zachtste manier. Helaas heb je soms inderdaad geen keuze. Sterkte trouwens nog.
Naar de slager inderdaad alleen als het meteen kan gebeuren en je erbij mag blijven. Niet dat hij uiteindelijk nog op transport beland oid.
Bij die slager moesten we om 7.00 uur s ochtneds daar zijn. Paarden gaan bij hem ook altijd vóór de andere dieren met slachten. Komt waarschijnlijk ook omdat hij zelf paarden heeft.
Als dat niet het geval was geweest hadden we hem toch thuis in laten slapen .
Thuis op de wei een kogel lijkt me ook een goede optie, maar van die optie had ik nog niet eerder gehoord, of was het een noodslachting?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:28

Paola, heel veel sterkte Verdrietig Het vechten tegen de narcose herken ik trouwens maar al te goed helaas Verdrietig

ik heb dat uitgezocht, het nadeel ervan is dat je ze wel moet laten verbloeden en dat wil je niet in je wei.